خبرگزاری پرسپولیس : تیمهای ذوب آهن و پرسپولیس، درحالی فردا در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر می روند که آخرین پیروزی ذوب آهن برابر پرسپولیس، به مصاف این تیم مقابل پرسپولیس در فصل هشتم باز می‌گردد.

تیم های رده های سیزهم و شانزدهم جدول رده بندی رقابت های فصل جاری لیگ برتر، در 11 فصل گذشته لیگ، 22 بار با یکدیگر روبه رو شده اند که پرسپولیس موفق به شکست ذوب آهن در 8 مسابقه شده است.

ذوب آهن نیز در 7 دیدار به برتری رسیده و دو تیم در 7 بازی به نتیجه تساوی رضایت داده اند.

دروازه دو تیم در این بازی ها 61 بار فرو ریخته که سهم پرسپولیس از این گل ها، 32 گل و سهم ذوب آهن نیز 29 گل بوده است.

پرگل ترین مصاف دو تیم سه مسابقه ای است که در فصول دوم، چهارم و ششم لیگ برتر، با نتیجه 3 بر 2 به اتمام رسیده است.

ذوب آهن دو بار و پرسپولیس نیز یک بار موفق به شکست دادن حریف با نتیجه سه بر دو شده اند و تساوی 1-1 با 4 تکرار، پرتکرارترین نتیجه هماوردی های پرسپولیس و ذوب آهن بوده است.

دو تیم در تعداد پیروزی های متوالی برابر هستند و هرکدام سه برد متوالی در کارنامه خود به ثبت رسانده اند.

سبزپوشان اصفهانی در دو بازی رفت و برگشت فصل دوم و بازی رفت فصل سوم، پرسپولیس را با نتایج 1-0، 3-2 و 1-0 شکست داده اند ضمن آنکه پرسپولیس بازی های رفت و برگشت فصل ششم و بازی رفت فصل هفتم مقابل ذوب آهن را با نتایج 3-2، 3-1 و 2-1 به سود خود پایان داده است.

بازیکنانی که هم در ذوب‌آهن بوده‌اند هم در پرسپولیس

از بازیکنانی که سابقه حضور در هر دو تیم را دارند می توان فراز فاطمی، محمد منصوری، ابراهیم تقی پور، علیرضا نورمحمدی، عارف محمدوند، مهدی رجب زاده، هوار ملا محمد، رحمان رضایی، سپهر حیدری، حسین ماهینی، شهاب گردان و محمد قاضی را نام برد.

ماهینی، قاضی و گردان پس از پایان رقابت های فصل گذشته لیگ برتر با جدایی از ذوب آهن به پرسپولیس تهران پیوستند.

نخستین مصاف ذوب‌آهن و پرسپولیس در آزادی

اولین دیدار رودر روی پرسپولیس و ذوب آهن در لیگ برتر، پنجم بهمن ماه 1380 در هفته دهم رقابت ها و در تهران برگزار شد.

گل زودهنگام حامد کاویان پور در دقیقه 3 بازی، پرسپولیس را پیش انداخت و ابراهیم تقی پور از ذوب آهن در دقیقه 41 نام خود را به عنوان اولین زننده گل به خودی، در تاریخ مصاف های دو تیم ثبت کرد. نوبری در دقیقه 88 گل سوم پرسپولیس را وارد دروازه ذوب آهن کرد تا اولین مصاف شاگردان علی پروین و بهرام عاطف 3 بر صفر به سود قرمزپوشان خاتمه یابد.

بازی برگشت دو تیم در هفته بیست و سوم در اصفهان 1-1 مساوی شد. در این بازی که 24 اردیبهشت 81 به انجام رسید، انتظاری از پرسپولیس و حمید عزیززاده از ذوب آهن در دقایق 12 و 31 گلزنی کردند. پرسپولیس در پایان این فصل اولین قهرمان لیگ برتر لقب گرفت و ذوب آهن نیز ششم شد.

اولین پیروزی ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس

اولین پیروزی ذوب آهن و اولین برد خارج از خانه این تیم در دیدار مقابل پرسپولیس، 14 آبان 81 در ورزشگاه آزادی تهران رقم خورد. شاگردان

ساموئل داربینیان با گل سه امتیازی امیر وزیری در دقیقه 90 اولین و آخرین برد خارج از خانه ذوب آهن مقابل پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر را رقم زدند. بازی برگشت نیز با برتری 3 بر 2 اصفهانی ها همراه بود تا ذوب آهن در دومین فصل از رقابت های لیگ برتر پیروز مطلق نبرهای رودر رو باشد.

