مرجع خبری پرسپولیس : دربي در راه است. اين بار با طعم و مزه‌اي متفاوت‌تر از هميشه!

 

دربي شماره 75 در حالي روز جمعه بار ديگر شيريني مصاف سنتي سرخابي‌ها را زير زبان فوتبالي‌ها مي‌آورد كه نه استقلال و نه پرسپوليس با وجود تيم‌هاي خوبي كه براي فصل جديد بسته‌اند هنوز نتوانسته‌اند انتظارهاي هواداران پرشمار خود را برآورده كنند.

 

پرسپوليس با قرار گرفتن در رده شانزدهم و باخت در آخرين بازي و استقلال هم با حضور در رتبه نهم و تساوي در ديدار ماقبل دربي گام به اين ميدان مي‌گذارند. هرچند گفتن اين جمله كه “در دربي تهران جايگاه دو تيم در جدول و شرايط آنها پيش از دربي اهميت چنداني ندارد” كمي كليشه‌اي و تكراري مي‌نمايد، اما همين كه توجه كنيم استقلال سال گذشته در شرايطي دربي رفت را با دو گل از پرسپوليس برد كه در بازي قبل از آن مغلوب تراكتورسازي شده بود و همين اعتقاد به اين جمله كليشه‌اي را بيشتر مي‌كند!

 

در فاصله دو روز مانده به ديدار مجدد دو رقيب سنتي فوتبال ايران بد نيست نگاهي به برخي آمار و ارقام جالب از رويارويي‌هاي اين دو تيم داشته باشيم.

 

* بيشترين حضور در دربي در اختيار علي پروين با 20 بازي است و پس از آن محمود فکري با 18 بازي در رتبه دوم قرار دارد.

 

* موفق ترين مربي پرسپولیس در دربي علي پروين بوده که طي 25 بازي 6 برد، 13 مساوي و 6 شکست کسب کرده و در آن سو منصور پورحيدري طي 18 بار مربيگري استقلال 6 برد، 8 تساوي و 4 شکست در كارنامه خود ثبت كرده است.

 

* ورزشگاه آزادي 58 بار ميزبان اين بازي بوده است. 14 بازي هم در ورزشگاه شيرودي (امجديه سابق) برگزار شده، 1 بازي در ورزشگاه يادگار امام تبريز و 1 بازي هم در ورزشگاه آزادي بندرعباس انجام شده است.

 

* بيشترين فاصله اي که بين دو برد يکي از دو تيم افتاده است 11 بازي است که تيم پرسپولیس از بازي سي و يکم تا چهل و دوم نتوانست استقلال را شکست بدهد( یعنی برابر با ۳۱۰۶ روز)

 

* بازيکناني که در دربي سابقه پوشيدن پيراهن هر دو تيم را دارند، بيشتر از 10 نفر هستند اما در اين ميان مهدي هاشمي نسب، غلامرضا فتح آبادي و شاهرخ بياني از جمله بازيکناني هستند که براي هر دو تيم گلزني کرده‌اند.

 

* بهترين گلزنان استقلال علي جباري و غلامحسين مظلومي با 5 گل و عباس مژدهي با 4 گل هستند.

 

* بهترين گلزنان پرسپولیس نيز صفر ايرانپاک با 7 گل، حسين کلاني با 6 گل و همايون بهزادي و مهدی هاشمی نسب با 4 گل هستند.

 

* علي جباري و غلامحسين مظلومي برای استقلال و حسين کلاني، ايرج سليماني، صفر ايرانپاک، شاهرخ بياني و هادي نوروزي هم برای پرسپولیس، بازيکناني هستند که توانسته‌اند در يک بازي دو گل بزنند.

 

* صفر ايرانپاک و مهدي هاشمي نسب از پرسپوليس و فرهاد مجيدي از استقلال سه بازيکني هستند که در سه بازي متوالی گلزنی کرده‌اند.

 

* همايون بهزادي و ايمون زايد تنها بازيکناني هستند که توانسته‌اند در يک بازي 3 گل بزنند و هت‌تريك كنند.

 

* عيسي ترائوره نخستين بازيكن خارجي شهر‌آورد بوده كه تا به حال موفق به گلزني شده است. ايمون زايد هم تنها بازيكن خارجي است كه توانسته در داربي هت‌تريك كند.

 

* پرگل ترين بازي مربوط به داربي معروف شهريور 1352 است كه طي آن پرسپوليس با نتيجه 6 بر صفر استقلال را شكست داد.

 

* بيشترين مصاف دو تيم در يك سال به سال 1390 مربوط است كه در آن سرخابي‌ها 5 بار به مصاف هم رفتند. حاصل اين بازي‌ها 3 برد براي استقلال، يك پيروزي براي پرسپوليس و يك تساوي بود.

 

* مسعود مژدهي، صمد مرفاوي، غلامرضا عنايتي، اميدرضا روانخواه و فرهاد مجيدي برای استقلال و حسين کلاني، همايون بهزادي، ادموند بزيک و محسن خليلي هم برای پرسپولیس در دو بازی متوالی موفق به گلزني شده‌اند.

 

* محمود فکري با 12 بار کاپيتاني استقلال در ديدار دو تيم رکورد دار است. پس از او علي جباري با 11 بار کاپیتانی و همايون بهزادي با 9 بار كاپيتاني در رتبه هاي بعد قرار دارند.

 

* احمدرضا عابدزاده 13 بار در مصاف‌ سرخابي‌ها حضور داشته و در يك ركورد جالب در هيچ کدام از اين بازي‌ها چه با پيراهن استقلال و چه با پيراهن پرسپوليس شکست نخورده است. مهدي هاشمي نسب نیز از اين نظر آماري شبيه به عابدزاده دارد و در 9 دربی بازي كرده که در هیچ يك بازنده از زمين خارج نشده است.

 

* اما ركورد جالب ديگر در اين زمينه مربوط به مهدي مهدوي‌كيا است كه تا به حال 4 بار در ديدار سنتي سرخابي‌ها حضور داشته و در هر 4 مسابقه با پرسپوليس پيروز شده است! او به احتمال فراوان در داربي 75 نيز براي تيمش به ميدان خواهد رفت.

 

* تاكنون سه بازیکن بازی داربی را براي بازی خداحافظی خود انتخاب کرده‌اند که هر سه بازیکن از تیم پرسپولیس بوده‌اند. جعفر کاشانی در سال 51، محمد دادگان در سال 61 و فرشاد پیوس در سال 76.

 

* اکبر کارگرجم مدافع آبی‌ها در ۱۵ بازی متوالی دربی بازی کرده كه یک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود.

 

* در تاریخ دربی 32 داور خارجی قضاوت كرده‌اند که از این بین ۱۰ داور از آسیا و ۲۲ داور از اروپا بوده‌اند.

 

* سریعترین گل تاریخ دربی در ثانیه 37 بازی پنجاه و سوم توسط علی سامره براي استقلال به ثمر رسید.

 

* ديرهنگام ترين گل تاريخ دربي به وسيله اسماعيل شريفات در دقيقه 105 داربي شماره 73 زده شده است.

 

* 14 بازي از 74 بازی برگزار شده با تساوي بدون گل به پايان رسيده است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)