پرسپولیس نیوز :  کریم باقری می گوید هنوز نمی داند مربیگری را ادامه می دهد یا نمی دهد.

نیما حسینی : کریم باقری ، شماره 6 دوست داشتنی تیم ملی؛ سال 92 برای او سال شروع مربیگری بود. کاری که همیشه می گفت از آن گریزان است. او اما حالا دیگر یکی از اعضای ثابت نیمکت پرسپولیس است. دستیار اول علی دایی. آقا کریم اما هنوز هم می گوید نباید او را مربی نامید و گفتن این لفظ برایش خیلی زود است. می گوید هنوز تصمیمش را برای ادامه مربیگری نگرفته اما همین طوری هلش داده اند روی نیمکت . با او هم کلام شدیم از پرسپولیس ، تیم ملی و البته پسرهایش.

*برد به داماش باعث شد به کورس برگردید.

این بازی از همه بازی های دیگرمان مهم تر بود. امتیاز هایی که رقیبان از دست دادند برای مان خیلی خوب شد. شانس مان خیلی رفت بالا.

*بازی در چمن مصنوعی را در یک ماهه تعطیلات لیگ خوب تمرین کرده بودید!

بازی در ساری و تمرینات مان در تهران همه حساب شده بودند. بازی سختی را از داماش بردیم اما چمن مصنوعی ما در ساری از چمن داماش بهتر بود. به نظرم جنس چمن داماش با ساری فرق می کرد اما شرایط خوبی شد ما خوب گلی را زدیم و خوب از این گل دفاع کردیم. آنها می خواستند نیفتند و برای همین خیلی حمله کردند.

*پس الان دست به دعا برداشته اید برای پیروزی استقلال برابر فولاد. برد آنها می تواند کمک بزرگی باشد برای قهرمانی پرسپولیس.

من دوست دارم این اتفاق بیفتد اما به دوست داشتن ما نیست. آنها باید در اهواز بازی کنند. بازی در اهواز هم همیشه سخت است. استقلال برای خودش بازی می کند. آنها هنوز شانس قهرمانی دارند،تقریبا به اندازه ما.  این بازی برای آنها از جهتی مهمتر هم هست. تکلیف سهمیه آسیایی را هم برای شان مشخص می کند. برای همین هم با تمام وجود به میدان می روند چون می خواهندحتما در آسیا باشند. ما هم باید بازی های خودمان را ببریم. به رقبا کاری نداریم. اگر از بازی های خودمان برنده نباشیم که دیگر بردن استقلال هم فایده ای ندارد.

*به نظرت شانس کدام تیم  برای قهرمانی بیشتر است؟

در شرایط فعلی فولاد با امتیازاتی که دارد شانسش بیشتر است اما این بازی رودرروی فولاد و استقلال باعث می شود باقی تیم ها هنوز امید داشته باشند. این یک فینال واقعی در لیگ است. دو تیم ، تیم های خوبی هستند. برنده این بازی اگر فولاد باشد شاید کار آنها تقریبا تمام می شود اما اگر استقلال امتیاز بگیرد شرایط دیگر تیم ها مثل ما و نفت خیلی خوب می شود.

*با کم شدن سهمیه های ایران در آسیا ، امسال سهمیه گرفتن هم خیلی مهم شده است.

اگر این سهمیه کم شده باشد ، سهمیه گرفتن خیلی با ارزش می شود . اما چه کسی می تواند بگوید سهمیه مهم تر از قهرمانی است؟ یک سال تلاش می کنی که برنده باشی اما اگر نتوانی قهرمان باشی همه تلاشت به باد رفته است. فکرش را بکن ما یکسال کامل زحمت می کشیم که قهرمان بشویم بعد برای یک بازی ،یک تفاضل گل یا یک امتیاز همه چیز به باد برود ، این خیلی سخت است. الان هر 5 تیم بالای جدول استرس قهرمانی را دارند.

*فکر می کنید امسال قهرمان تیم شما باشد؟

پرسپولیس امسال خوب بسته شد.راستش اگر این مشکلات برای تیم ایجاد نشده بود تا حالا قهرمان شده بودیم. استقلال و پرسپولیس همیشه حاشیه دارند چون تیم هایی مردمی هستند اما این ضربه که ناگهان به پرسپولیس وارد شد ، ضربه بزرگی بود اما توانستیم از این بحران عبور کنیم.

