مرجع خبری پرسپولیس :  وقتی به پیشکسوتان می‌گوییم تیم رؤیایی پرسپولیس را نام ببرند، اکثر آنها در دفاع آخر اسم محمد پنجعلی را می‌نویسند.

 

 

 

محمد پنجعلی که در دوران فوتبالش خیلی خاص بود و عملکرد بسیار خوبی داشت، حالا هم اخلاق خاصی دارد. او عضو هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس بود که ناگهان خبر آمد استعفا داده.

 

او به این دلیل استعفا داد که فکر می‌کرد بودن یا نبودنش تأثیری ندارد و کسی به نظرات او توجه نمی‌کند. بیرون آمدن از هیأت‌مدیره پرسپولیس محبوبیت پنجعلی را خیلی زیاد کرد چون مردم می‌دانستند او حاضر نشده تحت هر شرایطی کار کند و «بیرون گود ماندن» را به «کار کردن تحت هر شرایطی» ترجیح داده است. با محمد پنجعلی در مورد شرایط فعلی پرسپولیس صحبت کردیم‌؛ در مورد این‌که چرا تیم پرستاره پرسپولیس در انتهای جدول جا خوش کرده.

*آقای پنجعلی! از رفتن شما از هیأت‌مدیره شروع کنیم. خیلی از پرسپولیسی‌ها از این کار شما استقبال کردند. چطور شد که یک‌دفعه قید پرسپولیس را زدید؟
من قید پرسپولیس را نزدم. ما پرسپولیسی‌ هستیم. زندگی می‌کنیم با پرسپولیس. من همان روز اول که عضو هیأت‌مدیره شدم گفتم جای من اینجا نیست. واقعاً هم جای من آنجا نیست.

*چرا آنجا جایتان نیست؟
چون اگر شایسته‌سالاری است، یک‌سری جایشان آنجاست و من جایم داخل زمین است.

*یعنی سرمربی؟
نه. باید کار فنی بکنم.

*به عنوان دستیار؟
فرقی نمی‌کند.

*شما دستیار مانوئل می‌شوید؟
مانوئل هم جایش آنجا نیست. من گفتم چرا دایی را نمی‌آورید؟ مردم هم نظر مثبتی روی او دارند. مایلی‌کهن هم هست. قرار نیست فقط یک نفر کنار تیم باشد. هرکس می‌تواند به نوعی کمک کند البته اگر همه چیز سر جایش باشد.

*به نظرتان مایلی‌کهن می‌تواند الان از عهده این تیم بربیاید؟ یا اصلاً کسی می‌تواند از نظر فنی تیم را درست کند؟
مشکل ما این است که سیستماتیک نیست فوتبالمان. دست دولت است. دولت باید فوتبال را بدهد به ورزشی‌ها. در این صورت است که باید بچه‌های ورزشی بیایند. مگر من الان می‌توانم بروم وزارت نفت و ایده بدهم؟ خب نمی‌شود. معلوم است خراب می‌کنم. در فوتبال هم همین است. نفر نقش ندارد. الان می‌گویند هیأت‌مدیره عوض شده. من 30 سال است که می‌گویم با عوض کردن نفرات، شرایط عوض نمی‌شود. من اول به تیم خودم فکر کردم. بعد به فوتبالمان. دیدم متأسفانه این راهی که ما می‌رویم سرانجامی ندارد. بار کجی است که به منزل نمی‌رسد. از روز اول هم گفتم تا فوتبال را ندهیم دست مردم، ‌دست آنهایی که اهل فن هستند، درست نمی‌شود.

*محمد پنجعلی کی به این نتیجه رسید که هیأت‌مدیره پرسپولیس را رها کند؟
همان روزهای اول به من و زادمهر و ذوالفقارنسب گفتند بیایید مربی انتخاب کنید. همان زمان فهمیدم که نفر نمی‌تواند شرایط را عوض کند.

*همان زمان که استیلی را انتخاب کردید؟
ما گفتیم دایی. گزینه بعدی استیلی بود. موقعی که نتیجه نگرفتند من گفتم همه‌جای دنیا مسئله شایسته‌سالاری و منافع تیم مهم است. من نمی‌توانم منافع تیم را فدای رفاقت کنم وگرنه الان در  هیأت‌مدیره بودم و پول هم می‌گرفتم و در کمیته فنی هم بودم. ولی یک‌سری مردمی که از نان شب می‌زنند و می‌آیند استادیوم و 30 سال است که به آنها یک سرویس نمی‌دهند در استادیوم، ‌باید برای آنها کار کرد.

