پرسپولیس نیوز : در فصل سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران، تیم‌‌های استقلال و پرسپولیس ۴ بار به مصاف هم خواهند رفت.

مراسم قرعه‌کشی سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌‌های ایران شب گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد تا برنامه 30 هفته این رقابت‌ها در فصل جدید مشخص شود.

رقابت‌های امسال در حالی قرار است از دوم مردادماه امسال و زودتر از موعد نسبت به سال‌‌های گذشته آغاز شود که بزرگ‌ترین تفاوت لیگ امسال با سال‌‌های اخیر این است که با یک بازگشت به عقب 7 ساله دوباره لیگ برتر قرار است به خاطر تقویم شلوغ تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2014 برزیل با 16 تیم کار خود را آغاز کند.

لیگ برتر فوتبال ایران با عنوان حرفه‌ای در حالی از سال 1380 آغاز شد که طی سه فصل نخست تعداد تیم‌ها 14 تیم بود، سپس از فصل چهارم تا فصل ششم با افزایش دو تیم دیگر مواجه شده و با 16 تیم این رقابت‌ها پیگیری شد.

در ادامه از فصل هفتم تا فصل دوازدهم تعداد تیم‌های لیگ برتر به 18 و تعداد هفته‌های برگزاری به 34 هفته رسید تا لیگ برتر بیشترین حضور تیم‌ها را طی 6 فصل اخیر تجربه کند.

نکته جالب اینکه فصل سیزدهم در حالی آغاز می‌شود که بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که لیگ برتر حتی پتانسیل حضور 20 تیم را هم دارد و در حالی که بسیاری از تیم‌ها با حضور 18 تیم هم مشکلی نداشتند به خاطر برنامه‌های کارلوس کی‌روش و تیم ملی با یک عقبگرد دوباره 16 تیمی شد.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به نکاتی که پس از قرعه‌کشی فصل جدید برای تیم‌های لیگ برتری در جریان 30 هفته این رقابت‌ها به وقوع خواهد پیوست:

*با حضور استقلال خوزستان در لیگ برتر، در فصل سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران، تیم‌‌های استقلال و پرسپولیس 4 بار به مصاف هم خواهند رفت تا علاقمندان به فوتبال شاهد دو دربی بزرگ در پایتخت و دو شبه‌ دربی دیگر در تهران و اهواز باشند.

*در صورتی که همچنان دیدارهای استقلال و پرسپولیس در فصل سیزدهم هم مقابل تیم‌هایی مانند نفت، سایپا و راه‌آهن در ورزشگاه آزادی برگزار شود، تیم فوتبال پرسپولیس طی 9 هفته اول رقابت‌ها تنها یک بار و آن هم در هفته دوم رقابت‌ها مقابل ذوب آهن در اصفهان به میدان خواهد رفت.

*اما استقلال از این حیث با یک توزیع مناسب مواجه شده و تا هفته دهم دور رفت یک بازی در میان در شهرستان به میدان خواهد رفت. با این حال استقلالی‌ها در همین دور رفت و از هفته دهم تا پانزدهم و طی 6 هفته تنها یک بار و آن هم برای برگزاری دیدار مقابل تراکتورسازی در هفته پانزدهم از تهران  خارج خواهند شد.

*همواره رقابت‌های استقلال و پرسپولیس قبل و بعد از دربی از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است. در پیش دربی‌ها به خاطر حساسیت دربی معمولا دو تیم دست به عصا به میدان می‌آیند و پس از دربی هم، شکست یا برد احتمالی می‌تواند روحیه هر کدام از تیم‌ها برای ادامه کار را افزایش یا کاهش دهد.

بر همین اساس امسال استقلال در پیش دربی کار راحتی دارد و پرسپولیس پس از دربی.

در بازی‌های پیش دربی، استقلال با استقلال خوزستان و پرسپولیس با فولاد دیدار می‌کند اما پس از دربی استقلال با ذوب‌آهن و پرسپولیس با گسترش فولاد دیدار خواهد کرد.

در فصل ششم رقابت‌های لیگ برتر پرسپولیس در دیدار رفت 2 بر یک استقلال را مغلوب کرد و دیدار برگشت دو تیم با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید.

*تقابل زودهنگام علی کریمی در هفته اول رقابت‌ها با پرسپولیس آن هم در حالی که بازی در تهران و مقابل دیدگان هواداران سرخ برگزار می‌شود، بدون شک مهم‌ترین اتفاقا هفته اول رقابت‌هاست، ضمن اینکه فرصت دیدار هواداران پرسپولیس با علی کریمی به همین زودی فراهم شده تا هواداران جادوگر بیشتر از این دلتنگ بازیکن محبوبشان نباشند.

