انتقادهایی که از طرح پیراهن تیم ملی مطرح شده است نشان می‌دهد که طراحان آن و همچنین فدراسیون فوتبال، پیراهن تیم ملی را با دفتر نقاشی اشتباه گرفته‌اند!

به گزارش  ایسنا، از وقتی قرار شد که نماد یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی نقش ببندد، خیلی‌ها مشتاقانه چشم انتظار دیدن طرح لباس تیم ملی بودند اما درست از لحظه‌ای که این پیراهن رونمایی شد، همه‌ی شادی‌ها رنگ باخت و ذوق علاقمندان به فوتبال و محیط‌زیست کور شد.

تصویر یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی نقش بست اما این نقش آن قدر عیب و ایراد داشت که تمام ماهیت کار را زیر سوال ببرد.

نخستین ایرادی که به پیراهن جدید تیم ملی وارد شد به طرح آن مربوط بود. تقریبا تمام کسانی که این طرح را دیدند از آن ابراز نارضایتی کردند و گفتند که این طرح اصلا زیبا نیست و می‌توانست خیلی بهتر از این باشد.

اما ایراد اصلی به طرحی مربوط بود که قرار بود از یوز ایرانی روی پیراهن نقش ببندد. ماجرا از این قرار است که برای طراحی نماد یوز ایرانی به گرافیست‌های تراز اول کشور فراخوانی داده شد و در نهایت یک طرح توانست نظر داوران را جلب کند. این طرح به فیفا ارسال شد و تایید مسئولان آن نهاد بین‌المللی را گرفت و همه چیز خیلی خوب پیش می‌رفت.

مشکل از جایی شروع شد که از پیراهن تیم ملی رونمایی شد. آن روز همه دیدند که نماد یوز ایرانی، درشت و چشمگیر روی پیراهن نقش بسته است اما این طرح پر از اشکال‌های اساسی بود.

طراحی اصلی این نماد می‌گوید طرحی که روی پیراهن تیم ملی قرار گرفته طرح او نیست و اصلا آن تصویر به یوز ایرانی تعلق ندارد. علیرضا آسانلو می‌گوید که طرح روی پیراهن تیم ملی متعلق به یوزپلنگ آفریقایی است نه ایرانی! به گفته او یوز ایرانی دارای وجه تمایزهایی با سایر هم‌نوعانش است که یکی از آن‌ها وجود یال است. گویا در طرح آل‌اشپورت که روی پیراهن تیم ملی نقش بسته یال یوزپلنگ گم شده است.

پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا شرکت تولید کننده لباس تیم ملی در طرح یوز ایرانی دست برده است؟ همچنین باید پرسید که روی چه حسابی تصویر یوز ایرانی به آن درشتی روی پیراهن قرار گرفته است؟

مگر نه این است که پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی نماینده پرچم ایران است؟ آیا نمی‌شود طرح یوز ایرانی به صورت شکیل‌تر و زیباتر روی پیراهن نقش می‌بست؟ از همه این‌ها مهمتر این که اگر قرار بود تصویر یوز ایرانی به آن بزرگی نقش بگیرد پس چرا طرح اولیه دچار تغییرات اساسی و ماهوی شده است؟

 قرار گرفتن یک طرح ایرانی روی پیراهن تیم ملی سابقه‌ای چندین ساله دارد. ابتدا پیش از جام جهانی 2006 آلمان چنین پیشنهادی مطرح شد و قرار بود نماد تخت جمشید به عنوان یک نماد تاریخی و ملی روی پیراهن تیم ملی قرار بگیرد. با این طرح موافقت نشد تا نقش "هما" یا همان "شیردال" (پرنده‌ای تاریخی و اسطوره‌ای که نقش یکی از سرستون‌های تخت‌جمشید هم از آن الهام گرفته شده است) جای آن را بگیرد اما تنگ نظری مسئولان فرهنگی وقت باعث شد که این طرح هم مورد موافقت قرار نگیرد. در نهایت شرکت "پوما" روی پیراهن تیم ملی یک طرح بی‌معنی قرار داد.

به هر حال در شرایطی که پس از رونمایی از پیراهن ایران در جام جهانی برزیل، در مقایسه با تعریف و تمجیدها، تعداد انتقادها بسیار بیشتر بود، این سوال هم مطرح می‌شود که چرا فدراسیون فوتبال روی طرحی که آل اشپورت برای پیراهن تیم ملی تهیه کرده نظارت نداشته است؟

مساله اصلی این است که پیراهن تیم ملی قرار است نماینده پرچم ایران باشد نه یک دفتر نقاشی که هر کس آن طور که دلش می‌خواهد روی آن طرحی بیندازد و خودش هم از آن تعریف کند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)