سومین دوره لیگ برتر

ذوب آهن در هفته دوازدهم سومین دوره لیگ برتر، 16 آذر 82 در اصفهان میزبان پرسپولیس بود. ذوب آهن که در آن زمان صدرنشین جدول لیگ برتر بود، توانست با گل دقیقه 29 ابراهیم تقی پور به برتری برسد و سومین برد متوالی خود در لیگ برتر در مقابل پرسپولیس را رقم بزند.

ذوب آهن 6 اردیبهشت 83 در چارچوب هفته بیست و پنجم در ورزشگاه آزادی به مصاف پرسپولیس رفت و این بازی را با نتیجه 2 بر یک به این تیم واگذار کرد.

گل های پرسپولیس را در این دیدار، خان محمدی و انتظاری در دقایق 45 و 62 به ثمر رساندند و تک گل ذوب آهن را نیز مهدی رجب زاده در دقیقه 16 وارد دروازه پرسپولیس کرد.

هفتمین نبرد دو تیم در لیگ چهارم

دو تیم در دهم دی ماه 83 در تهران و در هفته پانزدهم و پایانی نیم فصل اول لیگ چهارم، برگزار کننده هفتمین نبرد خود در لیگ برتر بودند.

پرسپولیس با گل انتظاری که در دقیقه 90 بازی به ثمر رساند به سومین پیروزی خود در برابر ذوب آهن دست یافت.

ذوب آهن 30 خرداد 84 در هفته پایانی و در خانه این نتیجه را جبران کرد و با حساب 3 بر 2 به برتری رسید. در دقیقه 37 ذوب آهن با گل مهدی رجب زاده پیش افتاد و انتظاری با گل دقیقه 78 خود بازی را به تساوی کشاند.

داسیلوا در دقیقه 89 بار دیگر ذوب آهن را پیش انداخت اما دو دقیقه بعد جواد کاظمیان بازی را 2-2 کرد و در نهایت سپهر حیدری در دقایق تلف شده حکم پیروزی ذوب آهن را امضا کرد، این تیم در پایان فصل چهارم لیگ برتر پس از فولاد خوزستان نایب قهرمان شد و پرسپولیس در جایگاه چهارم ایستاد.

دومین تساوی ذوب‌آهن و پرسپولیس در لیگ پنجم

دومین نتیجه تساوی در تاریخ مصاف های دو تیم، 24 مهر ماه 84 و در هفته هفتم پنجمین دوره لیگ برتر با تساوی 1-1 در تهران رقم خورد. علی علیزاده از پرسپولیس در دقیقه 5 و مهدی رجب زاده از ذوب آهن در دقیقه 56 گل های این دیدار را به ثمر رساندند. ذوب آهن در بازی برگشت و در اصفهان توانست به بهترین پیروزی خود در برابر قرمزپوشان پایتخت دست یابد و با گل دقیقه 32 اسماعیل فرهادی و دو گل مهدی رجب زاده در دقایق 26 و 37 پرسپولیس را با شکست 3 بر صفر بدرقه کند.

ناکامی محض ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس در لیگ ششم

ذوب آهن در فصل ششم مقابل پرسپولیس ناکام بود و در مصاف های خود با این تیم در هفته پانزدهم و سی ام رقابت ها، متحمل شکست شد.

آن ها در بازی دور رفت در اصفهان، در نیمه اول با گل های دقایق 26، 36 و 40 مهرزاد معدنچی، نیکبخت واحدی و حسین بادامکی 3 بر صفر عقب افتادند و در ادامه در دقیقه 43 توسط رجب زاده یکی از گل های خورده را جبران کردند.

رجب زاده در دقیقه 83 نیز برای ذوب آهن گلزنی کرد اما این تیم در نهایت با نتیجه 3-2 مغلوب شاگردان مصطفی دنیزلی شد.

این بازی که 11 دی 85 برگزار شد، علیرضا نیکبخت در دقیقه 82 از زمین مسابقه اخراج شد، پرسپولیس در بازی برگشت در تهران با گل دقیقه 5 معدنچی پیش افتاد و علی طهماسبی با گل دقیقه 76 خود بازی را به تساوی کشاند.

گل های زیاد شابو و ابوالفضل حاجی زاده در دقایق 85 و 92 موجب برتری 3 بر یک پرسپولیس شد و دو تیم با به رد و بدل کردن 9 گل در طول دو بازی رفت و برگشت این فصل، پرگل ترین نتایج مصاف های رودر رو را رقم زدند.

