مرجع خبری پرسپولیس : آنچه كه در سطور زير مي‌آيد مصاحبه‌اي است كه خيلي سريع پياده شده تا باز هم اين «زمان» در حق ما جفا كرده باشد و ما به موقع، قبل از آنكه دير بشود مصاحبه‌اي نيمچه خواندني از زلاتكو كرانچار داشته باشيم. باشد كه مورد قبولتان واقع شود.

به لحاظ شخصيتي من هيچ شناختي از زلاتكو كرانچار ندارم و اگر بخواهم چيزي درباره پرسوناليته شما بنويسم جزييات زيادي نخواهم داشت. شايد به خاطر اينكه به نظر مي‌رسد شما مربي برونگرايي نباشيد. اگر خودتان را بخواهيد به عنوان مربي كه وارد فوتبال ايران شده تعريف كنيد چه مي‌گوييد؟
براي انتخابي كه انجام شد تا من وارد فوتبال ايران شوم، به خوبي بررسي انجام شد و كيفيت‌ها و نتايجي كه من در اروپا گرفتم همه را در نظر گرفتند و احتمالاً در خلال اين تحقيقات دنبال شخصي گشته‌اند كه با توانايي‌ها و افكارش بتواند تيمي به بزرگي پرسپوليس را هدايت كند. چون من مربي هستم توأم با نتايج، مربي كه دو بارموفق شده در كرواسي با ديناموزاگرب قهرمان شود، با دينامو در ليگ قهرمانان اروپا كار كردم، با زاگرب كه تيمي است به لحاظ ساختاري شبيه ذوب‌آهن قهرمان شدم و هايدوك اشپيلت همين طور. آنچه كه مي‌توانم بگويم سرمربي تيم ملي كرواسي بودم كه موفق شدم تيمم را به جام جهاني هدايت كنم و در گروهي كه سوئد، بلغارستان و مجارستان حضور داشتند بدون هيچ شكستي صعود كردم، تنها شكستي كه در جام جهاني هم داشتم مقابل برزيل بود كه با يك گل باختيم يعني كه معروف شدم به مربي كه توانايي دارد، كيفيت دارد و سابقه. فكر مي‌كنم كساني كه من را انتخاب كردند اشتباهي مرتكب نشدند اگرچه هنوز در يك دوره تطابق به سر مي‌برم ولي اينجا با موقعيت‌هايي خاص مواجه مي‌شوم كه اصلاً در اروپا وجود ندارد. منظورم حرفه‌اي‌گري است. فقط مي‌توانم بگويم در 4 ماه نخست از كارم راضي‌ام و موفق بودم در برقراري ارتباط با بازيكنان و محيط و نفراتي كه در پرسپوليس حضور دارند. البته تلاش مي‌كنم شرايط از آنچه كه هست بهتر شود. من معتقدم در نيم فصل دوم مي‌توانيم اين كار را انجام بدهيم.

