محمد جعفر کامبوزیا، رئیس فدراسیون شطرنج حدود 2 ماه پیش با نظر مسئولین وزارت ورزش و جوانان به عضویت هیات مدیره باشگاه پرسپولیس درآمد و اخباری مبنی بر مدیرعاملی قریب الوقوع وی در این باشگاه مطرح شد.

به گزارش اوج، این جریانات با اتفاقاتی همراه شد که چندان مورد قبول کامبوزیا نبود و سرانجام نیز مسائل و حاشیه های به وجود آمده پیرامون بحث مدیرعاملی کامبوزیا در باشگاه پرسپولیس به جایی رسید که وی قید حضور در هیات مدیره این باشگاه را نیز زد و از عضویت در این جمع پرحاشیه استعفاء کرد اما پس از استعفایش هم از زخم زبان ها و حمله های سرمربی پرسپولیس و مدیرعامل این تیم در امان نماند تا اینکه رویانیان در پستش ابقا شد. به محض اینکه مدیرعامل سرخپوشان از بودنش در این تیم مطمئن شد، جریانات قبلی را به فراموشی سپرد. رئیس فدراسیون شطرنج که این روزها فکرش را معطوف رشته تخصصی اش کرده، همچنان از رفتارهایی که با او در زمان کوتاه حضورش در هیات مدیره پرسپولیس شد، دلخور است اما می گوید قصد ندارد نبش قبر کند و در خصوص پرسپولیسی ها صحبت زیادی داشته باشد زیرا این ماجرا برایش تمام شده است. گفت و گو با محمدجعفر کامبوزیا را در ادامه می خوانید:

* به نظر می رسد پس از دوران پرحاشیه ای که در فوتبال داشته اید، به آرامش رسیدید؟

– من از اول هم آرامش داشتم اما برخی دوست داشتند که آرامش من و شطرنج را برهم بزنند. من جزو مدیران با سابقه ورزشی کشور هستم و سوابق مدیریتی من کاملا شفاف و در دسترس است. اقدامات و فعالیتهایی که من در فدراسیون شطرنج ایران و فدراسیون جهانی شطرنج انجام داده ام بر اهالی ورزش پوشیده نیست اما بحث عضویت من در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس برای کمک به این باشگاه و سامان دادن به اوضاع آشفته پرسپولیس بود. احکام عضویت در هیات مدیره باشگاههایی مثل پرسپولیس توسط وزارت ورزش صادر می شود و متولیان این وزارتخانه با توجه به عملکرد و کارنامه افراد و مدیران ورزشی، کسانی را که فکر می کنند می توانند گره ای از مشکلات باشگاههایی نظیر پرسپولیس و استقلال باز کنند به عضویت هیات مدیره این باشگاه ها در می آورند.  پس من علاقه ای نداشتم به فوتبال وارد شوم، بلکه به من تکلیف شد و بعد از هجمه ای که علیه من به وجود آمد استعفا دادم.

* از رفتاری که سرمربی و مدیرعامل پرسپولیس با شما داشتند، ناراحت هستید؟

– از هیچ کس ناراحتی ندارم و همه چیز برای من در خصوص پرسپولیس به پایان رسیده است. نمی خواهم نبش قبر کنم و خودم را دوباره وارد این بازی کنم. نه با کسی اختلاف دارم و نه از کسی ناراحتم. هنوز پرسپولیس و هوادارانش را دوست دارم.

* ادعا کرده بودید که مدیرعاملی پرسپولیس به شما پیشنهاد شده اما قبول نکردید. با اینکه می توانستید جایگاه بهتری در ورزش پیدا کنید دلیل این کار چه بود؟

– حثی که من در این مورد داشتم این بود که برای پذیرفتن مسئولیت باشگاه پرسپولیس باید حساب و کتاب مالی این باشگاه شفاف شود تا من بتوانم قبول مسئولیت کنم. این حرف من از روی تجربه سالها مدیریت در ورزش کشور است که اگر در یک باشگاه یا موسسه یا فدراسیون ورزشی بیلان مالی روشن باشد می توان در آن موسسه کار کرد و جوابگوی عملکرد خود بود اما اگر حساب و کتاب در کار نباشد آن باشگاه یا موسسه یا فدراسیون به محلی برای سوء استفاده و پرکردن جیب افراد تبدیل می شود و د راین میان من نخواستم وارد محیطی بشوم که از جزئیات عملکرد مالی آن بی اطلاع هستم.

