پرسپولیس نیوز : محمود گودرزی در حالی پس از سه سال از وزارت ورزش و جوانان رفت که عملکرد او و رفتنش باعث خوشحالی عده ای و ناراحتی عده دیگری شده است.

به گزارش پرسپولیس نیوز، در سال های ابتدایی وزارت گودرزی، پرسپولیسی ها او را بزرگ ترین و اصلی ترین دشمن باشگاه مورد علاقه خود می دانستند که عامل تمام بدبختی های تیمشان است و اگر این وزیر نبود هیچ مشکلی نداشتند.

در ادامه و پس از یکی دو سال تصمیمات در باشگاه استقلال و سرنوشت و نتایجی که این تیم پیدا کرد باعث شد طرفداران تیم آبی پوش پایتخت به کسی که سرخپوشان او را دشمن خود می پنداشتند لقب وزیر پرسپولیسی بدهند! در واقع آنها معتقد بودند وزیر پرسپولیسی است چون استقلال نتیجه نمی گیرد در حالی که متوجه نبودند بیشتر مشکلات آنها از تصمیمات درون باشگاه نشات می گیرد و این که مدیرعامل استقلال با بازیکنان بالای سی سال قرارداد یک میلیاردی می‌بندد و با 30 میلیارد تومان هزینه تیم بی کفایتی تشکیل می دهد و اینکه قلعه نویی در نتیجه گیری به بن‌بست می خورد و اینکه استقلال چپ و راست از پرسپولیس شکست می‌خورد ربطی به وزیر ندارد و به درون باشگاه خودشان مربوط است.

پرسپولیسی ها اما علاوه بر نتیجه با عوامل تضعیف باشگاه خود هم مشکل داشتند. گودرزی که آمد پرسپولیس در کوران مسابقات لیگ سیزدهم بود و تیمی که مدعی جدی قهرمانی بود با بسته شدن منابع مالی و اعتصاب ها و تغییرات مدیریتی و مشکلات در تیم پشت صحنه با یک امتیاز اختلاف قهرمانی را به فولاد خوزستان واگذار کرد. وزیر جدید که با تفکر متفاوتی پا به ساختمان سئول گذاشته بود عزم خود را جزم کرده بود اثرات تمامی تفکرات باقی مانده از دولت قبل را در پرسپولیس از بین ببرد و از همان ابتدا کارش را با انتقاد از محمد رویانیان مدیرعامل مورد حمایت هواداران پرسپولیس آغاز کرد و پس از چندین ماه مخالفت با درخواست های ملاقات وی و بستن منابع مالی موفق به برکناری او شد. رسیدن وزارت به مقصود و رفتن رویانیان اما پایانی بر ماجراهای پرسپولیس و وزارت ورزش نبود و پس از آن بود که چندین و چند مدیر و سرپرست به جای رویانیان آمدند و دو سال آزگار این تیم رنگ آرامش به خود ندید. پروین به جای رویانیان سرپرست  موقت پرسپولیس شد و در بحبوحه مسابقات لیگ و دو هفته مانده به پایان بازی ها وزارت ورزش فهرست قرارداد مربیان و بازیکنان پرسپولیس(باشگاه زیرمجموعه خودش) را منتشر کرد و با وارد کردن یک شوک اساسی آرامش را از مجموعه این تیم گرفت و مانع قهرمانی پرسپولیس شد.

پروین هم جایی در تفکرات همسو با وزارت ورزش نداشت و با رفتن او علیرضا رحیمی مدیرعامل اسبق باشگاه سپاهان در قالب معرفی یک هیئت مدیره عجیب و غریب به سمت مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس منصوب شد. این پایان دخالت های وزارت ورزش در پرسپولیس نبود و آنها که دل خوشی از علی دایی نداشتند در حالی که لیگ برتر تنها به هفته ششم رسیده بود برای کنار گذاشتن دایی از پرسپولیس مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس را یکجا برکنار کردند تا بهروز منتقمی و حمید درخشان جای این دو را بگیرند. حمیدرضا سیاسی رئیس هیئت مدیره پرسپولیس بعدها معلوم شد یک بساز و بفروش سابقه دار است و با شاهکار وزارت ورزش یک استقلالی به ریاست هیئت مدیره پرسپولیس دست پیدا کرده است. سیاسی که همزمان به باشگاه های استقلال و راه آهن هم کمک مالی می کرد به ریاست هیئت مدیره اکتفا نکرد و تنها یکی دو ماه بعد با کنار گذاشتن منتقمی خود به مدیرعاملی پرسپولیس هم رسید اما خیلی زود در مدت کمتر از یک ماه از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت و زندانی شد. بعد از بازداشت سیاسی علی اکبر طاهری که بعدها معلوم شد در گذشته در شرکت ساپکو از مجموعه ایران خودرو مدیر مستقیم محمود گودرزی وزیر فعلی ورزش و جوانان بوده است، سرپرست باشگاه پرسپولیس شد و  تا 26 بهمن 93 در این سمت باقی ماند و در این مدت یکی از عجیب ترین نقل و انتقالات تاریخ پرسپولیس را پشت سر گذاشت و بازیکنانی چون جعفرپور، خالقی فر ، میردورقی و تادئوی برزیلی با نظر او و درخشان به پرسپولیس اضافه شدند. با نارضایتی فزاینده هواداران و نتایج ضعیف این تیم با طاهری و درخشان وزارت ورزش نژادفلاح را به عنوان قائم مقام باشگاه پرسپولیس  منصوب کرد. وی در این دوره با استخدام برانکو ایوانکوویچ و کمک گرفتن از حسین هدایتی برای مخارج باشگاه نتایج تیم را بهبود بخشید و موفق به صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان و بردن دربی برابر استقلال در هفته پایانی لیگ شد. از روز 26 بهمن 93 تا 27 خرداد 94 مدیریت او طول کشید.