رزومه كاري شما براي همه روشن است اما مي‌خواهم بدانم به لحاظ شخصيتي خودتان را تا چه حد با فوتبال ايران آداپته كرده‌ايد، در اين زمينه مي‌توانيد در نيم فصل دوم بهتر عمل كنيد؟
البته شخصاً راضي نيستم چرا كه مي‌دانم انتظارات بسيار بالا است اما مي‌خواهم خودم را با شرايط تطابق دهم و بهتر شوم. اگر بخواهم چيزي را در دفاع از خودم بگويم بايد اول بگويم كه خيلي دير به تيم ملحق شدم، در انتخاب بازيكنان اصلاً نقشي نداشتم و در واقع تيم شروع كرد به بازي‌هاي رسمي در عين اينكه بايد شكل مي‌گرفت و جا مي‌افتاد. در واقع خيلي سخت است كه اين اتفاق بيفتد و نوسان در نتيجه‌گيري به همين دليل بود. در اين شرايط دشوار است كه با 15 بازيكن جديد همزمان بتواني بازيكنان و تيمت را به سطح استاندارد برساني و نتيجه هم بگيري. بايد بگويم هنوز كه هنوز است فاز آداپته شدن ادامه دارد. يعني موقعيت‌هايي ايجاد مي‌شود و شخص بايد در آن موقعيت‌ها خودش را با شرايط تطبيق دهد. من فكر مي‌كنم تا همين الانش هم به فاز نهايي بسيار نزديك شده‌ام. يعني آنچه را كه مي‌دانم اين است كه با تيم خودم و روح و روانش كاملاً آشنا هستم و مي‌دانم تمام تيم‌هاي ايراني تقريباً با هم برابرند. در مسابقاتي كه برگزار كرديم كيفيت ساير تيم‌هاي ليگ را ديده‌ام و مي‌توانم بگويم واقع‌بين هستيم و با نگاه به كيفيت‌هايي كه وجود دارد تا اين لحظه سازماندهي باشگاه كه آقاي كاشاني و همراهانش برقرار كرده در مسيري قرار گرفته كه بتوانيم پرسپوليس را در رأس فوتبال ايران نگه داريم.


باز هم مي‌خواهم برگردم به شخصيت شما. احساس مي‌كنم يك مقدار با مربياني كه از كرواسي وارد فوتبال ايران شده‌اند تفاوت داريد. مثلاً در بيشتر مصاحبه‌هايتان چيزي نمي‌گوييد كه تيتر اول روزنامه شود. هميشه مسائل كلي را مطرح مي‌كنيد و خيلي دوست نداريد در رأس اخبار باشيد. اين از شخصيت شما ناشي مي‌شود يا سياستي كه در فوتبال ايران پيشه كرده‌ايد؟

نه، اين شخصيت من است. من در كرواسي هم فردي نبودم كه اهل جنجال باشد. من دوست دارم فقط درباره فوتبال صحبت كنم. به اين مساله هم آشنايي دارم- از طريق همكاران كرواتم و نفرات ورزشي ايران- كه متاسفانه روزنامه‌ها سرشار از شايعاتند. من دوست ندارم شخصي باشم كه جنجالي باشد فقط مي‌خواهم در چارچوب فوتبال صحبت كنم. براي مثال، خليلي. وقتي آمدم كاملاً آماده بود آن هم بعد از يك مصدوميت سنگين كه پشت سر گذاشته بود. مي‌دانم مصدوميت و دوري براي يك بازيكن بزرگ يعني چه و مي‌دانم برگشتن به تمرين‌ها براي چنين بازيكني چقدر اهميت دارد. دوست دارم خليلي برگردد ولي به نفع همه است كه او با كيفيت و صلابت برگردد نه اينكه دوباره مصدوم شود. الان اما با يك وضعيت متفاوتي روبروييم. ايشان الان آماده است و كيفيت دارد و قدرتمند است. الان زماني است كه مي‌توانيم از خليلي استفاده كنيم. الان او همان شخصي است كه چيزي را ازش بخواهيم. مي‌خواهم راجع به استدلال‌هاي خودم صحبت كنم نه اينكه فلان بازيكن شرايط بازي را دارد يا نه. اين هم يك نمونه است براي اينكه همه بدانند حق بوده كه يك بازيكن براي پرسپوليس بازي كند يا نه. دوست ندارم جنجال به پا كنم. تصميم گرفته‌ام هر كاري كه لازم باشد براي پيشرفت فوتبال و تيمم انجام دهم. در واقع خيلي تلاش مي‌كنم و مي‌خواهم بدانم آيا بازيكنان هم اين موضوع را مي‌پذيرند يا تا چه حد قبول دارند. هنوز در اين زمينه وضعيت‌هاي خاصي وجود دارد اما من شرايطي را مي‌خواهم كه بالاتر است تا بازيكن را به آن كيفيتي كه مي‌خواهم برسانم. اين هم به نفع خود بازيكن است، هم هوادار، هم باشگاه. آمده‌ام در فوتبال ايران كه چيزي را به دست بياورم نه براي منفي‌بافي. هميشه شايعاتي وجود دارد اما از وقتي بچه بودم اينطور ياد گرفته‌ام كه به خاطر شايعه با كسي درگير نشوم و سعي مي‌كنم مشكلات را به شيوه خودم حل كنم، با صحبت.

