مرجع خبری پرسپولیس : پرسپولیس تنها سرگروه غیر عربستانی غرب آسیا ! / لیگ ایران پایین تر از ازبکستان …

بررسي مليت تيم هاي راه يافته به مرحله حذفي حاکي از اين است که نمايندگان عربستان صعودي و ژاپن با اقتدار از حيثيت فوتبال خود دفاع کرده و هر چهار نماينده آنها به اين مرحله راه يافته است به اين ترتيب هشت تيم در مرحله حذفي فقط نماينده دو کشور از شرق و غرب قاره کهن هستند.
باشگاه هاي کره جنوبي نيز براي کشور خود سنگ تمام گذاشته و سه تيم در اين مرحله دارند؛ سپس دو تيم از ازبکستان صعود کرده و از جمع نمايندگان ايران، قطر و استراليا، هر کدام يک نماينده در مرحله حذفي مهمترين رويداد باشگاهي قاره آسيا خواهند داشت.
اما باشگاههاي چيني که با توجه به جمعيت بسيار زياد اين کشور، اهميت زيادي براي کنفدراسيون فوتبال آسيا و فيفا (فدراسيون بين المللي فوتبال) دارد و اين دو نهاد همواره علاقمندند که تيم هايي از چين در رويدادهاي بين المللي به جهت جذب تماشاگر و بازار گسترده آن براي تبليغات، حضور داشته باشند، دوستداران خود را مايوس کردند.
اين سومين سال متوالي است که هيچ تيمي از چين به مرحله حذفي ليگ قهرمانان آسيا صعود نکرده و سرخورده تر از همه، امارات است که هر چهار نماينده اش حذف شدند.
در آخرين دور مسابقات مرحله گروهي، سوون بلووينگز با پيروزي 3-1 خانگي برابر آرمد فورسز سنگاپور، به مرحله بعد صعود کرد؛ اولسان هيونداي با يک گل مغلوب نيوکاسل جتز استراليا شد و بنيادکار ازبکستان به رغم تساوي بدون گل برابر شباب امارات ، به عنوان تيم دوم گروه چهار راهي مرحله بعد شد.
غيرمنتظره ترين اتفاق اين روز، در گروه ششم رخ داد که شاندونگ لنونگ به يک پيروزي برابر نماينده اندونزي نياز داشت تا صعود کند اما دو گل زده خود را با نتيجه 4-2 عوض کرده و جايش را به سئول کره جنوبي داد که برابر گامبا اوزاکاي ژاپن 2-1 پيروز شده بود.
اگر ميزباني در کسب نتيجه اهميتي داشته باشد، سه تيم از چهار نماينده عربستان در مرحله حذفي، ميزبان حريفان خود هستند و فقط پرسپوليس تهران در روز ششم خردادماه ميزبان رقيب ازبک خواهد بود.
برنامه ريزي و سيستم برگزاري مسابقات به گونه اي است که به سه تيم عربستان شامل الاتحاد، الهلال و الاتفاق به عنوان صدرنشين گروه هايشان اجازه مي دهد تنها بازي مرحله حذفي را در خانه انجام دهند.
پرسپوليس تهران نيز به لطف برتري در آمار سر به سر با الشباب عربستان، صدر گروه را از اين تيم گرفت تا در ورزشگاه آزادي ميزبان بنيادکار ازبکستان باشد.
شايد حساس ترين ديدار مرحله حذفي، مصاف دو تيم عربستاني الاتحاد و الشباب باشد درحاليکه الهلال به مصاف ام صلال قطر مي رود. الاتفاق ميزبان پاختاکور ازبکستان خواهد بود که از شروع شيوه جديد رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا در سال 2003 تاکنون، پاي ثابت اين مسابقات بوده است.
در غرب آسيا، بازي پرسپوليس – بنيادکار تنها مسابقه اي است که يک پاي آن سعودي نيست.