*شما یک‌سری چیزها داخل تیم دیدید که رفتید؟
من دیدم نقشی ندارم. بعد به من گفتند یک‌ماه بمان چون اسمت رد شده برای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا. گفتم تیم ممکن است لطمه بخورد و استعفا ندادم. بعد از یک‌ماه دیدم نه، ‌واقعاً نقشی ندارم و رفتم.

*یعنی حرف شما را نمی‌خواندند؟
اصلاً نظر ما را هم نمی‌خواستند چه برسد به این‌که بخواهند حرف‌مان را بخوانند.

*این مسائل را به رویانیان گفتید؟
گفتم. به آقای عباسی وزیر ورزش هم گفتم. آقای عباسی استعفای مرا قبول نکرد گفت سیدی، ‌الان عصبی هستی. گفتم نه، من تصمیمم را گرفتم. من در مقابل پول و مقام مقاومت کردم. به‌خاطر مردم. گفتم از همه‌جا به ما زنگ می‌زنند و گریه می‌کنند. از دورترین نقاط این مملکت زنگ می‌زنند و می‌گویند این چه وضعی است. وجدان من هم رضایت نداد که بمانم.

*هیچ تلاشی نشد از جانب آقای رویانیان که برگردید؟
یک‌بار از طرف آقای رویانیان تماس گرفتند دعوتم کردند که من عذرخواهی کردم.

*الان پشیمان نیستی؟
نه. با این سیستم بهتر است کنار باشیم.

*پروین چطور؟ نگفت برگرد؟
نه. حرفی نزد.

*می‌گویند او موافق رفتن شما بود؟
نمی‌دانم. به نظرم علی‌آقا هم باید مواظب خودش باشد.

*یعنی پروین هم این وسط هیچ‌کاره است؟
نمی‌دانم. من دلایل زیادی دارم که می‌گویم پیشکسوت نقشی ندارد. پیشکسوت برای این است که از او استفاده ابزاری کنند. دلایلش هم مشخص است. من نظرم مربی ایرانی بود.

*الان در کمیته فنی چه کسانی مانده‌اند؟
پروین، درخشان، آشتیانی، رضا وطنخواه و پیروانی. همه این‌ها گفته بودند مربی ایرانی بیاورید. ولی مربی خارجی آوردند. من می‌خواهم ببینم کمیته فنی نقشی دارد یا نه؟ اگر نقش دارد چرا اجازه دادند عاشوری را بگذارند کنار؟

*می‌گویند به این دلیل بود که عاشوری نظر پروین را نمی‌گرفت.
آقای خوردبین را چرا کنار گذاشتند؟ یا آقای زادمهر؟ چطور این کمیته فنی راضی می‌شود از بیرون یک نفر بیاید به اسم شیرینی و بشود سرپرست تیم، ولی بچه‌های تیم خودمان نباشند؟ چرا مربی تیم‌های پایه را بعد از استعفای من گذاشتند کنار؟ این‌ها همه ملی‌پوش بودند. چرا آنها را گذاشتید کنار؟ احساس می‌کنم کمیته فنی هیچ نقشی ندارد.

*همان کشک است؟
اصلاً این جمله را استفاده نمی‌کنم. می‌گویم تأثیری ندارند. مردم می‌فهمند این چیزها را. وقتی من استعفا دادم مردم خوشحال شدند. هم در خیابان من را می‌دیدند و صحبت می‌کردیم، هم پیام‌هایی که در اینترنت دادند را دیدم. همه استقبال کردند. آنها یک‌نفر را می‌خواهند که آنجا بایستد و تیم را سر و سامان بدهد. مردم کاری به اسم افراد ندارند. دوست دارند تیمشان خوب نتیجه بگیرد.

