جمعه 2 اسفند (19:55)

مرجع خبری پرسپولیس : سال جدید با لغو 4 بازی هفته سی ام و همه بازی های هفته سی و یکم لیگ برتر آغاز می شود اما این بار مربیان تیم های مدعی کوچکترین اعتراضی به این اتفاق ندارند.
مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال با اعلام خبر لغو بازی های لیگ ، گفت:« باید بپذیریم هیچ اتفاقی مهمتر از بازی های ملی نیست و ما برای موفقیت تیم در راه جام جهانی چاره ای غیر از تدارک هرچه بهتر تیم ملی نداریم.»
3 بازی فوق برنامه برای آمادگی تیم ملی
پس از تساوی تیم ملی در برابر کره در تهران ، حساسیت ها نسبت به سرنوشت تیم ملی فوتبال در راه صعود به جام جهانی بیشتر شده است. ترس از ناکامی در تهران در برابر عربستان باعث شده تا همه فوتبال کشور یکصدا شوند و این بار برای بالا بردن میزان آمادگی تیم ملی بهترین تدارک را ببینند. بر همین اساس تیم ملی در بازه ای 20 روزه تا بازی با عربستان در آزادی دو مسابقه دوستانه برگزار می کند. ابتدا این تیم در روز 24 اسفند در تهران با تیمی آفریقایی بازی می کند که به احتمال فراوان یکی از دو تیم های امید مراکش یا کنیا خواهد بود.

تیم ملی در روز اول فروردین به کویت پرواز می کند تا دایی بتواند بازی با عربستان را در بازی با این تیم عربی در روز سوم فروردین تمرین کند و بتواند 3 امتیاز بزرگ را در روز هشتم فروردین از سرسخت ترین رقیبش در گروه بگیرد. تنها 4 روز پس از این مسابقه تیم ملی یا بازی دوستانه ای را با تیمی از میان بوسنی و مالی برگزار می کند یا به پکن می رود تا قبل از بازی با کره شمالی در پیونگ یانگ مدل بازی کره شمالی را که 19 فروردین در پیونگ یانگ برگزار می شود تمرین کند. دو بازی مهم عربستان و کره شمالی و 6 امتیاز این بازی ها تکلیف تیم ملی را برای صعود مشخص می کند و اگر دایی و یارانش در این دو بازی حساس بتوانند روند شکست ناپذیری شان را حفظ کنند و حداقل به سقف 4 امتیاز دست یابند ، با امتیازاتی که از رقیبان مستقیم خود می گیرند ، در یک قدمی صعود قرار می گیرند و برای صعود از دو بازی آخر خود درحالی که صاحب 10 امتیاز هستند ، نیاز به موفقیت در برابر امارات تقریبا حذف شده در ورزشگاه  آزادی دارند. اتفاقی که شباهتی بسیار پیدا می کند به داستان صعود به جام جهانی آلمان که تیم ملی با شکست بحرین در روز 17 خرداد این سال به جام جهانی رسید.
لیگ  و بحرانی به نام مصلحت ملی
انجام بازی های دوستانه برای تیم ملی اما باری دیگر لیگ برتر ایران را با چالشی بزرگ روبرو می کند. در برنامه ریزی قبلی برای لیگ که چندی قبل از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد ، بازی های هفته سی ام لیگ باید در روز 22 فروردین انجام می شدند و 4 مسابقه تیم های حاضر در لیگ قهرمانان هم که روزهای 27 و28 اسفند بازی آسیایی داشتند در روز اول فرودین به مصاف حریفان شان می رفتند. بعد از بازی های ملی طوری برنامه ریزی شده بود که هفته سی و یکم لیگ در روز دهم فروردین برگزار شود اما با توجه به شرایط بازی های تیم ملی باید تغییری اساسی در برنامه لیگ ایجاد شود. تاج در این باره می گوید:« رئیس و نایب رئیس این حق را دارند که در بازی های لیگ تغییر ایجاد کنند چون هیچ چیز برای ما بالاتر از صعود به جام جهانی نیست. ما البته فقط جای بازی ها را عوض می کنیم و اسم این اتفاق لغو بازی ها نیست.» اما بدون شک این تغییر زمان را فدراسیون و سازمان لیگ با تاخیر یا تسریع 24 ساعته نمی تواند اعمال کند چون با لغو بازی های تیم های لیگ قهرمانان در روز اول فروردین ، اردوی تیم ملی آ؛از می شود. بازی های هفته سی و یک هم درست در پنجره 4 روزه بازی با عربستان و بازی دوستانه احتمالی با چین است پس امکان تغییر در آنها نیست بدین ترتیب این مسابقات باید به تاریخی دیگر موکول شوند.
