سرانجام باشگاه پرسپولیس برای تقویت خط حمله خود با مهاجم تیم ملی آنگولا به توافق رسید.

سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان، یکشنبه شب “لوکاس ژائو” مهاجم ۳۱ ساله و پرتغالی – آنگولایی با قراردادی یک ساله به تیم فوتبال پرسپولیس پیوست تا شاگرد خوان کارلوس گاریدو شود. ژوآئو با 193 سانتی‌متر قد یکی از بلندقامت ترین بازیکنان لیگ برتر خواهد بود.

این مهاجم ۳۱ ساله سابقه حضور در تیم‌های ناسیونال پرتغال، شفیلدونزدی، بلکبرن و ریدینگ انگلیس، شانگهای پورت چین و ام‌صلال قطر را در کارنامه دارد. این مهاجم ۱۹۳ سانتی‌متر در فصل ۲۳-۲۰۲۲ به همراه شانگهای پورت، قهرمان سوپرلیگ چین شد.

این بازیکن در مجموع ۳۳۸ بازی انجام داده و موفق به ثبت رکورد ۹۳ گل‌ و ۴۳ پاس گل شده است. بهترین عملکرد این مهاجم مربوط به حضورش در تیم ردینگ است که طی ۱۱۶ مسابقه، ۴۲ گل زده است. این مهاجم که بیشتر دوران بازیگری خود را در سه تیم انگلیسی ذکر شده و چمپیونشیپ(دسته اول) انگلیس طی کرده، علاوه بر سابقه گلزنی به آرسنال در جام اتحادیه، حضور بین ۵ گلزن برتر لیگ دسته یک انگلیس را هم در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده است.

از لیگ ستارگان قطر به مقصد لیگ برتر ایران

سرخ‌پوشان پایتخت در شرایطی با ژوائو به توافق رسیدند که این مهاجم باتجربه و 31 ساله، فصل گذشته عضوی از تیم ام‌صلال قطر بود. بازخوانی کارنامه ژوائو نشان می‌دهد که او 10 بازی در لیگ ستارگان قطر، 2 بازی در امیرکاپ و یک بازی در انتخابی لیگ قهرمانان آسیا برای ام‌صلال انجام داده که توانسته 5 بار در نقش گلزن در طول 13 بازی ظاهر شود و 2 پاس گل هم در کارنامه این مهاجم پرتغالی-آنگولایی به چشم می‌خورد.

شیرین‌ترین خاطرات ژوائو از چمپیونشیپ!

مهاجم جدید پرسپولیس که تجربه قهرمانی در فوتبال باشگاهی چین را همراه با تیم شانگهای‌پورت دارد، بیشترین دوران فوتبال خود را در چمپیونشیپ انگلیس گذرانده است؛ به‌طوری‌که او تجربه بازی برای تیم‌های شفیلد ونزدی، بلکبرن و ریدینگ را در کارنامه‌اش دارد و در 241 بازی در سطح دوم فوتبال باشگاهی انگلیس، توانسته 71 گل بزند و 29 بار هم در نقش گل‌ساز درخشیده تا آماری درخشان و البته تحسین‌برانگیز را از خود به جای گذاشته باشد. جالب آنکه ژوائو تجربه بازی در فوتبال باشگاهی پرتغال را هم در کارنامه‌اش دارد که در لیگ برتر این کشور توانسته، 46 بار فرصت بازی به‌دست آورد و 6 گل در کارنامه این مهاجم باتجربه به چشم می‌آید.

مهاجم بلند قامت جدید پرسپولیس در سال‌های ابتدایی فوتبال حرفه‌ای خود در شفیلد ونزدی حضور داشت و بازی‌های زیادی در سطح دوم فوتبال باشگاهی انگلیس انجام داد. ژوآئو در ۵ آبان ماه سال ۹۴ در ترکیب اصلی شفیلد برابر آرسنال قرار داشت و در روزی که تیمش با نتیجه سه بر صفر در جام اتحادیه آرسنال را مغلوب کرد، گل دوم تیمش را به زیبایی به ثمر رساند. این یکی از ماندگارترین گل‌های مهاجم جدید پرسپولیس است. لوکاس ژوآئو در آن مسابقه پیتر چک، گلر مشهور وقت آرسنال را با گل خود مغلوب کرده بود.