*یعنی از اسم پیشکسوت سوءاستفاده می‌شود؟
بله. این سیستم در فوتبال ما باعث نابودی فوتبال شده است. اگر بدهند به بخش خصوصی، اینها درست می‌شود. ممکن است بخش خصوصی بیاید، رویانیان هم باشد. چون شایسته سالاری است. ولی آن بستر باید فراهم شود. همه تیم‌های ملی پایه ما اوت شده‌اند. تیم‌های باشگاهی ما اوت شده‌اند. دلیلش این است که کار از ریشه خراب است. ما نمی‌توانیم آب را از بالا بریزیم روی گُلی که ریشه‌اش دارد خشک می‌شود. ما می‌گوییم مدیران خوبی داشتیم. مدیران فوتبالی و باسواد. سیاسی‌هایش هم بوده‌اند اما کجایند الان؟ دادکان کجاست؟ صفایی فراهانی کجاست؟ عابدینی و مصطفوی کجایند؟

*الان می‌گویید پرسپولیس را چطوری باید درست کنند؟
اصلاً فوتبال ما درست نمی‌شود. ما یک روزی 17 تا به مالدیو زدیم. این دفعه نزدیک بود ببازیم. خب یعنی عقب‌گرد کرده‌ایم. همچنان رئیس فدراسیون در مسند خودش هست و به مردم هم می‌خندد. چیزی تغییر نمی‌کند.

*تماشاگران پرسپولیس الان دیگر خیلی ناراحت هستند. تیم دارد پرپر می‌زند با این همه هزینه.
هرچه بگوییم، باز برمی‌گردیم به اصل مطلب. مدیریت باید پول دربیاورد. فوتبال باید درآمدزایی کند. همه تیم‌ها. ولی ما تیم خصوصی نداریم.

*الان باید با ژوزه چه‌کار کنیم؟
می‌خواهید در ایران نتیجه بگیریم؟ همین؟

*بله. فعلاً همین هم خوب است!
ما باید به این فکر کنیم که تیم در آسیا هم موفق باشد.

*بیشترین پولی که در فوتبال ایران گرفتید چقدر بود؟
یک 50 هزار تومان آقای عبده به من داد قبل از انقلاب، سال 55. یک 30 میلیون هم دو، سه سال قبل که مدیر فنی تیم‌های پایه پرسپولیس بودم قرارداد بستم. تازه 10 میلیونش را هم ندادند.

*زمانی که بازی می‌کردید بالاترین قراردادتان چقدر بود؟
آن زمان قرارداد ما سفید بود. فقط یک‌بار 50 هزار تومان گرفتم. آن سال‌ها جلوی تاریخ و مبلغ قرارداد را سفید می‌گذاشتیم. هیچ چیزی نمی‌بستیم. ولی من رفتم قطر برای الاتحاد بازی کردم و آنجا خوب پول گرفتم. از همه بیشتر گرفتم. من خیلی زیاد گرفتم که بچه‌ها گفتند چه‌کار کردی که این‌قدر به تو پول می‌دهند؟ من یک مترجم به آنجا بُرده بودم که با شیخ از طریق او صحبت می‌کردم. به آن شیخ گفتم در تهران یک خانه دارم 5 هزارمتر است و به‌خاطر اختلاف با باشگاهم آمده‌ام اینجا وگرنه این پول را به من نمی‌دادند. آن‌موقع یک پژو 404 داشتم که کَفَش سوراخ بود و با پا ترمز می‌گرفتم! آن شیخ الاتحاد چندسال دنبالم بود. سال 66 که رفتم، دو سال آنجا بازی کردم. گفتم یک خانه در شمیران دارم. کلکسیون ماشین دارم!

*مربی‌تان چه‌کسی بود؟
یک برزیلی بود. داشتم می‌گفتم. به خانه آن شیخ قطری رفتم. در خانه‌اش همه علامت‌های راهنمایی و رانندگی را نصب کرده بود. ببین خانه‌اش چقدر بزرگ بود! داخل خانه‌اش یک کلکسیون ماشین داشت. رفتیم آنجا و بعد قرارداد بستیم.

*زندگی شما هم در قطر تکان خورد؟
بله.

