اگه شرایط برای من که خواسته‌های معقولی هم داشتم، فراهم می‌شد با اینکه دوست داشتم تو اروپا به فوتبالم ادامه بدم، حتما با پرسپولیس تمدید می‌کردم.

وقتی نام علی علیپور به میان می‌آید چیزی جز تلاش بیش از حد در زمین و دوندگی بالا از ذهن‌مان عبور نمی‌کند. علی از سن کم در فوتبال ایران درخشید، یکی از جوان‌ترین گلزنان دربی شد و حدود شش فصل پیراهن پرسپولیس را به تن داشت. او در دوسال اخیر برای جا انداختن خود در فوتبال اروپا و لیگ پرتغال تلاش زیادی کرده است. علیپور در مورد تیم جدیدش، خط حمله این روزهای پرسپولیس، جدایی از تیم محبوب خود و اردوی اخیر تیم ملی صحبت کرد. این گفت‌وگو را در این صفحه می‌خوانید:

* اول از تیم جدید و قراردادی که بستی بگو. از کِی وارد مذاکره شدید و چقدر طول کشید تا تو این انتقال زودهنگام رو داشته باشی؟
علیپور: از طریق مدیربرنامه‌‌ام پی‌گیر بودن. ما تمرکزمون روی بازی‌های باقی‌مونده بود اما از اونجایی که مدیربرنامه‌ها از تیم‌های مختلف پی‌گیر بودن، تیم ژیل ویسنته پیشنهاد داد و از اونجایی که فصل پیش پنجم شدن و سهمیه لیگ کنفرانس اروپا رو تونستن بگیرن به این تیم رفتم. چون قراردادم با ماریتیمو تموم شده بود این پیشنهاد رو دادن و ما هم با مدیربرنامه‌مون با صحبت‌هایی که داشتیم، فکر کردیم تو این مقطع بهتریت تصمیمیه که می‌تونیم بگیرم تا هدف‌هام رو دنبال کنیم و پیش بریم.

* تیم قبلیت بهت اعتماد کرد و تو رو به سطح جدیدی برد اما ظاهرا در این فصل به خصوص نیم فصل دوم تحت فشار بودی که تمدید کنی و حتی اواخر زیاد بهت بازی نمیدادن. این درسته؟
علیپور: خب ما از اول فصل با مربی اسپانیایی کار رو شروع کرده بودیم. خدا رو صد هزار مرتبه شکر خوب شروع کردم و تونستم با گل و پاس گل و ثمربخش بودن عملکرد خوبی رو رقم بزنم. بعد از نتایج ضعیفی که تیم گرفت هم در مدیرعاملی و هم سرمربی تغییر ایجاد شد و با اومدن مربی پرتغالی شرایط خیلی بهتر شد و همه شاخصه‌های یک مربی بزرگ رو داشت و با بچه‌ها ارتباط نزدیکی برگزار کرد. خداروشکر خود من هم وقتی مربی جدید اومد بیشتر مورد اعتماد قرار گرفتم و تونستم بیشتر فیکس بازی کنم. من بازیکن اصلی تیم بودم تا اونجایی که بحث تمدید قرارداد مطرح شد. اون موقع ما یه مقدار زمان خواستیم چون تو انتهای فصل بودیم می‌خواستیم با آرامش لیگ رو به سرانجام برسونیم و بعدش با باشگاه صحبت کنیم. از اونجایی که سرمربی و باشگاه مصر بودن که این اتفاق بیفته، پی‌گیری‌های زیادی تو چندماه آخر داشتن و ما هم می‌خواستیم بازی‌ها رو تموم کنیم چون خودمون هم گزینه بعدی داشتیم. دلیلی که آخرای فصل کمتر بازی کردم عدم تمدید قرارداد بود و بازیکنی که با باشگاه قرارداد نداره طور دیگه‌ای روش حساب می‌کنن و به کسی که قرارداد داره بیشتر بازی می‌رسه.

