مرجع خبري پرسپوليس : امير عابدزاده پسر احمدرضا عابدزاده ديروز در جلسه‌اي با محمد رويانيان مديرعامل باشگاه پرسپوليس شركت كرد و با عقد قراردادي سه ساله به تيم فوتبال پرسپوليس پيوست.


امير عابدزاده كه در تيم لس‌آنجلس بلوز آمريكا توپ مي‌زد، براي دو فصل ديگر با اين باشگاه قرارداد داشت ولي منصوري مديرعامل ايراني اين باشگاه آمريكايي ضمن حمايت از حضور پسر عقاب در فوتبال ايران اعلام كرد كه او در اين راه مشكل نخواهد داشت.

 

 

 

امير كه در تيم لس‌آنجلس بلوز كار سختي در پيش داشت، با 19 سال سن توانست دروازه‌بان ذخيره تيم ملي و خوزه ميراندا دروازه‌بان تيم ملي كوبا را نيمكت‌نشين كند و درون دروازه اين تيم بايستد.

 

بچه عقاب كه با 19 سال سن توانست بارها در تيم منتخب هفته ليگ آمريكا قرار بگيرد، از مدت‌ها پيش مورد توجه چند باشگاه ليگ برتري قرار گرفت. ملوان پروپاقرص‌ترين مشتري بچه عقاب نسبت به دو باشگاه ليگ برتري ديگر بود و حتي امير عابدزاده به خاطر مذاكره با مسوولان اين باشگاه چهارشنبه‌شب وارد تهران شد، اما صحبت‌هاي بعضي از مسوولان اين باشگاه مبني بر حضور امير در تيم پايه‌هاي اين باشگاه و تكذيب صحبت‌هاي اين مقام مسوول از سوي هدايتي باعث شد تا بچه عقاب از ملوان فاصله بگيرد.

 

برقراري يك ارتباط تلفني بين امير عابدزاده با رويانيان و پيگيري‌هاي سعيد شيريني بالاخره به جايي رسيد كه بچه عقاب صبح روز يكشنبه به دفتر رويانيان در نياوران رفت و با مديرعامل باشگاه پرسپوليس در مورد حضورش در تهران صحبت كرد. همان حالت‌ها و همان غرور خاص كه از احمدرضا سراغ داريد را مي‌توانيد در صحبت‌ها و رفتار امير هم ببينيد. امير كه با آرزوي بازگشت به پرسپوليس، ايران را ترك كرده بود، براي ديدار با رويانيان و بازگشت به پرسپوليس ذوق و شوق فراوان داشت، او مي‌دانست كه اگر در جلسه با رويانيان به توافق برسد، اين شانس را دارد تا به عنوان ميراث‌دار پدرش عقاب آسيا باشد.

 

در حالي كه گمان مي‌كرديم احمدرضا عابدزاده نقش مهمي در برگزاري اين جلسه و نزديك شدن پسرش به پرسپوليس داشته باشد، عابدزاده هيچ دخالتي در اين مورد انجام نداد.

 

مرغ احمدرضا همچنان يك پا دارد و او حتي حاضر نيست كه به خاطر پسرش يك تماس تلفني با كسي بگيرد: «بايد روي پاي خودش بايستد. به من ربطي ندارد كه چه كار مي‌كند و به كجا مي‌رود. ماشاءا… خودش بزرگ شده و بايد روي پاي خودش بايستد. اگر هم مشورتي، چيزي از ما خواست به او مي‌دهيم و بهتر است كه همين جوري بار بيايد.» بچه عقاب كه سال‌هاست در آمريكا زندگي مي‌كند، قيد لس‌آنجلس و قرارداد با تيم بلوز را زد و خودش را براي جلسه با رويانيان آماده مي‌كرد. امير در جلسه با مديرعامل باشگاه پرسپوليس بسيار پخته و صادقانه صحبت كرد و شايد به همين دليل بود كه بچه عقاب خيلي زود جايش را در دل سردار سرخ‌ها باز كرد: «خودتان مي‌دانيد كه خيلي‌ها دوست دارند مدتي آمريكا زندگي كنند ولي من از رفتن به آمريكا و بازگشت به ايران هدف ديگري داشتم. من دنبال كارهاي بزرگي در زندگي‌ام هستم كه محبوب‌ترين آن حضور در پرسپوليس است. من قيد زندگي در لس‌آنجلس و قرارداد با تيم بلوز را زده‌ام تا شايد در تهران به آنچه كه دوست دارم برسم. من از بچگي عاشق پرسپوليس بوده‌ام و همراه پدرم در بازي‌ها و تمرينات پرسپوليس شركت مي‌كردم و حالا آرزو دارم كه دروازه پدرم را پس بگيرم.»

