مرجع خبری پرسپولیس : حاصل ورود و مشورت‌هاي پروين براي پرسپوليس و استيل آذين و ديگر باشگاه‌هايي كه در اين سال‌ها به سراغش رفته‌اند چه بود؟

 

علي پروين بخشي از تاريخ درخشان ورزش و فوتبال ملي و باشگاهي ايران است كه روزي براي خودش مرد موفق و حتي بي‌نظيري بوده اما سهم بزرگ او از تاريخ حق بزرگي از دنياي امروز برايش رقم نمي‌زند.

 

 

علي پروين، چهره سرخ و اسطوره ماندگار فوتبال ايران كه در سال‌هاي اخير بيش از آنكه در متن باشد به حاشيه تبعيد شده كمتر مصاحبه مي‌كند، كمتر به ميدان مي‌آيد و شايد كمتر فرصتي براي حضور در ميدان پيدا مي‌كند. اين يكي از خصوصيات بارز اسطوره شدن است، اسطوره مي‌شود بخشي از تاريخ و تاريخ در زمان حال جريان و حيات ندارد. جايگاه تاريخ لاي برگه‌هاي كاغذ است، دور از نگاه و توجه آدم‌هاي امروز. پروين در حاشيه قرار دارد، به حاشيه رانده شده علي‌رغم ميل باطني و علي‌رغم تعلقي كه همواره نسبت به حضور پررنگ و موثر در فوتبال داشته و دارد. حكم‌هاي تكراري كه با آمدن و رفتن مديران بالا و پايين مي‌شود چيزي به سهم اسطوره خانه‌نشين اضافه نمي‌كند. حكم‌هاي تشريفاتي قرار است شان و احترام او را حفظ كنند، هرچند پروين متصور و متوقع مي‌شود كه با اين كاغذ پاره‌ها قرار است به سطح اول فوتبال كشور بازگردد. مصاحبه اخير علي پروين و گلايه‌هاي صريح او از مديران باشگاه پرسپوليس كه ديگر حتي با سلطان قلعه سرخ‌ها مشورت هم نمي‌كنند نشان دهنده آن بود كه پروين همچنان در آرزوي بازگشت است و ناكامي‌هاي مداوم تيم محبوبش را فرصت مناسبي براي ورود به ميدان مي‌بيند. در اين جهت از همكاري و تعامل با هر مربي يا مديري استقبال مي‌كند. حاضر است در كنار حبيب كاشاني و حميد استيلي بنشيند يا چند روز بعد با رويانيان و دنيزلي همكاري كند. اينكه عضو هيات مديره باشد، عنوان مشاور فني يا مدير فني را يدك بكشد يا حكم رييس سازمان فوتبال باشگاه را داشته باشد، تفاوتي ندارد.

پروين مرد موفق سال‌هاي نه چندان دور است، قهرمان ملي و باشگاهي دهه‌هاي 50 تا 70 و البته هنوز نتوانسته روياي روزهاي شيرين را به فراموشي بسپارد. اين همه اما براي اينكه پروين همچنان خودش را نسبت به بازگشت و حضور تاثيرگذار در فوتبال حرفه‌اي كشور مستحق بداند كافي نيست. او كه امروز با گلايه از بي توجهي مسوولان باشگاه پرسپوليس مي‌گويد و مدعي است بايد از دنيزلي در خصوص عملكرد فني تيمش سوال كند يا در مورد فعاليت باشگاه در فصل نقل و انتقالات طرح و پيشنهاد بدهد مي‌تواند به عملكرد سال‌هاي اخير خودش رجوع كند. علي پرويني كه در دهه‌هاي هشتاد و نود با برخي از باشگاه‌ها از جمله پرسپوليس، استيل آذين يا سرخپوشان و آذربايجان همكاري داشته كارنامه قابل دفاعي از خودش بر جاي نگذاشته كه امروز به دنبال تكرار تجربيات تلخ خودش در پرسپوليس است. اعتبار پروين بزرگ با ورود دوستان و بستگان و برخي عناصر شناخته شده و غير موجه زير سوال رفت. ادعاي امروز پروين بر مبناي كدام حق است؟ حقي كه منجر به آوردن بازيكنان و مربيان ناشناخته و ناكارآمد خارجي به پرسپوليس شد؟ حقي كه دلال‌ها و واسطه‌هاي معلوم الحال را در نقل و انتقالات به نان و نوايي رساند و براي پرسپوليس و هوادارانش ميراثي به جز بدهي‌هاي چند صد هزار دلاري نداشت؟ حاصل ورود و مشورت‌هاي پروين براي پرسپوليس و استيل آذين و ديگر باشگاه‌هايي كه در اين سال‌ها به سراغش رفته‌اند چه بود؟

پروين اگر امروز به دنبال پاسخ سوال‌هاي خودش و ديگر پيشكسوتان باشگاه در مورد عملكرد فني دنيزلي و رويانيان مي‌گردد چه پاسخي براي سوال‌هاي بي جواب دوران فعاليت خودش در اين باشگاه دارد؟ او كه امروز از جانب پيشكسوتان دلسوخته اين باشگاه مردمي سخن مي‌گويد چگونه در زمان مسووليت خودش به جاي همين پيشكسوتان تنها به نزديكان، دوستان، اطرافيان و البته بستگانش ميدان مي‌داد؟ حاصل مشورت‌ها و دخالت‌هاي سلطان سال‌هاي نه چندان دور غير از استخدام تعدادي بازيكن از كار افتاده، مصدوم و ناكارآمد چه بوده كه امروز وضعيت پرسپوليس را نگران كننده مي‌خواند؟

هراس و نگراني مرد چشم تيله‌اي از آينده پرسپوليس و اضطراب هوادارانش نيست، از وضعيت فني تيم و عملكرد دنيزلي يا فعاليت مديران اين باشگاه در فصل نقل و انتقالات نبوده و نيست.

هراس اسطوره از فراموشي است، از اينكه در حاشيه بماند و فرصت بازگشت به ميدان را پيدا نكند. از اينكه در اين قاب اسطوره، روي ديوار باشگاه با احكام تشريفاتي تنها ناظر باشد و قدرت تصميم‌گيري نداشته باشد. هراس از فراموشي است، هراس از پيوستن به تاريخ است، از گذر ايام، از حلاوت خاطره‌هاي خوب و قشنگ اما دور و دراز.

دل پروين براي پروين روزهاي خوب تنگ شده اگرچه بازگشت مرد همه كاره و هميشه موفق آن سال‌ها حتي براي خودش هم دور از ذهن است. سخت است كه باور كند صحنه بازيگري امروز عرصه درخشش سلطان نيست. سخت است كه باور كند تمام شده و مجالي براي بازگشت پيدا نمي‌كند. مربي باور نمي‌كند كه دوره‌اش تمام شده.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)