پرپسولیس نیوز : معاون توسعه منابع پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان گفت:فردا مبلغ 3.5 میلیارد تومان دیگر از سوی این وزارتخانه به فدراسیون فوتبال پرداخت می شود تا مبلغ پرداختی به این فدراسیون به 70 میلیارد ریال برسد.

مناف هاشمی روز جمعه در گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا درباره تخصیص بودجه به فدراسیون فوتبال گفت : تاکنون مبلغ 3.5میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه ای سال 93 به فدراسیون فوتبال داده شده و فردا هم همین رقم به این فدارسیون تخصیص داده می شود.

وی اضافه کرد: 4.5میلیارد تومان هم از منابع سال 92 را که کنار گذاشته بودیم در دو ماه اول سال به فدراسیون فوتبال داده شد و در مجموع حدود 11.5میلیارد تومان به فدراسیون تخصیص داده شد.

به گفته وی، ازمحل بودجه سال92حدود12.5میلیاردتومان به سایرفدراسیون ها پرداخت شده وبه بقیه فدراسیون های مدال آور براساس جدول شاخص هاحدود 10 میلیارد تومان طی هفته آینده از محل بودجه سال 93 پرداخت خواهیم کرد.

هاشمی با بیان اینکه بیشترین پرداختی ها به فدراسیونهای فوتبال، کشتی و والیبال تعلق گرفته است، گفت: در سال جاری رقم پرداختی به فدراسیونها در مقایسه با سال گذشته بیش از 25 درصد افزایش می یابد.

هاشمی همچنین اعلام کردکه حدود10میلیاردتومان طی هفته آینده به فدراسیون های مدال آور بر اساس جدول شاخص ها پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با توجه به در پیش بودن دو رویداد جهانی و آسیایی تاکنون سه – دوازدهم بودجه سال 93 را به این وزارتخانه تخصیص داده است،اظهارداشت: ما درمقایسه با تخصیص بودجه سایر دستگاه ها از وضعیت بهتری برخوردار هستیم.

هاشمی در ادامه این گفت و گوی تفضیلی به تشریح اعتبارت تخصیص یافته از بودجه سال 92و93به وزرات ورزش وجوانان ومیزان پرداختی و حمایت های مالی ازدستگاه های ذیربط این وزارتخانه،برنامه های وزارت ورزش درحمایت از استقلال وپرسپولیس، حمایت های چندگانه ازفوتبال ودیگربرنامه های این معاونت پرداخت که مشروح آن در زیر می آید:

* وزارت ورزش و جوانان در موضوع تخصیص اعتبارات حوزه ورزش به بخش های مختلف طی فعالیت چندماه اخیر چه اقداماتی را انجام داده است؟

**هاشمی:آنچه حائز اهمیت است این که وضعیت بودجه ای امسال نسبت به سال 92 از شرایط بهتری برخوردار است اما با این حال توقعاتی که ما در موضوع بودجه جاری داشتیم اتفاق نیفتادوآن تلاش هایی که باید توسط دولت و مجلس با توجه به وضعیت طرح های ناتمام عمرانی کشور و همچنین درپیش بودن رویداد های جهانی صورت می گرفت،اتفاق نیفتاد.

بااین همه ما چهار محل اعتباری عمرانی در بودجه سال 93 کل کشور داریم که در مجموع آنها از رشد 31درصدی برخوردار هستیم.

در حال حاضر درمجموع حدود یک هزارو200میلیارد تومان بودجه عمرانی و جاری از این چهار محل اعتباری داریم که در مقایسه با سال گذشته که رقمی حدود یک هزار میلیارد تومان بوده از رشد خوبی برخورداریم.

بادراختیار گرفتن رقمی بالغ بر200میلیارد تومان بااستفاده از ردیف بند الف تبصره 3 که همان محل صرفه جویی سایر دستگاه ها است ،به رشد 31تا 32 درصدی اعتبارات می رسیم.

* این منابع اعتباری کدامند ؟

**هاشمی: این چهار منابع اعتباری وزارت ورزش را می توان به منابع اعتباری استانی و ملی اشاره کرد که البته دومحل اعتباری مختص استانی است که یکی حدود 300میلیارد تومان ودیگری رقمی بالغ بر 250میلیارد تومان از اعتبارات کمیته برنامه ریزی استان هااست که استانداران برای طرح های ورزشی استان ها تخصیص می دهند واین به رقمی بیش از 500میلیارد تومان می رسد.

وزارت ورزش هم از محل اعتبار عمرانی خود رقمی حدود180 میلیارد تومان در اختیار دارد و از محل بند اول تبصره 3که محل صرفه جویی و نفت است قرار شد 200میلیارد تومان در اختیار ما قرار بگیرد که در مجموع حدود 350میلیارد تومان می شود و به اضافه 150میلیارد تومان بودجه جاری داریم که حدود 500میلیارد می شود.

