پرسپولیس نیوز : مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال گفت: اگر برنامه‌ای که در ذهنم دارم اجرایی شود در ۵ سال آینده شاهد تغییر و تحولات عظیمی در بخش استعدادیابی و تزریق به فوتبال پایه خواهیم بود.

نیما نکیسا در مورد انتخابش به عنوان مسئول توسعه فوتبال پایه، گفت: از فدراسیون تشکر می‌کنم. آنها روند زندگی برخی از فوتبالیست‌ها را نظاره گر بودند و دیدند عده‌ای به صورت آکادمیک به دنبال پیشرفت بوند و تنها فدراسیونی‌ هستند که از افراد آموزش دیده دعوت به همکاری کردند. میرشاد ماجدی، ابراهیم شکوری، حسین عبدی، من و … نمونه این دسته از ورزشکاران هستیم.

وی افزود: در بحث پیشرفت فوتبال پایه پروپوزال نوشتم و به محمدرضا ساکت ارائه می‌کنم. با او چند جلسه داشتم و در یک جلسه هم با مهدی تاج شرکت کردم. اگر توسعه فوتبال پایه به صورت درست انجام شود می‌تواند فوتبال ایران را از لحاظ استعداد غنی کند و جلوی استعدادهایی که هرز می‌روند و دیده نمی‌شوند را بگیرد. می‌توانیم این استعدادها را به فوتبال تزریق کنیم و برنامه‌هایی داده شده است. ماموران کنترلی را تربیت می‌کنیم، این ماموران کنترل مربیان پایه هستند که استعدادها را به ما معرفی می‌کنند و شرایط آنها را برایمان می‌نویسند. استعدادها برای گذراندن تست‌های پزشکی ورزشی به ایفمارک معرفی می‌شوند تا متوجه شویم آیا این بازیکنان از لحاظ آناتومی به درد فوتبال می‌خورند یا نه. در فستیوال‌هایی که برگزار می‌شد بچه‌هایی را می‌دیدیم که اصلا در حد یک فوتبالیست نبودند و فیزکشان مناسب این رشته نبود.

نکیسا در ادامه تأکید کرد:استعدادیابی را از سن هفت سال دنبال می‌کنیم. برنامه‌ریزی استعدادیابی کشورهای دیگر را مطالعه کردم. این مسئله را به طور مداوم بررسی کردم و با استعدادیاب‌های کشورهای دیگر در ارتباط هستم. برخی از دوستانم در AFC مشغول به کار هستند. قرار است یک پنل AFC بگیریم و بنده به عنوان نماینده فوتبال پایه کشور در این پنل حضور یابم. اگر برنامه‌ای که در ذهنم دارم اجرایی شود فوتبال کشور در ۵ سال آینده شاهد تغییر و تحولات عظیمی در بخش استعدادیابی و تزریق به فوتبال پایه خواهد بود.

مسئول توسعه فوتبال پایه در مورد اینکه از چه زمانی کار خود را به طور رسمی آغاز می‌کند، عنوان کرد:‌ کارمان را شروع کردیم اما روز پنج‌شنبه قرار است جلسه معارفه برگزار شود و از روز شنبه به صورت مداوم در آکادمی هستم.

وی در مورد اینکه آیا از این پس تیم‌های پایه ملی زیر نظر او خواهد بود، گفت: بله همینطور است.

نکیسا در مورد عدم نتیجه گیری تیم نوجوانان در دو بازی ابتدایی رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا، اظهار داشت:در کشورمان مشکل ارز داریم. تامین ارز در حال حاضر از معضلات و مشکلات مهدی تاج است. با این مشکلات نمی‌خواستیم تیم را زودتر اعزام کنیم.این بازیکنان تجربه زیادی ندارند و با این وضعیت آشنا نیستند. آنها با نوع غذا و زندگی شرق آسیا آشنا نبودند. همین مسئله در ابتدا کار را برای تیم سخت کرد. تغذیه بازیکنان دچار مشکل می‌شود و ساعت بیولوژیکی برهم می‌خورد.همین مسئله باعث شد تیم در بازی با اندونزی نتواند خیلی خوب کار کند.در بازی با هند وضعیت بهتر شد اما اگر دیده باشید تیم در دقایق پایانی از لحاظ بدنی کم آورد و افت فاحشی داشت.باید کارگروهی تشکیل دهیم که این معضلات را بررسی کند. اینکه هر چند سال تیمی را تشکیل دهیم و گاهی نتیجه بگیرد و گاهی نتیجه نگیرد خوب نیست. باید این مسئله را از پایه درست کنیم. باید جریان سازی ما قوی شود. این جریان سازی باید به قدری قوی باشد که همه تیم‌های ما با موفقیت کار خود را به اتمام برسانند.

پیشکسوت پرسپولیس در مورد در پیش بودن مسابقه دربی پایتخت، گفت: پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس بسته است و آنها نتوانستند بازیکن جذب کنند. این مسئله باعث شد پرسپولیس خیلی ضربه بخورد. در مسابقه با الدحیل که باعث سربلندی کل کشور شد و استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها را خوشحال کرد توان زیادی از لحاظ بدنی از پرسپولیس گرفت. استقلال هم مقابل السد بسیار خوب کار کرد و توانست ۱۰نفره کار بزرگی انجام دهد و السد را به مشکل بیاندازد. اگر استقلال بدشانس نبود می‌توانست به مرحله نیمه نهایی برسد. شرایط دو تیم مثل هم است اما وضعیت پرسپولیس بهتر است. روی کاغذ شرایط پرسپولیس بهتر است اما تجربه نشان داده برنده دربی همیشه تیم برتر نبوده است.گاهی بوده تیمی که شرایط بدتری داشته برنده شود. امیدوارم بازی جذاب باشد و مردم در این وضعیت نا به سامان اقتصادی بتوانند با دیدن این بازی و هیجان این مسابقه از فکر مشکلات اقتصادی خارج شوند.

وی در مورد اینکه آیا حساسیت دربی می‌تواند روی بازی پرسپولیس با السد تاثیر بگذارد یا این اتفاق برعکس رخ دهد، خاطرنشان کرد:‌پرسپولیس نگاه ویژه‌ای به لیگ قهرمانان آسیا دارد. هر دو مربی صاحب سبک و اندیشه هستند. احترام زیادی برای برانکو قائل هستم. او پرسپولیس را دگرگون کرد و سالهاست که تیمش بوی قهرمانی در آسیا و ایران می‌دهد. باید منتظر بمانیم و شاهد یک بازی خوب باشیم و ببینیم دو مربی چه برنامه‌هایی برای این مسابقه دارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)