پرسپولیس نیوز: مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس  ناگفته‌های زیادی را در مورد حضور برانکو در این تیم، جدایی محمود خوردبین و خیلی از مسائل دیگر بر زبان آورد.

به مناسبت سالگرد عقد قرارداد برانکو ایوانکوویچ با باشگاه پرسپولیس که منجر به موفقیت‌های زیادی برای این باشگاه شد گفت‌وگویی را با محمد‌حسین نژادفلاح داشتیم، مدیرعاملی که بعد از رفتنش از پرسپولیس سکوت اختیار کرده بود و در این گفت‌‌وگو حرف‌هایی را که نزد خود امانت نگه داشته بود، بر زبان آورد.

پرسپولیس در بدترین دوران تاریخ خود به سر می‌برد
مدیرعامل پیشین پرسپولیس درباره انتخاب برانکو ایوانکویچ به عنوان سرمربی این تیم اظهار داشت: خاطرتان باشد مقطعی که تصمیم گرفتیم برانکو را به ایران بیاوریم، پرسپولیس در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، این را از لحاظ جدولی می‌گویم. نتایجی که تیم کسب کرده بود باعث ناراحتی شدید هواداران شده بود و من با توجه به اینکه سال‌های سال در هیئت مدیره باشگاه بودم و مربیان زیادی در این چند سال به پرسپولیس آمدند و رفتند، در نهایت تصمیم گرفتم اقدامی برای خارج کردن پرسپولیس از بحران انجام دهم. در آن مقطع خیلی از مربیان ایرانی با باشگاه‌های خود قرارداد داشته و بیکار نبودند، از طرفی مربی مثل علی دایی نیز با خاطره تلخی از پرسپولیس جدا شده بود و شرایط برای بازگشت او به پرسپولیس مهیا نبود. اگرچه اعتقاد دارم این تیم متعلق به پیشکسوتانش از جمله علی دایی است.

برای انتخاب سرمربی ۲ گزینه داشتیم
وی ادامه داد: بعد از بررسی‌های مختلف در نهایت به دو گزینه رسیدیم. قطبی و برانکو، در مورد قطبی فکر کردم و دیدم آمدن او به پرسپولیس نمی‌تواند اتفاق تازه‌ای باشد، هرچند که او عملکردش در مقطعی که در پرسپولیس بود رضایت هواداران را در پی داشت. بعد به سراغ گزینه بعدی، برانکو رفتم، مربی‌ای که سال‌های سال در تیم ملی بود و هیچ‌کس از او خاطره تلخ نداشت. او به واسطه همین حضور چندساله‌اش در فوتبال ایران می‌توانست یک گزینه ایده‌آل خارجی برای پرسپولیس باشد. شما الان می‌بینید مربی مثل شفر حداقل زمان زیادی را صرف شناخت فوتبال ایران کرد، اما خوبی برانکو این بوده و هست که خیلی خوب با فرهنگ ایران و فوتبال کشورمان آشناست. من از طریق چلنگر با برانکو ارتباط برقرار کردم. مذاکرات زیادی را با او بدون اینکه هیئت مدیره باشگاه در جریان باشد، انجام دادم. برانکو در همان صحبت‌های اولیه برای حضور در پرسپولیس ابراز تمایل کرد، اما مشکل اصلی بدهی مالیاتی‌اش بود. با برانکو قرار گذاشتیم و جلسات مختلفی بین من و او در استانبول برگزار شد. من نخواستم هیئت مدیره از این موضوع مطلع شود، چرا که حمید درخشان سرمربی تیم بود و با توجه به اتفاقاتی که در مورد جدایی دایی از پرسپولیس افتاد، ما نمی‌خواستیم با مربی ایرانی دیگری بدرفتاری کرده باشیم. از این رو خیلی بی‌‌سروصدا به سراغ برانکو رفتیم و مذاکره با او را شروع کردیم.

از درخشان خواستم استعفا دهد
نژادفلاح با یادآوری اینکه از حمید درخشان خواستار استعفا از سرمربیگری پرسپولیس شد، خاطر نشان کرد: هواداران از نتایجی که پرسپولیس با درخشان گرفته بود راضی نبودند و خود این مربی هم صدای تماشاگران را شنید، از این رو از وی خواستم استعفا دهد و او نیز پذیرفت. بعد از این موضوع هم برانکو آمد و کارش را شروع کرد. خیلی خوشحالم این تصمیم باعث شد هواداران چهار سال نفس راحت بکشند.