علاوه براین وزارتخانه می تواند از احکام قانون بودجه هم استفاده کند که یکی از آن حدود 25میلیارد تومان است و این ظرفیت از محل اجاره هایی است که از اماکن ورزشی بدست می اوریم ودیگری ازمحل فروش املاک و اموال طرح هایی که در حوزه ورزش بلااستفاده است ودر قانون بودجه طی جدولی آمده است و وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان مجاز هستند از این بند استفاده کنند که این رقم حدود 700میلیارد تومان است.

این به ما بستگی دارد که چقدر بتوانیم از این یک سوم از این سهم اماکن را تبدیل به احسن کنیم که حدود 250میلیارد تومان است و با این روند بودجه وزرات ورزش به بالای 1200 میلیارد تومان افزایش می یابد ضمن اینکه در دل بودجه عمرانی که حدود 450میلیارد تومان است ، 113میلیارد تومان هم شرکت توسعه و تجهیراماکن ورزشی اعتبارات عمرانی دارد ، همه این ظرفیت ها را کنار هم بگذاریم، می بینید بودجه ما کم نیست فقط باید تلاش کنیم همه این ظرفیت ها را به حرکت دربیاوریم.

* باتوجه به این توضیحات این معاونت تاکنون چه اقدامی انجام داده است؟

**هاشمی: دراین راستا توانستیم برخی دستور العمل ها و آیین نامه هایی که می خواستندراابلاغ کنیم،توانستیم ازبرخی تخصیص ریالی جاری بگیریم، همچنین دولت یازدهم به جهت در پیش بودن رویدادهای جهانی و آسیایی بخشی از بودجه را به این وزارتخانه تخصیص داد که ما بخشی را به فوتبال پرداخت کردیم البته قرار است طی هفته جاری بخش دیگری از این رقم تخصیص داده شده را به بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی طبق شاخص فدراسیون هایی که مدال آور هستند با همکاری معاون توسعه ورزشهای قهرمانی و حرفه ای و با هماهنگی کمیته ملی المپیک پرداخت کنیم.

** ایرنا: سال 93 سال خوبی برای اتمام طرح های ورزشی خواهد بود؟

**هاشمی:تصور این است که سال 93 سال خوبی برای اتمام بسیاری از طرح ها خواهد بود وهمچنین برای گرفتن تخصیص های خوب از دولت و انجام یکسری اقدامات مناسب درسطح کشور چه درساخت اماکن ورزشی و چه در رویدادهای جهانی و آسیایی.

* در موضوع فروش اماکن بلااستفاده برای اتمام طرح های نیمه تمام یک موضوعی وجود دارد و آن اینکه برخی از این اماکن با مشکلاتی از جمله نداشتن سند و داشتن معارضین روبرو هستند؟

**هاشمی: طبیعی است که فروش یک ملک فرایندی داردکه باید طی شود و به فراخور زمان موانع هم برطرف خواهد شد ما در نظر داریم درباره واگذری و یا فروش این اماکن از طریق مزایده اقدام کنیم چون با این روش رقابت ایجادمی شود و منبع درآمد خوبی هم برای وزارت ورزش جهت اتمام طرح های نیمه تمام بر اساس بند میم تبصره 3فراهم می شود.

* آیا تاکنون اماکنی در این مدت به مزایده گذاشته شده است؟

**هاشمی: این مزایده از ابتدای سال جدید شروع شده و بسیاری از استان ها اماکن ورزشی را به مزایده گذاشتندوبرخی اجاره های آنها هم وصول وبه حساب خزانه واریز شده که ما از خزانه باید دریافت و در موضوع طرح های نیمه تمام ورزشی و دیگر موارد به آنها بازگردانیم .

*چند درصد از بودجه سال 93 به این وزارتخانه تخصیص داده شده است؟

**هاشمی:باتوجه به گذشت حدود دو ماه از سال به طور حتم دستگاه ها باید دو دوازدهم بودجه را می گرفتند ولی دولت با توجه به در پیش بودن دو رویداد مهم جهانی و آسیایی سه دوازدهم بودجه را در اختیار این وزارتخانه گذاشته است که از این منظر شرایط ما در مقایسه با دیگر دستگاه ها از وضعیت بهتری برخوردار است زیرا سایر دستگاهها حداقل یک دوازدهم و برخی دو دوازدهم بودجه شان را دریافت کرده اند.دولت حمایت خوبی را تا به امروز کرده است.

* بیشترین رقم اعتبارات تخصیص یافته در سال 92به کدام فدراسیون پرداخت شده است؟

**هاشمی:بیشترین پرداختی ها به فدراسیونهای فوتبال، کشتی و والیبال و کمترین هم هاکی و گلف بوده اند.رقم پرداختی به فدراسیونهادرسال93 نسبت به سال گذشته بیش از 25 درصد افزایش خواهد داشت.

* عده ای می گویند ورزش تنها در فوتبال خلاصه نمی شود که این همه اعتبار و کمک به آن داده می شود؟

هاشمی: به جهت اهمیتی که جام جهانی 2014 دارد طبیعی است که تمام تلاش دولت و ورزش در جهت کمک به فوتبال باشد، ولی پس از این رویداد بدون حتم حوزه معاونت ورزشی ما در نظر دارد تا با شاخصه های موجود حمایت های جدی را برای تیم های پایه دیگر رشته ها دنبال کند.