*منظورتان از حاشیه ها ، مشکلات مالی است دیگر؟

بازیکن وقتی تمرکز نداشته باشد اثرش در زمین دیده می شود. امیدوارم این دو میلیاردی که قرار شده به پرسپولیس بدهند ، زودتر پرداخت شود. شنیدم این مشکلات حل می شود. اگر این پول پرداخت شود ، مشکلات تا حدودی حل می شود . بچه ها با جدیت بیشتری پیش می روند . با این همه مشکلاتی که داشتیم واقعا عالی نتیجه گرفتیم.

*سال 92 چه طور سالی بود؟

برای من که سال جدیدی بود ، مربیگری را تجربه کردم.

*پس دیگر کریم باقری مربی شده است؟

برای اینکه مربی بمانم باید به روزتر باشم تا در عرصه مربیگری حرفی برای گفتن داشته باشم.

*یعنی ممکن است مربیگری نکنی؟

الان نمی دانم. فعلا تصمیم قطعی نگرفتم.

*گفته بودی مربی نمی شوی اما شدی؟

یکسری اتفاقاتی افتاد که مرا وارد این عرصه کرد. شال قبل ما فینال جام حذفی را در پیش داشتیم و بعد هم کادر جدید که آمد دیگر نشد روی خواست شان حرفی بزنم . ولی برای ادامه این کار باید بعدا تصمیم بگیرم.

*ممکن است وارد کار مدیریت هم شوی؟

فعلا که آمدم تو کار مربیگری . باید ببینم چه پیش می آید. فعلا نمی دانم چه می شود.

*اگر مربی بمانی ، قرار است سرمربی شوی یا همین دستیار می مانی؟

هنوز برای گفتن این حرف خیلی زود است. اصلا چیزی مشخص نیست.

*مربیگری سخت تر است یا بازی؟

مربیگری . چون اینجا مسئولیت سنگین تر و استرس بیشتری داری. در زمان بازی ، خودت هستی. با دوندگی بیشتر و تمرکز می توانی بدرخشی اما اینجا یک تیم دستت است . بازیکن های زیادی را باید زیر نظر داشته باشی و همه چیز هم دست خودت نیست. تو کارت را می کنی اما بازیکن نتیجه کارت را مشخص می کند.

*اتفاق تلخ هم داشتی؟

اتفاق تلخ که طبیعت ورزش است ، باید با آن کنار آمد. اما شیرین ترین اتفاق ورزشی سال صعود تیم ملی به جام جهانی بود. سال 92 سال خوب و مهمی برای ورزش کشور بود.امسال اتفاقات بزرگی برای ورزش افتاد. تیم های گروهی ما در بازی های آسیایی و جهانی عالی بودند. والیبال ، بسکتبال ، هندبال و فوتبال همه عالی بودند. البته کشتی گیران مان هم که محشر بودند برای همین می گویم . فکر می کنم سال قبل ، بعضی معادلات ورزش ما عوض شد. همیشه می گفتند ایرانی ها در ورزش گروهی موفق نیستند اما الان این معادلات به هم ریخته. این اتفاق مهمی است که باید به آن توجه شود اما این اهمیت را برای کار مان نداشتیم و خیلی ساده از کنار این اتفاقات گذشتیم.

*سال 93 چطور آغاز شد؟

با کار  . ما که مدام سر تمرین بودیم! الان طوری شده که عیدها همیشه بازی های لیگ و آسیایی است. برای من هم عادی شده . البته امسال چون بازی ها تعطیل بود و تمرینات در تهران انجام شد ، سال تحویل را کنار خانواده بودم .

*آرزویت برای امسال چه بود؟

سلامتی . این آرزویم سر سال تحویل بود.

*آرزوی ورزشی چی داشتی؟

هیچ چی. من هیچ آرزوی ورزشی ندارم. فقط سلامتی. آرزویی ندارم .