مسلمان به پرسپولیس گل زد و جوانترین گلزن تاریخ شد

پرسپولیس 13 مهر 86 با افشین قطبی سرمربی جدید خود، در هفته هشتم از هفتمین فصل لیگ برتر، در ورزشگاه آزادی میزبان ذوب آهن اصفهان بود.

محسن مسلمان با گلزنی برای ذوب آهن در دقیقه 16 این بازی، عنوان جوان ترین گلزن تاریخ لیگ برتر فوتبال را بدست آورد.

ذوب آهن نتوانست این برتری را تا پایان حفظ کند و پرسپولیس با دو گل دقایق 22 و 59 توسط سپهر حیدری و کریم باقری به پبروزی رسید.

شاگردان بیژن ذوالفقار نسب در بازی برگشت در اصفهان موفق به جبران نتیجه دور رفت شدند و با گل های دقایق 78 و 80 خلعتبری و صالحی نژاد پرسپولیس را با شکست بدرقه کردند.

پرسپولیس در پایان این فصل برای دومین بار به مقام قهرمانی لیگ برتر رسید، ذوب آهن نیز ششم شد.

ابراهیم‌زاده قهرمان را در آزادی متوقف کرد

ذوب آهن فصل هشتم را با سرمربیگری منصور ابراهیم زاده آغاز کرد و آن ها سوم شهریور ماه 87 در تهران و در هفته چهارم رقابت ها، با پرسپولیس قهرمان دوره گذشته لیگ برتر روبه رو شدند.

در دقیقه 16 محمدرضا خلعتبری دروازه پرسپولیس را گشود و در ادامه پرسپولیس با گل های دقایق 29 و 37 ابراهیم توره و کریم باقری پیش افتاد.

خلعتبری بار دیگر در دقیقه 77 برای سبزپوشان گلزنی کرد تا ابراهیم زاده موفق به توقف تیم قهرمان در ورزشگاه آزادی شود.

ذوب آهن 14 دی همان سال در هفته بیست و یکم و در بازی برگشت، موفق به شکست پرسپولیس با نتیجه 3 بر 1 شد.

محمدرضا خلعتبری در این بازی نیز دو گل در دقایق 30 و 46 برای ذوب آهن به ثمر رساند و یک دقیقه پس از گل دوم خود از زمین مسابقه اخراج شد.

گل سوم این تیم را محمد صلصالی در دقیقه 64 وارد دروازه پرسپولیس کرد و تک گل قرمزپوشان را نیز ابراهیم توره در دقیقه 66 به ثمر رساند. ذوب آهن با اخراج اسماعیل فرهادی در دقیه 84 نه نفره شد اما موفق شد برتری خود مقابل پرسپولیس را تا پایان حفظ کند.

ذوب آهن که تا هفته پایانی رقابت ها یکی از مدعیان قهرمانی مسابقات بود، با شکست 4-1 مقابل فولاد خوزستان در هفته سی ام، هم امتیاز با استقلال تهران و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به این تیم، از رسیدن به عنوان قهرمانی باز ماند و نایب قهرمان شد. پرسپولیس نیز با سرمربیگری نلو وینگادا در رده پنجم جدول رده بندی قرار گرفت.

دو تساوی؛ سهم پرسپولیس و ذوب‌آهن در فصل نهم

دو تیم در فصل نهم لیگ برتر، در بازی های رودر رو نتایج مشابهی کسب کردند و با دو تساوی 1 بر 1 در هفته های پنجم و بیست و دوم رقابت ها، امتیازات را تقسیم کردند.

شاگردان زلاتکو کرانچار 16 شهریور 88 در اصفهان با گل دقیقه 53 کریم باقری پیش افتادند اما سید محمد حسینی در دقیقه 58 بازی را به تساوی کشاند.

این نتیجه نوزدهم دی ماه همان سال در بازی برگشت در تهران نیز تکرار شدبا این تفاوت که این بار علی دایی سرمربیگری پرسپولیس را بر عهده داشت.

محسن خلیلی در دقیقه 53 و کیوان امرایی در دقیقه 86 گلزنان پرسپولیس و ذوب آهن در این مسابقه بودند.

ذوب آهن در پایان این فصل برای دومین سال پیاپی به عنوان نایب قهرمانی رقابت ها دست یافت و پرسپولیس نیز چهارم شد.