اما حتماً قبل از ورود به فوتبال ايران با مربيان هموطن‌تان صحبت كرده‌ايد. حتماً مي‌دانيد مربياني مثل چيرو بلاژويچ يا وينكو بگوويچ طور ديگري در دل فوتبالدوستان ايراني براي خود جا پيدا مي‌كردند. شما با توجه به اين موارد كه از آن اطلاع داريد باز هم سياست كاري خودتان را پي مي‌گيريد؟
من هميشه پشت برنامه خودم ايستاده‌ام چرا كه الان يك تيم دارد مرا هدايت مي‌كند. آمده‌ام به پرسپوليس تا نتايج بزرگي را به دست بياورم. فكر كنم تا الان فقط عناوين قهرمان‌هاي بزرگ را كسب كرده‌ايم. شايد بهتر باشد اصول حرفه‌اي‌گري را در برخي از بازيكنان تغيير بدهم. فكر مي‌كنم به لحاظ فردي پتانسيل‌هاي زيادي وجود دارد و اگر حرفه‌اي‌گري را تقويت كنيم مي‌توانيم باعث پرش سطح فوتبال ايران شويم. نگاه من فراتر از اين حرف‌ها است. مي‌دانم كار سختي است. من مي‌خواهم بازيكنم را با اين سيستم مطابقت دهم چون مطمئنم در آن صورت است كه نتيجه خواهيم گرفت. بعد از اردوي دبي واقعاً شگفت‌زده شدم. ما روزي 3 جلسه تمرين مي‌كرديم. بازيكنان ساعت 6:30 صبح از خواب بيدار مي‌شدند يعني وجدان بازيكنان بيدار شده بود و آگاه شدند كه چه چيزي از آنها خواسته مي‌شود.

اما اين كار بسيار بسيار دشوار خواهد بود، يعني احتمال زيادي دارد در بازه زماني يكي دو ساله‌اي كه شما در فوتبال ايران خواهيد بود قابل اجرا نباشد و مدت‌ها طول بكشد. شما اين ريسك را قبول مي‌كنيد كه نتيجه‌گيري را فداي رسيدن به هدف‌تان كنيد؟
من شروع كرده‌ام به قرباني كردم خودم، نتايجم اين را نشان مي‌دهد البته برخلاف بازي‌هايي كه به معرض نمايش گذاشتيم. مي‌خواهم بازيكنان به آن سطح برسند كه يك بازيكن حرفه‌اي وقتي پول حرفه‌اي مي‌گيرد و نسبت درآمدش به درآمدهاي ايران خيلي بالا است بايد خودش را مصرف كند و چيزي را نشان دهد. بازيكن بايد از يكسري موارد تبعيت كند و نگويد حالا پول مي‌گيرم و دو تا بازي مي‌كنم و تمام، نه اينطوري نمي‌شود.


شما گفتيد مي‌خواهم رابطه‌ام را با بازيكنان به صورت حرفه‌اي ارتقا دهم و اين يك مدتي طول خواهد كشيد ولي در اين 4 ماه، شما خوب نتوانستيد به اين مقوله بپردازيد و خيلي‌ها مي‌گفتند شما روانشناس خوبي نيستيد. خودتان در مصاحبه‌اي گفتيد از آن مربياني نيستيد كه دست روي شانه بازيكني بگذاريد و درباره موضوع خاصي به او توضيح دهيد ولي حتماً مي‌دانيد اكثر مربياني كه در فوتبال ايران موفق بوده‌اند با بازيكنان‌شان روابط دوستانه‌اي برقرار كرده‌اند. هر وقت هم فاصله بين مربي و بازيكن زياد شده تيم و شخص مربي ضرر كرده و بازيكن خودش را كنار كشيده چرا كه اينجا فشار روي مربيان بسيار بالا است.