این مهاجم ۱۹۲ سانتی‌متری در آن مسابقه با پرشی بلند و ضربه سر محکم دروازه آرسنال را هدف گرفت و در مقابل این ضربه پیتر چک نیز کاری از دستش برنیامد تا ژوآئو گل دوم شفیلد ونزدی در آن مسابقه را به ثمر برساند.

هم‌وطن رونالدو، در جمع آنگولایی‌ها

ژوائو متولد لیسبون پرتغال است و جالب آنکه در رده‌های سنی پایه هم برای تیم ملی این کشور به میدان رفته و حتی تجربه انجام 2 بازی برای تیم ملی بزرگسالان پرتغال را هم زیرنظر فرناندو سانتوس دارد اما با توجه به ترافیک خط حمله تیم ملی پرتغال، او ملیت خود را به آنگولا تغییر داد و در طول 2 سال گذشته توانسته 6 بار فرصت حضور در ترکیب تیم ملی آنگولا را به‌دست آورد. آخرین بازی ملی او در فیفادی قبلی بود که ژوائو برابر تیم ملی کامرون، فرصتی 11 دقیقه‌ای برای بازی به‌دست آورد تا ششمین بازی ملی‌اش رسماً به‌ثبت برسد و یک گل ملی هم در کارنامه مهاجم جدید سرخ‌پوشان پایتخت دیده می‌شود.

این آماری است که لوکاس پیش از حضور در پرسپولیس ثبت کرده است:
شفیلد ونزدی (127 بازی / 29 گل / 13 پاس گل)
ردینگ (119 بازی / 45 گل / 16 پاس گل)
ناسیونال پرتغال (57 بازی / 8 گل / 10 پاس گل)
بلکبرن (13 بازی / 3 گل / 1 پاس گل)
ام الصلال (12 بازی / 5 گل / 2 پاس گل)

اما سوال اصلی هواداران پرسپولیس این است که در پس کارنامه این مهاجم، چه کیفیتی قرار دارد و آیا او گمشده خط حمله تیمشان است یا خیر. در کارنامه ژوآئو، قهرمانی با شانگهای پورت فصل گذشته سوپرلیگ چین دیده می‌شود که به شکلی جالب با حضور یک مربی ایرانی رقم خورد: جهانیار محبی. بنابراین او که حالا در چمپیونشیپ انگلیس فعالیت دارد، راهنمای مناسبی برای این خرید خواهد بود.

جهانیار با اشاره به این انتقال می‌گوید: با توجه به قیمتی که با این بازیکن قرارداد بسته‌اند، بازیکن تاپی نخواهد بود اما احتمالا بازیکن خوبی باشد. نمی‌شود گفت بازیکن تاپ تاپی است، چون به‌ هرحال این اواخر زیاد تیم عوض کرده، اما بازیکن گلزنی است و تکنیک دارد و در لیگ ایران جواب می‌دهد.

او شرط درخشش این مهاجم را هم به این شکل طرح می‌کند: اگر فیت باشد و مواظب باشند که مصدوم نشود، جواب می‌دهد و برای مثال اگر ۱۰ بازی انجام بدهد، حداقل ۴ گل می‌زند، مگر اینکه در این چند وقت که او را ندیدم، تغییر کرده باشد. او بازیکنی است که فوتبال بلد است و سایر مسائل به این بستگی دارد که در چه سیستمی بازی کند و چطور او را فیت نگه دارند.

چالش اصلی پرسپولیس با لوکاس ژوائو از نظر مربی ایرانی، موضوع وفق‌پذیری است: مشکل بازیکنان آفریقایی این است که دیر آداپته می‌شوند اما بخشی از این موضوع به کادرفنی بستگی دارد و امیدوارم بتوانند به او کمک کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)