استقلالی‌ها نیز در هفته دوم شاهد حضور شماره 8 سابق خود در ترکیب سپاهان در ورزشگاه آزادی خواهند بود تا به این ترتیب فرصت انتقام شماره 8 های فصل گذشته دو تیم استقلال و پرسپولیس خیلی زود برای این دو بازیکن فراهم شود.

البته در ترکیب سپاهان علی حمودی هم در همین هفته دوم مقابل همبازیان سابق خود قرار می‌گیرد.

*آرش افشین، مهاجم فصل گذشته فولاد که تا یکقدمی پوشیدن پیراهن استقلال هم پیش رفت در همین هفته اول رقابت‌ها مقابل تیم فصل گذشته خود به میدان می‌رود تا افشین و فولاد هم زودتر از حد انتظار به هم برسند.

*امسال هم قبل از آغاز لیگ مدعیانی مانند استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتورسازی و… با یارگیری‌های خوب خود یک سر و گردن بالاتر از تیم‌های دیگر قرار دارند.

بر همین اساس نکته قابل توجه این است که در صورتی که تیم‌های استقلال و تراکتورسازی مانند فصل گذشته اگر همچنان رقابتشان برای قهرمانی تا آخر فصل ادامه داشته باشد، دیدار هفته پایانی این دو تیم در هفته سی‌ام که در تهران برگزار می‌شود، حکم فینال لیگ را پیدا خواهد کرد.

*نکته دیگر اینکه پرسپولیس مانند دو فصل گذشته همچنان بازی هفته پایانی خود را باید در خارج از خانه مقابل استقلال خوزستان برگزار کند که در صورت قهرمانی این تیم در فصل سیزدهم، جشن قهرمانی پرسپولیس در اهواز که به خانه استقلالی‌ها ملقب است، برگزار خواهد شد.

*استقلال در فصل اخیر با برتری مقابل فولاد در خوزستان و یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها عنوان قهرمانی را به دست آورد. جالب اینکه امسال هم در صورتی که تاریخ برای آبی‌‌ها مانند فصل گذشته تکرار شود، این تیم این فرصت را دارد تا یک بار دیگر جشن قهرمانی را یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها در اهواز بگیرد.

*دربی‌های فصل جدید در شهرهای مختلف به شرح زیر است:

استقلال – پرسولیس؛ هفته‌های 8 و 23

ملوان – داماش؛ هفته‌های 2 و 17

سپاهان – ذوب‌آهن؛ هفته‌های 11 و 26

تراکتورسازی – گسترش فولاد؛ هفته‌های 2 و 17

فولاد – استقلال خوزستان؛ هفته‌های 6 و 21

همچنین دیدار تیم‌های همنام استقلال و استقلال خوزستان هم در هفته‌های هفتم و بیست و دوم برگزار می‌شود.

*سپاهان در جریان فصل نقل و انتقالات با یارگیری‌هایی که انجام داد، حساسیت‌های زیادی را برای دو تیم پایتخت به وجود آورد که از جمله آنها می‌توان به درگیری‌ سرخ‌ها با اصفهانی‌ها بر سر بازیکنانی مانند خلیل‌زاده، دهنوی و یعقوب کریمی اشاره کرد و از سوی دیگر امضای قرارداد با جباری و حمودی از استقلال هم این تیم را بیش از گذشته در نزد هواداران سرخابی منفور کرده است.

به این ترتیب دیدارهای دو تیم سرخابی با سپاهان در فصل سیزدهم بیشتر از هر زمان دیگری می‌تواند تحت تأثیر این اتفاقات، حساس و هیجان‌انگیز باشد و شاید به نوعی بتوان حتی آن را به جنگ هم شباهت داد.

برنامه دیدارهای استقلال و پرسپولیس با سپاهان به شرح زیر است:

استقلال – سپاهان؛ هفته‌های 2 و 17

پرسپولیس – سپاهان؛ هفته‌های 10 و 25
 

*برنامه هفته اول رقابت‌های فصل سیزدهم لیگ برتر به شرح زیر است:

داماش – سایپا

گسترش فولاد – استقلال

فجرسپاسی – نفت تهران

راه‌آهن – مس کرمان

استقلال خوزستان – ذوب آهن

سپاهان – فولاد

صبا – ملوان

پرسپولیس- تراکتورسازی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)