مرجع خبری پرسپولیس : يك پيشكسوت فوتبال معتقد است كه ليگ يازدهم نسبت به سال‌هاي گذشته از سطح فني پايين‌تري برخوردار بود.

 

ابراهيم آشتياني در ابتدا با بيان اين كه مي‌‌خواهم حرف‌هايم را شفاف بگويم و روي آن‌ها نيز تاكيد دارم، اظهار كرد: با توجه به تجربه چندين ساله‌ام و ليگ‌هايي كه چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب ديده‌ام، مي گويم كه ليگ فوتبالمان سال به سال ضعيف‌تر مي‌شود.

 

هر كسي هم ادعايي دارد مي‌توانم در اين باره با او بحث كنم.

 

وي ادامه داد: باشگاه‌هايمان به لحاظ ساختاري ضعيف‌تر شده‌اند و حتي بزرگ‌ترين تيم‌ها، استاديوم ندارند. ديگر واي به حال باشگاه‌هايي مثل كرمان و اصفهان. اين كه مي‌گويند باشگاه‌ها فرهنگي ـ ورزشي هستند، به هيچ وجه درست نيست. باشگاه‌ها نه فرهنگي‌اند و نه ورزشي. فقط تيم داري مي‌كنند و آن هم تيم اول باشگاه اهميت زيادي برايشان دارد. البته باشگاهي مثل سپاهان اصفهان كمي حرفه‌اي‌تر است و اما در بقيه باشگاه، عنوان فرهنگي، ورزشي را قبول ندارم.

 

اين پيشكسوت فوتبال در ادامه با اشاره به دلايل وضعيت كنوني باشگاه‌ها، افزود: تزريق بودجه دولت به باشگاه‌ها باعث شده تا مديران خودشان مديريت نكنند. بسياري از اين مديران به هيچ وجه مدير نيستند و شرح وظايف مجمع، هيات مديره و حتي تداركاتچي را هم نمي‌دانند. به هر حال اين‌ها اثر مستقيمي روي سطح فني ليگ مي‌گذارد.

 

آشتياني همچنين با بيان اين كه ليگ امسال پديده‌اي را به فوتبال ملي معرفي نكرد، تصريح كرد: برگرديم به سال 1998 كه باشگاه‌ها نام حرفه‌اي نداشتند و فقط تيم داري مي‌كردند، اما بهترين تيم ملي را در دو دهه گذشته به جام جهاني فرستاديم. بازيكناني مثل علي دايي، مهدي مهدوي كيا و خداداد عزيزي بودند كه پولي نمي گرفتند، اما رفتند و در جام جهاني آمريكا را شكست دادند و بازي خوبي هم به نمايش گذاشتند. از آن زمان به بعد بود كه دولت توجه‌اش به فوتبال را زياد و پول زيادي را خرج كرد. به هر حال پول فساد آور است. اين باعث شد تا همه دنبال پول بدوند. از عكاس پشت دروازه‌ گرفته تا من پيشكسوت تا همه دنبال پولند. يكسري هم بازيكنان درجه چند خارجي را آوردند و با نام بازيكن حرفه‌اي به تيم‌ها فروختند. من به سازمان ليگي‌ها هم گفتم كه قانونمان، ضوابطي را براي اين بازيكنان مشخص نكره و ضربه‌هاي جبران ناپذيري از اين طريق به فوتبال وارد شد. اين مسايل باعث شد تا تعداد بازيكنان جوان در تيم‌هاي ليگ برتري امسال به تعداد انگشت‌هاي دست هم نرسد.

 

وي در ادامه ضمن تاكيد بر اهميت جوان‌ترها در فوتبال، اضافه كرد: هميشه بايد در رگ‌هاي فوتبال خون جوان جريان داشته باشد و تركيب آن‌ها با بازيكنان با تجربه، تيمي با ميانگين سني 25 سال را بسازد. تيمي كه ميانگين سني 27 ـ 28 داشته باشد، پير است. بازيكني مثل علي كريمي در پرسپوليس لازم است، اما نه اين كه هشت بازيكن هم سن و سال او را بياوريم.

 

آشتياني همچنين به يكي ديگر از نقاط ضعف ليگ گذشته اشاره كرد و گفت: وقفه‌هايي كه طي فصل به وجود آمد در هيچ جاي دنيا نبود. البته سطح فني فوتبال دنيا آنقدر بالا رفته كه بازيكنان‌اش مي‌توانند در دو روز خودشان را به آمادگي لازم برسانند. تيم‌هاي ملي خوب دنيا همين كار را مي‌كنند و براي انجام يك بازي دوستانه، يك هفته‌ ليگ را تعطيل نمي‌كنند. شما دژاگه را ببينيد كه با يك جلسه تمرين آمد و دو گل براي ايران به ثمر رساند. بازيكنان حرفه‌اي امروزه به يك درك و شعوري رسيده‌اند كه براي هماهنگي با تيم نياز به دو ماه تمرين ندارند. بنابراين اين تعطيلات باعث شد لطمه‌هايي به سطح كيفي ليگ وارد شود.

 

پيشكسوت پرسپوليس همچنين در پاسخ به اين پرسش كه اين ليگ چه نقاط قوتي داشت؟ توضيح داد: همه مي دانند كه مردم ايران عاشق فوتبال‌اند. اگر به تاريخ نگاه كنيم مي‌بينيم كه ايراني‌ها به بازي‌هاي گروهي علاقه خاصي داشتند. به اعتقادم حضور تماشاگران در استاديوم‌ها مهم‌ترين نقطه قوت ليگ گذشته بود. مردم هر وقت ببينند كه فوتبال ايران اوج گرفته، به ورزشگاه مي‌آيند و حمايت مي‌كنند. بنابراين اگر سطح فني بازي‌ها بالا باشد، پتانسيل تماشاگران هم بالا خواهد بود. اين چيزي است كه عرب‌ها ندارند.

 

وي در ادامه حضور مديران ورزشي را يكي ديگر از نقاط قوت ليگ گذشته دانست و افزود: مديراني مثل رحيمي كه از دانشجوهاي خود من بوده از بطن ورزش آمده‌اند و كمك زيادي را به فوتبالمان مي‌كنند. همه نيز شاهد موفقيت اين مديران بوديم. پس اين‌ها سيگنال‌هايي دارد و به ما مي‌گويد اگر مديري ورزشي باشد، مثمرثمر خواهد بود. فيفا هم روي اين موضوع تاكيد دارد و مي‌گويد يا خود مديران ورزشي باشند يا اين كه اطرافيان و مشاوران‌اش تجربه كافي را دارا باشند.

 

آشتياني در پايان گفت: نقاط مثبت ليگ زياد نبود و اگر اين نقاط مثبت به منفي‌ها مي‌چربيد، تيم ملي بهتري داشتيم. اگر اين تيم ملي به جام جهاني برود، همه بازيكنانش 30 ـ 40 ساله خواهند بود و بعد از جام جهاني ديگر بازيكن جوان نخواهيم داشت. پس ما از حالا بايد به فكر جام جهاني بعدي باشيم تا ميانگين سني بازيكنان بالا نباشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)