*الان شما فکر می‌کنی چه‌کار باید کرد که پرسپولیس درست شود؟
ما به مردم بدهکاریم. این باعث خوشحالی یک ورزشکار است که مردم نظر مساعدی نسبت به او داشته باشند. ما هرچه داریم از مردم است. ما فوتبالیست‌ها اجازه نداریم مقابل مردم کلاس بگذاریم. این استعدادی که خدا به ما داده، به همه داده. این مردم هستند که ما را بزرگ کردند. پس نباید به راحتی آنها را در نظر نگرفت و بی‌تفاوت بود نسبت به آنها. به همین دلیل فکر می‌کنم اگر فوتبالیست‌های قدیمی از نظر مالی چیزی نگرفتند، از نظر معنوی همه‌چیز دارند چون با مردم هستیم. من اگر به نظام‌آباد نروم دلم تنگ می‌شود. هفته‌ای یک‌بار باید بروم وگرنه دلم تنگ می‌شود. چون آخرش من مگر چقدر می‌خواهم بخورم؟ هرقدر بخورم، آخرش باید بروم ولی اگر انسان خوبی باشی مثل آقای حجازی، نوجوان 15 ساله زیر تابوتت را می‌گیرد. اصلاً بازی‌ات را ندیده، ولی دوستت دارد. پهلوان‌پنبه مثل من زیاد دارد فوتبال اما پهلوان به معنای واقعی که مردمی باشد و دلسوز مردم، ‌کم داریم.

*الان پهلوان‌های واقعی در فوتبال چه‌کسانی هستند؟
حتماً باید اسم ببرم؟

*اسم ببرید بهتر است.
داریم. ولی بهتر است اسم نبرم. در سایر رشته‌ها هم داریم. در فوتبال هم داریم ولی مردم باید لقب پهلوانی را بدهند. مردم باید بازوبند پهلوانی را بدهند. آن ارزش دارد. اگر قرار باشد چهار تا شعار توی استادیوم بدهند و من بشوم پهلوان، این‌که به درد نمی‌خورد. با نوشتن مطبوعات هم کسی پهلوان نمی‌شود. با تعریف نمی‌شود کسی را تحمیل کرد به مردم.

*برگردیم به دربی. دربی 75. شما توقع این نوع بازی را داشتید؟
به‌لحاظ شرایط بازی، بله. استثنا پیش می‌آید که دربی زیبا شود. یک‌بار ما سه بر صفر بردیم. یک‌بار استقلال سه بر یک برد. ولی اکثر دربی‌ها این‌طوری است که بازیکن دوست دارد مساوی شود و تمام، البته نه این‌که به آنها بگویند مساوی کن. همه بازیکنان این‌قدر استرس دارند که دوست دارند سریع تمام شود.

*از این پرسپولیس همین انتظار را داشتی؟
ما از استقلال بهتر بودیم.

*کهکشانی بودید؟
ما بزرگ‌ترین اشتباه‌مان این بود که اول بازیکن گرفتیم بعد مربی آوردیم.

*رویانیان مصاحبه کرد که من چاره‌ای نداشتم. من معطل دنیزلی ماندم و کاری نمی‌توانستم بکنم.
درست است. ولی این کار را می‌توانستند بکنند که یک مربی آشنا به فوتبال ایران را بگذارند آنجا. عاشوری بود که او را برداشتند.

*کرمانی‌مقدم می‌گفت تنها کسی که می‌تواند حاشیه‌های پرسپولیس را جمع کند، محمد پنجعلی است.
لطف دارد. حاشیه بدترین چیز است. ولی تنهایی نمی‌شود کاری کرد البته در جمع کردن حاشیه‌ها تجربه دارم و می‌توانم تیم را جمع کنم. من می‌دانم که بچه‌ها، حتی آن‌هایی که فکر می‌کنم زیرآب‌زن هستند، زیرآب من را نمی‌زنند. وقتی یک‌نفر را به‌عنوان بزرگ‌تر قبول داشته باشند، کاری نمی‌کنند.

*الان بین مربیان پرسپولیسی، کسی را داریم که بتواند به علی کریمی دستور بدهد؟
لحن صحبت باید درست باشد. مربی باید به علی کریمی احترام بگذارد. پرسپولیس می‌تواند یک کمیته فنی گردن کلفت درست کند. کمیته فنی‌ای که تأثیرگذار باشد. دخالت هم نمی‌کند. اول فصل هم می‌نشیند می‌گوید در این نقاط ضعف داشتیم و این‌ها را دیده‌ایم.

