مرجع خبری پرسپولیس : يكي از پيشكسوتان تيم فوتبال پرسپوليس گفت: به خدمت گرفتن اريكسون چاره كار پرسپوليس نيست و فقط پول هنگفتي خرج خواهد شد.

 

ابراهيم آشتياني انتخاب سرمربي خارجي براي تيم فوتبال پرسپوليس را به صلاح اين تيم ندانست و اظهار كرد: از قديم گفته‌اند “آب در كوزه و ما تشنه لبان مي‌گرديم”! واقعا نمي‌دانم براي بهبود اوضاع تيم پرسپوليس چنين نسخه‌هايي پيچيده مي‌شود.

من قبلا با مديريت باشگاه صحبت كردم و معتقدم دراين مقطع اريكسون كه هيچ اگر كاپلو را هم به پرسپوليس بياورند، سود چنداني نخواهد داشت. طبيعي است كه مدت زمان قابل توجهي طول مي‌كشد تا او نسبت به تيمش و عملكرد فوتباليست‌هاي ما شناخت پيدا كند و قطعا نمي‌توان انتظار موفقيت در اين فصل را از او داشته باشيم. مذاكره در اين مقطع براي فصل آينده هم كمي دور از ذهن است و حتي اگر تصور كنيم الان او را بياوريم تا آغاز شروع فصل آينده به شناخت كافي از پرسپوليس برسد هم نمي‌تواند منطقي باشد چرا كه باز فرصت كم است و به اين دليل او نمي‌تواند در حد انتظارات ذهني كه داريم، عملكرد تيم را ارتقا دهد.

 

وي افزود: ضمنا اريكسون كارنامه درخشاني هم ندارد و به خدمت گرفتن او تنها به بار آوردن هزينه بسيار سنگيني براي باشگاه است. شايد اين مربي بخاطر دريافت پول زياد، پيشنهاد پرسپوليس را قبول كند، اما اين فقط يك خرج تراشيدن بزرگ است و نتيجه كافي را نخواهد داشت.

 

آشتياني در بيان چاره تيم پرسپوليس در وضعيت كنوني، گفت: معتقدم اين تيم اصلا نيازي به تغيير سرمربي ندارد. تنها بايد در كادر فني اين تيم حداقل دو نفر از خبره‌ها، تحصيلكرده‌ها و باتجربه‌هاي پرسپوليس، بدون اينكه بخواهند روي نيمكت بنشينند، فعال باشند. كميته فني باشگاه هم بايد متشكل از چهره‌هايي كه مشخصات فوق را دارند، ايجاد و نظارت جدي و مستقيمي بر كار سرمربي تيم داشته باشد. فوتبال الان با فوتبال سال‌هاي پيش تفاوت زيادي كرده كه متناسب با آن بايد نوع تمرينات را هم به طور مستمر تغيير داد. در عملكرد بازيكنان پرسپوليس ديده مي‌شود كه در تمرينات سبك‌هاي جديد را كار نكرده‌اند.

 

وي افزود: در حال حاضر تيم نفت تهران چنين رويكردي را دارد و قديمي‌ها، باتجربه‌ها و كاربلدهايشان دور هم جمع شدند و برنامه‌ريزي دقيق و پيشرفته‌اي براي آماده‌سازي بازيكنان دارند. آنها به طور مداوم نظرات فني را به حسين فركي سرمربي اين تيم مي‌دهند. به همين خاطر هم هست كه نفت با صرف هزينه‌اي بالغ بر يك‌چهارم تيم پرسپوليس، اكنون بالاتر از اين تيم در جدول ليگ قرار دارد.

 

وي خاطرنشان كرد: آن چه مسلم است پرسپوليس خوب بازي نمي‌كند و نتايج درخور انتظاري هم نمي‌گيرد. شايد اگر پرسپوليس خوب و تهاجمي بازي مي‌كرد و نتيجه نمي‌گرفت، هواداران راضي بودند اما هيچ وقت نديديم پرسپوليس تا اين حد دفاعي كار كند. اين تيم در سال‌هاي دور مقابل تيم‌هايي چون گرميو، كلن، منچستر، بايرن مونيخ و… بازي مي‌كرد و حالت تدافعي نداشت اما مثلا مقابل سپاهان پرسپوليس خيلي دفاع مي‌كرد.

