کرانچار به پرس از زمین حریف به روش اروپایی اعتقاد دارد/کلاه کج مشکل بدنی ندارد
مرجع خبری پرسپولیس: در حاشیه تمرین دیروز با  محمدرضا مولائی مربی بدنساز امسال سرخپوشان گفتگویی داشتیم که مرور می کنید: :
 
مولائی یکی از چهره‌های محبوب کادر فنی در نزد بازیکنان است این مربی به دلیل نزدیکی سن به بازیکنان رابطه دوستانه بسیار خوبی با بازیکنان بر قرار کرده است. وی که دارای شخصیتی متین و آرام است به دور از هر نوع جنجال و حاشیه‌ای سعی در انجام وظایف خود دارد. زمانی که از افتخاراتش در تیم ملی دومیدانی صحبت کردیم این مربی با افتادگی و متانت خاصی به مدال‌ها و افتخارات نه چندان دورش اشاره کرد و وقتی از او سوال کردیم چگونه است که هم اکنون پا به پای بازیکنان دیگر تمرین می‌کنید و گاهی دیرتر از آنها خسته می‌شوی فقط با لبخند پاسخ ما را داد.

آقای مولائی  خودتان را بیشتر معرفی می‌کنید؟

محمدرضا مولائی هستم متولد 1354 هستم. از سال 1373 تا 1382 عضو تیم ملی دو میدانی ایران بودم. در مسابقات جوانان آسیا در رشته 800 متر برنز گرفتم. طلای مسابقات غرب آسیا را گرفتم. در مسابقات سالنی نقره گرفتم. بیش از20 مدال در مسابقات بین المللی در دو میدانی گرفتم. به طور مثال در جام معتبری مانند کازانوف دو بار طلا گرفتم مسابقات بوداپست مجارستان نقره گرفتم. پنج دوره ستاره مسابقات دهه فجر شدم و غیره

این مقام‌ها در مقطع خاصی کسب کردید یا در طول 9 سال بدست آمد؟

به لطف خدا در 9 سالی که در ورزش قهرمانی بودم در عین 9 سال آن روی سکو رفتم.

آیا در کنار ورزش به تحصیلات هم ادامه دادید؟

بله در رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی تحصیل کردم.

از چه زمانی در فوتبال شروع به کار کردید؟

در سال 83 -84 بود به دعوت آقای میثاقیان به ابومسلم رفتم. از همان جا کارم را آغاز کردم. در همان سال اول تیم ابومسلم بهترین تیم شهرستانی شد و سال بعدش نیز به فینال جام حذفی دست یافت. در آن سال‌ها ابومسلم دست نیافتنی بود. همچنین در سال سوم نیز ابومسلم در مکان پنجم لیگ ایستاد. در ابومسلم بعد از میثاقیان با آقای مظلومی هم یک فصل کار کردم. همچنین یک نیم فصل نیز با آقای خداد عزیزی افتخار همکاری داشتم.

سابقه همکاری شما با آقای میثاقیان به نظر می‌رسد در یک مقطع دیگر نیز ادامه یافت.

بله در سالی که آقای میثاقیان با راه‌آهن به مسابقات پلی آف برای ماندن در لیگ رفت من به عنوان بدنساز به این تیم پیوستم. که خوشبختانه تیم راه‌آهن در لیگ برتر ماند. سال گذشته نیز به تیم صبا پیوستم. به صبا خیلی دیر پیوستم حدود 15 روز قبل از لیگ به این تیم پیوستم. امسال هم به لطف خداوند در خدمت تیم محبوب پرسپولیس هستم.

در بین بازیکنان فعلی پرسپولیس با کدام‌ها سابقه همکاری دارید؟

حسین بادامکی، عادل کلاه کج، شیث رضائی، میثم بائو سابقه همکاری مستقیم دارم. ولی  بازیکنانی مانند نبی باقری‌ها با من تماس می‌گرفت به او مشاوره می‌دادم و برنامه تمرینی به او می‌دادم. همچنین آقای مجتبی شیری نیز از من برنامه تمرینی می‌گرفت.

