بر سنگ قبرم بنویسید افتخارم این است که اخراج شدم! / پشت دایی قایم شدند / گفتند باید قاب را عوض کنی

مرجع خبری پرسپولیس : رئیس سابق فدراسیون فوتبال با اظهارات دیشب در برنامه 90 ضمن بیان حقایق در خصوص برکناری اش از فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی 2006 مدعی شد، دعوای او با محمد علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی تنها بر سر ریاست بوده است.

 

محمد دادكان شب گذشته در برنامه 90 حضور يافت. گزيده‌اي از صحبت‌هاي وي در زير آمده است.

* از قبل از انقلاب اين گونه بودم
من از همه بيشتر مملكتم و نظامم را دوست دارم. چهره‌ام امروز اين گونه نبوده و آنهايي كه من را مي‌شناسند مي‌دانند از قبل از انقلاب موهايم و محاسنم اين گونه بوده است.

* چرا حالا از مردم عذرخواهي نمي‌كنند
اتفاقاتي افتاد كه باعث شد فوتبال ايران به اين حال و روز بيفتد. صحبت بركناري من قبل از بازي‌‌هاي جام جهاني مطرح شد. ما در جام جهاني 2006 بازي‌هاي خوبي انجام داديم و تا دقيقه 67 سه مسابقه‌اي كه برگزار كرديم با حريفان مساوي بوديم اما آن زمان ناكارشناساني آمدند و اين موضوع را بررسي كردند.
در بين دو ديدار ايران و پرتغال با كارتي كه داشتم مي‌توانستم به رختكن بروم. همان زمان ديدم كه بازيكنان پرتغال ايستاده بودند و اسكولاري براي آنها صحبت مي‌كرد اما وقتي وارد رختكن تيم ملي شدم ديدم پاي بازيكنان روي صندلي است. پرتغال توپ را دواند اما بازيكنان تيم ملي خودشان دويدند. آقاي كارشناسي كه مي‌آيي و مي‌نشيني و مي‌گويي ايران بايد پرتغال را ببرد مگر ايران مي‌تواند اين تيم را شكست دهد؟ آنهايي كه آن موقع اين حرف را مي‌زدند و به خاطر نتايج تيم ملي در جام‌جهاني از مردم عذرخواهي كردند چرا پس از شكست برابر بحرين، كويت، عربستان و قطر از مردم عذرخواهي نمي‌كنند؟ چرا حالا نمي‌گويند شرافت ملي زير سئوال رفته است. من اخراج نشدم بلكه با اين كار آقايان ايران اخراج شد.

 

* اين نامه را نشان دهيد تا همه چيز مشخص شود
دادكان به نامه خود به سازمان تربيت بدني با موضوعيت لزوم تغيير اساسنامه فدراسيون براي جلوگيري از تعليق فوتبال ايران اشاره كرد و با نشان دادن آن به مجري برنامه گفت: متن اين نامه نشان مي‌دهد كه چه اتفاقاتي رخ داده است. اين نامه به امضاي قدمي معاون اسبق ورزش قهرماني حرفه‌اي سازمان تربيت بدني رسيده بود. متن دستور پاراف شده قدمي در نامه به اين شرح بود: “رئيس وقت سازمان ورزش نظر مساعدي در خصوص انتخاب رئيس و اعضاي مجمع عمومي (تغيير اساسنامه) ندارد. فدراسيون‌هاي خارجي نبايد سفارتخانه‌هاي خارجي باشد. آقاي دادكان همكاران جنابعالي كلا عقل و تدبير را تعطيل كرده‌اند. پرداختن به مسائل پرتنش در اين مقطع چه معنايي دارد نياز نيست اساسنامه تغيير كند. ” دادكان گفت: وقتي من اين را نوشتم حالا شما مي‌گوييد بيايند پاسخگو باشند؟

* رئيس سازمان نبايد در مسائل جزئي وارد شود
رئيس سازمان تربيت‌بدني در آن زمان اعلام كرد تيم ملي مي‌تواند پرتغال را شكست دهد. او اين حرف را در يك برنامه زنده تلويزيوني به زبان آورد در حالي كه وظيفه رئيس سازمان اين نيست كه اين گونه حرف‌ها را بر زبان بياورد و در مسائلي جزئي وارد شود. او بايد به مسائل كلان ورزش بپردازد. رئيس سازمان مي‌تواند اين حرف‌ها را بزند اما پشت درهاي بسته نه در جلوي دوربين.
من خودم گفتم شگفتي‏ساز مي‌شويم و شرايط مساوي براي صعود داريم اما اين يعني به مرحله بعد رفتن؟ البته بنده رئيس فدراسيون فوتبال هستم و مي‌توانم اين حرف را بزنم.