 

اين پيشكسوت پرسپوليس تاكيد كرد: مشكل پرسپوليس فني است. مردم از اين تيم دفاع كردن نمي‌خواهند. حميد استيلي روي نيمكت پرسپوليس تنهاست. بايد نوع تمرينات اين تيم عوض شود و رويكرد علمي داشته باشد. امروزه تمرينات بدنسازي اهميت زيادي پيدا كرده و در بحث‌هاي تاكتيكي هم كلاس‌هاي متفاوتي از سبك‌ها تمرين مي‌شود. ظاهرا دستيار آلماني استيلي هم چندان موثر واقع نشده است. شايد اگر من در كادر فني تيم بودم، به طور مثال نمي‌گذاشتم غلامرضا رضايي در بازي با سپاهان بيرون كشيده شود چرا كه او يك بازيكن سرعتي است و نبايد در آن شرايط دفاعي تيم ما، از زمين خارج مي‌شد.

 

آشتياني گفت: پرسپوليس نياز به تغييرات فني اما با همين سرمربي دارد. سال‌ها زحمت كشيده شده تا اين تيم هوادران زيادي پيدا كند اما متاسفانه الان هواداران اين تيم در حال كم شدن است. حتي اگر سرمربي تيم را به يك سرمربي ايراني ديگر تغيير دهيم باز هم چندان كارساز نيست. اسم‌ها اين تيم را موفق نمي‌كند، بايد فن بلد بود. چنين برنامه‌هاي مشخصي وجود دارد اما مسوولان باشگاه مقاومت مي‌كنند.

 

اين كارشناس فوتبال همچنين با انتقاد از سازمان ليگ برتر بخاطر كم شدن سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا، به ايسنا گفت: كم شدن سهميه ما در آسيا يك فاجعه براي فوتبال ماست. متاسفانه خروجي فوتبال ما هر ساله پايين‌تر مي‌آيد. چرا سازمان ليگ برايش سوال نمي‌شود كه چرا سالانه اينقدر در باشگاه‌ها هزينه مي‌كنيم، پيشرفت‌هاي سخت‌افزاري چنداني كه نداريم هيچ، از نظر فني هم ضعيف‌تر مي‌شويم؟! در انگلستان وقتي تيمي به رده پايين‌تر سقوط مي‌كند، چندين متخصص از سوي سازمان ليگ برترشان مامور بررسي علل سقوط آن تيم مي‌شوند. آنها با مشخص كردن علت‌ها به دنبال چاره رفته و تيم‌هايي كه توانايي كيفي و كمي بالايي ندارند، طبق قوانين آنجا خود به خود نمي‌توانند در ليگ برتر باشند.

 

وي خطاب به مسوولان سازمان ليگ، تصريح كرد: سازمان ليگ ما بايد كميته‌هاي فني فعال و ناظر داشته باشد. جدول نوشتن كه كاري ندارد؛ يك بچه‌هم مي‌تواند جدول مسابقات را بكشد اما مهم آن است كه از نظر فني بتوانيد به باشگاه‌ها كمك كنيد. سطح فني ليگ ما سال به سال نزول مي‌كند. اصلا چه دليلي دارد ما با 18 تيم ليگ را برگزار كنيم. چرا كره‌جنوبي و ژاپن كه امكانات سخت‌افزاري غيرقابل مقايسه‌اي با فوتبال ما دارند، اصراري براي داشتن ليگ‌هاي 18 تيمي ندارند؟!

 

آشتياني پايين بودن و معضلات ليگ دسته يك را هم در نزول فني سطح باشگاه‌هاي ايران موثر دانست و ادامه داد: متاسفانه مشكلات و معضلات در رقابت‌هاي ليگ دسته يك ما هم زياد است و تاثيراتش در تيم‌هايي كه به ليگ برتر صعود مي‌كنند و يا تامين نيازهاي فني ليگ برتر مي‌بينيم. ليگ دسته يك بايد به ليگ برتر خوراك بدهد و پشتوانه آن باشد اما بعضي از تيم‌هايش با دست و پا زدن در آن مي‌مانند! بخاطر مشكلات مالي و مسايل حاشيه‌اي، بازيكنان بي‌كيفيتي هستند كه حاضرند مجاني براي اين تيم‌ها بازي كنند. اين باعث مي‌شود استعدادهاي ما كمتر فرصت ظهور داشته باشند. آنجا هم هيچ دليلي وجود ندارد كه 24 تيم در يك ليگ حاضر باشند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)