حال برگردیم به تیم امسال پرسپولیس. امسال شما کمی دیر به تیم ملحق شدید. در این دوره فشرده شما توانستید برنامه‌های خودتان را اجرا کنید؟

تمام کارشناسان و خوشبختانه اکنون حتی مردم عادی هم فوتبال را می‌شناسند و می‌دانند ما حداقل به 6 هفته برای بدنسازی نیازمندیم. ما چنین زمانی نداشتیم لذا ما مجبور شدیم تمرینات و برنامه‌ها را با یکدیگر میکس کنیم. یعنی آمدیم هوازی، بی هوازی، رفلکس، پلی متریک سرعت و همه را بالاجبار با یکدیگر میکس کرده تا بتوانیم به آن چیزی که می‌خواستیم برسیم که خوشبختانه فکر می‌کنم به بخش زیادی از خواسته‌هایمان رسیدیم.

برای رسیدن به اهدافتان اردوی ترکیه مفید بود؟

بله. اردوی ترکیه بسیار عالی بود. در این اردو بازیکن 24 ساعته در خدمت تیم بود. در این اردو بازیکنان همکاری بسیار خوبی داشتند. ما بازیکنان را ساعت 5 صبح بیدار می‌کردیم و بعد از صرف صبحانه ساعت 7:30 تمرین می‌کردیم. بازهم ساعت 11 تمرین می‌کردیم و مجدداً سه بعد از ظهر نیز به تمرین می‌رفتیم. این اردو خیلی به ما کمک کرد. اگر آن اردو نبود ما در تهران شاید خیلی خیلی دیر می‌توانستیم به خواسته هایمان برسیم و شاید هم نمی رسیدیم. اردوی ترکیه با فضا و ارتفاعی که داشت به ما کمک شایانی کرد.

در فوتبال ایران اصطلاحی بین بازیکنان رایج شده که بعد از تمرینات بدنسازی عنوان می‌کنند بدنهایمان باز نشده و آماده نیست. این به چه صورتی است. مربی بدنساز باید در این موارد چه کاری انجام دهد؟

ببینید این خیلی اصطلاح علمی نیست. این بدان معنی است که بازیکن بعد از بدنسازی خوبی که انجام داده نباید سریع وارد یک بازی 90 دقیقه‌ای تحت فشار شود. بازیکن باید پیش از فصل حدود 10 بازی تدارکاتی خوب انجام دهد تا بدنش فشار عادی بازی را تحمل کند. مشکل تیم ما و بسیاری دیگر از تیم‌ها ایران عدم توجه به بازی‌های تدارکاتی قبل از فصل است. این بازی‌ها که در تیم‌های بزرگ دنیا همیشه پیش از فصل انجام می پذیرد بیش از هماهنگی تاکتیکی برای فشار روی بدن بازیکنان است. ولی به لحاظ بدنسازی وقتی می‌گوئیم بدنسازی شش هفته است منظور این است در دو هفته آخر به کارهای سرعتی، رفلکس و پلی متریک می پردازیم تا بدن باز می‌شود.

در ایران ما در اصل در سه چهار بازی اول لیگ بازی تدارکاتی انجام می‌دهیم. در حالی‌که اگر قبل از فصل انجام شود از همان هفته اول تیم با آمادگی کامل به میدان می‌رود. به شخصه اعتقاد دارم  این افت بدنی بازیکنان به بدنسازی ارتباط نداشته و به نبود بازی تدارکاتی مرتبط است. شما ببینید یک تیم مثل بایرن علاوه بر تعداد زیاد بازی تدارکاتی ابتدای فصل تورنمنتی با حضور میلان و منچستر هم برگزار می‌کند و دو بازی پرفشار انجام می‌دهد همین می شود بدن بازیکنان از هفته اول آماده می‌شود. بازهم تاکید می‌کنم مشکل بدنسازی نیست بلکه مشکل اصلی نبود بازی تدارکاتی است.

الان وضعیت تیم چگونه است؟ به نظر شما تیم می‌تواند در هفته چهارم و پنجم 90 دقیقه بازی کند؟

این به تفکر سرمربی تیم بر می‌گردد. هدف آقای کرانچار پرس  از زمین حریف و از همانجائی است که تیم توپ را از دست می‌دهد. این قدرت بدنی فوق‌العاده‌ای در حد بازیکنان اروپائی می‌طلبد. ما هیچ تیمی نداریم در ایران این کار را بتواند 90 دقیقه انجام دهد. معمولاً تیم‌ها پرس از نیمه زمین خودشان یا در دقایقی از بازی را انجام می‌دهند. لذا این نوع پرسی که تیم می‌زند قدرت بدنی بالائی خواسته و کار ما را سخت کرده، خیلی هم سخت کرده است. در بازی اول دیدید به تیم ما فشار بسیار زیادی آمد تیم  ما مس را کامل پرس کرده بود.