*الان شما بخواهید کمیته فنی بچینید برای پرسپولیس، چه‌کسانی را می‌گذارید؟ به‌عنوان مثال زادمهر کسی نبود که بازیکنان زیاد از او حرف‌شنوی داشته باشند.
خب، از سرپرست تیم حمایت نمی‌شود.

*شاید کمیته فنی کارآیی ندارد که مربی کار خودش را می‌کند.
چون باید موافق جهت آب شنا کند. اگر کسی در کمیته فنی ‌ساز مخالف بزند اخراج می‌شود. کمیته فنی با این سیستم نمی‌تواند کاری کند.

*محمد پنجعلی اگر بیاید، واقعاً می‌تواند تیم را جمع کند؟
یک زمانی من و حمید و ناصر فوتبال بازی می‌کردیم و مربیگری هم می‌کردیم. آن موقع بهترین‌ها در این دو تیم بودند اما شرایط سختی داشت پرسپولیس. نایب‌قهرمان هم شدیم. پرسپولیس طوری نیست که نشود جمعش کرد. بچه‌هایی که در این تیم هستند بلدند این شرایط را. نه این‌که خودم را بگویم، کلاً پیشکسوتان پرسپولیس را می‌گویم.

*الان پیشکسوتان پرسپولیس می‌گویند هویت از بین رفته. شما این مسئله را قبول دارید؟
چندسال است که تیم، کسی را نساخته که بیاید برایش زحمت بکشد و به‌عنوان هویت آن باشد.

*اگر به شما پیشنهاد بدهند، برمی‌گردید؟
نه با این شرایط، نمی‌شود خدایی. خدا شاهد است اشتباه است که بگوییم اگر یک‌نفر بیاید شرایط عوض می‌شود.

*می‌توانی تضمین بدهی اگر خواسته‌هایت فراهم شود در کنار ژوزه نتایج خوبی می‌گیری؟
تضمین این‌طوری کسی نمی‌تواند بدهد البته اگر من هم تضمین ندهم، چند نفر دیگر می‌دهند!

*در این سیستم چه‌کاری می‌شود کرد؟ الان اگر رویانیان بیاید بگوید شما بروید به تیم اضافه شوید، چه‌کار می‌کنید؟ چه شرایطی دارید؟
من اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنم. واقعاً دنبال این چیزها نیستم. ولی اگر من بیایم، بچه‌ها را جمع می‌کنم، پیشکسوتان را. دایی و مایلی‌کهن را برمی‌گردانم پرسپولیس. کادرفنی را تشکیل می‌دهیم. مطمئن باشید.

*دایی و مایلی‌کهن اصلاً کنار همدیگر می‌نشینند که بخواهند کنار همدیگر کار کنند؟
این مستلزم این است که همه با هم باشند و از منافع خودشان بگذرند. من کریمی و دایی را کنار همدیگر می‌بینم. دایی و مایلی‌کهن را کنار همدیگر می‌بینم. اگر این‌طوری نشود که نمی‌توان تیم را درست کرد.

*ولی بزرگان فوتبال ما تحمل همدیگر را ندارند.
اگر این‌طوری باشد ما درست نمی‌شویم.

*این مجموعه می‌تواند بیاید کنار همدیگر؟
بله.

*توی کار همدیگر نمی‌گذارند؟
این‌قدر گذشت دارند که این کار را نمی‌کنند.

*پرسپولیس این‌طوری برمی‌گردد به شرایط عادی؟
خیلی بهتر می‌شود. علی‌آقا هم به‌عنوان بزرگ‌تر، هست. آن‌موقع مردم این تیم را دوست دارند. قول می‌دهم به هیچ‌کس احتیاج پیدا نمی‌کنیم. آقای دادکان هم می‌آید.

