پرسپولیس نیوز :  پیشکسوت داوری فوتبال ایران با انتقاد از نحوه رفتار محسن قهرمانی، گفت: نمی‌شود تصور کرد که کسی مثل علی دایی بدون سند و مدرک به کسی اتهام وارد کند.

پرویز سیار درباره جنجال‌های پیش آمده در جامعه داوری در روزهای اخیر، اظهار کرد: همیشه شغل پزشکی جزو سه شغل محترم در دنیا است، اما من به عنوان یک پزشک معتقدم که یک قاضی با شرف از همه محترم‌تر است. یک قاضی با سواد و تحصیلکرده، اما ترسو به هیچ دردی نمی خورد و بهتر است به جای قضاوت برود میوه بفروشد! قاضی شجاع می‌داند که شرف و وجدانش در گرو عدالت است. داور هم در حوزه ورزش یک قاضی است. به داور هم مانند قاضی از ابتدا می‌فهمانند که وظیفه‌اش اجرای قانون و عدالت است. متاسفانه در این مدت به داوری ما بی‌دقتی و بی‌توجهی شده، چون پول در آن در جریان است. حالا هم که برخی از داوران را متهم کرده‌اند، دردناک است.

وی ادامه داد: حرف‌های اصفهانیان را خواندم. حرف‌هایش منطقی بود و مشخص است که او پیش شرط را به پاک بودن همه اعضای جامعه داوری گذاشته مگر آن که خلافش ثابت شود. افراد بسیار شریفی در جامعه ورزش مانند مجید جلالی، بیژن ذوالفقارنسب و علی دایی کار می‌کنند و من می‌توانم دهها نام دیگر را هم بیاورم، اما قصدم فقط مثال زدن بود. دایی یک شخصیت علمی دارد که از بزرگ‌ترین دانشگاه تهران مهندسی گرفته است. در ورزش هم افتخاراتی دارد که شاید تا 100 سال دیگر تکرار نشود. چرا شخصی مانند دایی حرفی می‌زند که به یک داور بربخورد؟ یعنی او این قدر ناآگاه است که چنین حرفی را بدون سند و مدرک بزند؟

سیار ادامه داد: این جاست که به ضرب المثل معروف "تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها" می‌رسیم. ضمن این که دایی "مردم" نیست و کاملا سنجیده حرف می‌زند. این مساله دردناک است. یعنی دایی که یک آدم منطقی است، مدت‌ها سکوت کرده و حالا که خیلی دردش آمده تصمیم گرفته این حرف‌ها را بزند. دایی می‌گوید خطای محرز بازیکن سپاهان از سوی داور " به اشتباه" دیده نشده، بلکه عمدی بوده چون فاصله داور به صحنه نزدیک بوه است. او راست می‌گوید چون نمی‌شود قبول کرد که داور از فاصله به آن نزدیکی صحنه را درست تشخیص ندهد. در این زمینه من هم به دایی می‌پیوندم.

پیشکسوت داوری همچنین، گفت: رویانیان که مدیر بزرگ‌ترین باشگاه دنیاست هم مانند دایی حرف بی‌ربط نمی‌زند. به این دلیل می گویم بزرگ‌ترین باشگاه دنیا که حتی در بازی‌های بایرن‌ مونیخ که امسال پنج جام بزرگ را تصاحب کرد هم 120 هزار نفر به ورزشگاه نمی روند. رویانیان می‌گوید پارسال کسی از او 60 میلیون تومان خواسته که او نپذیرفته است. خدا کند که نام آن فرد را اعلام کند تا همه بدانند چون در غیر این صورت به همه جامعه داوری مشکوک می‌شویم.

وی درباره فرار محسن قهرمانی از رویارویی یا خبرنگاران پس از حضور در جلسه کمیته‌ اخلاق فدراسیون فوتبال هم گفت: این کار قهرمانی اصلا درست نبود. او باید شجاعت رو در رو شدن با خبرنگاران را داشته باشد.

سیار همچنین گفت: تصویری از قهرمانی دیدم که در لحظه دادن کارت زرد به بازیکن، آن قدر به او نزدیک شده که بازیکن خطا کار سر و تنش را عقب برده که بینی قهرمانی در چشمش فرو نرود! اصول اولیه داوری می‌گوید که داور باید بازیکن خطاکار را از جمع جدا کند و با رعایت فاصله و با ادبیات محترمانه دلیل اخطار را به او بگوید. بازیکن حیوان نیست که با انگشت صدایش کنند. متاسفانه قهرمانی اصول اولیه داوری را نیز رعایت نمی‌کند. همین یک تصویر می‌تواند دلیلی باشد که عنوان بین‌المللی قهرمانی را از او بگیرند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)