اگر کریمی خودش تصمیم می گرفت بدون پول در پرسپولیس بازی می کرد/مدیربرنامه های کریمی کار را به دقیقه 94 کشاند/نمی توانستم حرمت نام پرسپولیس را از بین ببرم/برای بازیکنان خارجی مان تضمین می دهم/قول قهرمانی با فوتبال زیبا را می دهم

 

مرجع خبری پرسپولیس: مصاحبه با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس/قسمت دوم

روشن است كه هر مديري بر اساس برخي سياست‌هاي خود مجموعه تحت مديريتش را اداره مي‌كند، اما از دست دادن بازيكنان بزرگي مثل مازيار زارع، پژمان نوري، ابراهيم توره، پتروويچ، علي كريمي، نيكبخت، رحمان رضايي و مهدي واعظي با هيچ توجيهي براي هواداران نمي‌تواند قابل قبول باشد.

من چنين نظري ندارم. ما در عمل به گونه‌اي نتيجه خواهيم گرفت كه رضايت هواداران را جلب كنيم. همه اين بازيكناني كه از آنها اسم برديد، فصل گذشته در پرسپولیس بودند و ما در ليگ پنجم شديم. اگر اين بازيكنان متناسب بودند، چرا پنجم شديم؟!

 

اما تماشاگر اين گونه تحليل نمي‌كند، تماشاگر شعار مي‌دهد.

ما هم داريم براي آنها توضيح مي‌دهيم. همه اين بازيكناني كه گفتيد و ما نتيجه نگرفتيم يعني اين‌كه براي تيم مفيد نبودند.

معتقديد در ناكامي فصل گذشته پرسپوليس اين بازيكنان مقصر بودند؟

همه ما از بازيكن و مربي گرفته تا مدير عامل باشگاه در اين ناكامي مقصر بوديم. البته ذكر اين نكته را هم ضروري مي‌دانم كه جدايي تعدادي از بازيكنان از پرسپولیس به دليل قراردادهاي يكساله يعني پايان قرارداد آنها با باشگاه بود و ما نمي‌توانستيم اجباري آنها را حفظ كنيم.

 

يكي از انتقادات ديگري كه بر باشگاه پرسپوليس وارد است، همين موضوع يكساله بودن قرارداد بازيكنان است.

اين انتقاد به من برنمي‌گردد، چون اين قراردادها پيش از مسووليت من بسته شده است. ما امسال همه قراردادها را 2 ساله منعقد كرده‌ايم. چون يك پروسه دوساله را دنبال مي‌كنيم كه هدف نهايي اين پروسه قهرماني در جام باشگاه‌هاي آسياست. بر اين اساس قرارداد بازيكنان و حتي مربي نيز با همين سياست دو‌ساله بسته شده است.

 

اما وجود ستاره‌هاي تاثيرگذار براي هر تيمي ضروري است؟

به نظر من اين نام‌ها نيستند كه فوتبال بازي مي‌كنند. آيا نام‌هايي كه از آنها ياد كرديد در فصل گذشته كيفيت واقعي خود را نشان دادند؟ هيچ يك كيفيت خود را بروز ندادند. چرا؟

ما بازيكناني مثل مازيار زارع را دوست داشتيم حفظ كنيم، اما وقتي قرارداد يكساله بوده و باشگاه اماراتي به او يك ميليارد تومان پرداخت كرد، ما چه كاري مي‌توانستيم انجام دهيم.

 

جدا از زارع، هيچ يك از اين بازيكنان سرشناس را نمي‌خواستيد؟

جواب سياه نمايي‌ها را در زمين مسابقه مي‌دهيم

چرا، ما خواستار تداوم حضور همه آنها در پرسپولیس بوديم. پژمان نوري يكي از بهترين بازيكنان ما بود و دوست داشتيم در تيم بماند، اما او به خاطر رودربايستي با دوستانش از تيم جدا شد و به ملوان بازگشت. بعضي بازيكنان اين طوري از جمع ما جدا شدند و برخي ديگر را هم خود نخواستيم. به هر حال بايد به فكر جانشينان آنان مي‌بوديم و اين كار را نيز انجام داديم.

 

جنجالي‌ترين سوژه فصل نقل و انتقالات، جدايي علي كريمي از پرسپوليس بود؛ اتفاقي كه انگشت اتهام را به سمت شما دراز كرد.