*برای جام جهانی چطور؟

امیدوارم موفق باشند. بچه ها همین که به جام جهانی رسیدند هم عالی بودند اما امیدوارم که در بازی های جام هم خوب باشند.

*برای تشویق تیم به برزیل می روی؟

نه اما امیدوارم بچه ها خوب باشند و شانس صعود داشته باشیم.

*یعنی فکر می کنی صعود کنیم؟

این فوتبال است و هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

*حتی بردن آرژانتین. یعنی به این اتفاق هم فکر می کنی؟

فکر کردن من مهم نیست امیدوارم در این بازی آبرومندانه عمل کنیم.

*فاصله دو کشور از نظر فوتبالی چقدر است؟

آرژانتین و نیجریه تیم های کلاس جهانی هستند. بازی جلوی این تیم ها برای تیم هایی مثل ما خیلی سخت است. ولی اگر ناامید به این بازی ها برویم تحت تاثیر همین ناامیدی ها می شویم. هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. امیدوارم اتفاقات خوبی برای مان بیفتد.

*چقدر شانس عددی داریم؟

چه کسی دوست ندارد که برنده باشیم؟ ما همه دوست داریم و رویایش را داریم اما به آرزوی ما نیست. برای فوتبال نمی شود درصد تعیین کرد.

حتی یک درصد؟

اگر با یک درصد شانس برد به مصاف آرژانتین می رویم ، بهتر است که اصلا بازی نکنیم . در جام های جهانی کم شگفتی رخ نداده. ما باید امیدوارانه به مصاف حریفان مان برویم والبته  واقع بین هم باشیم.

*به تیم هایی مثل آرژانتین و نیجریه گفتی تیم های قدرتمند، یعنی بازی با بوسنی سخت نیست؟

چرا اتفاقا بوسنی خیلی تیم خوبی است . آنها از اروپا به جام جهانی آمدند. ببینید چه تیم هایی صعود نکردند اما بوسنی به جام جهانی رسیده است. ما بازی های دشواری برابر این تیم ها در پیش داریم .

*می گویند کروش در جام جهانی یک دستیار ایرانی دارد. شما که آن دستیار نیستید؟

نه .من نه! نه بحثی شده و نه اتفاق بدی.

*در تعطیلات عید پسرت را به تمرین آورده بودی .

پسرم بهتر است درسش را بخواند. وقتی تیم ها را می بستند ، او درس داشت و فرصتی برای بازی نداشت.

پست بازی اش کجای زمین است؟

او چپ پاست اما چون هنوز بازی رسمی نداشته نمی توان برایش پست دقیقی برایش گفت . امیر بازیکن با استعدادی است اما هنوز درگیر فوتبال نشده. اگر به درسش لطمه نخورد می تواند پیشرفت کند. الان فقط 15 ساله است.

*استعدادش به اندازه پدرش هست که ستاره شود؟

برای ما درسش مهم است. اگر به درسش ضربه نزند ، معتقدم خیلی خوب پیشرفت می کند. ولی برای آینده اش برنامه ریزی نکردیم.

*به پرسپولیس نمی رود؟ نفرستادی در تیم ملی تست بدهد؟ او پسر کریم باقری است و تیم ملی هم که مسئولیتش با دوستان شماست .

نمی خواهم کاری کنم که فکر کنند اگر او به جایی رسید ، به خاطر پدرش آمده است. بازیکن با علاقه ای است اما باید خودش روی پای خودش باشد. پسر کوچکم 8 ساله است . او هم خیلی عشق فوتبال است اما زود است که وارد فوتبال شود.

*پسرانت هم که شماره 6 می پوشند؟

بچه ها وقتی می آیند تمرین شماره 6 می پوشند اما از الان زود است که بگویم چه پیراهنی می پوشند.

*دو تا بازی دارید و چقدر امید دارید؟

باید طوری بازی کنیم که افسوس از دست دادن جام را نخوریم. اگر تماشاگران به کمک تیم بیایند حتما اتفاقات خوبی برای مان می افتد.

*راستی مدارک مربیگری ات را تکمیل کردی؟

فعلا که دارم دوره های داخلی را تمام می کنم اگربعدا خواستم ادامه بدهم حتما به کلاس های خارجی هم می روم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)