من آدم انتقادپذيري هستم. اين چيزي كه شما مي‌گوييد را متوجه شده‌ام و مي‌دانم بايد احساسي‌تر به سمت بازيكنان رفت اما مي‌خواهم به بازيكن اين اطلاع را برسانيم كه چه بايد بكند. يعني اينكه زندگي ورزشي، حرفه‌اي‌گري و آنچه كه در زمين فوتبال نشان مي‌دهد را نشانش بدهيم و ازش بخواهيم. نمي‌دانم چه قدمي را بيش از اين بايد برداشت، ما اهميت مي‌دهيم به بازيكن خوب و اينكه مي‌دانيم پرسپوليس به او نياز دارد. حالا او است كه بايد پاسخ بدهد. بازيكنان حرفه‌اي اينجا درآمد خيلي خوبي دارند و به خاطر اين درآمد بايد كيفيت بالايي را نشان بدهد. من فقط اين را مي‌گويم كه بازيكن طبق آنچه كه از او خواسته شده بايد كيفيتش را به مربي و هوادار نشان بدهد. من خودم پدر دو فرزندم و به زودي، ظرف يك ماه آينده قرار است پدربزرگ هم بشوم.هميشه سعي مي‌كنم احساسات را در نظر بگيرم، با حرف زدن، نزديك شدن اما تمرين و مسابقه شغل ما است و بايد هر طوري كه مربي مي‌خواهد انجام شود. خيلي‌ها فكر مي‌كنند من آدم‌آهني هستم يا احساس ندارم اما اينطور نيست. من بازيكني بودم كه در فينال جام باشگاه‌هاي اروپا بازي كردم، مي‌دانم هر بازيكني به چه چيزي نياز دارد تا به نوك قله برسد. به خاطر همين مي‌خواهم بازيكن را بكشانم به آن سطح اما قطعاً صبر هم دارم و از آن تيپ آدم‌هايي نيستم كه بخواهم علناً اين موضوع را نشان بدهم. قبل از هر چيزي براي من آمادگي بازيكن مهم است و با گفت و گو مي‌توانم بازيكن را به شرايط مد نظرم برسانم اما وقتي مي‌بينم بازيكن تنبل و تن‌پرور است، انگيزه ندارد و مسير ديگري را انتخاب كرده، پس ما هم بايد برويم دنبال نفر بعدي و دنبال راه حل ديگري باشيم.

فكر مي‌كنم اين طرز تفكر شما در مورد بازيكنان درست است اما به نظر من بازيكنان پرسپوليس در اين 4 ماه درك درستي از هدف شما نداشته‌اند و اين باعث ايجاد حس بي‌اعتمادي نسبت به شما شده است. شما مي‌دانيد كه بازيكنان‌تان پشت سرتان حرف مي‌زدند؟
(با خنده) بله، من اين را فهميدم.