برای برانکو ۲ شرط گذاشتم
مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس در مورد انتخاب دستیاران برانکو یادآور شد: او خواست همکاران خارجی‌اش را خودش انتخاب کند، اما برای حضور دو مربی ایرانی برای نیمکت پرسپولیس دو شرط پیش روی او قرار دادیم. شرط اول‌مان حضور کریم باقری به عنوان مربی ایرانی روی نیمکت پرسپولیس بود که پذیرفت. ما خواستار اضافه شدن مربی ایرانی دیگری هم بودیم، مربیانی از جمله علی کریمی، وحید هاشمیان و چند گزینه دیگر که با چند نفر از آنها حتی صحبت هم کردیم. به هاشمیان پیشنهاد دادیم که او خیلی هم خوشحال شد، اما خواسته ما را نپذیرفت و گفت، قصد دارد در اروپا بر تجربه مربیگری‌اش اضافه کند و در یک مقطع مناسب در فوتبال ایران مربیگری کند. او حتی گفت یکی از آرزوهایش مربیگری در پرسپولیس است، اما روزی که بتواند به این تیم کمک کند. در مورد علی کریمی هم خواستم با او صحبت کنم که مدیریتم در پرسپولیس به پایان رسید.

قصد داشتم پیروانی را جایگزین خوردبین کنم
وی با اشاره به یکی از تصمیمات مهمش در پرسپولیس، عنوان کرد: با حضور برانکو در پرسپولیس قصد داشتم افشین پیروانی را به عنوان مدیر تیم معرفی کنم. جلساتی بین من و او و همچنین برانکو حتی بدون حضور راننده من و ایشان برگزار شد تا این موضوع رسانه‌ای نشود. توافق کامل بین ما صورت گرفت و قرار شد پیروانی رسماً جانشین محمود خوردبین شود، چرا که اعتقاد داشتم یک نیروی جوان‌تر برای مدیریت تیم پرسپولیس نیاز بود. البته قصد داشتیم حرمت خوردبین را حفظ کرده و پست معاونت در باشگاه را به او بدهیم. به هر صورت او از این موضوع باخبر شد و به همین خاطر هم بعد از رفتن من از پرسپولیس آن حرف‌ها را علیه من مطرح کرد.

شرط برانکو این بود که عبدی نباشد
نژادفلاح در ادامه به شرط برانکو ایوانکویچ برای انتخاب دستیارانش اشاره کرد و افزود: حسین عبدی خیلی علاقه‌مند بود در کادر فنی پرسپولیس به کارش ادامه دهد، اما برانکو تأکید داشت که از مربیان قبلی پرسپولیس هیچ فردی در کادرش نباشد. امامی‌فر خیلی حرفه‌ای با این مسئله کنار آمد، اما خوردبین و عبدی به شکل دیگری عمل کردند و بعدها علیه‌ من مصاحبه کردند.

فکر نمی‌کردم برانکو تا این حد موفق باشد
مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس ادامه داد: نتایجی که پرسپولیس تا قبل از حضور برانکو کسب کرده بود تا حد زیادی هواداران را از فوتبال دلزده کرده بود، به همین خاطر من خواستم قرارداد برانکو سه ساله باشد تا او بتواند بعد از خروج تیم از بحران ما را به قهرمانی برساند. حقیقتاً فکر نمی‌کردم برانکو حتی تا پایان قراردادش در پرسپولیس دوام بیاورد، اگرچه این قرارداد خیلی محکم بود. من به برانکو تبریک می‌گویم. او پرسپولیس را خیلی خوب جمع کرد و در همین مدت توانست دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی لیگ برتر کسب کند و پرسپولیس را  به مرحله نیمه نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند. البته در مقطعی که خواستم برانکو را بیاورم عده‌ای گفتند چرا الان این کار را می‌کنید، اجازه بدهید فصل تمام شود، اما من خواستم با آوردن برانکو در آن مقطع از فصل که تازه نیم‌فصل دوم شروع شده بود آینده‌نگری کرده و شرایطی برای برانکو ایجاد کنم که بتواند برنامه‌های آینده‌اش را بهتر پیش ببرد.

