مشکلات پرسپولیس محدود به امروز نیست

مرجع خبری پرسپولیس : مدافع سابق تيم ملي و پرسپوليس گفت: عملكرد كنوني پرسپوليس نتيجه رويه نادرستي بوده كه سال‌ها گريبانگير اين تيم شده است.

 

نادر محمدخاني كه پس از چند ماه، به ايران بازگشته درباره عملكرد سرخابي‌ها در ليگ قهرمانان آسيا، اظهار كرد: نمايشي كه پرسپوليس برابر الاتحاد عربستان و بازي‌هاي گذشته داشت ثمره امروز و ديروز نيست. عملكردشان محصول رويه نادرست چندين و چندساله اين تيم در مباحث مديريتي است.

 

ما در طول چند سال اخير شاهد تغيير و تحولات مديريتي و مربيگري متعددي در پرسپوليس بوديم كه در نهايت باعث عدم يارگيري مناسب در ابتداي فصل شد. اكنون شاهديم تيمي كه سال‌ها تنها نماينده ايران در آسيا بود در حال حاضر نخستين حذف شده فوتبال ما در آسياست.

 

وي افزود: فوتبالي كه پرسپوليس به نمايش مي‌گذارد به هيچ وجه شايسته اين تيم نيست و عمده مشكل كنوني آنها و ساير تيم‌هاي ايراني درگيري با مسايل حاشيه‌اي و استرس‌زاي فوتبال است. متاسفانه از لحن گزارشگران تلويزيوني در فوتبال گرفته تا نشست‌هاي مطبوعاتي پس از مسابقات، تاثيراتي كه بازيكنان از اجتماع مي‌گيرند، مشكلات مديريتي،‌ عدم برنامه‌ريزي صحيح و… همه و همه مسايلي هستند كه در عملكرد بازيكنان ايراني موثرند.

 

 

محمدخاني در تشريح عملكرد فني پرسپوليس خاطرنشان كرد: ديديد كه پرسپوليس در مصاف با الاتحاد وقتي در نيمه نخست با پيروزي به رختكن رفت و كم‌كم توانست بدون استرس بر بازي مسلط شود چه فوتبالي را به نمايش گذاشت؛ هرچند در حالت كلي معتقدم اين تيم بايد فراتر از اين‌ها باشد. استقلال هم مقابل السد در شرايطي كه دو گل پيش بود و با تسلطي كه بر حريف داشت مي‌توانست به گل‌هاي بيشتري هم برسد، چطور در نيمه دوم بي‌دليل عقب‌نشيني كرد و چطور اسير شرايط استرس‌زا و به دور از آرامش شد كه در نهايت موفقيتش را از دست داد. نمي‌دانم بازيكنان ايراني بين دو نيمه، قبل از بازي يا… در چه شرايطي قرار مي‌گيرند كه اين طور عمل مي‌كنند.

 

وي افزود: در تاييد مشكلات سرخابي‌ها مي‌توان به دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن ديگر نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا اشاره كرد كه نظم و ثبات در اين دو تيم باعث شده، اكثر فوتباليست‌هاي خوب ايراني دوست داشته باشند آنجا كار كنند. سپاهان و ذوب‌آهن بهترين نفرات را جذب مي‌كنند و از آن مهمتر آرامش و فضاي مساعدي را براي بازيكنانش بوجود مي‌آورد، كه تيم‌هايشان مي‌توانند اين گونه موفق بوده و به ويژه مقابل تيم‌هاي عربي كه همواره سعي دارند اعصاب حريف را به هم بريزند، تمركز كافي داشته باشند.

 

وي تاكيد كرد: يك بازيكن به پيشرفتش در حوزه‌هاي مختلف فكر مي‌كند و طبيعي است بخواهد به عضويتي تيمي درآيد كه فضاي آرام، بدون استرس و بي‌حاشيه بوده، امكانات لازم براي موفقيت فراهم باشد، پولش را سر وقت بدهند و ساير عوامل ديگر مهيا باشد. البته باز هم مي‌گويم كه در حالت كلي فوتبال ما مسير پيشرفت را به درستي طي نمي‌كند و رويكرد به مسايل مختلف در فوتبال چندان صحيح نيست. بيشتر اين مشكل به بخش مديريتي در مجموعه فوتبال ايران برمي‌گردد.

 

مدافع سابق پرسپوليس در ارزيابي‌اش از عملكرد علي دايي در اين تيم گفت: فكر مي‌كنم دايي با نفراتي كه در اختيارش بوده عملكرد بدي در پرسپوليس نداشته است. بازيكنان اين تيم واقعا در سطح پرسوپوليس نيستند. يادم مي‌آيد زماني كه من در جوانان پرسپوليس بودم، 9 يا 10 بازيكن تيم ما ملي‌پوش بودند، اما الان يكي دو، نفر از پرسپوليس به تيم ملي دعوت مي‌شوند. عملكرد فني پرسپوليس با دايي يك ايرادهايي دارد، اما وقتي ما درون آن مجموعه نبوده و از تمام شرايط آنجا آگاه نيستيم، نمي‌توانيم قضاوت دقيقي نسبت به اين ايرادها داشته باشيم، چرا كه ممكن است او دستورات فني را بدهد و بازيكنان به هر دليلي نتوانند اجرا كنند.

