مرجع خبری پرسپولیس : مراسم سوگواري ساليان زيادي است که در ايران يک رسم ماندگار و جاري است.

اين مراسم قرن هاست باشکوه و با حضور گسترده مردم برگزار مي شود و ورزشکاران هم که به مرام، معرفت و پهلواني معروفند از پايه هاي اصلي هيات هاي عزاداري به حساب مي آيند. تا 60 سال گذشته خبري از ورزشکاران حرفه يي نبود و پهلوانان راه و روش خاصي براي نشان دادن ارادت خود به اباعبدالله داشتند.

در سال هاي اخير ورزشکاران حرفه يي رويه پيشکسوتان خود را پيش گرفتند و بسياري از آنها هيات هاي مخصوص خود را دارند. در اين ميان حضور ورزشکاران معروف در مراسم عزاداري باعث جذب افراد زيادي به اين هيات ها شده. يکي از معروف ترين اين هيات ها، هيات عزاداري فرهاد کاظمي است که در محله جواديه تهران برگزار مي شود. هرچند اين مربي سرشناس سال هاست در شهرهاي ديگر مربيگري مي کند اما براي دهه اول محرم خود را به تهران مي رساند. البته طي سال هاي گذشته او کمتر مي تواند هر 10 شب را در تهران باشد ولي چهار شب پاياني را حتماً در هيات جواديه حضور دارد. او که خود در اين مراسم مداحي مي کند داراي قديمي ترين هيات در محله جواديه است. سرمربي ابومسلم در مورد اين هيات و چگونه مداح شدنش مي گويد؛ «عشق به اباعبدالله الحسين از دوران کودکي با من بوده است. پدرم در مراسم عزاداري مياندار بود و من هميشه کنارش بودم. اين علاقه در ميان تمام شيعيان وجود دارد و مخصوص من نيست.

 

از 12 سالگي ام هيات جداگانه يي به نام جوانان تاسيس کردم. به خاطر اينکه همه خجالت مي کشيدند و مداح گران بود خودم قبول کردم مداحي کنم. صداي خوبي ندارم اما با عنايت امام حسين(ع) صدايم به دل شيفتگان آقا نشست. از آن موقع در هيات مان در جواديه که در آن به دنيا آمدم شروع به مداحي کردم. هر سال 10 شب اول محرم از پنج بعدازظهر در آنجا حضور دارم. البته کار ما فقط سينه زني و عزاداري نيست، به دنبال فرهنگ سازي هم هستيم. ما در اين مراسم براي جوانان فلسفه شهادت را آموزش مي دهيم. حدود 50 تا 100 جوان هر روز در مورد اخلاق اسلامي صحبت مي کنند. دقيقاً يادم هست سال 57 تعداد نفراتي که به اين هيات مي آمدند 58 نفر بود اما الان تعداد اعضاي هيات ديگر قابل شمارش نيست و هرساله به تعداد ما اضافه مي شود و من از اين مساله بسيار خوشحالم. اميدوارم بتوانيم همين روند را ادامه دهيم.» فرهاد کاظمي در اين مراسم يک نوحه معروف دارد که به قول خودش هر وقت دلش مي گيرد آن را مي خواند؛ «هر زمان که کم آوردم/ تو به دادم رسيدي/ چه کمک ها که نکردي/ چه بدي ها که نديدي/ اين زندگي ام است/ گر سخت و پر از درد است/ هر جا که زمين خوردم/ زينب(س) کمکم کرده است» اسم اين هيات، هيات حضرت زينب(س) است. کاظمي در مورد اين نامگذاري مي گويد؛ «همه ياران باوفاي امام حسين (ع) که در روز عاشورا حضور داشتند برايم عزيز هستند. اما چون حضرت زينب (س) يک زن بود و در ايام عاشورا سختي زيادي کشيد نام هيات را حضرت زينب(س) گذاشتم. او يک تنه با حرف هايش جلوي دشمنان ايستاد. براي همين ارادت خاصي به او دارم.» اين هيات يک پرچم دارد که ساليان سال است همراه آنهاست. اين پرچم هيات حضرت زينب (س) را از بقيه هيات هاي اين منطقه جدا مي کند. البته نه فقط اين پرچم بلکه نداشتن طبل و علامت هم باعث شده اين هيات از ديگر دستجات متمايز باشد. هيات حضرت زينب(س) بسيار پرطرفدار است و چهره هاي شناخته شده يي در آنجا حضور پيدا مي کنند. در اين هيات مداح هاي معروف کريمي، هلالي و مجيد بني فاطمه نوحه خواني مي کنند. اما خيلي ها به عشق فرهاد کاظمي به اين هيات مي آيند. از چهره هاي سرشناس ورزشي که در اين مراسم حضور دارند مي توان به حميد استيلي، حسين بادامکي، مهدي رحمتي، عليرضا دبير، پژمان درستکار، عباس آقايي، سياوش اکبرپور، غلامرضا محمدي، عباس جديدي و عليرضا رضايي اشاره کرد. از چهره هاي معروف هنري نيز مي توان به بهمن مفيد و پژمان بازغي اشاره کرد. در سال هاي گذشته علي دايي نيز در بعضي مواقع در اين مراسم ديده شده است.