*دادکان و مایلی‌کهن با همدیگر؟
قول می‌دهم. این‌ها به جایش که برسد از همه رفیق‌تر هستند. یک حساب باز می‌کنیم از این 30 میلیون نفر هوادار کمک می‌گیریم. یعنی این 30 میلیون نفر هر کدامشان ماهی هزار تومان نمی‌دهند؟

*شما می‌گویید فوتبال را باید از پایه و اساس درست کنیم، اینکه راه درآمدزایی نیست. این گدایی است.
شما گفتید با این شرایط چه‌کار می‌شود کرد برای پرسپولیس. من هم کاری که در این شرایط می‌شود انجام داد را گفتم. مردم قبول دارند این موضوع را. آن‌موقع هم تبلیغات می‌کنیم هم تیم دعوت می‌کنیم. استادیوم آزادی را اجاره می‌کنیم، رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ را می‌آوریم و بلیت‌فروشی می‌کنیم. درآمدزایی می‌کنیم.

*مثل کاری که انصاری‌فرد کرد و بایرن را آورد؟
بایرن تا این بغل آمده بود، گفتند اینجا هم بیاید! شما داستانش را نمی‌دانید. خلاصه این شکلی یک تیم حرفه‌ای می‌شویم در دل فوتبال آماتور.

*پس این رؤیایی نیست؟ در عمل می‌شود این کار را کرد؟
من فکر می‌کنم می‌توانم این کار را بکنم.

*برای امسال چه‌کار می‌شود کرد؟
دادکان باید بیاید در هیأت‌مدیره. مایلی‌کهن هم باید بیاید. سعید نعیم‌آبادی، فرشاد پیوس، درخشان و استیلی هم هستند. از نظر فنی نفر کم نداریم. مدیریتی هم کم نداریم. کلانی و کاشانی هستند برای کارهای مدیریتی. مردم هم پشتمان هستند.

*اگر این نفراتی که شما گفتید بیایند، رویانیان باید برود.
اتفاقاً دوست دارم رویانیان هم باشد. زحمتش به بار می‌نشیند. او مدیر خوبی است. باور کنید می‌شود. من که دنبال مدیریت نیستم این چیزها را بلدم. آن‌هایی که دنبال مدیریت بودند خیلی بیشتر بلدند.

*الان برای کادرفنی پرسپولیس چه‌کار می‌شود کرد؟ باشگاه باید صبر کند یا تغییرات بدهد؟
شاید ژوزه با توجه به شناختی که در این مدت از فوتبال ایران به‌دست‌آورده بتواند شرایط را عوض کند. ولی اگر نتوانست، رفتنش اجتناب‌ناپذیر است. این 15، 20 روزی که وقت دارد باید کار کند.

*اگرکسی مثل شما کنار تیم باشد و بتواند مسائل خاص فوتبالی را حل کند، ژوزه می‌تواند کار کند؟
ممکن است اما کار اصولی‌تر این است که دو هفته وقت بدهیم به ژوزه، بعد اگر نتوانست نتیجه بگیرد، شوک وارد کنیم به تیم. اجتناب‌ناپذیر است این مسئله. به‌خصوص که این بنده خدا گفته سال بعد نتیجه می‌گیرد.

*او گفته اگر امسال نتواند، سال بعد تیم را حتماً قهرمان می‌کند.
به نظرم برکناری مربی در همه‌جای دنیا عادی است. هرجا مربی‌ای که نتیجه نمی‌گیرد را برکنار می‌کنند.

*اگر مربی ایرانی بیاید چه تضمینی هست که پرسپولیس را قهرمان می‌کند؟
حداقلش این است که دلمان نمی‌سوزد. اشتباهی که در آوردن ژوزه کردیم را این‌جا جبران می‌کنیم. پرسپولیس مدیریت می‌خواهد. فوتبال ما جدا از همه جای دنیاست. همین که پیشکسوتان نتوانسته‌اند کنار هم باشند خیلی بد است. به خودمان بی‌احترامی می‌کنیم.

*ژوزه گفته من به کمیته فنی کاری ندارم. گفته هیچ چیزی نمی‌توانید به من بگویید جز این‌که بگویید برو.
من می‌گویم کمیته فنی هرچه گفت همان بشود. پارسال هم همین اتفاق افتاد. همین نتایج را گرفتیم. کمیته فنی باید در تیم نقش داشته باشد.

*این‌طوری نقش مدیرعامل فرمالیته می‌شود.
مدیرعامل همین است. نمی‌تواند از نظر فنی دخالت کند. 

*عابدینی اگر باشد قبول می‌کند که دخالت فنی نکند؟
عابدینی باشد می‌تواند بیاید توی کمیته فنی. آنجا یک نظر دارد.