 

وي درباره انتخاب عليرضا منصوريان به عنوان سرمربي تيم اميد ايران نيز تصريح كرد: اينكه يك مربي جوان با انگيزه را كه سابقه خوبي در دوران بازيكني‌اش داشته، در كنار مربيان مختلف آموزش ديده و دوره‌هاي مربيگري را گذرانده براي كار انتخاب مي‌كنند، اتفاق بدي نيست، اما مهم آن است چندين سال به او فرصت دهند. اگر او مدت‌ها پيش براي اين سمت انتخاب مي‌شد، خوب بود اما الان كه ماه آينده بايد با تيم عراق بازي كند، فرصتي ندارد. چه اطميناني وجود دارد مشكلاتي كه براي غلامحسين پيرواني وجود داشت، اكنون براي منصوريان نباشد؟ آيا ما مشكل خروج بازيكنان اميد از كشور را حل كرديم؟ آيا واقعا بستر لازم براي كار كردن را در اين تيم فراهم كرديم؟ متاسفم كه سي‌سال است در فوتبال فقط يك اشتباه را تكرار مي‌كنيم. ما مدام برسر اين مشكل دور مي‌زنيم. تغيير و تحولات در مسووليت‌هاي ما خيلي زياد است.

 

محمدخاني با بيان اينكه بهتر است از ورزشي‌هاي در مديريت‌هاي ورزشي استفاده شود، تاكيد كرد: ما چهره‌هاي فوتبالي با سواد زيادي داريم كه مجالي براي مديريت در مجموعه فوتبال كشور پيدا نمي‌كنند. يكي از قديمي‌ها (مهدي مناجاتي) در برنامه 90 مي‌گفت از ما نظر نمي‌گيرند. نظرات براي پيشرفت فوتبال زياد است، اما متاسفانه كسي عمل نمي‌كند. چرا اين باتجربه‌هاي فوتبال حتي به عنوان مشاور در كنار مديران كنوني نيستند؟!

 

كاپيتان تيم ملي در جام جهاني 1998 فرانسه، گفت: اصلا من اعتقاد دارم چهره‌اي چون علي دايي بايد به عنوان وزير ورزش ايران انتخاب شود. چرا ما از اين پتانسيل‌ها كه سال‌هاي زياد طول كشيده تا به اين اعتبار برسند، استفاده نمي‌كنيم؟ فيفا به عنوان بالاترين مرجع فوتبال دنيا دايي را به عضويت كميته جوانان خود در آورده است، اما ما چه بهره‌اي از او مي‌بريم؟ حضور اين شخص كه سواد لازم براي كار مديريتي در ورزش دارد، مي‌تواند اعتبار بين‌المللي فوتبال ما را افزايش دهد.

 

محمدخاني در ادامه اين بحث با انتقاد از دايي، خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم دايي هم بدش نمي‌آيد همچنان در مربيگري باشد. انگار خودش هم خوشش آمده و ديگران هم مدام به او فرصت مي‌دهند تا در اين سطح فعاليت كند. بي‌شك اعتبار بين‌المللي او به پيشرفت خودش و فوتبال ما كمك شاياني مي‌كند.

 

اين مربي فوتبال با بيان اينكه هزينه‌هاي هدررفت در فوتبال ايران زياد است، ادامه داد: زماني كه ما در دهه 90 بازي مي‌كرديم مشكلات زيادي داشتيم. آن زمان كفش و لباس‌هايمان از خارج خريداري مي‌شد. همه با حداقل‌ها كار مي‌كردند. مربيان بعضا ماهيانه چهل هزار تومان حقوق مي‌گرفتند؛ تازه برخي آن را هم صرف تهيه امكانات لازم براي بازيكنان مي‌كردند. اما الان هشتصد ميليون تومان مي‌گيرند و قولي هم براي موفقيت نمي‌دهند!

 

وي افزود: چند ورزشگاه ما چمني مانند استاديوم آزادي دارد؟ وقتي باشگاه‌هاي ما هنوز زمين تمريني مناسب ندارند، پولي صرف آموزش و پرورش استعدادهاي مختلف در فوتبال نمي‌شود، براي موفقيت در 10 سال ديگر سرمايه‌گذاري نمي‌كنيم، چطور مي‌توان انتظار پيشرفت را در فوتبال داشت. با اين وضعيت فرگوسن و مورينيو هم نمي‌توانند به اين فوتبال كمك كنند. تنها با بخشي از پول‌هاي هنگفتي كه صرف آوردن مربيان طراز اول مي‌شود، مي‌توان براي تيم‌هاي پايه كار كرد. ما بايد درك كنيم كه اين فوتبال ادامه داشته و جوانان و نوجوانان ما بايد ادامه راه را بروند. ما با اين رويه‌ها تنها خودمان را گول مي‌زنيم.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)