۷ خرداد سال ۱۳۸۱ قهرمان اولین دوره لیگ‌ برتر مشخص شد و پرسپولیس به شکلی دراماتیک به قهرمانی رسید.

از سال ۱۳۸۱ تا امروز، ۱۹ دوره از لیگ‌ برتر فوتبال برای تیم‌های مختلف و هواداران‌شان با تلخی‌ها و شیرینی‌ها، خنده‌ها و اشک‌ها، موفقیت‌ها و حرص‌وجوش‌ها گذشته است. در این ۱۹ دوره، ۷ تیم مختلف به مقام قهرمانی دست پیدا کردند: پرسپولیس ۶ بار، سپاهان ۵ بار، استقلال ۳ بار، فولاد ۲ بار و تیم‌های پاس، سایپا و استقلال‌ خوزستان هم هر کدام یک‌ بار موفق به کسب عنوان اول در جدول رده‌بندی و بالابردن جام قهرمانی شده‌اند. اتفاقاتی که هواداران‌شان را به وجد آورده و هیچ‌وقت از ذهن‌شان پاک نخواهد شد.

۷ خرداد سال ۱۳۸۱ یکی از آن روزهاست که قهرمان اولین دوره لیگ‌ برتر مشخص شد. هفته پایانی اولین دوره لیگ‌ برتر  از حساسیت بالایی برخوردار بود و هر دو تیم استقلال و پرسپولیس، شانس قهرمانی داشتند. البته استقلال با کسب یک مساوی  قهرمان می شد و پرسپولیس فقط در صورت باخت استقلال و پیروزی در برابر حریفش به قهرمانی می‌رسید.

امسال هم در حال‌ حاضر، ۳ تیم پرسپولیس، سپاهان و استقلال شانس قهرمانی دارند و بازی هفته آخر استقلال در مقابل سپاهان، می‌تواند به یکی از همین نوع بازی‌های فراموش‌نشدنی تبدیل شود؛ بازی که نتیجه آن ممکن است در قهرمان شدن یا کسب سهمیه برای خود استقلال تاثیرگذار باشد یا قهرمان‌نشدن یکی از تیم‌های سپاهان یا پرسپولیس.

ملوان، ناجی پرسپولیس شد

 اولین دوره (سال ۸۲-۱۳۸۱)

۷ خرداد ۱۳۸۱ استقلال‌تهران در انزلی به مصاف ملوان رفت و اگر بازی را می‌برد یا حتی با یک مساوی از زمین خارج می شد، جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. پرسپولیس هم در تهران به مصاف فجر شهید سپاسی رفت تا در صورت شکست استقلال در انزلی، با برد بتواند به قهرمانی در اولین دوره لیگ‌ برتر دست یابد. حتما به یاد دارید که پرسپولیس در آن بازی با تک گل ابراهیم اسدی موفق به شکست فجرسپاسی شد و ملوان هم با یک گل از سد استقلال گذشت تا در اتفاقی به یادماندنی، پرسپولیس موفق به کسب اولین قهرمانی در لیگ‌ برتر کشور شود. نکته به یادماندنی دیگر درباره این دوره از مسابقات، آقای گل آن است. تا قبل از هفته پایانی، شانس ‌اصغر مدیرروستا برای آقای گل شدن بسیار زیاد بود اما در هفته پایانی، ابومسلم با نتیجه باورنکردنی ۹ بر ۲ استقلال رشت را شکست داد و غلامرضا عنایتی در رکوردی خیره کننده، زننده ۷ گل در یک بازی شد. مجموع گل های زده او با این ۷ گل به عدد ۱۷ رسید و نامش به عنوان آقای گل اولین دوره لیگ‌ برتر در تاریخ ثبت شد.

دراماتیک‌ترین قهرمانی در دقیقه ۹۶

 هفتمین دوره (سال۸۷-۱۳۸۶)

دیدار فینال‌گونه پرسپولیس و سپاهان در هفته پایانی لیگ‌ هفتم، بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌های سرنوشت‌ساز لیگ برتر بوده که قهرمان در آن مشخص شده است. دیداری که در آن سه بار قهرمان عوض شد. سپاهان در آن بازی با یک مساوی هم قهرمان لیگ‌ برتر می شد اما پرسپولیس، راهی جز برد برای تجربه شیرین قهرمانی نداشت. در این بازی، خیلی زود و قبل از دقیقه ۲۰، محسن خلیلی که آقای گل فصل هم شد برای پرسپولیس گل زد تا ورزشگاه آزادی منفجر شود اما کمتر از ۱۰ دقیقه بعد، حاج صفی بازی را به تساوی کشاند تا جام قهرمانی دوباره به سپاهان چشمک بزند. ۹۰ دقیقه بازی تمام شد و هواداران پرسپولیس ناامید شدند اما فوتبال، هیچ گاه قابل پیش بینی نیست و اصلا جذابیت اش هم به همین است. داور ۷ دقیقه وقت اضافه گرفت و در نهایت پرسپولیس با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری به قهرمانی رسید تا یکی از دراماتیک‌ترین قهرمانی‌های تاریخ لیگ‌ برتر اتفاق بیفتد.