برايتان مهم نبود؟ يا نخواستيد اين حس بي‌اعتمادي را از بين ببريد؟

من با بازيكنان صحبت كردم و به آنها گفتم كلام شما درباره من، من را وادار به درگيري نخواهد كرد. من مربي هستم كه هميشه مي‌خواهم بهترين‌ها را به آنها بدهم و اين بستگي به ميل، هوش و انگيزه آنها دارد. به اين اهميت نمي‌دهم كه چه كسي چه حرفي مي‌زند و كدام بازيكن قصه‌سرايي مي‌كند. براي من مهم اين است آنچه را كه مي‌خواهم و در برنامه دارم به اجرا دربيايد و اين را از بازيكنان مي‌خواهم. حتي تحت تأثير عوامل جانبي هم قرار نمي‌گيرم. مثلاً من چند بار با شيث صحبت كردم، فقط يك سوال از او كردم اما ديدم او تشخيص داد كه من چه چيزي از او مي‌خواهم. من مي‌خواستم شيث بهترين باشد و حالا شيث بهترين مدافع مياني فوتبال ايران است. به او گفتم تو ميل داري كه بهترين باشي يا حتي به خارج از ايران بروي، به آلمان، فرانسه، اسپانيا، گفتم فقط كيفيت بالا است كه مي‌تواند تو را سرپا نگه دارد. بعد از آن صحبت شيث بهترين مدافع ايران شد. البته بازيكن نبايد به يك سطح كيفيت خودش را قانع كند بلكه بايد كارش استمرار داشته باشد. به نظر من شيث الان بهترين مدافع ايران است و تيم ملي هم به او نياز دارد اما مربي اي نيستم كه كسي را تحريك كنم چون معتقدم همه مربيان فوتبال ايران بايد براي موفقيت تيم ملي كمك كنند و كاري كنند كه سرمربي تيم ملي در بين كيفيت‌هاي بالا گير كند. ما همگي براي اين كار دعوت شده‌ايم. شيث را به اين خاطر مطرح كردم چون شيث الان در چند مسابقه اخير شده آن شيثي كه من مد نظرم بود. شما بايد بدانيد من بدون اطلاعات وارد فوتبال ايران نشدم. من آمار تك‌تك بازيكنان را گرفته‌ام و بعد آمدم. برانكو زندگينامه فوتبال ايران را به من داد و گفت چه شرايطي اينجا وجود دارد. ولي شخصي نيستم كه يكسري توصيه‌ها را بپذيرد. فقط با من صحبت كردند درباره كل شرايط فوتبال ايران و بايد بدانيد به تنها صدايي كه گوش مي‌كنم صداي درون خودم است.

شايد الان شرايط بين شما و بازيكنان بهتر شده و از مصاحبه‌هاي آنها اينطور هم برمي‌آيد اما در نيم فصل نخست هر لحظه من احساس مي‌كردم آنها بخواهند عليه شما كاري انجام دهند چون آن پروسه اعتمادسازي خيلي طول كشيده بود. شما مي‌دانيد كه در فوتبال ايران سابقه‌اش وجود دارد كه بازيكنان بخواهند عمداً كاري كنند تا سرمربي‌شان بركنار شود؟
من چنين چيزي را احساس نكردم. مي‌ديدم كه بازيكنان آن چيزي را كه من از آنها مي‌خواهم اجرا كنند، درك نمي‌كنند اما ذره‌اي مخالفت از آنها نديدم. برخلاف اين، مي‌بينم بيش از حد تلاش مي‌كنند تا آنچه كه من مي‌خواهم را اجرا كنند. مثال مي‌زنم محمد پروين را. من با او در اسلواكي كار كردم و مي‌شناسمش. خودم 2 ماه تمرينش دادم. با كيفيت فني‌اش هم آشنايي دارم و اينكه بسيار مستعد است. او اول فصل را عالي شروع كرد و بسيار با انگيزه بود اما به يكباره گم شد. به خاطر اينكه آمد در رسانه‌ها و وقتي انگيزه‌اش رسيد به اينجا (با دستش سطحي پايين را نشان مي‌دهد) تمام شد. اما من به اين ميزان قانع نيستم، مي‌خواهم بازيكنم هميشه روند ثابت و مستمري داشته باشد. ديدم انگيزه‌اش كمتر شده و آرام‌آرام اين موضوع در تمرين و بازي‌اش هم تأثير گذاشته.