*دو سال قبل که کمیته فنی رأی به مربیگری حمید استیلی داد، ذوالفقارنسب به‌عنوان یکی از اعضای آن کمیته می‌گفت از ما برای انتخاب حمید استیلی سوء‌استفاده کردند.
یعنی شما فکر می‌کردید دایی سرمربی می‌شود؟

*با آن شرایط می‌دانستیم نمی‌شود. قرار نبود دایی باشد.
دایی من را به‌عنوان مشاور فنی خودش در کمیته فنی اعلام کرد. از این‌طرف در کمیته فنی بودم، از آن‌طرف مدیرعامل نامه آورد گفت شما دفاع کنید از برنامه‌های دایی. گفتم چشم. کوچک‌ترین توصیه‌ای هم به ما در مورد دایی یا استیلی نشد.

*شما مطمئن بودید که استیلی سرمربی می‌شود؟
ذهنیت مردم این بود. ولی ما در تلویزیون اعلام کردیم آقای دایی سرمربی هستند. قبلش زنگ زدیم به دایی در اسپانیا. گفتیم نظر ما با شماست. مدیرعامل تیم وقتی فهمید دایی را انتخاب کرده‌ایم گفت من با دایی به مشکل می‌خورم، خداحافظ! ولی ساعت 7 صبح از باشگاه زنگ زدند به ما که دایی قبول نکرد. دوباره بیایید. ما نفر بعدی‌مان استیلی بود. از نظر فنی من حمید را دوست دارم. ولی شرایط فراهم نبود. دید مردم این بود که استیلی مربی تحمیلی است.

*پس شما می‌گویید بعد از تعطیلات باید دو هفته به ژوزه وقت بدهند و اگر جواب نداد، برکنارش کنند؟
بله.

*ولی مبلغ قرارداد او خیلی زیاد است. باشگاه از نظر مالی ضرر می‌کند و برای رویانیان زور دارد که حدود 3 میلیارد بدهد به او و اخراجش کند.
زیاد زور ندارد. از جیب که نمی‌دهد. در این فوتبال هیچ‌کس از جیبش پول نمی‌دهد. چون از جیب نبوده، سخت نیست. این چیزی که من می‌گویم این است که تکلیف را روشن کنید. من دوست دارم 100 میلیارد بدهم مسی یا ژاوی را بیاورم اما موقعی که پول قرار است از جای دیگری باشد، دلسوزی ندارد. در فصل نقل و انتقالات که دیده‌اید، مسابقه می‌گذارند بازیکنان اسمی را جمع کنند.

*پرسپولیس اگر تغییر نداشته باشد و مانوئل بماند، ‌چه اتفاقی برایش می‌افتد؟
فکر کنم تماشاگرانش را از دست بدهد. درجا می‌زنیم.

*سقوط هم ممکن است بکند؟
نه. امکانش نیست پرسپولیس سقوط کند، البته حرف‌های ما تأثیر ندارد. ما درد را می‌گوییم. وقتی کفاشیان می‌گوید امسال نشد چهار سال دیگر، بروید ببینید چه قدرتی پشتش است که این حرف را می‌زند؟

*می‌خواهیم در مورد تحریم کردن تیم مرحوم دهداری از شما سؤال کنیم.
در مقابل این همه مشکلاتی که الان در فوتبالمان هست، آن موضوع هیچ چیزی نبود. همه‌‌اش سوءتفاهم بود.