برای انتخاب برانکو خون و دل‌ها خوردم
وی با یادآوری اینکه سال‌ها ناکامی پرسپولیس را به چشم دیده بود، عنوان کرد: در مقطعی که عضو هیئت مدیره پرسپولیس بودم، مربیان زیادی آمدند و رفتند. خاطرم هست زمانی که فینال جام حذفی را باختیم، در جلسه با مدیرعامل و سرمربی تیم به آنها  گفتم چرا وقتی قبل از زدن پنالتی مرحوم هادی نوروزی وقفه‌ای ایجاد شد، آقای گل‌محمدی پنالتی‌زن تیم را عوض نکرد، چرا که او دیگر تمرکزی برای زدن توپ نداشت. به‌هرحال سرمربی محترم تیم در آن مقطع تجربه لازم را برای اتخاذ چنین تصمیمی نداشت. من خون و دل‌ها خوردم تا توانستم برانکو را به ایران بیاورم، اگرچه برخی سعی زیادی داشتند تا گزینه ایرانی مدنظرشان را به عنوان سرمربی انتخاب کنند. گزینه‌ای که قرار بود جانشین علی‌ دایی شود، اما چون در آن مقطع شرایط برای آمدن این مربی از دید هیئت مدیره و همچنین خود او مناسب نبود، حمید درخشان بهترین گزینه بود تا برای مقطعی روی نیمکت تیم بنشیند و بعد این مربی ایرانی جانشین او شود.

برانکو سطح لیگ ایران را بالا برد
نژادفلاح در این باره اضافه کرد: در مقطعی افشین قطبی به فوتبال ایران آمد و با خودش فرهنگ جدیدی را به فوتبال ما معرفی کرد، فرهنگ احترام به یکدیگر و خوش‌رفتاری که با استقبال اهالی فوتبال مواجه شد، اما با آمدن برانکو به پرسپولیس نیز سطح فنی لیگ‌مان بالا رفت. بعد از اینکه او با پرسپولیس به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرد، استقلالی‌ها هم فهمیدند باید یک مربی در سطح برانکو بیاورند تا بتوانند با پرسپولیس رقابت کنند. همین‌طور تراکتورسازی که این فصل سعی کرد با هزینه‌های هنگفت خودش را به جمع مدعیان برساند. من به فوتبال ایران تبریک می‌گویم که چنین مربیان خوبی را در خود می‌بیند. همین که در زادروز حضور برانکو در ایران خبرنگاران به من زنگ می‌زنند و انتخاب مرا تبریک می‌گویند، ارزش زیادی داد. همین‌طور در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که هواداران هر سال این روز را گرامی داشته و از من به خاطر این انتخابم قدردانی می‌کنند که این قدرشناسی برای من یک دنیا ارزش دارد.

پروین نگفت برانکو را نیاورید
مدیرعامل پیشین پرسپولیس راجع به اینکه گفته می‌شود علی پروین مخالف حضور برانکو در پرسپولیس بوده است، تصریح کرد: قضیه به این شکل نبود، چرا که علی پروین اعتقاد داشت مربی پرسپولیس باید ایرانی باشد و خواستار ادامه حضور حمید درخشان در این تیم بود. با توجه به اینکه او علاقه خاصی به شاگردانش دارد، از درخشان حمایت می‌کرد. وقتی در مورد برانکو از پروین  پرسیدم گفت، من مخالف برکناری درخشان هستم، اما اگر زمانی قصد داشتید یک مربی خارجی را جانشین درخشان کنید، برانکو گزینه خوبی است.

