مرجع خبری پرسپولیس : در فوتبال دنيا بوده‌اند هافبك‌هاي تدافعي يا مياني زيادي كه بعد از مدت‌ها يك خط عقب‌تر رفته و در دفاع مياني هم درخشيده‌اند.

 

مازيار زارع براي اولين بار در يك بازي ملي به عنوان مدافع مياني 90 دقيقه بازي كرد تا اين شائبه در ذهن به وجود بيايد كه آيا كارلوس كروش دنبال جابجايي پست هافبك تدافعي پرسپوليس است و قصد دارد اتفاقي كه در مورد تغيير پست مهرداد پولادي، محسن مسلمان و حتي علي كريمي و حسين ماهيني انجام داد در قبال مازيار هم اعمال كند يا نه.

مازيار فصل قبل و در ليگ برتر يك بار مقابل سپاهان و در اصفهان به عنوان مدافع مياني بازي كرد و نمره قبولي گرفت. بسياري معتقدند مازيار در پست هافبك دفاعي به اندازه‌اي كه بايد جنگنده و دونده نيست و شايد اين تغيير پست به سودش باشد اما اين جابجايي هوش و توانايي بالايي مي‌طلبد، ضمن اينكه زارع برخي از خصوصيات فوتبالي‌اش را به شدت تقويت كند.

در فوتبال دنيا بوده‌اند هافبك‌هاي تدافعي يا مياني زيادي كه بعد از مدت‌ها يك خط عقب‌تر رفته و در دفاع مياني هم درخشيده‌اند. شايد شاخص‌ترين آنها لوتار ماتئوس باشد كه در آخرين سال‌هاي دوران بازيگري از هوش و توانايي بازيسازي‌اش نهايت بهره را در قلب خط دفاع برد. اين مساله در مورد ماتياس سامر به شكل كامل‌تري رخ داد و او در قلب دفاع سه نفره تبديل به ليبرويي قدرتمند شد كه حتي با رهبري و بازي‌هاي درخشانش تيم ملي آلمان را قهرمان يورو 96 كرد.

از اولاف تون كه با شالكه قهرمان جام يوفا در سال 96 بود نيز مي‌توان به عنوان نمونه ديگري نام برد اما در فوتبال امروز دنيا سرجيو بوسكتس يا خاوير ماسچرانو هافبك‌هاي دفاعي بارسلونا بعضا به عنوان مدافع مياني در تركيب اين تيم بزرگ قرار مي‌گيرند و اتفاقا عملكردي فوق‌العاده دارند. البته در اين ميان بايد به انتظارات سرمربي از هافبك دفاعي كه مدافع مياني شده توجه كرد. در تيم بارسلونا ماسچرانو يا بوسكتس در بازيسازي تيم نقش پررنگي دارند و بعضا با ماندن مدافعان كناري در زمين خودي به هافبك‌هاي مياني اضافه مي‌شوند.

اين كار البته به توانايي خود بازيكن هم بستگي دارد اما خط هافبك حريف وقتي توانايي مقابله با سه يا چهار هافبك را ندارد، به يكباره با يك هافبك بيشتر روبرو شده و به نوعي سورپرايز مي‌شود.

اين اتفاق البته در تيمي رخ مي‌دهد كه به جهت مالكيت توپ بر حريف تسلط كامل دارد و خط دفاعش تحت فشار نيست. شايد كارلوس كروش هم به سبب امتحان نفرات تيمش در فاز حمله و رويارويي با تيمي درجه 4 از آسيا چنين ريسكي را انجام داده وگرنه بعيد است براي بازي‌هاي بزرگ روي مازيار به عنوان يك مدافع مياني و آلترناتيوي مناسب حساب كند.

البته اگر مازيار بخواهد به توانايي‌هاي بوسكتس برسد و در آينده توانايي ارائه نقش او در دفاع مياني را داشته باشد بايد سرعت بازي‌اش را افزايش دهد وگرنه مجبور است باهوش بازي كند و قدرت تايمينگ خود را افزايش دهد تا اين نقيصه را جبران كند. مازيار در قلب خط دفاع نياز به سرعت بيشتري دارد چون ديگر بايد بداند پشت سرش يك خط ديگر از بازيكنان وجود نخواهد داشت و هر اشتباهي مساوي است با تهديد جدي دروازه و دريافت گل.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)