در پایان این دوره پرسپولیس با هدایت سه سرمربی یعنی علی دایی، درخشان و برانکو رتبه ای بهتر از هشتمی لیگ چهاردهم کسب نکرد و با پایان این مسابقات پروسه طولانی و بی نتیجه خصوصی سازی آغاز شد. سناریوی مضحکی که با مخالفت وزارت ورزش و جوانان با پیشنهاد اصلی‌ترین خریدار پرسپولیس یعنی حسین هدایتی سرانجامی نداشت و باشگاه همچنان دولتی باقی ماند و فقط چندین ماه با افکار عمومی و احساسات هواداران بازی شد. وزارت ورزش با مدیریت کسی مخالفت کرد که بارها و بارها از کمک های بی چشمداشت خود او با کمال میل استقبال کرده بود و در واقع تنها به جیب او چشم داشت و دخالتی از این شخص را برنمی تافت. محمدحسین نژادفلاح هم کنار رفت و علی اکبر طاهری این بار با یک سرمربی بزرگ و از قبل انتخاب شده تیم را تحویل گرفت و خبری از حمید درخشان نبود. طرح نوظهور سامانه پیامکی و اداره باشگاه با هزینه هواداران به جای کمک های دولتی و خصوصی در این دوره کلید خورد و باشگاه پرسپولیس به ثباتی نسبی رسید که تا امروز هم ادامه داشت است.

در مجموع اقدامات وتاثیرات گودرزی را در باشگاه پرسپولیس می توان به صورت تیتروار در رخدادهای زیر خلاصه کرد:

-پاکسازی عناصر دولت قبل و برکناری محمد رویانیان در سال اول و لیگ سیزدهم

-فصل کابوس وار پرسپولیس و به کار گیری 7 مدیرعامل مختلف در یک سال پس از رویانیان در لیگ چهاردهم

-کنار گذاشتن علی دایی و علیرضا رحیمی و سپردن باشگاه به حمیدرضا سیاسی و حمید درخشان

-سپردن انتخاب اسپانسر دو باشگاه به امیررضا خادم و ورود افراد نالایق به هیئت مدیره باشگاه

-دعوت برانکو ایوانکوویچ به ایران برای هدایت پرسپولیس با توصیه امیررضا خادم، مدیریت محمدحسین نژادفلاح و حمایت مالی حسین هدایتی

-راه انداختن پروسه طولانی و بی نتیجه خصوصی سازی و منتفی شدن آن پیش از لیگ پانزدهم

-سپردن اداره باشگاه به هواداران با تامین هزینه ها از سامانه هواداری

-تثبیت علی اکبر طاهری و برانکو ایوانکوویچ در سمت هدایت باشگاه و تیم فوتبال پرسپولیس از انتهای سال 93 تا امروز در سال 95

-مقاومت در برابر تمام هجمه ها علیه علی اکبر طاهری و ترکاشوند معاون او در پرسپولیس به واسطه آشنایی این سه نفر(گودرزی – طاهری – ترکاشوند) از گذشته در شرکت ساپکو، برخلاف تغییرات متعدد مدیریتی صورت گرفته در استقلال و در پرسپولیس پیش از این

با نگاه به تاریخچه تمام تصمیمات و اعمال مدیریتی محمود گودرزی حول محور فوتبال و باشگاه پرسپولیس آسان تر می توان درباره کناره گیری او از وزارت ورزش و تبعات و تاثیرات آن بر این باشگاه اظهار نظر کرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)