مرجع خبری پرسپولیس : پرسپولیس و استقلال هم بزودی با مکانیسم واگذاری راه آهن ، خصوصی می شوند. اتفاقی که می تواند نگران کننده باشد. اگرچه سازمان خصوصی و شرکت فرابورس تلاش می کنند تا شرایط به بهترین نحو انجام شود.

 

مصطفی امید قائمی ، مدیرعامل شرکت فرابورس از ماجرای اولین خصوصی سازی تیم های لیگ برتری سخن گفت: «ببینید یک ضرب المثلی است که می گوید وقتی آدم به 70 سالگی رسید و نوه هایش به دنیا آمدند تازه می تواند بگوید حاصل عمرش موفق بوده یا نه.»

«اینکه چطور بچه هایی تربیت کرده. حالا شما از من می پرسید که آیا اولین خصوصی سازی جواب داده، سئوالی است که باید سالها بعد بپرسید. تازه این فرزند متولد شده. از نظر شکلی و با ضوابطی که تعیین شده بود، همین که ما توانستیم گاه اول را در راه خصوصی سازی برداریم، می توانیم بگوییم در قدم اول موفق بودیم اما اینکه در ادامه چه اتفاقی می افتد باید منتظر گذشت زمان باشیم. این شرایطی که سازمان خصوصی سازی گذاشته بود را ما اجرا کردیم و مرحله اول فروش تیم را پشت سر گذاشتیم و مالکین جدید 20 روز فرصت دارند تا معامله را نهایی کنند. آنها اسامی هیات خریدان مورد نظرشان را ارائه کرده اند و از این پس باید منتظر ادامه مسیر انتقال باشیم تا قرارداد نهایی شود.»

 

او در پاسخ به این سئوال که سرنوشت تغییر نام تیم چه می شود، می گوید: «چون تیم در پروسه ای طولانی مدت منتقل می شود ، همچنان مجمع باشگاه باید زیر نظر سازمان خصوصی سازی باشد و مالکین جدید برای برگزاری مجمع اولیه شان از سازمان مجوز بگیرند. در آن مجمع است که می توانند درباره تغییر نام تیم، انتقال و سایر مواردش تصمیم بگیرند. پروسه ای که بعد از نهایی شدن معامله نیاز به بازه ای 10 روزه دارد. قطعا خریداران تیم به این نکته آگاه هستند و بی گدار به آب نمی زنند.»

 

نکته قابل توجه در مورد انتقال راه آهن شیوه ارزش گذاری روی باشگاه است. باشگاهی که برندش را 4 میلیارد ارزش گذاشتند و بدهی های قبلی تیم را هم به ارزش باشگاه افزودند. بدهی هایی که بخش عمده اش هزینه های تیم در ساخت و ساز ورزشگاه راه آهن بوده است. ورزشگاهی که به عنوان دارایی مجموعه به مالکین جدید فروخته نشده است. قائمی در این باره می گوید: «آنچه از سوی سازمان خصوصی سازی در بازار فرابورس عرضه شد، تنها برند تیم و بازیکنانش بود. چون املاکی در اسناد باشگاه وجود نداشت. ما قرار شد برند تیم را به اضافه بدهی های قبلی تیم واگذار کنیم. اینکه بدهی ها شامل چه مواردی می شد را نمی دانیم اما این دیگر نکاتی است که مالکین قبلی و جدید حتما درباره اش به تعامل می رسند چون چیزی به عنوان املاک ویژه باشگاه در این مناقصه ارائه نشده بود تا بخواهیم ارزش آن را محاسبه کنیم.»

 

نکته مهم این نقل و انتقال شیوه ای بوده که مسئولان رجا در واگذاری تیم در پیش گرفته اند. آنها مجموعه بزرگ ورزشی شان را که قطعا میلیاردها ارزش دارد، در این فروش تیم دخالت ندادند. شیوه ای که در تمام دنیا اتفاق می افتد و مثلا مالک منچستر سیتی ، تیم را با دارایی هایش می خرد. قائمی در این باره می گوید: « ما در واگذاری تنها می توانیم همان چیزهایی را که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده واگذار کنیم و در انتقال راه آهن هم تنها برند تیم به فروش رسید.»

 

آیا راه آهن در این انتقال خصوصی سازی واقعی شده یا به ارگان خاصی واگذار شده قائمی با خنده در این باره می گوید: «دو تا آدم، شخص حقیقی آمدند و تیم را خریدند و حالا هم 7 مالک حقیقی معرفی شدند و ما با ارگانی طرف نبودیم و نمی دانیم دیگر می تواند این معامله پشتی هم داشته باشد یا نه. ما بر اساس مواقعیت ها می گوییم تیم را به اشخاص حقوقی سپردیم.»

 

انتقال راه آهن مقدمه ای بود برای دو انتقال بزرگ تیم ها به بخش خصوصی یعنی استقلال و پرسپولیس. قائمی این باره می گوید: «تا جایی که ما می دانیم قرار است این دو تیم هم از طریق فرابورس فروخته شوند و باید قبل از این نرخ گذاری شوند.»

 

او در پاسخ به این پرسش که این تیم ها با املاک شان فروخته می شوند یا تنها برندهای شان واگذار می شود، می گوید: «اگر خود باشگاه ملکی داشته باشد حتما با املاکش فروخته می شود و اگر نداشته باشد که تنها برند تیم را می فروشیم. باید دید چه اتفاقی می افتد.»

 

پرسپولیس این روزها مالک ورزشگاه درفشی فر است که سندش در اختیار وزارت ورزش خواهد ماند و استقلال هم کمپ اختصاصی ناصر حجازی را دارد که شایعه شده بود سند زمینش به نام علی فتح الله زاده و منصور پورحیدری است و اگر متعلق به این دو هم نباشد باید در اختیار سازمان ورزش باشد یعنی این دو تیم محبوب هم در صورت فروش، باز بی زمین می مانند. اگرچه در حرف های قائمی کاملا پیداست که فرابورس تمام تلاش خود را در انتقال قانونی راه آهن به بخش خصوصی داشته اما اگر شرایط واگذاری این دو تیم هم که توسط شورای عالی واگذاری مشخص می شود ، می تواند تهدیدی باشد برای فروش این دو تیم مردمی. اینکه مالکینی با هزینه هایی چند ده میلیاردی این تیم ها را بخرند و حتی اختیار تغییر نام شان را داشته باشند. مالکینی که دیگر دغدغه پاسخگویی به مردم را هم نخواهند داشت. اگرچه مسئولان سازمان خصوصی سازی معتقدند روند واگذاری باید از یک روز آغاز شود اما به نظر می رسد واگذاری راه آهن برند این تیم قدیمی تهران را برای همیشه نابود کرد و باید دید این اتفاق ممکن است برای استقلال و پرسپولیس هم تکرار شود؟

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)