مرجع خبری پرسپولیس : کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی طرحی است که در صورت تصویب آن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هر کدام صاحب ردیف بودجه ای به مبلغ 12 میلیارد تومان خواهند شد تا دغدغه سالهای دور و نزدیک این دو باشگاه به حداقل برسد.

 

مدتی پیش کمیته فرهنگی مجلس طرحی را به کمیسیون تلفیق ارائه کرد که در صورت موافقت اعضای این کمیسیون و تصویب نهایی در صحن علنی، بار مشکلات مالی از دوش باشگاه های استقلال و پرسپولیس به میزان قابل توجهی برداشته می شود.

 

بر اساس این طرح برای دو باشگاه روی هم رفته مبلغ 24 میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته شده است. این طرح مدتی پیش توسط اعضای کمیته فرهنگی به کمیسیون تلفیق داده شده است و این کمیسیون در حال بررسی جوانب مختلف آن است.

 

داشتن ردیف بودجه مستقل برای دو باشگاه سرخابی موضوع جدیدی نیست. شش سال پیش بود که محمد علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی از اختصاص ردیف بودجه مستقل از سوی دولت برای حل مشکلات پرسپولیس و استقلال خبر داد و گفت که از رئیس جمهور خواسته ایم تا اعتبار ویژه ای را برای این دو تیم دولتی در نظر بگیرد. ایده‌ای که هیچ گاه عملی نشد و در این مدت هم مدیران عامل هر دو باشگاه در برهه های مختلف به تکرار چنین درخواستی پرداخته اند.

 

با وجود این دولت چند ماه پیش پیشنهادی را روی میز نمایندگان مجلس گذاشت که بر اساس آن حاضر شد برای هر کدام از دو باشگاه مبلغ 6 میلیارد تومان در ردیف بودجه کنار بگذارد. این پیشنهاد چندان به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامد و آنها قصد داشتند این پیشنهاد را به خاطر قانون منع دولت از هزینه در ورزش حرفه‌ای حذف کنند. با این حال چند نماینده دیگر کمیته فرهنگی با انجام اصلاحاتی روی این پیشنهاد، نمایندگان مخالف را قانع می کنند تا از این اقدام دولت به عنوان فرصت استفاده کنند.

 

علیرضا دهقان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس کمیته تربیت بدنی و جوانان در این خصوص گفت: «دولت پیشنهاد داده بود که باشگاه های پرسپولیس و استقلال هر کدام ردیف بودجه ای به مبلغ 6 میلیارد تومان داشته باشند. زیان‌ده بودن این باشگاه ها باعث شد تا من این پیشنهاد را مطرح کنم که برای هر کدام از باشگاه‌ها مبلغ 12 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود تا بخش عمده ای از مشکلات آنها برطرف شود.»

 

اختصاص این مبلغ از پول در تناقض با همان قانونی است که مجلس سال گذشته درباره ممنوعیت هزینه در ورزش حرفه ای است. خیلی ها معتقدند پیشنهاد این طرح به کمیسیون تلفیق در تضاد با این قانون است و دولت با همکاری تعدادی از نمایندگان قصد دور زدن قانون را دارد.

 

دهقان درباره منافات این قانون هم گفت: «پیشنهاد بودجه 12 میلیاردی برای استقلال و پرسپولیس یک بحث دیگر است. خود دولت ابتدا پیشنهاد کمک 6 میلیاردی برای هر کدام از این باشگاه ها را مطرح کرد؛ اما وقتی دیدم ممکن است این پیشنهاد مورد توجه قرار نگیرد آنرا با انجام چند اصلاح به کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادم. به نظرم حیف است تیم های مردمی استقلال و پرسپولیس با هواداران میلیونی دچار مشکلات مالی شوند. دولت و مجلس باید با تعامل خوب همدیگر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.»

 

ابتدای فصل بررسی بودجه سال 1390 آغاز سرفصل جدیدی در لیگ برتر فوتبال بود؛ جایی که نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند دست دولت را برای هزینه کردن در ورزش حرفه ای ببیندند. همان زمان از تیره بودن روابط سازمان تربیت بدنی و مجلس به عنوان اصلی‌ترین دلیل تصویب این قانون یاد می‌شد. قانونی که بسیاری از باشگاه های بزرگ از جمله ذوب آهن، سپاهان، شاهین بوشهر و حتی استقلال و پرسپولیس را دچار مشکل کرد.

 

این اتفاق برای اولین بار در لیگ ایران رخ می داد و قابل پیش بینی بود باشگاه هایی که قسمت عمده ای از هزینه های خود را از طریق کمکهای دولتی تامین می کردند به سراشیبی سقوط بیفتند. این مشکل تا جایی پیش رفت که مدیران چند باشگاه با کمک فدراسیون فوتبال و عزیزالله محمدی رئیس وقت سازمان لیگ جلسات مختلفی را با تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار کردند تا به هر شکل ممکن محدودیت این قانون کمتر شود. در نهایت وزارت ورزش به این نتیجه رسید که به فکر اصلاح در تعریف باشگاه حرفه ای در قانون بیفتد، به نوعی که باشگاه های ایران با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌ها باید آماتور تلقی شوند نه حرفه‌ای!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)