خب بعد از اين اتفاق رهايش كرديد يا خواستيد كمكش كنيد؟
نه، من رهايش نكردم، خواستم به اين وسيله تحريكش كنم. من آن كيفيت بازي با ذوب‌آهن و پاس را از محمد مي‌خواستم و دوست دارم هميشه همانطوري باشد نه اينكه دچار نوسان شود. براي اينكه قانع‌تان كنم بايد بگويم من نصف اندازه‌اي كه با محمد صحبت كردم با پسرم نيكو حرف نزدم در حالي كه او يك بازيكن جهاني است، در تاتنهام بازي مي‌كند و 60 بازي ملي‌دارد چرا كه مي‌خواهم محمد موفق باشد. من بايد ديوانه باشم وقتي كه چيزي با كيفيت را در اختيار دارم و بخواهم با دست‌هاي خودم نابودش كنم. من مي‌خواهم به او بگويم بايد يك بازيكن ملي‌پوش باشد چون صاحب كيفيت است، اين نظر من است و هدف مربيگري‌ام.


احساس مي‌كنم شما سعي مي‌كنيد همه كارتان را به استانداردترين شكل ممكن انجام دهيد، يعني آنچه در فوتبال اروپا انجام مي‌شود. فكر مي‌كنم براي بازيكنان ايراني هضم اين موضوع سخت باشد و به همين خاطر مشكلاتي بين شما و آنها به وجود آمده. آيا شما مي‌خواهيد ذهنيت بازيكنان پرسپوليس را عوض كنيد؟

من فقط مي‌خواهم نحوه تفكرشان درباره اصول حرفه‌اي‌گري را تغيير بدهم.


اما شايد جا افتادن اين نكته براي بازيكنان احساسي ايران خيلي سخت باشد، نمي‌خواهيد تغيير رويه بدهيد يا فكر مي‌كنيد بازيكنان پرسپوليس خودشان را مطابق ميل شما آداپته مي‌كنند؟

من فكر مي‌كنم تا الان خودشان را تطبيق داده‌اند. اين كار براي همه ما است و نتيجه‌اش براي همه مهم است. من به فوتبال ايران نيامده‌ام تا ذهنيت بازيكنان را تغيير بدهم. فقط تعداد خاصي از بازيكنان هستند كه اينطور فكر مي‌كنند چون از زماني كه مربيان بزرگ كرواسي وارد فوتبال ايران شدند مطبوعات كشور من به شدت اتفاقات فوتبال ايران را تعقيب مي‌كردند. ايويچ اينجا بوده، با او به جام جهاني 98 رفتيد، در بازي‌هاي آسيايي به بالاترين افتخار رسيديد و به جام جهاني 2006 هم رفتيد. اين نشان مي‌دهد فوتبال ايران صاحب كيفيت است يعني بازيكن ايراني كيفيت دارد. علي كريمي در بايرن مونيخ بازي كرده، علي دايي در بايرن و هرتا بازي كرده، پس بازيكنان ايراني كيفيتي عالي دارند براي يادگيري. اين را بايد توسعه و پرورش داد و وقتي پرورش داديم مي‌شود چيزهاي زيادي از اين بازيكنان بيرون كشيد. من دوباره تاكيد مي‌كنم فوتبال ايران به مراتب از آنچه كه الان در آن قرار گرفته بالاتر است. اين را من تضمين مي‌كنم. آمارهايي كه دارم از پنج شش سال پيش و حالا كه مي‌بينم چند تيم براي قهرماني مي‌جنگند مي‌فهمم كه كيفيت فوتبالتان بالا رفته، اين در ذهن من است. هميشه مي‌خواهم مطبوعات درباره فوتبال صحبت كنند و به يكسري شايعات و حرف‌هاي عجيب و غريب نپردازند. اين موضوع اساسي است چرا كه فوتبال زيباترين پديده دنياست و پتانسيل بالايي دارد، نه در منفي‌بافي. شايد طرز تفكر شما با من تفاوت داشته باشد اما تمدن دنيا از ايران آمده و از قرار معلوم كروات‌ها هم از ايران به اروپا رفته‌اند. من هم احساسي دارم مثل خود شما ايراني‌ها. فقط اينكه در محيطي قرار گرفتم كه فرهنگش تغيير كرده، از بچگي طور ديگري بزرگ شدم و حالا هم كه مربي هستم تفاوت دارم. الان مربي پرسپوليس هستم و پولي هم به من داده شده اما هرگز راضي نمي‌شوم به اين موارد و به اين مسائل فكر نمي‌كنم كه پولي گرفته‌ام و يك كاري مي‌كنم و مي روم. من مي‌خواهم حتما كاري انجام داده باشم وگرنه در اين موقعيت قرار نمي‌گرفتم چرا كه من موفقيت را دوست دارم.