خوب چه باید کرد؟ یعنی این در ایران نشدنی است؟

خیر حتماً شدنی است. امروزه فوتبال علم است. با علم و برنامه می‌توان به هر خواسته‌ای رسید. الان ما فهمیدیم درخواست آقای کرانچار از ما  چیست. روی سرعت و استقامت بچه‌ها کار کردیم. توان بی هوازییشون رو بالا بردیم تا در طول بازی‌ کمکشان کند.

آقای مولائی ما سالهاست در تمرین تیم‌ها مختلف شرکت کردیم و از نزدیک تمرینات را دیده‌ایم ولی برخی تمرینات امسال پرسپولیس خیلی پر فشار شده است. به خصوص یک تمرین که پیش از بازی با صبا بود که از چهره بازیکنان فشار تمرین دیده می شد. در مورد این تمرین بیشتر توضیح می‌دهید.

این تمرین شاید در تیم‌های بزرگ دنیا یک تمرین معمولی فصل مسابقات باشد. ما مشکلمان این است که در خیلی تیم‌ها برای بازی روز جمعه از روز یکشنبه دیگر به بازیکنان فشار نمی‌آورند! در فوتبال دنیا این حرف‌ها نیست. شما تا 72 ساعت قبل از بازی می‌توانید فشار خوبی به بازیکنان بیاورید ولی این منوط به این است که در 72 ساعت آخر بازیکن طبق خواسته شما استراحت کند. ساعت خواب، غذا و کلیه استراحت ها و فعالیت‌هایش باید تحت کنترل باشد. البته بازم میگم این تمرین تمرین ساده‌ای بود.

آقای مولائی ما هم که بیرون بودیم از دیدن فشار بازیکنان خسته شدیم ولی جالب این بود شما خودتان پا به پای بازیکنان این تمرین را انجام دادید.

نظر لطف شماست. ولی به هر حال بار اول بود که در ایران اجرا می‌کردیم. ما  همین کار را در سالن با وزنه هم انجام دادیم که بسیار در آمادگی بازیکنان موثر است.

هوار ملا محمد امروز به تیم پیوست آیا می‌شود تخمینی از میزان آمادگیش زد؟

خیر. ایشان باید در تست آمادگی جسمانی شرکت کنند تا میزان آمادگیش را بتوانیم تخمین بزنیم.

وضعیت بازیکنانی که دیرتر به تیم پیوستند مانند عادل کلاه کج چگونه است؟

عادل بیش از چهار هفته است با ما کار می‌کند. ضمن اینکه در تمرینات ابتدای فصل صبا هم شرکت کرده بود. عادل از نظر بدنی مشکلی ندارد.

اردوی امارات چطور بود؟

این اردو به ما خیلی کمک کرد. به خصوص دو بازی اول برای تیم و بدن بازیکنان بسیار موثر بود. البته کمی بازیکنانی که در بازی سوم حاضر شدند خسته شدند زیرا هوا بسیار گرم و شرجی بود.

یعنی از نظر شما تیم الان خسته است؟

خیر با 24 یا 48 ساعت استراحت مناسب و تمرینات شاداب بازیکنان به آمادگی می رسند. ضمن اینکه همانطور که گفتم دو بازی اول بسیار موثر بود. فشار خوبی به بدن بازیکنان آمد.

در کل وضعیت تیم را چگونه می‌بینید؟

وضعیت تیم بسیار خوب است. با سرمربی به تعامل خوبی رسیده‌ایم. کادرفنی بسیار خوبی داریم. در کنار آقای کرانچار آقای عبدی مربی بسیار با دانشی هستند. برخلاف شنیده‌های ما در سال‌ها گذشته تیم هیچ حاشیه‌ای ندارد البته هر از گاهی در برخی از نشریات برخی حاشیه‌ها برای تیم ایجاد می شود که فکر می‌کنم خاصیت تیم‌های بزرگ است ولی ما که داخل تیم هستیم می‌بینیم تیم بسیار شاداب، در عین رفاقت و همدلی در حال تمرین کردن هستند. جالب است بدانید همه اعتقاد دارند کار کردن امسال با تیم پرسپولیس بسیار لذت بخش است.

منبع: سایت باشگاه

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)