*با تلاش زیاد به ترکیب اصلی رسیدی و بعد با این بحث‌ها دوباره دور شدی. عملکردت تو مدتی که بازی کردی چطور بود؟
علیپور: این موضوع قرارداد باعث شد از ثبات و فیکس بودن دور بشم و آخرای فصل به عنوان یار جانشین به من بازی می‌رسید. تو همین شش، هفت بازی آخر هم که فیکس بازی نکردم تو شرایطی بود که مهاجم دیگه‌مون نبود یا چند اخطاره می‌شد. چیزی که مهمه اینه که تو این فصل هشت تا گل زدم، یه پاس گل دادم و دو تا پنالتی گرفتم. خیلی بهتر از سال اول بود و رفته رفته شرایط برای خو گرفتن با فرهنگ و فوتبال اونجا بهتر شد تا عملکردی که خودم و همه مردم انتظار دارن رو داشته باشم و بتونم باعث خوشحالی همه مردم ایران بشم.

* به عنوان یکی از چند ایرانی لیگ پرتغال اگه بخوای درباره سطح اون لیگ حرف بزنی چه نکته ای بیشتر مورد نظرته؟
علیپور: تو لیگ پرتغال می‌بینن هرسال تیم پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ تو چمپیونزلیگ و همینطور براگا تو اروپا لیگ تا چه مقطعی بالا می‌رن. این تیم‌ها به مراحل خیلی خوبی می‌رسن. سطح پرتغال بالا هست و اگه رنکینگ لیگ‌های دنیا رو پی‌گیری کنید، یه مقطعی پرتغال با فرانسه تو رقابت بود و حتا پرتغال بالاتر از فرانسه بود. بازخورد خیلی خوبی برای بازیکنایی که تو لیگ پرتغال بازی می‌کنن هست. واقعا پرتغال نشون داده خیلی حرف‌ها برای گفتن داره و می‌تونه یکی از بهترین تیم‌های دنیا باشه.

* تو بازیکن حرفه‌ای و کم حاشیه‌ای بودی و هستی و یکی از پرافتخارترین بازیکنان باشگاه پرسپولیسی. بعد از جوی که در پرسپولیس تجربه کردی در اونجا چه تفاوتی دیدی بین فرهنگ فوتبالی دو کشور و تماشاچی‌ها و رابطه‌شون با فوتبال؟

علیپور: شما تفاوت‌های لیگ ایران و اروپا رو می‌بینید. خیلی نظم و انضباط تو این تیم‌ها برقراره و خیلی شخصیت و رفتار پرتغالی‌ها نزدیک به ایرانه و یه جورایی تقریبا مثل خودمون هستن و من به عنوان ایرانی احساس خیلی خوبی بین‌شون دارم. از نظر فوتبالی هم همه چی رو اصول پیش می‌ره. همه بحث‌های مالی، فروش بازیکن، تمرینی و… همه جوره تو سطح مشخصی هست. از بابت برنامه‌ریزی هم تفاوت مشخصه.

*رابطه‌ات با هواداران چطوره تو پرتغال؟ اینجا تو ایران که پرسپولیسی‌ها خیلی دوستت داشتن.
علیپور: هوادارهای پرسپولیس که همیشه به من لطف داشتن و دارن و همیشه احساس راحتی باهاشون می‌کنم و همیشه حمایت‌هاشون حس خوب و انرژی خوبی به من میده. تو پرتغال هم سال دوم این حس برقرار شد و من تو ماریتیمو پالس‌های مثبتی از هواداران گرفتم و بعد از هر بازی هم خیلی‌ها از من درخواست پیراهن داشتن و موقعی که می‌خواستم تو زمین برم با تشویق‌ها حس خوبی به من می‌دادن.

*انتقادها اون‌جا چطوریه؟ یعنی اگه یه مهاجم چند هفته تو اوج نباشه هوادارها چه واکنشی دارن؟
علیپور: تو این مقطعی که بود انتقاد خاصی ندیدم. همیشه تو ورزشگاه جو تشویق و انرژی دادنه. انتقاد صد در صد هست ولی تو این مقطع انرژی‌های خوب وارد می‌شد. تو انتقادهاشون بی احترامی ندیدم و اگه چیزی باشه فوتبالیه.