* آیا علاوه بر حمایت مالی از وزارت ورزش درتخصیص اعتبارات به فوتبال منابع دیگری وجود دارد که فدراسیون فوتبال را مورد حمایت مالی قرار دهد؟

**هاشمی: فدراسیون فوتبال علاوه برکمک هایی که از ما می گیرد، از محل تبلیغات هم که به نوعی پول وزارت ورزش است کمک هایی دریافت می کند. پولی که سازمان لیگ ازمحل تبلیغات که به نوعی مال وزارت ورزش هست، دریافت می کند ازطریق بند قانونی این اجازه را دارد تا از طریق کانال خود پرداخت کند در حالی که می توانستیم آن حمایت را از طریق وزارت انجام دهیم ولی قانونگذار یک اجازه ای داده که از طریق سازمان لیگ این پرداختی وجودداشته باشد وما از6 ماده دوم سال 93 نظارت غیر مستقیم خواهیم داشت و این موضوع را دنبال می کنیم. از طرفی کمیته هم یکسری منابعی دارد که برای مسابقات آسیایی و جهانی بیشتر در موضوع اعزام ها کمک می کند این ها همه ازمنابعی است که ما دربرنامه ریزی وپشتبانی همه موارد را مدنظر قرارمی دهیم.

منابع خود را در قالب چندکمیته و براساس شاخص های مختلف به هیات های ورزشی و فدراسیون ها و حتی برنامه هایی که ارائه می شود، توزیع می کنیم.

ازآنجایی که سال 93 نخستین سال رویکرد برنامه ما محسوب می شود به طور طبیعی کمی دقیق نخواهد بود اما از اکنون برای سال 94 برنامه ریزی جامعی خواهیم داشت.

تلاش مابرای افزایش بودجه درسال آینده دردولت و مجلس از هم اکنون مضاعف می شود و طرح مفصلی هم در این راستا ارائه می کنیم و به همین منظور کار گروهی تشکیل می شود.

*چه میزان حمایت مالی ازتیم هابرای حضوردراینچئون صورت گرفته است؟

هاشمی: درحال حاضر نمی توان به طور دقیق اعلام کرد، چون ما از سایر منابع درشرایط اضطرار به آنها کمک می کنیم. به همین منظور نشستی با معاونت ورزش قهرمانی وحرفه ای وکمیته ملی المپیک طی هفته آینده برگزارخواهیم کرد.

سال گذشته 62میلیارد تومان پرداخت شده، البته درزمان معاونت من 40 میلیارد تومان به طور هدفمند پرداخت شدو26 فدراسیونی که برای ما مدال اور هستند پرداخت خاص گرفتند و در حال حاضر هم پرداخت خوبی به آنها می دهیم.

* رقم حمایتی وزارت ورزش و جوانان ازصندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان چقدر بوده است؟

**هاشمی: پنجم خردادماه جاری رقمی بالغ بریک میلیارد تومان برای معوقه دو ماه حقوق ورزشکاران و پیشکسوتان پرداخت شده و گمان نمی کنم که عقب باشند.

*در خصوص کمک به شرکت های زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان مانند باشگاه های پرسپولیس و استقلال با توجه به اینکه در حال حاضر ساماندهی شدندوحتی حامی مالی هم جذب کردند آیا درسال جدید رقمی به آنها از سوی این وزارتخانه تعلق گرفته است؟

براساس قانون هرگونه پرداختی به تیم های حرفه ای ممنوع است و حتی این دوتیم.ما در سال 93 پرداختی برای آنها نخواهیم داشت و وزارت ورزش در این موضوع دخالت نمی کندوبه تعبیری این وزارتخانه ازمحل اعتبارات دولتی پرداختی به این دوتیم نخواهد داشت.

*گزارش های گروه حسابرسی مسائل مالی مربوط به فدراسیون ها به کجا رسید؟

** هاشمی: گزارش اکثر حسابرسان آمده است، البته برخی از آنها با ابهاماتی روبروست،ازطرفی دوتاسه فدراسیون همکاری نکردندو گزارش ها عقب افتاد. قرار است تا 15خرداد وبایک تمدید دوهفته ای به ما گزارش ارائه شودو ما نیز در شورای معاونین باحضور وزیرورزش آن را مطرح کنیم.درحال حاضراین حسابرسان مشغول بررسی عملکرد مالی فدراسیون ها در سال 91 هستند که پس از آنها عملکرد مالی سال 92 در ستور کار قرا رمی گیرد.

ازسال 93به بعد هم سازو کارخوبی را در کنترل حسابهای فدراسیون ها خواهیم داشت.

* آیا حمایت های ویژه ای در بخش ورزش زنان صورت می گیرد؟

**هاشمی: برنامه خوبی در راستای حمایت از ورزش زنان داریم و مقام عالی وزارت هم تاکید ویژه ای در این زمینه دارد و حمایت از معاونت ورزش امورزنان که برعهده خانم شهریان هست خواهیم داشت.

گفت و گو از گلی سفیدزاده
 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)