ناکامی ذوب‌آهن در فصل دهم

ذوب آهن در فصل دهم لیگ برتر برای اولین بار در تاریخ رویارویی های خود با پرسپولیس، نتوانست گلی وارد دروازه این تیم کند و دو بازی رفت و برگشت را با نتایج 2 بر صفر و 3 بر صفر واگذار کرد.

پرسپولیس سوم آبان 89 و در هفته دوازدهم در تهران با گل های دقایق 16 و 84 هادی نوروزی و محمد نوری به برتری رسید ضمن اینکه بازی پربرخورد دو تیم 5 کارت زرد و یک کارت قرمز درپی داشت و محمدعلی احمدی از ذوب آهن با کارت قرمز سعید مظفری زاده در دقیقه 63 از زمین اخراج شد.

دو تیم 21 فروردین 90 در چارچوب هفته بیست و نهم در اصفهان به مصاف یکدیگر رفتند و ذوب آهن این بازی خانگی را با نتیجه ضعیف 3 بر صفر واگذار کرد.

امیرحسین فشنگچی، وحید هاشمیان و محمد نوری در این مسابقه برای پرسپولیس گلزنی کردند.

دو تساوی؛ سهم دو تیم از بازی‌های اخیر

ذوب آهن و پرسپولیس در فصل گذشته لیگ برتر و در تقابل با یکدیگر در هفته های ششم و بیست و سوم به دو نتیجه تساوی رسیدند. 17 شهریور 90 پرسپولیس با حمید استیلی در اصفهان موفق شد در دقایق تلف شده سبزپوشان را با حساب 2 بر 2 متوقف کند و ذوب آهن نیز در بازی برگشت نهم بهمن ماه 90 در تهران در مقابل تیم مصطفی دنیزلی به تساوی بدون گل رسید.

گل های ذوب آهن در بازی رفت را اسماعیل فرهادی و ماچادو به ثمر رساندند و دو گل پرسپولیس توسط علی کریمی و علیرضا نورمحمدی وارد دروازه ذوب آهن شد.

تغییرات ذوب‌آهن و پرسپولیس در فصل جدید

پیش از آغاز رقابت های فصل جاری لیگ برتر رسول کربکندی جایگزین منصور ابراهیم زاده در تیم ذوب آهن شد و پرسپولیس نیز با قطع همکاری با مصطفی دنیزلی، مانوئل ژوزه پرتغالی را بر مسند سرمربیگری این تیم نشاند.

سیزدهم مهر ماه بود که رسول کربکندی از سرمربیگری ذوب آهن کنار گذاشته شد و پس از کسب 3 پیروزی، 1 تساوی و 7 شکست با این تیم، جای خود را به فرهاد کاظمی مربی سال های گذشته دیگر تیم اصفهانی، یعنی سپاهان داد.

ذوب آهن با هدایت فرهاد کاظمی در خانه با یک گل مغلوب آلومینیوم هرمزگان شد، در تهران با تیم پیکان این شهر به تساوی 2-2 دست یافت و در خانه مقابل راه آهن شهرری با تساوی بدون گل متوقف شد.

تیم فوتبال پرسپولیس با 4 برد، 5 تساوی و 5 شکست از 14 مسابقه خود در لیگ برتر دوازدهم هم اکنون با 17 امتیاز در مکان سیزدهم جدول رده بندی مسابقات قرار دارد.

در کارنامه ذوب آهن نیز 3 پیروزی، 3 تساوی و 8 شکست به چشم می خورد و این تیم با 12 امتیاز در جدول شانزدهم است.

پرسپولیس در آخرین بازی خود در هفته چهاردهم موفق به شکست 6 بر صفر پیکان در تهران شد و ذوب آهن نیز در خانه در برابر راه آهن به تساوی بدون گل رسید. هم اکنون کریم انصاریفرد با 4 و اسماعیل فرهادی با 3 گل برترین گلزنان دو تیم تا قبل از مصاف روز دوشنبه هستند.

ذوب آهن بدون مصدوم و محروم و با ترکیبی کامل به تهران می رود و این درحالی است که پرسپولیس علی کریمی و محمد قاضی را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت.

تیم های پرسپولیس تهران و ذوب آهن اصفهان در چارچوب آخرین مسابقه هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور، از ساعت 17:30 فردا دوشنبه 29 آبان در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف یکدیگر می روند.

قضاوت این دیدار بر عهده محسن ترکی خواهد بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)