برانکو برای قهرمانی پرسپولیس در آسیا به ایران آمد
وی با بیان اینکه «در قرارداد برانکو آوردیم که هدف پرسپولیس قهرمانی آسیا باشد»، یادآور شد: خود برانکو خواست در قراردادش گنجانده شود که پرسپولیس قهرمان آسیا شود و دیدید او تیم را با همه کمبودها و دو پنجره بسته نقل‌وانتقالات تا فینال آسیا پیش برد تا نشان دهد چقدر کارش را بلد است. در حال حاضر هم پرسپولیس همچنان عطش قهرمانی در ایران و آسیا را دارد. شما ببینید بازیکنان این تیم به خودباوری بالا رسیده و فقط به قهرمانی آسیا فکر می‌کنند. شاید خوب نبود من به عنوان مدیرعامل در آن مقطع به برانکو این حرف را بزنم، اما به عنوان یک مقام مسئول، گفتم حضور شما در پرسپولیس می‌تواند مسیرتان را برای رسیدن به نیمکت تیم ملی هموار‌تر کند، اما او پاسخ داد، من کار کردن در باشگاه را به تیم ملی ترجیح می‌دهم، چرا که در باشگاه فرصت بیشتری در اختیارم است که تا تیمم و بازیکنم را آن‌طور که خودم می‌خواهم، بسازم. او به بهترین شکل این کار را در پرسپولیس انجام داد، تا حدی که در دو فصل اخیر همه دیدیم که چند بازیکن تیم راهی تیم‌های خارجی شدند. از طرفی تمام تغییراتی که برانکو در پرسپولیس ایجاد کرد کاملاً حساب شده بود.

اجازه ندادند سیدجلال در زمان مدیریت من پرسپولیسی شود
نژادفلاح در پاسخ به این پرسش که چرا سیدجلال حسینی علی‌رغم توافق با وی با پرسپولیس قرارداد امضا نکرد، خاطر نشان کرد: اگر خاطرتان باشد من قبل از حضور برانکو با سیدجلال نشستی چند ساعته داشتم و در نهایت بدون اینکه راجع به مسائل مالی صحبت کنیم، او قبول کرد قرارداد سفید با باشگاه امضا کند. به سید گفتم بهترین تصمیم این است که تو که فوتبالیست پرافتخاری هستی، فوتبالت را در پرسپولیس تمام کنی و او هم پذیرفت، اما اعتقادم این است از درون باشگاه شیطنت‌هایی صورت گرفت تا سیدجلال در دوران مدیریت من پرسپولیسی نشود.

برانکو بهترین گزینه برای تیم ملی است
مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس با بیان اینکه «مربی بهتر از برانکو برای تیم ملی سراغ ندارم»، گفت: وقتی برانکو در مدت چهار سال توانسته این همه شور و نشاط در پرسپولیس ایجاد کند، در واقع بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است. به عنوان یک پرسپولیسی اصلاً دوست ندارم برانکو از این تیم جدا شود، اما اعتقادم این است که فدراسیون گزینه‌ای بهتر از برانکو پیدا نخواد کرد. متأسفانه کارلوس کی‌روش در تمام سال‌هایی که در تیم ملی حضور داشت حواشی زیادی را برای فوتبال ما به وجود آورد، از جمله ناسازگاری با فدراسیون، رسانه‌ها، بزرگان فوتبال ایران، مربیان باشگاهی و حتی بعضاً دستیاران خود. همه‌ی اینها باعث شده بود تا فوتبال ما آرامش نداشته باشد. در همین شرایط هم ما راهی جام ملت‌ها شدیم و متأسفانه شرایطی به وجود آمد که یکسری از هواداران فوتبال تیم ملی را متعلق به خودشان نمی‌دانستند. مطمئناً اگر فردی چون برانکو روی نیمکت تیم ملی بنشیند فدراسیون فوتبال از هر نظر خیالش راحت خواهد بود که پروفسور نه اهل حاشیه‌سازی و تنش است و نه اینکه هر روز علیه یکی صحبت می‌کند. او تعامل خیلی خوبی با رسانه‌ها دارد و تا به حال پیش نیامده است که بخواهد به مربی باشگاهی بی‌احترامی کرده یا حتی مشاجره کوتاهی داشته باشد. قطعاً حضور برانکو به عنوان سرمربی تیم ملی و انتخاب یک مربی استقلال در کنارش برای برقراری توازن قرمز و آبی می‌تواند یک کادر ایده‌آل برای تیم ملی باشد. با این حال از آقای برانکو درخواست می‌کنم اگر فدراسیون سراغ ایشان آمد زمانی به تیم ملی برود که پرسپولیس را قهرمان آسیا کرده باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)