 

پدر از پسر حمايت نمي‌كند
رويانيان كه در جريان عملكرد امير در آمريكا بود، دلش مي‌خواست كه يكبار ديگر همه چيز را از زبان او بشنود و به همين دليل بود كه بچه عقاب مشغول صحبت شد: «من از دو سال پيش در تيم بلوز توپ زدم و در اين تيم هم شرايط خوبي دارم. من هميشه عاشق ايران و پرسپوليس بودم و يك لحظه زندگي در ايران را با هيچ كجاي دنيا عوض نمي‌كنم. من با 19 سال سن در تيم لس‌آنجلس بلوز فيكس شدم و توانستم گلرهاي مكزيكي و كوبايي را نيمكت‌نشين كنم. بدون تعارف الان هم چنين نقشه‌اي دارم و ضمن احترام براي همه مي‌خواهم كه فيكس شوم و به تيم ملي برسم.» شايد خود امير هم باورش نمي‌شد كه سردار تا اين حد از او اطلاعات داشته باشد و به همين راحتي صحبت‌هاي او را بپذيرد. رويانيان پس از شنيدن صحبت‌هاي امير خيلي زود با او به توافق رسيد. امير كه به شدت عاشق پرسپوليس است نه تنها قيد پيشنهادهاي ديگرش را زد بلكه با رقمي پايين‌تر از ديگر پيشنهادهايش با سردار به توافق رسيد و حتي گفته مي‌شود كه او هيچ صحبتي در مورد دريافت اين مبلغ و مسايل ديگر با سردار انجام نداده است. رويانيان پس از توافق با بچه عقاب در مورد او صحبت‌هاي جالبي مي‌كند: «از مدت‌ها پيش امير عابدزاده را زير نظر داشتيم و با توجه به موقعيت بسيار خوبي كه امير داشت، او را جذب كرديم تا بتواند جاي پدرش را در پرسپوليس جذب كند. امير سن و سال زيادي ندارد و قرارداد او با پرسپوليس نامحدود است و حتي اميد دارم كه تا سن 35 سالگي در خدمت او باشيم. جذب امير را به هواداران پرسپوليس تبريك مي‌گويم و اميدوارم كه او در چند سال آينده جاي پدرش را پر كند.»

 

عابدزاده بزرگ در آمريكا ماند
پس از انتشار خبر جذب عابدزاده از سوي پرسپوليس مقابل نام بچه عقاب در سايت ويكي‌پديا، اسم پرسپوليس حك شد. اما نكته قابل توجه ديگر اين بود كه نام احمدرضا عابدزاده هم در سايت ويكي‌پديا به عنوان مربي گلرهاي لس‌آنجلس بلوز ثبت شده بود. عقاب كه مدت‌هاست در آمريكا به سر مي‌برد با توجه به دوستي كه با منصوري مديرعامل باشگاه لس‌آنجلس بلوز دارد به عنوان مربي گلرهاي اين تيم فعاليت مي‌كند و احتمالا او تا اواخر شهريور نيز به تهران برنخواهد گشت. عابدزاده كه حتي مورد توجه «چارلي» سرمربي آمريكايي تيم لس‌آنجلس بلوز هم قرار گرفته در آمريكا تمرينات ويژه‌اي را براي گلرهاي اين تيم در نظر گرفته و چارلي نيز به تعريف و تمجيد از عقاب آسيا پرداخته است.

 

امير عابدزاده: آمده‌ام تا جايگاه پدرم را پس بگيرم
امير عابدزاده كه ديروز به دنبال انجام كارهاي شخصي‌اش بود، حتي اين فرصت را پيدا نكرد تا سيم‌كارت ايرانيش را وصل كند. بچه عقاب از عقد قرارداد سه ساله با پرسپوليس راضي بود. او پرسپوليس را خانه خودش مي‌داند: «امروز (يكشنبه) بهترين روز زندگي‌ فوتبالي‌ام بود. در جلسه با رويانيان خيلي حرف زديم و به او گفتم كه مي‌خواهم به خانه خودم برگردم. او هم با حسن نيت صحبت‌هاي مرا گوش كرد و خوشبختانه با توجه به شناختي كه از من داشت، خيلي زود با هم به توافق رسيديم. اگر هر جاي دنيا مي‌رفتم آرزو و هدفم پرسپوليس بود و اميدوارم كه در اين تيم پيشرفت كنم و بتوانم مثل پدرم درون دروازه پرسپوليس بايستم.» در حالي كه خيلي‌ها بچه عقاب 19 ساله را با عقاب آسيا مقايسه مي‌كنند، او هرگز چنين صحبتي نمي‌كند. عابدزاده بزرگ حتي براي پسرش هم يك الگوي محبوب و دوست‌داشتني است و امير هم مي‌كوشد تا روزي شبيه عقاب آسيا شود و به پدرش افتخار مي‌كند: «من به پرسپوليس آمدم تا ان‌شاءا… جايگاه پدرم را پس بگيرم. احمدرضا عابدزاده هميشه افتخار مي‌كند كه در پرسپوليس بوده و با شادي‌هاي اين تيم خوشحال و با اتفاق‌هاي ناخوشايند اين تيم ناراحت شده. مطمئن هستم كه وقتي پدرم بشنود و ببيند كه من گلر پرسپوليس شده‌ام، خيلي خوشحال مي‌شود.»

