پرسپولیس نیوز : در حالی که از حکم اعلام شده کمیته انضباطی فیفا حدود ۷ ماه می گذرد، امروز حکمی منتشر شده که باشگاه پرسپولیس را به علت تخلفات در نقل‌وانتقالات و همچنین جابه‌جایی محمدرضا خلعتبری ۵۳ هزار فرانک سوئیس جریمه کرده است.

این حکم ۲۵ آذرماه سال گذشته صادر شده و مشخص نیست چرا تا امروز رسانه ای نشده بود و جالب است که در روزهایی که بحث موتومبا داغ شده است بیرون آمده.

اگر یادتان باشد، در همان زمان بر سر ماجرای آی تی سی خلعتبری هم جنجالی شکل گرفت.  در حکم فیف  اعلام شده است به دلیل ورود اطلاعات غلط و دروغ در آی تی سی تخلف صورت پذیرفته است.  در واقع حکم کمیته انضباطی فیفا به دلیل تخلفات در سیستم تی ام اس بوده و پرسپولیس ۵۰ هزار دلار به دلیل تخلف و ۳۰۰۰ فرانک هم به دلیل هزینه دادرسی باید بپردازد.

امروز افرادی پس از هفت ماه این اسناد را به منظور تبرئه خود در پرونده موتومبا به خبرگزاری ها داده اند که بازیکن ایرانی است و فیفا برای بازیکن ایرانی حکم داده است و بازیکن مورد نظر خودشان در کمیته انضباطی و استیناف داخلی محکوم شده است.

البته آقای علیرضا رحیمی به صورت خودجوش یک ساعت بعد نسبت به انتشار اسنادی که هفت ماه منتشر نشده بود، نسبت به شبیه سازی پرونده موتومبا واکنش نشان داد و این هم برای خودش عجیب به نظر می رسد. تخلفات در ماجرای خلعتبری هم توسط مدیرنقل و انتقالات(طبق قوانین فیفا) در سازمان لیگ و فدراسیون رخ داده است. همان زمان مدیران وقت پرسپولیس اعلام می کردند که آی تی سی خلعتبری مشکلی ندارد و البته مقامات فدراسیون و سازمان لیگ هم آن را تایید می کردند اما حالا پس از هفت ماه پرسپولیس محکوم می شود.

  در حکم فیفا آمده است که باشگاه پرسپولیس به دلیل ارسال اطلاعات نادرست محمدرضا خلعتبری لیماکی در TMS این بازیکن و همچنین انجام جابه‌جایی او در خارج از زمان قانونی نقل‌وانتقالات باید ۵۰ هزار فرانک جریمه پرداخت کند. در این حکم آمده است که باشگاه پرسپولیس ماده شش قانون نقل‌وانتقالات فیفا را نقض کرده است.

همچنین در بند دیگری از رأی انضباطی فیفا در خصوص باشگاه پرسپولیس آمده است که این باشگاه بند ۱۴ قانون کمیته انضباطی فیفا را زیر پا گذاشته که به همین دلیل توبیخ شده است. به دلیل رسیدگی به این پرونده و طی شدن روال قانونی آن باشگاه پرسپولیس باید سه هزار فرانک نیز به صورت جداگانه بپردازد.

کمیته انضباطی فیفا این رأی را قطعی اعلام نکرده و به باشگاه پرسپولیس ۱۰ روز فرصت داده است تا در صورت اعتراض به آن کتباً به دبیرخانه این کمیته اعتراض خود را اعلام کند. البته پرسپولیسی‌ها نمی‌توانند به تخلف‌شان اعتراضی کنند و فقط به میزان مجازات می‌توانند اعتراض داشته باشند.باشگاه پرسپولیس در فصل ۱۴-۲۰۱۳ محمدرضا خلعتبری را از باشگاه عجمان امارات به خدمت گرفت.

و سوال همچنان باقی است که چرا پس از هفت ماه این حکم منتشر شده و چه کسی یا کسانی آن را منتشر کرده اند؟ فدراسیون به طور کلی اصلا این حکم را اعلام نکرده است و باشگاه پرسپولیس هم وقعی به آن ننهاده است.

 

نکته جالب این خبر افشای آن پس از 7 ماه است چرا که تاریخ نامه ارسالی مربوط به دسامبر 2014 است و در این مدت مسئولان پرسپولیس، فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی سکوت کرده بودند؛ همان هایی که انتقال خلعتبری را کاملا قانونی و بدون مشکل می دانستند.

نکته جالب دیگر افشای ارسال این نامه همزمان با بحث تخلف راه آهن در استفاده از موتومبا و حکم سقوط این تیم به دسته پایین تر است. علیرضا رحیمی مدیرعامل راه آهن در این خصوص می گوید: «فیفا به این باور رسیده که خلعتبری بازیکن آزاد نبوده و بعد از پایان مهلت نقل و انتقالات قراردادش در امارات را فسخ کرده یعنی همان اتفاقی که الان در پرونده موتومبا رخ داده و البته اینجا بحث توافق سه جانبه هم نیست و راه آهن در فسخ بازیکن هیچ نقشی نداشته اما کمیته استیناف پا را از قاعده و قانون فیفا هم فراتر گذاشته و نه تنها بازی با پیکان که اعتراض داشته‌اند بلکه بازی‌های دیگری را هم سه بر صفر کرده است. خدا را شکر رأی فیفا به موقع رسانه‌ای شده و می‌تواند راهنمای خوبی برای پرونده موتومبا باشد.»

احتمالا برای اینکه بفهمیم چه کسی این نامه ها را پس از این همه مدت رسانه ای کرده باید سراغ کسی باشیم که قبلا در پرسپولیس مسئولیت داشته و در جریان این نامه بوده و اکنون علاقمند است که راه آهن در لیگ برتر بماند!

البته به این نکته نیز باید توجه داشت که چه کسانی در آن زمان به خاطر اینکه با حضور خلعتبری در پرسپولیس مشکل داشتند، اطلاعات نحوه انتقال وی از عجمان امارات به پرسپولیس را به فیفا داده اند چراکه تجربه نشان داده معمولا محرومیت های بین المللی ایران در رشته های مختلف به خاطر اطلاعاتی است که از داخل ایران به مجامع بین المللی منتقل شده است.

اکنون با افشای نامه فوق باید منتظر واکنش مسئولان فدراسیون فوتبال باشیم. هر چند در نحوه انتقال خلعتبری به پرسپولیس و موتومبا به راه آهن تفاوت هایی وجود دارد( به عنوان مثال خلعتبری بازی عجمان بازی نکرد اما موتومبا پس از صدور آی تی سی، چند بازی برای تیم ترکیه ای انجام داد) اما در مجموع راه آهنی ها می توانند مدعی محرومیت پرسپولیس و سقوط این تیم به دسته پایین تر شوند؛‌ اتفاقی که شدنی به نظر نمی رسد و می تواند در نهایت منجر به نقض حکم استنیاف و بازگشت راه آهن به لیگ برتر شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)