*کرمانی مقدم می‌گفت شما او را به پرسپولیس بردی.
بله من او را بردم پرسپولیس. او را به قطر هم بردم. آن‌موقع این‌طوری بود که هر فوتبالیستی می‌رفت قطر، باید از شیخ تیمش رضایت می‌گرفت، بعد اجازه داشت از قطر برود. من خسته شده بودم در آن دو سال. داشتم می‌مردم از دلتنگی. گفتم یک بازیکن می‌آورم جای خودم که رضایت من را بدهید بروم. گفتم مرتضی، یک سی‌دی از بهترین صحنه‌های فوتبالت برای من بفرست. سی‌دی را دادم به شیخ. گفتند بگو بیاید. همه التماس می‌کردند بمانند، من التماس می‌کردم بروم. پلیس آوردند مقابل خانه که چرا من نمی‌روم سر تمرین. با شیخ دعوایم شد. خلاصه آمدم ایران و کرمانی را فرستادم آنجا. کرمانی یک مبلغی در ذهنش بود که من گفتم تو حرف نزن، خودم کاری می‌کنم که پول خوبی بدهند. کاری کردم که تقریباً 10 برابر پولی که در ذهن کرمانی بود را به او دادند. نصف پول را آمدند این‌جا دادند به من. پول را ریختم روی پای کرمانی، سکته نکرد خیلی خوب بود. گفت من فقط تو فیلم‌ها دیده‌ام این صحنه را. گفتم به روی خودت نیاور! دو سال قبل از این ماجرا، وقتی خودم داشتم می‌رفتم قطر که قرارداد ببندم، در هواپیما این‌قدر غذا خوردم که داشتم می‌ترکیدم. گفتم نکند کسی نیاید دنبال من و پول نداشته باشم غذا بخورم. خوب غذا خوردم که سیر باشم. بعد دیدم با بنز آمدند دنبالم. پشتش مبله بود. تلفن و تلویزیون و یخچال. آن‌طرف شیخ باشگاه نشسته بود که سه برابر من هیکل داشت. می‌گفتند عاشق بازی تو است. من یک رقمی دادم، گفت فلانی 30 تا گرفته. من گفتم هرکس یک ارزشی دارد. من یک تیم هستم. من را برد هتل رامادا. یک سوئیت در اختیارش بود. یک میز بزرگ غذا چیده بودند که 20 متر بود. همه‌چیز بود فقط برای من و این شیخ. گوسفند و بوقلمون و پرنده‌های درسته. من هم فقط نشسته بودم غذاها را تماشا می‌کردم چون در هواپیما خیلی غذا خورده بودم. بعد هم گفتم چون تمرین نکرده‌ام زیاد غذا نمی‌خورم. من با قرارداد یک‌ساله، سه برابر قرارداد دو ساله بچه‌ها گرفتم. یادم نیست چقدر گرفتم ولی یادم هست که خیلی پول بود.

*چرا پرسپولیس بعد از محمد پنجعلی دفاع آخر خوبی نداشته؟
یک سؤالی می‌پرسید که زشت است من خودم در موردش حرف بزنم. این نظر لطف شماست. به نظر من استعداد زیاد است ولی تداوم نیست. نادر محمدخانی و خاکپور خوب بودند. یک دلیلش این است که ما انتظار داریم به‌خاطر امکانات و رفاهی که وجود دارد، بازیکنان فعلی طوری بازی کنند که ما فراموش شویم. ما پولمان حرفه‌ای است ولی فکرمان آماتور است.

*شما چرا با آن پولی که از قطر گرفتید خراب نشدید؟
در فوتبال ما بازیکنان خیلی زود به همه چیز می‌رسند. پول و شهرت. بازیکن اگر بدون ریاضت به این مرحله رسیده باشد، قدرش را نمی‌داند.

*مشکل سیدجلال حسینی چیست؟
استرس و فشاری که دارند زیاد است.

*خاطره‌ای از دوران حضورتان در پرسپولیس ندارید؟
زمانی که در پرسپولیس بودم در یکی از مسابقات توپ را روی دروازه پرسپولیس سانتر کردند. قلیچ آمد بیرون و داد زد که توپ را می‌گیرد. بعد توپ رفت سمت تیر دو! من حدس می‌زدم قلیچ نتواند توپ را بگیرد. توپ رفت سمت علیدوستی و او با سر زد به سمت دروازه ما. من پریدم و توپ را از روی خط کشیدم بیرون. ولی پایم توی تور دروازه گیر کرد. قلیچ آمده بود بالای سرم و می‌گفت دمت گرم آقاپنجعلی، من را از دست علی پروین نجات دادی. گفتم به جای این حرف‌ها پای من را از توی تور دربیاور.

*فکر می‌کنید امسال پرسپولیس چندم می‌شود؟
اگر فولاد را می‌بردند، راه می‌افتادند. برد خیلی کمک می‌کند. نمی‌دانم چندم می‌شوند. کارشان سخت است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)