* فکر نمی کنید که بحث حضورتان در پرسپولیس فقط به شطرنج ضربه زد و به جز ایجاد حاشیه برای این رشته، هیچ نفعی نداشت؟

– بحث حضورم در پرسپولیس هیچ ربطی به شطرنج و شطرنج بازان نداشت. معتقدم هیچ حاشیه ای هم برای فدراسیون ایجاد نشد، البته من خودم خواستم که اینطور نشود زیرا می توانستم بایستم و جواب آقایان را بدهم و برای فدراسیون حاشیه درست کنم اما خیلی زود پایم را کنار کشیدم تا حاشیه های فوتبال به شطرنج کشیده نشود. از آن روز صحبتی در خصوص فوتبال و پرسپولیس نکردم و کاری به کار آقایان ندارم. در حال حاضر هم تمام تمرکزم بر روی موفقیت شطرنج است.

* برنامه های بعد شما در فدراسیون شطرنج چیست؟

– فعلا تا چند ماه برنامه های بین المللی نداریم و فقط مسابقات داخلی را در شهرهای مختلف برگزار می کنیم. مسابقات لیگ شطرنج هم از 5 شهریورماه با حضور 10 تیم آغاز می شود و تمام شطرنج بازان سراسر کشور درگیر این مسابقات خواهند بود. این مسابقات یکی از قدیمی ترین مسابقات شطرنج در ایران است که تا کنون همه ساله اگرچه با افت و خیزهای فراوان ولی برگزار شده است.

* اتفاقی که در مسابقات داخل سالن آسیا برای شطرنج رخ داد، یاعث شد که همگان این موضوع را به بحث حضور شما در پرسپولیس مرتبط بدانند و گمان کنند که تمام حواس شما به فوتبال است؟

– در مسابقات داخل سالن آسیا در انفرادی انتظار نتیجه خوب نداشتیم چون سطح کیفی رقبا از ما بالاتر بود و خود ما هم می دانستیم شانس مدال نداریم اما در رده تیمی انتظار مدال داشتیم که متاسفانه انتظار ما برآورده نشد، علت هم این بود که مربی ما در هنگام تحویل لیست ارنج تیم در مقابل ازبکستان یک دقیقه تاخیر کرد و ناظر بازی ارنج او را قبول نکرد. خب این مربی باید این موضوع را تا حل نهایی پیگیری می کرد که متاسفانه پیگیری نکرد و ماجرا را به من هم منتقل نکرد که مشکل را حل کنم این بود که تیم با ارنجی به مصاف حریف رفت که دلخواه مربی نبود.  در رویارویی با ازبکستان ما مساوی کردیم و کار به پوئن شکنی کشیده شد و ما در این مرحله بازنده شدیم. در بازی رده بندی هم متاسفانه خانم پورکاشیان بازی برده را با تساوی عوض کرد و ما با ویتنام مساوی کردیم که در پوئن شکنی بازنده شدیم. من مربی را به دلیل بی توجهی اش توبیخ کردم و چون مربی خارجی بود قراردادش را تمدید نکردم؛ دیگر چه کاری از دست من برمی آمد؟ این مسائل در ورزش، اتفاقات معمول است اما متاسفانه بعدا شنیدم که عده ای بدون اطلاع دقیق از نحوه قوانین و مقررات مسابقات شطرنج و بدون اینکه بدانند ماجرا چه بوده است، همین موضوع را شاهدی بر ناتوانی بنده در مدیریت ورزش قلمداد کردند.

* نظرتان در خصوص حضور صالحی در وزارت ورزش و جوانان چیست؟

– ابتدا سلطانی فر به مجلس معرفی شد که متاسفانه رای نیاورد. بعد هم رئیس جمهور به خاطر اینکه این وزارت مهم بدون رئیس نماند سالحی را به عنوان سرپرست معرفی کرد. امیدوارم او در کارش در مدتی که در این وزارتخانه حضور دارد، موفق باشد. از او انتظار داریم که مشکلات مالی فدراسیون ها را حل کند زیرا دائما برنامه های مختلف را به خاطر مسائل مالی لغو می کنیم. درست است که صالحی سابقه ورزشی ندارد اما در مدیریت کلان کشور تجربه داشته و امیدوارم که موفق باشد. البته مشخص نیست که او در این وزارتخانه باقی بماند اما برای هرکس که در راس ورزش حضور داشته باشد، آرزوی موفقیت دارم زیرا این روزها ورزش کشورمان نیاز به یک مدیر قوی دارد تا مشکلات فدراسیون ها را حل کند. فدراسیون شطرنج هم مثل سایر فدراسیون ها از مشکلات مالی رنج می برد، بودجه اش کاهش یافته است، در حالی که تورنمنت های زیادی را درپیش داریم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)