مردان شاکی ، راضی هستند
درست قبل از بازی های تیم ملی برابر کره و تایلند ، امیر قلعه نویی ، افشین پیروانی و فیروز کریمی به شدت از تعویق و لغو پیاپی مسابقات لیگ برای برگزاری اردوهای تیم ملی گله می کردند اما این بار هیچ یک از مربیان 4 تیم حاضر در لیگ قهرمانان ، مشکلی با لغو بازی های لیگ ندارند. امیر قلعه نویی با استقبال از این طرح می گوید:« تیم ملی در راس همه امور قرار دارد . پس مشکلی نیست که بازی های لیگ لغو شوند.» افشین پیروانی ، مربی پرسپولیس هم از موافقان لغو بازی های لیگ است. کریمی اظهارنظری در نکوهش این تصمیم نکرده است و فرهاد کاظمی مربی سپاهان گفته تصمیمات سازمان لیگ را می پذیرد.
دلایل این موافقت اما ریشه در فشردگی مسابقات لیگ برای تیم های مدعی لیگ دارد. این تیم ها که بیشترین تعداد بازیکنان را در اردوی تیم ملی دارند ، باید مسابقاتی فشرده را در بازه ای یک ماهه برگزار می کردند و فشار مسابقات بر موفقیت آنها در لیگ اثری بسزا می گذاشت به همین دلیل از فرصت ایجاد شده برای استراحت اجباری استقبال کرده اند و همان ها که همیشه معترض به تیم ملی بودند دم از همکاری با کادرفنی تیم ملی می زنند.
ذوب آهن تنها تیم ناراضی
در میان همه تیم های لیگ برتری ، تنها این ذوب آهن اصفهان است که از لغو بازی های لیگ ناراضی است. این تیم امید زیادی را داشت که در فشار مسابقات نوروزی بتواند فاصله با استقلال را که خسته از مسابقات تو در توی آسیایی می شود جبران کند اما این تغییر برنامه ، رویای اصفهانی ها را بر هم می زند:« به هر حال این که لیگ مدام با تعویق بازی ها مواجه شود ، اتفاق خوشایندی نیست.» منصور ابراهیم زاده اینگونه اعتراض نرمش را در شرایطی که هنوز لغو بازی ها جدی نشده بیان می کند البته او سعی دارد این اتهام را که او روی ناکامی استقلال به دلیل خستگی حساب کرده را رد کند:« به هرحال مهمترین اتفاق این است که ذوب آهن خودش بازی ها را ببرد. حالا اگر استقلال هم به هر دلیلی امتیاز بدهد ، یک فرصت مناسب به ما داده می شود.»
با این وجود ذوب آهن نمی تواند اعتراضی رسمی به تغییر برنامه ها داشته باشد چون آنها در تعطیلات نیم فصل از فرصتی خارج از عرف بازی کردند تا بازی شان به دلیل اردو کویت لغو شود . اتفاقی که خشم همه تیم های لیگ برتری را به همراه داشت.
اردیبهشت ؛ لیگ تا مرز انفجار
لغو بازی های لیگ برتر در تعطیلات نوروز فشاری مضاعف را به لیگ برتر تحمیل می کند . لیگ و جام حذفی باید تا پایان اردیبهشت ماه تمام شوند و همین اتفاق با تداخل لیگ و لیگ قهرمانان مشکلی بزرگ را پیش روی سازمان لیگ قرار می دهد چون از ابتدای خرداد ماه و در آستانه مهمترین بازی ایران در راه صعود به جام جهانی ، همه بازیکنان باید 15 رو.زی را در اختیار مربیان تیم ملی باشند. حال این 13 بازی لغو شده و دیگر بازی های لیگ باید طوری برنامه ریزی شوند که مشکلی برای تیم ملی پیش نیاورند. مهمترین احتمال این است که به دلیل فشردگی مسابقات بازی های جام حذفی به تیرماه کشیده شود. هرچند هنوز سازمان لیگ چنین خبری را تائید نمی کند و اصرار دارد بازی ها را تا پایان اردیبهشت ماه به پایان می رساند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)