از روز اول گفتم خواستار تداوم حضور او در پرسپولیس هستم. با كريمي صحبت كردم و به او گفتم كه هواداران و پرسپوليس بايد براي تو مهم باشند و بر اين اساس سعي كن بعضي از خواسته‌هايت را تعديل كني و ما هم در حد توان با تو همراه مي‌شويم تا اين كار به خاطر هواداران انجام شود. وقتي اين داستان به دست دلال و واسطه رسيد به اينجا ختم شد! بازيكنان وقتي به جايي مي‌رسند، همه را به سمت مدير برنامه‌ها سوق مي‌دهند. مدير برنامه‌ هم به فكر منافع خودش است. مدير برنامه‌هاي كريمي ما را دواند، «بالا و پايين كرد، امروز، فردا، حالا به شما خبر مي‌دهيم، حالا فكس مي‌زنيم و…» تا اين‌كه كار را به دقيقه 94 و وقت اضافه رساند. روز پايان نقل و انتقالات تا ساعت 8 شب در دفتر باشگاه منتظر ماندم تا كريمي وضعيت خود را مشخص كند، اين وسط دو بازيكن هم پشت خط نگاه داشتم تا او تكليفش را مشخص كند كه در صورت حضور او يكي از اين بازيكنان را خط بزنم. تا 8 شب خبري نشد و با هوار محمد و عادل كلاه كج قرارداد بستم. تازه ساعت 10 شب به من زنگ زدند كه حالا بياييد تكليف كريمي را مشخص كنيم. در حالي كه اينجا باشگاه پرسپوليس است، كريمي نه، هر بازيكن ديگر، باشگاه پرسپوليس حرمت دارد. درخواست‌هايي كه مدير برنامه‌هاي كريمي براي ما فرستاد، عبارت بود از اين‌كه از 500 ميليون. 400 ميليون‌تومان آن را تا مهرماه به صورت نقد مي‌خواست. بعد گفت شرط گذاشت كه در نيم‌فصل هم با پرداخت 50 ميليون بتواند از پرسپوليس جدا شود! اين در حالي است كه طبق مصوبه و روال هر باشگاه، بازيكنان اين تيم 30 درصد از پول خود را در اول فصل، 30 درصد نيم فصل و 40 درصد را در آخر فصل دريافت مي‌كنند، ضمن اين‌كه ماليات را نيز خودشان بايد بپردازند. اما كريمي مي‌خواست ماليات را هم ما بدهيم. اين وسط بي‌حرمتي و قرارداد تركمنچاي تنها چيزي بود كه عايد پرسپوليس مي‌شد!

 

معتقديد با اين كار حرمت باشگاه پرسپوليس را حفظ كرده‌ايد؟

باشگاه پرسپوليس حرمتش خيلي بالاست. به نظر من كريمي دلش با پرسپولیس بود، اما بازي خورد. كريمي اگر خودش تصميم‌گيرنده بود در پرسپوليس مي‌ماند، مطمئن باشيد بدون پول هم بازي مي‌كرد، اما برخي او را به اين راه كشاندند. اين واقعيتي غيرقابل انكار است.

 

اين ماجرا ريشه در بحران مديريتي فصل گذشته داشت؟

همه اينها نقش داشتند. از مدير برنامه گرفته تا بحران مديريتي فصل قبل. پرسپولیس يك باشگاه بزرگ و حرمتدار است، هوادارانش حرمت دارند و من به عنوان مديرعامل چنين باشگاهي موظفم حرمت آن را حفظ كنم. شايد عده‌اي ناراحت بشوند، اما در بلندمدت به اين نكته پي خواهند برد كه من كار درستي كردم.

 

به شرطي كه تيم نتيجه بگيرد!

بر فرض اصلا نتيجه هم نگيريم و من از پرسپولیس رفتم، مطمئن باشيد وجدانم راحت است و در آينده هم اين طور در مورد من قضاوت خواهد شد كه كار درستي انجام دادم. بودن يا نبودن من مهم نيست، بايد از يك جايي ريشه بعضي مسائل را خشكاند. يك زماني افنبرگ و برند شوستر را مادام‌العمر از تيم ملي آلمان كنار گذاشتند. شايد در مقطعي تيم ملي آلمان ضرر كرد، اما اصول مورد نظر را حفظ كردند. اگر اصول حفظ شود، براي هميشه سودش به باشگاه‌ها و تيم ملي خواهد رسيد. من اگر مي‌خواستم مماشات كرده و چشم از بعضي مسائل ببندم، سنگ روي سنگ بند نمي‌شد و تاوانش را باشگاه مي‌پرداخت.

 

درباره موضوع درآمدزايي اعلام كرده بوديد كه يك اسپانسر 6 ميلياردي براي باشگاه جذب شده، اين مورد در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

سال گذشته پرسپوليس از نبود اسپانسر لطمه خورد. امسال پيش زمينه‌هاي لازم را فراهم كرده و براي برند پرسپوليس ارزش گذاشتيم. وقتي با حفظ يك سري اصول شرايط خوبي براي باشگاه ايجاد شود، تمام حواشي از بين رفته و به نقاط مثبت تبديل مي‌شوند. وضعيت پارسال هم به لحاظ مالي و هم به لحاظ حيثيتي به باشگاه لطمه زد. وقتي اصول رعايت شود، حتي سرمايه‌گذار و اسپانسر بر اساس اصول مدنظر بسيار راغب‌ترند كه در باشگاه سرمايه‌گذاري كنند. اما اگر هر لحظه سازي زده شود، يقينا اسپانسر هم سمت باشگاه نمي‌آيد. سر بحث اسپانسر خيلي كارشكني شده است، اما با قاطعيت مي‌گويم اين اسپانسر كه علاقه‌مند به پرسپوليس است و قبلا با باشگاه همكاري داشته به پرسپوليس مي‌آيد و حتي پيش قرارداد مربوط هم به امضاي طرفين رسيده و تنها در مورد بندهاي قرارداد در حال كلنجار هستيم تا در نهايت اين قرارداد عملياتي شود. كارهاي ديگري هم در مقوله درآمدزايي داريم، از جمله اين‌كه قصد داريم كارت‌هاي پيش‌بيني مسابقات را به صورت همزمان با باشگاه استقلال توزيع ‌كنيم و اقدامات مشابه ديگر تا مشكل درآمدزايي نداشته باشيم.