قهرمانی استقلال با چاشنی تفاضل‌ گل

هشتمین دوره (سال ۸۸-۱۳۸۷)

امیر قلعه‌نویی در این فصل به دنبال این بود تا با استقلال به دومین قهرمانی‌اش در لیگ‌برتر دست یابد. اتفاقی که هفته آخر به اما و اگرهای زیادی نیاز داشت. ذوب‌ آهن ۶۶ امتیازی هفته آخر حریف فولاد بود و با یک تساوی قهرمان می شد. استقلال ۶۳ امتیاز داشت و اگر در مشهد مقابل پیام به پیروزی می‌رسید، قهرمانی‌اش به خاطر تفاضل گل بهتر مسجل می شد. ذوب‌ آهن در این بازی برابر فولاد با نتیجه سنگین ۴ بر یک شکست خورد و استقلال موفق شد با تک گل جانواریو ۶۶ امتیازی شود و به لطف تفاضل گل بهتر به مقام قهرمانی برسد. پس از این بازی شائبه های زیادی درباره تبانی عیسی اندوی و خوردن ۴ گل وی در  آخرین بازی مطرح شد و به همین بهانه تا چند سال ورود دروازه بان خارجی به لیگ برتر ممنوع شد.

قهرمانی یونانی‌طور استقلال‌ خوزستان

پانزدهمین دوره (سال ۹۵-۱۳۹۴)

استقلال‌ خوزستان به عنوان یکی از سه تیم شهرستانی که در تاریخ لیگ‌ برتر به قهرمانی رسیده، در پانزدهمین دوره از مسابقات لیگ‌ برتر با کسب اقتصادی‌ترین بردها به این موفقیت دست یافت. این تیم خوزستانی در یک فصل تنها ۱۴ بار دروازه‌اش باز شد و نسبت به تیم‌های دوم، سوم و چهارم جدول بین ۱۷ تا ۱۰ گل کمتر زد اما به لطف بردهای یک بر صفر و بهره بردن از خط دفاع قابل‌ اعتماد، شانس قهرمان شدن در هفته آخر را به دست آورد. در این فصل، پرسپولیس از رده پانزدهم با آمدن برانکو به یک قدمی صدر آمد و اگر در بازی پایانی موفق به پیروزی با تفاضل ۴ گل در برابر راه‌آهن می شد، قهرمان بود اما نتیجه این بازی ۲ بر یک به نفع پرسپولیس شد تا استقلال خوزستان قهرمان شود و این تیم، یاد قهرمانی یونان در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ را در ذهن‌ها زنده کند.

جشن‌ قهرمانی تراکتور در روز قهرمان‌شدن سپاهان

 چهاردهمین دوره (سال ۹۴-۱۳۹۳)

یکی از عجیب‌ترین و به یادماندنی‌ترین اتفاقات برای مشخص شدن قهرمان لیگ‌ برتر در چهاردهمین دوره این مسابقات رخ داد؛ جایی که تراکتورسازی میزبان نفت تهران بود و در صورت پیروزی به مقام قهرمانی دست می یافت و اگر نفت هم برنده می شد قهرمان می شد، دو اتفاقی که هیچ کدام رخ نداد. البته سپاهان هم این شانس را داشت تا در صورت مساوی شدن بازی تراکتور و پیروزی در برابر سایپا، به این عنوان دست یابد. ماجرا زمانی جالب شد که سوت بازی سپاهان که با ۲ گل موفق به شکست سایپا شده بود، چند دقیقه زودتر از بازی نفت و تراکتور که مساوی بودند، زده شد. طبیعتا با این نتیجه، سپاهان به مقام قهرمانی می‌رسید و زردپوشان اصفهانی از طریق اسکوربرد ورزشگاه نتیجه دیدار شهر تبریز را دنبال می‌کردند تا در صورت مساوی شدن بازی، دور قهرمانی در ورزشگاه شهرشان بزنند. پس از ۶ دقیقه وقت تلف شده سرانجام داور دیدار نفت و تراکتور، سوت پایان بازی را با نتیجه تساوی ۳ بر ۳ به صدا درآورد و بازیکنان تراکتورسازی با در دست گرفتن پرچم‌های این تیم، به دور زمین دویدند و دور قهرمانی زدند! بعدها گفته شد که در آن لحظات از بلندگوی ورزشگاه یادگار امام تبریز اعلام شده که سپاهان برابر سایپا به تساوی رسیده و تراکتورسازی با این تساوی قهرمان شده است! هر چه بود، این اتفاقات یکی از به یادماندنی‌ترین قهرمانی‌های تاریخ لیگ‌ برتر را ثبت کرد؛ جایی که سپاهان جام را بالای سر برد اما در ورزشگاه خانگی تراکتور برای دقایقی، جشن قهرمانی برپا شد!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)