* گفتند قاب را عوض كنيد
مسئولان وقت سازمان تربيت‌بدني براي من همكارانم مشكلات زيادي ايجاد كردند. به عنوان مثال ما يك داور را محروم كرده بوديم اما اينها مي‌گفتند ببخش و ما نمي‌بخشيديم. نمونه ديگر قابي بود كه از قبل به فيفا داده بود كه بر روي هتل و اتوبوس‌هاي ما در جام جهاني نصب شود اما در فاصله 10 روز مانده به مسابقات و در حالي كه وزارت ارشاد اين موضوع را تاييد كرده بود نامه‌اي از سازمان به ما ارسال شد كه اين تابلو را تغيير دهيد. همه اين اتفاقات در حالي رخ مي‌داد كه ژاپن و كره قبل از جام‌جهاني جشن صعود مي‌گرفتند اما بايد در كشورمان حاشيه‌هاي سازمان نسبت به فوتبال را درك مي‌كرديم.
اين مشكلات در جشن پرواز تيم ملي شدت گرفت تا جايي كه جايگاه را گرفتند و همكاران من در فدراسيون فوتبال را به جايگاه راه ندادند. اختلافات از اينجا شدت گرفت.

* دعواي من و علي‌آبادي بر سر رياست‌ بود
من هيچ گاه شروع‌كننده دعوا نبودم همواره در كارم استقلال داشتم و تحت تاثير قرار نمي‌گرفتم كسي نمي‌تواند بگويد به محمد دادكان حرفي زده و او زير بار رفته است.
ما دعوا بر سر رياست داشتيم. من كه گفته بودم مي‏روم و ايشان هم مي‏خواست رئيس شود. بعد هم ديديد كانديدا شد كه رئيس شود. اگر ايشان طمعي به رياست فدراسيون فوتبال نداشت ثبت نام نمي‏كرد. آقاي فردوسي پور، شما كه 90 هستي، سراغ 89 مي‏روي؟ وقتي شما كه رئيس سازمان هستي و مثلا 100 هستي دنبال 50 كه فدراسيون فوتبال باشد هم مي‌روي؟ دنبال اين مي‌روي كه رئيس فدراسيون هم شوي؟ دنبال دبيركلي كميته ملي المپيك هم مي‏روي؟ دنبال ورزش باستاني مي‏روي؟

با اين حال شخصي كه نمي‌خواهم اسمي بياورم اعلام كرد دادكان مي‌رود و يك نيروي جوان مي‌آيد و كار را مي‌چرخاند بعدها متوجه شديم نيروي جوان‌تر خودش و آقاي كفاشيان بوده است. او خودش مي‌خواست رئيس فدراسيون شود كه فيفا اجازه نداد و سرانجام كفاشيان شد با اين تفاوت كه فاميلي اين دو فرق مي‌كرد.
آنها مي‌خواستند اين جايگاه را بگيرند و هدفشان تخريب بود. من بايد بگويم دعواي من و علي‌آبادي سر رياست بود.

* كنار قبرم بنويسيد صعود به جام‌جهاني
در زندگي‌ام سه افتخار دارم كه همواره از آن ياد مي‌كنم. دريافت نشان افتخار در زمان خاتمي، صعود به جام‌جهاني و بركنار شدن در زمان علي‌آبادي. فرزندانم اكنون بيننده برنامه هستند و نمي‌خواهم حرفي بزنم كه آنها ناراحت شوند اما مي‌گويم بعد از 120 سال اگر مردم كنار قبرم بنويسند صعود به جام جهاني. من به اين موضوع افتخار مي‌كنم.

* پشت دايي قايم شدند
زماني كه علي‌دايي پيشنهاد مربيگري تيم‌ملي را دريافت كرد با من تماس گرفت. مي‌توانيد از خودش بپرسيد؛ به او گفتم اين پست را قبول نكن چرا كه مي‌خواهند پشت تو قايم شوند. بعد از مدتي اين اتفاق افتاد و علي‌ دايي را بركنار كردند؛ مشابه‌ همان قضيه‌اي كه براي قلعه‌نويي رخ داده بود.

* منتظرند قطبي را بركنار كنند
مطمئن باشيد اينها دنبال اين هستند كه با قطبي نيز اين كار را انجام دهند. شما فكر مي‌كنيد قطبي را به خاطر دانشش آوردند؟ آنها قطبي را به دليل محبوبيتي كه داشت سرمربي تيم ملي كردند تا اين محبوبيت را از او بگيرند. فكر مي‌كنيد قطبي الان محبوب است. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اين گونه نيست.

* فدراسيون را با 6 ميليارد تومان تحويل دادم
من فدراسيون را با 6 ميليارد تومان تحويل دادم. چرا نمي‏گوييد وقتي ما رفتيم در حساب فدراسيون يك ميليارد و هشتصد ميليون تومان پول به انضمام 4 ميليارد و دويست ميليون تومان جايزه فيفا براي صعود به جام جهاني بود و در واقع فدراسيون را با 6 ميليارد تومان بودجه تحويل داديم. ما از جوراب تيم ملي تا روي كلاه پول درآورديم و اگر مي‏گوييد چون به جام جهاني صعود كرديم، اسپانسر شده‏اند، بايد متذكر شوم كه ايرانول اسپانسر تيم‏هاي ملي بود. پس براي بخش اقتصادي برنامه داشتيم. اين سيستمي كه الان هست خوب است كه 10 ميليارد بدهكاريم.

