پرسپولیس نیوز : پیشکسوت و کارشناس فوتبال کشورمان گفت: پرسپولیس با حذف اشتباهات داوری می‌توانست تیم بالای جدولی باشد و این مساله لیگ را فنی‌تر و جذاب‌تر می‌کرد تا تیم ملی هم از ثمره آن استفاده کند.

ابراهیم آشتیانی افزود: در حال حاضر این فقط پرسپولیس نیست که با شرایط کنونی باید نگران داوری‌ها باشد، شرایط فعلی یک هشدار برای فوتبال ایران و خود جامعه داوری است. داوری ایران همین حالا به شکل قابل لمسی در حال از دست دادن جایگاه خود در آسیا است. داورها اشتباهات زیادی داشته‌اند. در تمام موارد اینطور نبوده است اما در بعضی موارد افرادی داور شده‌اند که فوتبالیست نبوده‌اند. این کار، گاهی شغل چندم آنها است و روی کارشان تمرکز و حساسیت لازم را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: کار یک داور چند بعد دارد. قاعدتا تفاوت داورها باید بر اساس توانایی مدیریت آنها در زمین باشد و مسائلی مثل اطلاع و اجرای قوانین باید با رویه مشترکی از سوی همه اجرا شود. البته در اینباره کارشناسان داوری صاحب نظر هستند ولی مسائلی مثل قانون آفساید و قانون پنالتی مسائل مشخصی در فوتبال هستند و داوران در این بخش اصلا خوب عمل نکرده‌اند. نمی‌شود شما یک خطا را در بازی دربی به سود یک تیم پنالتی اعلام نکنی و برخوردی خیلی ملایم‌تر از آن را یکی، دو هفته بعد، برای همان تیم پنالتی اعلام کنی. وقتی چنین می‌شود، نظم لیگ و داوری به هم می‌ریزد. بدون نظم هم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

عضو کمیته فنی پرسپولیس با اشاره به امتیازاتی که پرسپولیس در این فصل از دست داده است تصریح کرد: الان فوتبال به شکلی است که نتایج روی یک گل رقم می‌خورد. از دست دادن فرصت هم برای همه تیم‌ها است و این دلیل نمی‌شود که وقتی قرار است یک تیم گل بزند، عوامل دیگر بازی مثل داور با عملکرد خود مانع از آن شوند. فوتبال با گذشته فرق کرده است و نمی‌شود گفت یک تیم باید آنقدر موقعیت ایجاد کند که اگر اشتباه داوری هم مشکل ساز شد باز پیروزی حاصل شود. عملکرد بازیکنان تیم به مربی و مسئولان فنی مربوط می‌شود و داور هم جای خودش را دارد.

آشتیانی درباره اینکه اشتباهات باید پنجاه، پنجاه باشد، پس چرا در بازی‌های پرسپولیس اکثر قریب به اتفاق اشتباهات علیه سرخپوشان است خاطر نشان کرد: این پدیده جای سوال دارد و نمی‌توان آن را توجیه کرد، البته فکر می‌کنم این مساله بی‌تاثیر نیست که داوران مثل بعضی معلمان اعتقاد دارند اگر بزرگ کلاس را بزنید، بقیه حساب کار دستشان می‌آید. در لیگ هم بزرگتر از پرسپولیس نداریم. از سوی دیگر باید به مسائلی در زمان سرپرستی خودم در پرسپولیس اشاره کنم. در آن فصل یکی از تیم‌های لیگ با حرف و حدیث زیادی قهرمان شد و بعدها یکی از داوران هم در این باره حرف‌هایی زد.

به اعتقاد من دپارتمان داوری باید به جای حساسیت‌های غیر ضروری، روی ارتقای سطح داوری کار کند. آنها روی کارشناسی‌های داوری هم حساسیت نشان می‌دهند اما روی این مساله حساس نیستند که چرا در تصمیم‌های داوران با هم و حتی تصمیم‌های یک داور در بازی‌های مختلف اختلاف وجود دارد.

در واقع قبل از اینکه باشگاهی مثل پرسپولیس و مدیر عامل آن لب به اعتراض بگشایند خود دپارتمان و کمیته داوران باید روی اعتبار داوری حساس بوده و از اشتباهات، شاکی باشند. در این حوزه تعصب کور معنی ندارد. در همان بازی دربی اگر یکی از پنالتی‌ها گرفته می‌شد استقلال هم جلو می‌آمد و آنگاه بازی جذابتر می‌شد و این همه انتقاد پیش نمی‌آمد.

داوری ما وقتی ضعیف باشد، امنیت سرمایه گذاری در لیگ از بین می‌رود. آنها نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند. همین حالا اگر امتیازات از دست رفته پرسپولیس به خاطر اشتباهات داوری را لحاظ کنیم، پرسپولیس می‌توانست یک تیم بالای جدولی باشد. این مساله مسابقات را جذابتر می‌کرد. ورزشگاه‌ها پر می‌شد. اسپانسرها جدی‌تر جلو می‌آمدند. لیگ از نظر فنی و مالی تقویت می‌شد و ثمره همه اینها به تیم ملی و کل فوتبال تزریق می‌شود. به همین سادگی می‌بینیم که داوری چقدر تعیین کننده است و من فکر می‌کنم آنها چنین اهمیتی برای نقش خود قائل نشده‌اند. داوران قشر زحمتکش فوتبال هستند و باید با کم کردن اشتباهات مانع از بر هم ریختن ذهن افکار عمومی نسبت به خود شوند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)