* پرسپولیس بعد از جدایی تو، مشکل جدی در این پست داشت. یه مدت شهریار مغانلو اومد اما در نهایت امسال هم این تیم درگیر بحث مهاجم بود، نظرت در این باره چیه؟ 
علیپور: من هرچی دارم از پرسپولیسه و همیشه بدون منت بازی کردم و تیم محبوبم هست و خواهد بود. این بازیکنایی که اومدن همه‌شون قابل احترام هستن. شرایط من با اون‌ها فرق می‌کنه، من پنج فصل و نیم تو این تیم بودم و زمان طولانی‌ای هست. همیشه هوادارها، کادرفنی خوب و بازیکن‌های خوبی کنارمون بودن و چه در زمین و چه بیرون زمین پشت هم بودیم. تو این مقطع چهار قهرمانی لیگ، سه سوپرکاپ، یه جام حذفی و نایب قهرمانی آسیا به دست آوردم. ۷۴تا گل زده دارم، ۳۳تا پاس گل دادم و ۱۲تاهم پنالتی گرفتم. همه این‌ها لطف و عنایت خدا بوده که منِ علی علیپور تونستم این دستاورد رو داشته باشم و کنار تیم باشم. هوادارها می‌دونن علیپور همیشه سر به زیر کار کرده و فکر و ذکرش تیم بوده. تو پرسپولیس بازی کردن خیلی سخته، یکی از بزرگترین تیم‌های آسیاست، بیشترین هوادارو داره. مهاجم‌هایی که به پرسپولیس اومدن، همه‌شون بازیکن‌های خوب و لایقی هستن؛ تو این مقطع زمانی فشار بوده. در اینکه بازیکن‌های خوبی هستن که پیراهن پرسپولیس رو پوشیدن شکی نیست. همه این اتفاق‌ها به شرایط مقطعی برمی‌گرده و وضعیت پرسپولیس اون زمان از لحاظ شرایط مالی، تمرینی و… دست به دست هم می‌ده. علاوه بر اینکه فکر هوادارهای پرسپولیس همیشه قهرمانی بوده و همه این‌ها باعث می‌شه اون بازیکن‌ها آرامش و تمرکز کافی رو برای اهداف‌شون نداشته باشن. انشاالله کادرفنی و بازیکنان در ادامه چیزهایی که می‌خوان از جانب مدیریت باشگاه فراهم باشه و با آرامش و راحتی کارشون رو جلو ببرن چون تو این صورت بازیکن‌ها می‌تونن تمرکز کنن و به هدف‌هایی که دارن راحت‌تر برسن.

* در مورد جداییت از پرسپولیس بگو. آیا باشگاه زمانی که میخواستی جدا بشی و بری پرتغال پافشاری لازم رو برای حفظت کرد؟
علیپور: من همیشه با هواداران رک صحبت کردم. منِ علی علیپور دوست داشتم تو پرسپولیس بمونم و باعث افتخار پرسپولیسی‌ها بشم. علاوه بر این هر بازیکنی دوست داره تو اروپا کار کنه و از بابت هم دوست داشتم تو فوتبال اروپا بازی کتم و باعث افتخار بشم. خودم زیاد تمایلی ندارم راجع به این موضوع حرف بزنم چون حرف‌ها زیاده و اگه شرایط برای من که خواسته‌های معقولی هم داشتم نسبت به افرادی که الان در رسانه‌ها خبرهاشون پخش می‌شه، فراهم می‌شد با اینکه دوست داشتم تو اروپا به فوتبالم ادامه بدم، باید می‌موندم. اینطور نیست که بگن علیپور یه چیزی گفته که مدیریت نتونه اصلا انجام بده و بره‌.

*امسال تلاشی برای برگشتت به پرسپولیس شد؟
علیپور: این رو مدیربرنامه‌هام میدونه و وقتی باهاش صحبت کردم فهمیدم چنین موضوعی بوده ولی دوست دارم تو مقطعی این اتفاق بیفته که به تیم محبوبم کمک کنم. اینکه بیام اونجا و کاری از دستم برنیاد خوب نیست. مقطع مناسب‌تری رو برای برگشت انتخاب می‌کنم‌؛ ولی دوست دارم با این روند ادامه بدم و تو فوتبال اروپا بجنگم.

*فکر می‌کنی با تجربه‌ای که داری چند گل در لیگ پرتغال بزنی؟ آیا امسال به دروازه نزدیک‌تر خواهی بود نسبت به باشگاه قبلی؟
علیپور: همه این‌ها به شرایط برمی‌گرده. از خدا می‌خوام به من کمک کنه تا بتونم بهترینم رو تو زمین بذارم. تنها چیزی که از دستم برمیاد اینه که سخت کار کنم و هرچی از دستم بر میاد رو انجام بدم.