دادکان پيرو راه پدر

از ديگر هيات معروف تهران مي توان به هيات محمد دادکان اشاره کرد. اين هيات پيش از اين متعلق به پدرش حاج مصطفي دادکان بوده است. اين هيات در محله پاچنار تهران واقع در خيابان خيام برگزار مي شود. محمد دادکان نذر دارد پابرهنه در مراسم عزاداري حضور پيدا کند. گفته مي شود اين هيات پيش از انقلاب وقتي پدر دادکان رئيس سابق فدراسيون فوتبال از کربلا بازگشت تاسيس شده است. اين هيات در بازار جزء بزرگ ترين و معروف ترين دسته ها محسوب مي شود. البته اين هيات به همراه هيات شهيد طيب حاج رضايي عموي امير حاج رضايي کارشناس فوتبال اين عنوان را در اختيار دارند. گفته مي شود قبل از انقلاب تعداد شرکت کنندگان خيلي نبود و از آنجايي که پدر محمد دادکان حافظه خوبي داشته قبل از اينکه وارد حسينيه شود متوجه مي شد چه کساني در آنجا حضور دارند و چه کساني نيامده اند. فقط کافي بود نگاهي به کفش ها بيندازد تا از کفش حاضران همه چيز را بفهمد. اما بعد تعداد جمعيت بيشتر شد. در حال حاضر جمعيت زيادي در هيات عزاداري مي کنند. در اين مراسم محمدرضا طالقاني رئيس سابق فدراسيون کشتي نيز حضور فعالي دارد. مهدي اربابي رئيس سابق هيات فوتبال تهران نيز به همراه اعضاي سابق اين هيات هرساله مراسم عزاداري در مسجد قائم خيابان فرشته برگزار مي کنند. اربابي که بچه محله شميران تهران است، جزء اولين کساني بود که بعد از جنگ به کربلا رفته است و در مراسمش بزرگان فوتبال و ورزش ايران حضور گسترده دارند. اربابي اعتقادي به بيرون بردن هيات در خيابان ها ندارد و مراسم را بسيار سنتي برگزار مي کند که همراه نوحه خواني و سينه زني است.

مربي مداح

غلامحسين پيرواني سرمربي تيم ملي اميد و سابق مقاومت سپاسي شيراز از معروف ترين مداحان ورزشي است. پيرواني سال هاست به عنوان يک چهره ورزشي مداحي هم مي کند. او در اين باره مي گويد؛ «از بچگي عاشق امام حسين(ع) و مداحي بودم. حدود 30 سال است در هياتي که زير نظر پدرم در محل فخرآباد شيراز اداره مي شد، نوحه مي خوانم. بعد از فوت پدرم و برادر بزرگم اداره اين هيات بر عهده ام افتاد. هيات ما فقط در ايام محرم نيست، بلکه در ايام فاطميه و شب جمعه ها هم دعاي کميل را برگزار مي کنيم. يک خاطره خوب براي من در شب اربعين حسيني اتفاق افتاد، که همراه آهنگران براي ملي پوشان فوتبال مداحي مي کرديم. مداحي آقاي آهنگران بي نظير است و خيلي چيزها از او ياد گرفته ام. هر سال اين کار را انجام مي دهم و تا زماني که زنده باشم به اين کار ادامه مي دهم. از اين نوحه گويي به خيلي از آرزوهاي خصوصي خودم رسيدم.»