 

عابدزاده امروز سر تمرين قرمزها
بچه عقاب از امروز در تمرين پرسپوليس شركت مي‌كند. امير عابدزاده امروز خودش را براي استقبال پرشور هواداران پرسپوليس آماده مي‌كند و مي‌داند كه در تمرين امروز پرسپوليس نگاه هواداران و اصحاب رسانه به اوست. در حالي كه بعضي‌ها به عابدزاده سفارش مي‌كردند تا در تمرينات پرسپوليس شركت نكند، بچه عقاب اعلام كرد كه با قدرت و انگيزه خاص تمريناتش را با پرسپوليس شروع مي‌كند: «اين حرف‌ها درست نيست، من حتي يك لحظه حضور در تمرين پرسپوليس را از دست نمي‌دهم. مطمئن باشيد كه از همين اولين جلسه تمرين با پرسپوليس به بهترين نحو كارم را شروع مي‌كنم و مي‌دانم به چه تيم بزرگي پيوسته‌ام.»

 

البته اين پايان ماجرا نيست. هيچ‌يك از هواداران پرسپوليس نمي‌توانند خاطرات حضور بچه‌عقاب روي نيمكت پرسپوليس را فراموش كنند. اوج اين اتفاق‌ها روزي بود كه در ديدار خداحافظي عابدزاده از فوتبال، عقاب براي آخرين‌بار درون دروازه سرخ‌ها ايستاد و مقابل بايرن‌مونيخي كه علي كريمي را در تركيب داشت، قرار گرفت. در مراسم شروع بازي و در هنگامي كه عابدزاده در صف بازيكنان بايرن‌مونيخ به علي كريمي رسيد، شوخي‌هاي هميشگي عقاب و جادوگر خنده را بر لب بازيكنان دو تيم و حتي بچه‌عقاب نشاند. امير كه بين عابدزاده و كريمي ايستاده بود با هر كلمه‌اي كه بين آنها رد و بدل مي‌شد، سرش را مي‌چرخاند و از شوخي‌هاي آنها حسابي كيف مي‌كرد. انتظار مي‌رود امروز هم همان اتفاق بين كريمي و عابدزاده‌اي كه حالا قدش دو، سه برابر آن روزها شده بيفتد. امير در اين مورد هم صحبت‌هاي جالبي مي‌كند: «من احترام خاصي براي بازيكنان پرسپوليس قائل هستم، چون آنها تيم محبوب و دوست‌داشتني مرا مي‌سازند. براي همه آنها از جمله علي كريمي، مهدوي‌كيا و… احترام خاصي قائل هستم و از مدت‌ها پيش به دليل حضور در تمرينات پرسپوليس آنها را مي‌شناسم. به هر حال من از اولين روز زندگي فوتبالي‌ام آرزوي پوشيدن اين پيراهن را داشتم و حالا هم خوشحالم كه به اين آرزوي بزرگ مي‌رسم.»

 

4101 روز بعد از رفتن پدر
احمد عابدزاده كه در هنگام ثبت قرارداد پسرش با پرسپوليس در تهران حضور ندارد، آخرين‌بار در تاريخ سي‌ام فروردين سال 1380 درون دروازه پرسپوليس ايستاد. عابدزاده كه به همراه چند بازيكن مطرح پرسپوليس مثل رضا شاهرودي از سوي علي پروين بنا به دلايل نامعلوم از پرسپوليس اخراج شده بود، با اصرار هواداران و مسوولان باشگاه تصميم گرفت تا در آخرين بازي ليگ هم براي سرخ‌ها درون دروازه بايستد و به همين دليل در ديدار با سپاهان در تاريخ سي‌ام فروردين 1380 درون قفس توري سرخ‌ها ايستاد. پرسپوليس در آن بازي با دو گل از سپاهان شكست خورد و عقاب تصميم گرفت كه براي هميشه گلري را كنار بگذارد. پس از اين هم عابدزاده بزرگ در تاريخ بيست و سوم دي 1384 در ديدار تداركاتي پرسپوليس – بايرن‌مونيخ درون دروازه سرخ‌ها ايستاد و براي هميشه از فوتبال خداحافظي كرد. با توجه به اينكه عقاب در تاريخ سي‌ام فروردين 80 براي آخرين‌بار درون دروازه پرسپوليس ايستاد و امروز امير عابدزاده براي اولين‌بار به صورت رسمي پيراهن پرسپوليس را مي‌پوشد، عابدزاده‌ها پس از 4101 روز مي‌توانند دروازه پرسپوليس را پس بگيرند.

* سیداحسان هاشمی

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)