پرسپوليس – بنيادکار؛ خبرسازان مرحله يک هشتم نهايي
نکته مهم در مورد اين مسابقه، رقابت ميان دو تن از بهترين بازيکنان سال فوتبال آسياست. در پرسپوليس، علي کريمي به عنوان بهترين بازيکن سال 2004 آسيا، بازوبند کاپيتاني سرخ پوشان را بر بازو دارد و در تيم مقابل “سرور جباروف” ستاره خط مياني بنيادکار قرار خواهد
گرفت که مدافع عنوان فوق است و در کنارش “ريوالدو”ي برزيلي را دارد.
تيم پرسپوليس ثابت کرده که در ديدارهاي خانگي اش در ورزشگاه مشهور آزادي، ميزباني سرسخت و مهار ناپذير براي حريفان است و در بازي هاي خانگي مرحله گروهي، دو برد و يک تساوي در مقابل انبوه تماشاگران خود داشته علاوه بر اين که تنها تيم غير سعودي در غرب آسياست که صدرنشين گروهش شده است .
اما بنيادکار ازبکستان به آمار و عملکرد بسيار موفق خود برابر سپاهان ايران در سالهاي گذشته مباهات مي کند.
برنامه ديدارهاي مرحله يک هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا در سال 2009:
(غرب آسيا) 27 مه (چهارشنبه، 6خرداد):
الهلال عربستان – ام صلال قطر
پرسپوليس ايران – بنيادکار ازبکستان
الاتحاد عربستان – الشباب عربستان
الاتفاق عربستان – پاختاکور ازبکستان (5 خرداد)

(شرق آسيا) 24 ژوئن (چهار شنبه، 3 تير):
ناگويا گرامپوس ژاپن – سوون بلووينگز کره جنوبي
گامبا اوزاکاي ژاپن – کاوازاکي فرونتاله ژاپن
کاشيما آنتلرز ژاپن – اف.سي سئول کره جنوبي
پوهانگ استيلرز کره جنوبي – نيوکاسل جتز استراليا

ترين هاي مرحله گروهي رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا:
* اين رقابتها در پايان مرحله نخست خود همانند هر رويداد ديگري با ثبت “ترين”هايي به پايان رسيد از جمله اين که تيم استقلال تهران از نظر تعداد تساوي و پرسپوليس از نظر تعداد گل خورده در جمع ترين ها قرار گرفتند.
* از نظر امتيازات، گامبا اوزاکاي ژاپن با کسب 15 امتياز از 18 امتياز ممکن، به مرحله بعد صعود کرد و الهلال عربستان با 14 امتياز از اين نظر دوم است.
* در مرحله نخست اين رقابت ها 180 بازي برگزار شد که به دليل انصراف باشگاه الشارجه امارات و ابطال کليه نتايج و ديدارهاي باقيمانده اين تيم، 12 بازي کمتر از تعداد مورد انتظار است اما در همين ديدارها، 256 گل يعني به طور ميانگين 42/1 گل در هر بازي به ثمررسيد.
* گروه ششم رقابت هاي ليگ شامل گامبا اوزاکاي ژاپن، اف سي سئول کره، شاندونگ چين و سري ويجاياي اندونزي از بسياري جهات جالب توجه است. در اين گروه 48 گل رد و بدل شده که سري ويجايا با دريافت 24 گل آن، از نظر گل خورده در ميان تمام تيم ها رکورد دار است و گامبا با 17 گل زده جزو ترين هاست. کمترين گل خورده هم متعلق به الشباب با 2 گل است و مي توان عنوان بهترين خط دفاع را به اين تيم عربستاني داد.
* از مجموع 180 بازي، نتيجه 23 ديدار به تساوي انجاميده است. رکوردداران تعداد تساوي ها متعلق به گروه سوم هستند و عبارتند از الجزيره امارات با پنج تساوي و استقلال تهران با 4 تساوي. استقلال در سه بازي به نتيجه 1-1 دست يافته و آخرين ديدار خود را 2-2 به پايان برد. در اين گروه نتيجه هفت ديدار مساوي شده است.
* عنوان پرگل ترين ديدار متعلق به الاتحاد عربستان است که 7 گل به ام صلال قطر زد، سپس باخت 5 بر 1 پرسپوليس برابر الغرافه قطر قرار دارد. ديدار سنترال کاست استراليا با برتري پنج بر صفر حريف ژاپني به نام کاوازاکي پايان يافت اما گروه خبرساز ششم، سه ديدار پرگل به خود ديده است که سري ويجاياي اندونزي پاي ثابت هر سه اين ديدارهاست. اين تيم سه بازي خود را برابر شاندونگ چين، گامبا اوزاکاي ژاپن و سئول کره جنوبي با نتيجه 5 بر صفر واگذار کرد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)