* بریم سراغ تیم ملی از اردو بگو و بازگشتت به جمع ملی پوش‌ها.
علیپور: از صمیم قلبم خوشحالم که دوباره برگشتم به تیم ملی و لباس خوشرنگ تیم ملی رو پوشیدم و افتخار این رو داشتم که دوباره تو جمع رفیق‌ها و دوستام بیام. اعتمادی که آقای اسکوچیچ به من کرد کارم رو سخت می‌کنه و باید خیلی انرژی بذارم که رو به جلو حرکت کنم. از خدا می‌خوام باز این توان و انرژی رو به من بده که باعث سرافرازی تیم ملی ایران بشیم‌. خوشحالم کنار ستاره‌های تیم ملی هستم و امیدوارم باعث سرافرازی ایران بشیم.

* فکر میکنی تونسته باشی رضایت سرمربی رو جلب کنی برای دعوت‌های دوباره؟
علیپور: این موضوع چه در رده باشگاهی چه ملی نیاز به زمان داره. من تا جایی از اهداف آقای اسکوچیچ شناخت دارم. می‌خوام تمام توانم رو چه در رده ملی چه باشگاهی پیاده کنم و به چیزی که کادرفنی می‌خواد برسیم. وظیفه ما هست توقعات کادرفنی رو مو به مو انجام بدیم.

* درباره حملات و هجمه‌هایی که روی تیم ملی هست هم بگو به نظرت منصفانه‌اس؟ با امید ابراهیمی حرف می‌زدیم می‌گفت برخلاف چیزایی که میگن با وجود اینکه بازی نداشتیم اردوی خوبی بوده.
علیپور: انتقاد همیشه هست ولی آقای اسکوچیچ کار بسیار بزرگی کنار مجموعه انجام داده. ما تو مرحله مقدماتی بازی‌های سختی داشتیم اما بدون شکست و با اقتدار این مسیر رو طی کردن که سابقه‌ای نداشته. همین موضوع می‌تونه جواب همه انتقادها باشه. این موضوع رو قبول دارم که آقای اسکوچیچ عملکرد فوق العاده داشته و باید فقط حمایت کنیم تا کنار هم باعث سربلندی ایران و تیم ملی بشیم. اردو از نظر تمرینی خیلی خوب بود و چیزهای زیادی به ما اضافه شد ولی از بابت اینکه انتظار سه بازی دوستانه داشتیم باید تمام تلاش‌ها صورت می‌گرفت که بیشتر بازی می‌کردیم. درسته همه تو لیگ‌های معتبر دنیا بازی می‌کنیم ولی مهم اینه که تو خود تیم ملی هم خوب برنامه‌ریزی کنیم تا بازیکن‌ها هماهنگ بشن و چشم بسته تو زمین همدیگه رو پیدا کنیم. امیدوارم برای اردوی بعد بهترین بازی‌ها برای تیم ملی باشه.

* طبیعتا اگه سه بازی می‌کردیم به خیلی‌ها بازی می‌رسید از جمله خودت. این که فقط یه بازی کردین ناامید کننده نکرد اردو رو؟
علیپور: من چه روی نیمکت چه در زمین هرچه از دستم برمیاد رو انجام می‌دم. روی نیمکت به بقیه انگیزه می‌دم که بچه‌ها به موفقیت برسن و تو تمرین و زمین با تموم انگیزه تلاش می‌کنم. یازده نفر بازی می‌کنن و پنج تعویض داریم و این موضوع برام اولویت نداره.

*خط حمله تیم ملی یکی از سخت ترین پست‌هاست اگه بخوای رقابت کنی، چقدر امید داری به جام جهانی برسی؟
علیپور: همه دوستامون بهترین هستن. همه‌مون واسه پرچم ایران تلاش می‌کنیم و این باعث افتخار و خوشحالی منه که تو خط حمله بهترین‌ها هستن و اول از همه باعث سربلندی ایران می‌شه. همچنین باعث انگیزه برای منه که بهتر کار کنم تا همه چی خوب و عالی باشه.

*صحبت پایانیت با مردم ایران چیه؟
علیپور: امیدوارم همه مردم ایران دعا کنن که تو رده باشگاهی و ملی همه بتونیم سالم و موفق باشیم و باعث سرافرازی و شادی ایران بشیم. همچنین آرزوی سلامتی برای مردم ایران تو این شرایط سخت دارم تا خدا کمک کنه که همه جلوی زن و بچه و خانواده‌‌شون سربلند باشن.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)