 

باشگاه استقلال براي برطرف كردن مشكل زمين تمرين با ورزشگاه دستگردي قرارداد يكساله منعقد كرده، شما در اين زمينه چه اقدامي انجام داده‌ايد؟

با موسسه خيريه عمل قرارداد يكساله منعقد كرديم تا از زمين چمن مربوط براي تمرينات تيم استفاده كنيم. البته درصدديم بعضي امكانات مورد نظر سرمربي را در اين زمين فراهم كنيم. در مجموع اين مشكل هم برطرف شده است.

 

هر چند اين طور از صحبت‌هاي شما استنباط شد كه نتيجه‌گرايي در اولويت نخست شما قرار ندارد، اما در مجموع فصل پيش روي را چطور مي‌بينيد؟

همه تيم‌ها رقيبان جدي ما هستند. پرسپوليس هم آماده شده تا با بازي‌هاي زيبا و كسب موفقيت، هواداران را راضي كند. قصد داريم با نتايج خوب حواشي را جمع و بحث‌هاي اقتصادي و ساختار باشگاه را ساماندهي كنيم.

 

امسال غير از ملامحمد هافبك عراقي، 2 بازيكن برزيلي را نيز به خدمت گرفته‌ايد، چه تضميني وجود دارد كه اين بازيكنان خارجي مثل اكثر خارجي‌هايي كه وارد فوتبال ايران مي‌شوند، ضعيف نباشند؟

4 ماه از نزديك عملكرد تياگو و برزيليا را زيرنظر داشتيم و دوستانم گزارش كاملي از آنها به ما دادند. اين بازيكنان 200 بازي در مسابقات برزيل انجام داده‌اند و حتما در بازي‌هاي ليگ عملكرد آنها را خواهيد ديد و به من نمره قبولي خواهيد داد. مي‌دانم با توجه به خاطرات تلخ گذشته شايد برخي‌ها از حضور اين برزيلي‌ها ترس داشته باشند، اما من به كار خودم يقين دارم.

 

به طور كلي در فصل نقل و انتقالات امسال چقدر هزينه كرديد؟

امسال هزينه تيم را خيلي پايين آورديم و بازيكنان خوب و جوانان با آتيه‌اي گرفتيم، آن هم با قيمت مناسب. قطعا هزينه امسال نسبت به سال گذشته كمتر خواهد بود و كيفيت كار بالاتر.

 

به اين حد خواهيد رسيد كه تماشاگران از شما راضي باشند؟

قطعا همين طور خواهد بود و تماشاگران امسال خلاء كريمي را احساس نخواهند كرد. ما امسال يك تيم ستاره داريم، نه يك ستاره. صحبتم با هواداران اين است كه به تلقين ديگران توجه نكنند. بعضي مي‌خواهند نااميدي را به تيم تزريق كنند و اعتماد به نفس را از مجموعه بگيرند، برخي از مسوولان هم چنين احساسي داشتند، اما وقتي روند كار را توضيح دادم، حس و حالشان فرق كرد. ما جواب كساني را كه سياه‌نمايي مي‌كنند در زمين مسابقه مي‌دهيم.

 

همواره در ابتداي فصل تماشاگران با نگاه به دربي، بحث نقل و انتقالات تيمشان را پيگيري مي‌كنند، به عنوان مديرعامل باشگاه دربي امسال را چطور مي‌بينيد؟

استقلال هم تيم خوبي است، اما اطمنيان دارم كه ما برتري خواهيم داشت.

 

ليگ نهم يك ويژگي ديگر دارد و آن اين‌كه قلعه‌نويي سرمربي سپاهان، مدعي قهرماني شده و اين مربي بندرت در لباس مربيگري مغلوب پرسپوليس شده است؟

شايد امسال شانس نياورد و ببازد. به طور كلي به هواداران اطمنيان مي‌دهم كه امسال راضي خواهند بود و تيم خوبي خواهند ديد. آنها هم از تيمشان و هم از طرح‌هايي كه ما داريم، حمايت كنند. بيايند عضو باشگاه پرسپوليس باشند و از نزديك به صورت شفاف در جريان امور باشگاه قرار بگيرند.

 

چه قولي به هواداران پرسپوليس مي‌دهيد؟

قول قهرماني همزمان با فوتبال زيبا.

گفتگو:اميد توفيقي

قسمت اول

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)