* به خاطر دادكانيسم به مربيان آن زمان تيم نمي‌دهند
تا به حال فكر كرده‌ايد كه چرا به مربيان تيم ملي كه زمان من فعاليت مي‌كردند تيم نمي‌دهند؟ حسين فركي، احمد سجادي، و همايون شاهرخي الان كجا هستند. به آنها چون با من بوده‌اند و دادكانيسم هستند تيم نمي‌دهند. يكي از اين افراد قبل از عاشورا قرار بود سرمربي شود به او گفتند پس از عاشورا اين اتفاق مي‌افتد اما بعد از آن اين قضيه به طور كامل منتفي شد.

* من به برانكو پيشنهاد دادم خداداد را بياورد
اينكه مي‌گوييد تحت ‌تأثير ديگران خداداد عزيزي به تيم ملي دعوت شد درست نيست. رسانه‌ها فشار مي‌آوردند اما من به برانكو گفتم عزيزي را به تيم ملي دعوت كند. در مورد وحيد هاشميان هم يكي از كارشناسان اعلام كرد كه دادكان با رفتن به آلمان شأن خودش را زير سئوال برده و خودش را كوچك كرده است. من حاضرم براي كشورم خودم را كوچك كنم.

* صنعت نفت را ليگ برتري كرده‌اند؛ عاقبتش چه شد؟
در مورد بازي راه‌آهن و شهيد قندي و عدم صعود صنعت نفت به ليگ برتر بايد بگويم آن زمان مي‌خواستند صنعت نفت را كه نتوانسته بود به ليگ برتر صعود كند؛ ليگ برتري كنند اما من زير بار نرفتم. پس از رفتن من اين اتفاق رخ داد اما صنعت نفت كه به ليگ برتر آمده بود با 10 ميليارد تومان هزينه بار ديگر به دسته اول سقوط كرد.

* خودت مگر كارشناس ورزش هستي؟
آن آقايي كه مي‌گويد پايه‌هاي كارشناسي در سازمان تربيت بدني ضعيف است خودش مگر كارشناس ورزش است؟ چگونه است كه در ورزش ما پيشكسوتان خانه‌نشين شده‌اند و صنعتي‌ها و سپاهي‌ها و ارتشي‌ها به عنوان مدير در باشگاه‌هاي ما فعاليت مي‌كنند.

* به تيم‌هاي ديگر هم اهميت مي‌دادم
اين گونه نبود كه فقط تيم ملي براي من اهميت داشته باشد. شما مي‌گوييد تيم فوتسال در زمان من يك دوره قهرمان نشد اما ما به تمام رده‌ها توجه داشتيم در مورد تيم‌هاي پايه هم بايد بگويم در زمان تيم من نوجوانان محروم بود و ما نمي‌توانستيم برنامه‌ريزي خاصي انجام دهيم. با اين حال دوست دارم از آقاي دوستي بپرسيد اين تيمي كه قهرمان آسيا شد آيا به يكباره به اين افتخار دست يافت؟
كيومرث هاشمي كه سرپرست فدراسيون فوتبال شد، نامه تبريكي برايش نوشتم كه در آن قيد كردم اول استقلال فدراسيون فوتبال از بين نرود و دوم تيم‏هاي پايه كه برايش زحمت كشيده شده است، حفظ شود. ما براي تيم‏هاي پايه‏اي نزديك به سه سال زحمت شبانه‏روزي كشيدم ولي مي‏خواهيم اين سئوال را بپرسم كه مگر تيم پايه ايران كه در آساي اول شد، در اين يك سالي كه آقاي كفاشيان و همكارانشان آمدند، درست شد؟

* مسئوليت نمي‌پذيرم
زماني كه بحث بازگشتم مطرح شد اعلام كردم مسئوليت اجرايي نمي‌پذيرم. اگر يك روز قبول كنم كه مسئوليتي داشته باشم در كميته پيشكسوتان مشغول به كار خواهم شد تا به اين افراد خدمت كنم. درست است كه هيچ كس از من تشكر نكرد اما براي من مهم اين است كه خدمت كنم.

* آن جوان گفت دستور گرفته مرا تخريب كند
چندي پيش در تيتر يك يكي از نشريات نقل قولي از يك جوان كه آن موقع در سازمان تربيت‌بدني ديدم كه گفته بود دستور گرفته مرا تخريب كند و از من انتقاد كند. وقتي اين تيتر را ديدم او را بخشيدم. اين نشان مي‌دهد كه دستور گرفته بودند دادكان را تخريب كنند.

*مي‌ترسم تا دهم و يازدهم برسيم
گفتند در بازي‌هاي آسيايي سوم مي‏شويم و بعد گفتند چهارم مي‏شويم. مي‏ترسم تا زمان اين بازي‌ها به دهم و يازدهم برسند. گفتند بايد چهارم جام جهاني شويم. اگر شدند بيايند بگويند چگونه شدند و اگر هم چنين نشد، بيايند براي مردم شفاف سازي كنند و بگويند چرا اين وعده‏شان محقق نشد و شفاف سازي كنند كه چه اتفاقي در اين مدت افتاده است؟

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)