حضور پررنگ پروين

علي پروين هياتي ندارد اما چه در روزهاي جشن و چه در روزهاي عزاداري مراسم زيادي برگزار مي کند که معروف ترين آنها مولودي براي تولد حضرت فاطمه(س) است که در مسجد قائم در پل رومي برگزار مي کند. او در دهه اول محرم هر شب لواسان را به مقصد طرشت ترک مي کند تا در هيات محبان مهدي(عج) حاضر شود. اين هيات زير نظر مهدي عرب يکي از دوستان نزديک پروين اداره مي شود. هنگامي که پروين و دوستان در هيات محبان مهدي(عج) حضور پيدا مي کنند مراسم سينه زني شروع مي شود و بعد از مراسم با کمک مالي پروين شام مي دهند. اين هيات سه، چهار روز قبل از شروع ماه محرم تشکيل مي شود و تا روز بعد از عاشورا ادامه دارد. پروين در لواسان در زيرزمين خانه اش هم حسينيه يي ساخته. به همين دليل گاهي هيات محبان مهدي(عج) به حسينيه لواسان مي رود. در اين هيات افراد سرشناسي مثل حسين کلاني، همايون بهزادي، علي انصاريان و بهروز رهبري فرد حضور پيدا مي کنند. تا چند سال پيش مرحوم حميد شيرزادگان نيز در اين مراسم حضور پيدا مي کرد. امير قلعه نويي در دو محل جداگانه در مراسم عزاداري شرکت مي کند و دو هيات در شمال و جنوب تهران برپا مي کند. اگر امير قلعه نويي در تهران باشد، هر 10 شب ايام سوگواري امام حسين(ع) را در محله نازي آباد مي گذراند، در هيات سيدالشهدا در ميدان انصاري که سال ها پيش توسط او و چند تن از دوستان اش تاسيس شده است. قلعه نويي در مورد تاسيس اين هيات مي گويد؛ «با چند تا از دوستانم در محله پايين (نازي آباد) به اين نتيجه رسيديم که بهتر است يک هيات براي عزاداري امام حسين(ع) برپا کنيم. حالا نمي خواهم بگويم که من پيشنهاد اوليه را دادم، اما به هر حال من هم يکي از بانيان هيات سيدالشهدا بودم.» البته قلعه نويي در خيابان جردن محل زندگي اش هم حسينيه يي در زيرزمين خانه اش دارد. البته او در حال حاضر به منطقه پاسداران نقل مکان کرده و در ساقدوش مراسم برگزار مي کند. او در اين باره مي گويد؛ «هميشه سعي مي کنم بتوانم در محله پايين مان باشم، چون نسبت به هيات سيدالشهدا تعصب دارم و دوست دارم همچنان پابرجا بماند. با همه اينها سعي مي کنم طوري برنامه ريزي کنم که حداقل روزهاي اصلي را در محله پايين باشم.» علي دايي مثل اکثر اردبيلي هايي که در تهران زندگي مي کنند، در هيات اردبيلي هاي مقيم مرکز در گلوبندک حضور پيدا مي کند. دايي شب هشتم ماه محرم در اين هيات خرج مي دهد. در اين مراسم هم بازيان سابق علي دايي حضور پيدا مي کنند. در هيات اردبيلي ها علامت، طبل و زنجير وجود ندارد. آنها به صورت دسته از هيات بيرون نمي روند. مراسم عزاداري اين هيات به سينه زني در حسينيه خلاصه مي شود. علي دايي البته براي روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني به زادگاهش سفر مي کند. هيات خوزستاني هاي مقيم تهران نيز ميهمانان ورزشکار زيادي دارد. صمد مرفاوي، سيامک رحيم پور، کريم باوي و خيلي از ورزشکاران در اين هيات حضور پيدا مي کنند. اين هيات روبه روي فروشگاه قدس در خيابان وليعصر است. در اين مراسم عزاداران به سبک سنتي جنوبي ها عزاداري مي کنند. در اين مراسم مداحان معروف نيز حضور فعال دارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)