نمی خواییم از امروز و همین شروع کار ساز مخالف بزنیم و تیم رو به حاشیه ببریم فقط و فقط سعی کردم توی مقالم بحث رو فنی کنم تا از نظر فنی نقطه نظر من هوادار بیان شده باشه ! حالا بگذریم از اینکه آقای دایی اول فصل یه بازیکنی رو به خاطر اینکه با تیم نبوده و هماهنگ نشده با تیم رد کرد و الان بعد از 2 ماه تمرین ما حتی یک هماهنگی کوچک در فاز حمله بین بازیکنانمون نمی بینیم !

خوب بریم سر اصل مطلب ، پرسپولیس تو این 6 هفته چه کارهایی کرد و چه کارهایی نکرد ! طبق معمول و پیش بینی آقای دایی سیستم 4-2-3-1 محبوب خودش رو برای پرسپولیس انتخاب کرده که از جهاتی مثبت و از جهاتی منفی هست ، چرا که در فوتبال ایران و با حضور اندک هافبک های تاثیرگذار وجود 3 هافبک تدافعی و بازیساز در یک تیم در عین واحد عملا امکان پذیر نمی باشد !!
اما باید به سیستم و سبک تدافعی تیم دایی تحسین گفت چرا که به هیچ تیمی مجال ارز اندام نمی دهد و هیچ تیمی در طول بازی نمی تواند موقعیت خطرناکی روی دروازه ایجاد کند چه بسا هر دو گل دریافتی پرسپولیس در این 6 هفته روی اتفاقات به ثمر رسیده است . در تصویر زیر نجوه قرار گیری بازیکنان پرسپولیس در فاز تدافعی را شرح داده ایم که عمل سد محکمی در مقابل هر تیمی است !

 

 
اما در زمان تغییر وضعیت به وضعیت تهاجمی بازیکنان خط هافبک و کناری و حتی مدافعین فاصله زیادی از هم گرفته و عملا شرایط حضور پر رنگ بازیکنان پرسپولیس در زمین حریف و ایجاد موقعیت را از بین می برد و هافبک های تدافعی پرسپولیس سعی بر ارسال های بلند برای مهاجمین کناری دارند و اکثر اوقات توپ در همین مرحله از دست رفته و یا در شرایط بهتر و پس از دریافت توپ توسط مهاجمین کناری به دلیل عدم وجود بازیکنی نزدیک به او توپ را هدر می دهد و … .
در تصویر زیر تغییر وضعیت مکانی بازیکنان پرسپولیس ( بنفش ) و نحوه ارسال پاس ها ( آبی ) از حالت تدافعی به حالت هجومی در شرایط فعلی را نمایش داده ایم که همانطور که ملاحظه می کنید در اکثر اوقات بازی هافبک هجومی و مهاجم نوک ما بدون حتی کوچکترین تحرکی بی اثر خواهند شد و لقب بی غیرت را یدک خواهند کشید ! عملا با این سبک بازی فقط روی اتفاقات می توان به گل رسید یا با زدن گل زود هنگام تیم حرف را مجبور به حضور در زمین خود نموده و ضد حملات اثر گذاری را ترتیب دهیم که عملا شانس گلزنی کاهش خواهد یافت !

 

 

و اما چه باید کرد ! قاعدتا با کم کردن فاصله بین خطوط و ایجاد رابطه بین هافبک هجومی با هافبک های دفاعی و مهاجمین کناری با مدافعین کناری می توان از این سیستم به بهترین نحو بهره برد !
همان طور که در تصویر زیر نمایش داده ایم بازیکنان ما پس از دریافت توپ از حریف باید سریعا تغییر موضع داده و در وضعیت زیر قرار بگیرند ! در واقع با حضور 8 بازیکن در زمین حریف و 3 بازیکن در محوطه جریمه می توان هر حریفی را به زانو در آورد .

 

 

همانطور که در تصویر مشخص شده است بازیکنان از وضعیت تدافعی ( قرمز ) در مسیر های بنفشی که مشخص شده است به فاز تهاجمی ( زرد ) تبدیل می شوند و عملا در زمان حضور در زمین حریف از حمله ناگهانی حریف نیز جلوگیری می نمایند چون هر بازیکنی توسط 1 یا 2 بازیکن دیگر پشتیبانی می شود . پس تنها کاری که از نظر من هوادار آقای دایی باید انجام دهد تغییر روش حضور در زمین حریف است و تمرین هایی که باید در این زمینه انجام دهد تا پرسپولیس ، پرسپولیس شود !
در تصویر زیر وضعیت شانس هر بازیکن برای ارسال پاس (در سیستم پیشنهادی ) در فاز حمله را نمایش داده ایم که یقینا با این سبک و سیاق حضور بازیکنان در زمین حریف موقعیت های بیشتری برای ارسال پاس و شوت به دروازه ایجاد خواهد شد .

 

در آخرین تصویر وضعیت حرکتی بازیکنان در زمان حمله ( در سیستم پیشنهادی ) برای جلوگیری از ضد حمله و پرس در زمین حریف را نمایش داده ایم .
 

 

و اینها همه نظرات غیر کارشناسی من هوادار بود !
به امید موفقیت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)