اين بحث خيلي طولاني است و باز هم مي‌شود درباره‌اش حرف زد. مي‌خواهم درباره تيم پرسپوليس صحبت كنم و اينكه مي‌گويند امسال پرسپوليس از آن چيزي كه بوده خيلي فاصله گرفته و تبديل به تيمي متوسط شده.
اگر بخواهيم به لحاظ جدولي نگاه كنيم كه از فصل پيش بالاتريم اما اگر از نظر كيفيت حساب كنيم باز هم مي‌گويم بالاتريم. ما مي‌خواهيم قهرمان شويم و بايد هم با اين نفرات قهرمان شويم. ما تيمي ساختيم با 15 بازيكن جديد اما اگر كارهايي كه كرديم به‌خوبي توسعه پيدا كند، تداوم داشته باشد و بازيكنان موقعيتشان را درك كنند به هدفمان هم مي‌رسيم.


با اينكه ثابت كرديد توصيه‌پذير نيستيد و از بيرون مجموعه فني حرفي را قبول نمي‌كنيد اما يكي از انتقاداتي كه به شما وارد مي‌شود اين است كه از نظرات همكار ايراني‌تان به اندازه همكار هموطن‌تان استفاده نمي‌كنيد.

نمي‌دانم چرا اين سوال مطرح مي‌شود. عبدي، ايوكوويچ، عابدزاده و مولايي، كليه همكارانم، آنقدر من با آنها صادقم كه اجازه مي‌دهم هر كاري و فكري دارند را انتقال بدهند چرا كه آنها هم شرايط تيم را بهتر از هر كسي مي‌دانند. اما با هر چهار نفرشان هم كه حرف مي‌زنم اين من هستم كه تصميم آخر را مي‌گيرم و هيچ كدامشان هم نمي‌توانند تاثير خاصي روي من بگذارند. مي‌توانند صحبت كنند و من آنچه را كه بهتر است در نظر مي‌گيرم تا تيمم در تمرين و مسابقه با كيفيت‌تر ظاهر شود. در عين حال فكر نمي‌كنم در ايده‌هايمان تفاوت وحشتناكي وجود داشته باشد و فكر مي‌كنم تقريبا همفكريم. اما حالا كه راجع به ايووكويچ هم پرسيديد و به او حساس شديد، بايد بگويم طبيعي است كه ما با هم بيشتر حرف بزنيم چرا كه ما با هم همبازي بوديم، او در تيم ملي هم دستيار من بوده و اينجا هر روز با هم هستيم.

درست است كه همه نظر مي‌دهند اما مهم استفاده از آنهاست. مي‌دانم كه حسين عبدي زياد نظر مي‌دهد اما اينكه از اين نظرها استفاده شود مهم است.
عبدي دستيار اول من است و من با ايشان درباره حريفان بحث مي‌كنم. ما با هم حريفانمان را آناليز مي‌كنيم و او روي افكار من بسيار تاثيرگذار است.

اما از مصاحبه‌هاي ايشان اينطور برنمي‌آيد و حسين عبدي به صورت غيرمستقيم مي‌گويد از نظراتش استفاده نمي‌شود.
(با تعجب) نمي‌دانم. من تجربه زيادي به عنوان بازيكن و مربي داشته‌ام، تجربه 18 ساله مربيگري‌ام كه در آن موفق بوده‌ام مي‌گويد هم عبدي، هم ايوكوويچ و هم عابدزاده بايد راضي باشند كه من خودم را ستون كار قرارداده‌ام و مي‌توانيم با هم تبادل فكر كنيم. نيازي هم نيست كه حتما نظري موافق من داشته باشند. مهم اين است آنچه را كه من از آنها به عنوان وظيفه مي‌خواهم به انجام برسانند. البته اينها مسائل كلي قضيه است.


