مشكل فوتبال ايران مديريت ناكارآمد است/ بازيكنان پرسپوليس براي شروع ليگ لحظه شماري مي‌كنند

 

مرجع خبری پرسپولیس : مهاجم سابق تيم ملي عيب افشين قطبي را وعده وعيدهاي او مي‌داند اما در عين حال مي‌گويد دليل شكست‌هاي فوتبال ايران قطبي نيست.

وحيد هاشميان درباره عملكرد تيم ملي در جام ملتهاي آسيا گفت: اگر بخواهيم وضعيت تيم ملي را با چهار تيمي كه در نيمه نهايي حضور داشتند مقايسه كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه تيم ما در حد قهرماني نبوده است. ما در ديدار برابر كره جنوبي محتاط بوديم و مشخص بود كه با آن شيوه نمي‌توانستيم پيروز شويم.

 

شما ديديد كه در ديگر بازي‌هاي مرحله يك چهارم و به ويژه بازي عراق – استراليا و ازبكستان – اردن، تيم‌ها چگونه محكم و شجاعانه بازي كردند اما ما براي دفاع، كشيدن بازي به وقت اضافه و احيانا كشيدن ديدار به ضربات پنالتي به زمين آمده بوديم.

 

شيوه‌اي كه شايد در سالهاي آخر دهه هشتاد و نود جواب مي‌داد اما فوتبال امروز آن قدرتمند و با برنامه شده كه ديگر نمي‌توان با دل بستن به اين شيوه به هدف رسيد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر مي‌كنيد مشكل فوتبال ايران افشين قطبي بود كه انگشت اتهام بيشتر منتقدان به سمت او نشانه رفت؟ گفت: به نظرم خيلي ناجوانمردانه است كه تمام دليل باخت را قطبي اعلام كنيم. مگر قطبي مسووليت تيم‌هاي نوجوانان، جوانان و اميد را برعهده داشت كه بخواهيم بگوييم مشكل فوتبال ايران قطبي بوده است. قطبي به خاطر اين كه جزيي از ناكامي فوتبال ايران بوده بايد جوابگو باشد اما او مسووليت كل فوتبال ايران را برعهده نداشت.

هاشميان افزود: با اين حال قطبي وعده‌هايي مي‌داد كه هيچ وقت عملي نشد. او گفت كه با شناختي كه از دو كره دارد تيم ملي را به جام جهاني مي‌برد اما اين اتفاق نيفتاد. قطبي حرف از قهرماني در جام ملتها زد كه باز هم چنين نشد و او نشان داد كه شناختي از كره جنوبي ندارد. به نظرم نقطه منفي قطبي وعده‌هايي بود كه مي‌داد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر مي‌كنيد مشكل فوتبال ايران با آمدن مربي بزرگ خارجي برطرف مي‌شود، گفت: مربي بزرگ براي فوتبال ايران مانند مسكن است، احتمال دارد با اسم بزرگ، افكار براي مدتي منحرف شود اما واقعيت اين است تا زماني كه مديريت، نظم و برنامه درستي در فوتبال ايران وجود نداشته باشد كسب چنين نتايجي تداوم خواهد داشت. به نظرم درد فوتبال ايران نداشتن مديريت قوي و با برنامه است اما به هر حال انتخاب مربي خارجي شايد براي فوتبال ما بهتر باشد چرا كه اگر مربي داخلي انتخاب شود حاشيه‌ها به او اجازه كار نمي‌دهد.

هاشميان درباره معيارهاي انتخاب مربي خوب خارجي گفت: مهمترين معيار اين است كه بدانيم مربي مورد نظر با چه امكانات و بازيكناني به چه نتايجي در سالهاي مربيگري‌اش رسيده است. دومين معيار هم بايد اين باشد كه مربي مورد نظر از كشور صاحب فوتبال باشد و با برنامه بيايد. فكر مي‌كنم مسئله ديگر بايد اين باشد كه مربي از چهره قابل احترامي براي بازيكنان و جامعه فوتبال برخوردار باشد. نبايد فردي را انتخاب كنيم كه پول زيادي بگيرد و اسمي در كند و بعد از مدتي از كشور برود.

وي در پاسخ به اين سوال كه برخي منتقدان به نحوه عملكرد بازيكنان نظير نكونام و شجاعي در بازي با كره جنوبي معترض بودند، آيا فكر مي‌كنيد اين مشكل تيم ملي بود، گفت: وقتي تيم نتيجه مي‌گيرد از تداركاتچي و راننده اتوبوس در موفقيت دخيل هستند و وقتي هم تيم نتيجه نمي‌گيرد باز هم همه در نتيجه شريك هستند اما نحوه استفاده از بازيكن هم اهميت دارد. من سالها با جواد نكونام هم بازي بوده‌ام. او بازيكن توانمندي است كه مي‌تواند به راحتي بخش هافبك دفاعي را پر كند اما وقتي مربي از سه بازيكن با خصوصيات يكسان در اين قسمت استفاده مي‌كند شايد بازيكنان نتوانند همه توانايي‌هايشان را ارائه كنند. به هر حال نكته‌ اي كه نبايد آن را فراموش كنيم اين است كه تيم ملي ايران تيم بزرگي است و همه بايد به بازي در آن تيم افتخار كنند و بازيكنان وقتي وارد زمين مي‌شوند به خاطر نام ايران بايد همه مشكلاتي كه احيانا وجود دارد را از ياد ببرند و تنها به فكر تيم ملي باشند.

هاشميان در ادامه در پاسخ به اين سوال كه دورنماي فوتبال ايران را چطور مي‌بينيد؟ گفت: دورنماي فوتبال ايران با نتايجي كه 4 تيم ملي گرفتند مشخص است. ما بايد با تغيير وضعيت شرايط را براي احياي مجدد فوتبال ايران زنده كنيم.

بازيكن پرسپوليس همچنين درباره وضعيت خود پس از مصدوميت بگفت: متاسفانه بدشانسي آوردم و مصدوم شدم اما با فيزيوتراپي كه در دبي و بيمارستان ايرانيان انجام دادم و برنامه‌هايي كه دكتر زرينه و مولايي انجام دادند وضعيتم بهتر شده است اما اينكه كي بتوانم همراه تيم تمرين كنم مشخص نيست، با اين حال علائم به خوبي پيشرفت داشته است. آمدن به پرسپوليس برايم افتخار است و خوشحالم كه اين تيم بزرگ را انتخاب كردم اما دوست دارم به پرسپوليس در اين شرايط كمك كنم.

هاشميان درباره اردوي امارات هم گفت: اردوي بسيار خوبي بود. سه بازي سخت با تيمهاي مطرح اروپا داشتيم و اين ديدارها مي‌تواند تيم پرسپوليس را براي ادامه رقابتهاي ليگ آبديده كند. من به آينده تيم بسيار خوشبين هستم و اين توان را در تيم مي‌بينم كه بتواند در نيم فصل دوم به رده‌هاي بالاي جدول برسد.

وي افزود: نكته‌اي كه در تمرينات پرسپوليس به وضوح ديده مي‌شود انگيزه بالاي بازيكنان است. همه بازيكنان در تمرينات محكم و باانگيزه بازي مي‌كنند و همه لحظه شماري مي‌كنند كه بازيها شروع شود و دوباره به هواداران اثبات كنند پرسپوليس تيم پرقدرتي است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)