حالا كه دو روز تا بازي سپاهان فاصله داريم بهتر است درباره اين بازي مهم هم بپرسيم. حتما شما مي‌دانيد كه اين بازي براي هواداران پرسپوليس چقدر مهم است، شايد همسطح با دربي تهران. حتما هم مي‌دانيد سه چهار سالي است تقابل پرسپوليس و سپاهان تبديل به يك جنگ تمام عيار شده. با اين شرايط بازي روز شنبه را چطور مي‌بينيد؟

بايد عرض كنم من هم اين بازي را يك جور دربي مي‌بينم و اين مسابقه براي من بسيار اهميت دارد. ما آگاه هستيم از اين موضوع كه در اصفهان نبايد باخت بدهيم. ما اردويي كه در دبي گذاشتيم و تمرين‌هاي اين هفته، همه را سمت و سو داديم براي اين مسابقه، مي‌دانيم كه مسابقه بسيار سختي را در پيش داريم.
در واقع مي‌دانيم نتيجه اين بازي مي‌تواند امكان اين را به ما بدهد كه به سوي هدفمان توسعه پيدا كنيم. به خاطر همين دست به هر اقدامي خواهيم زد تا نتيجه بدي نگيريم. براي همين كار تفكر تيم را ارتقا مي‌دهيم و حتي خودمان را آماده مي‌كنيم كه در اصفهان بازي را ببريم. سپاهان تيم محترمي است و با 5 امتياز بالاي سر ما در صدر جدول قرار دارد. هيچ بازيكن پرسپوليس نبايد ضعفي را به تفكر مردم راه بدهد چون صرف حضور در پرسپوليس باعث مي‌شود آن بازيكن قدرتي را كسب كند. به همين خاطر مي‌گويم تعدادي از بازيكنان ما از برخي بازيكنان سپاهان بهتر هستند. آنها اسلحه من هستند در اين مسابقه و فكر مي‌كنم شرايط مناسبي را براي اين بازي به‌دست آورديم. البته من خيلي متاسفم كه به احتمال خيلي زياد كريم باقري را در اين بازي در اختيار نخواهيم داشت. هر چند بايد شرايط او را ببينيم اما ايشان 7 روز از تمرين‌ها دور هستند.
همين‌طور وضعيت هوار ملامحمد را بايد ارزيابي كنيم. اما اگر همه اينها را داشته باشيم پرسپوليس تيمي است كه آماده شكست سپاهان خواهد بود.

ممنون اما واقعا عصباني كردن شما كار سختي است.
(باخنده) نه ، اينطور هم نيست اما هميشه دوست داشتم خبرنگاران درباره فوتبال حرف بزنند. من از 16 سالگي وارد فوتبال حرفه‌اي شدم و قواعد آن را مي‌شناسم و مي‌دانم در مقابل هر حرفي نبايد عكس‌العمل نشان داد. مثلا يك بار كنفرانس خبري لوكابوناچيچ را در اينجا ديدم و واقعا برايم عجيب بود كه حرف‌هايي مي‌زدند كه ارتباطي با كنفرانس خبري نداشت. مي‌دانم چه كسي چه قصدي دارد و به همين خاطر عكس‌العمل نشان نمي‌دهم.
به عنوان حسن ختام و آنچه كه خود شما درباره احساس ما ايراني‌ها گفتيد، مي‌خواهم بگويم هر وقت «نيكو» پسرتان گل مي‌زند، ما هم خوشحال مي‌شويم، البته مطمئنا نه به اندازه شما.
بله مي‌دانم، اتفاقا به نيكو هم گفته‌ام كه ايجا تاتنهام طرفداران زيادي پيدا كرده و كارش را تعقيب مي‌كنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)