بازیکن سابق تیم ملی گفت: در واقعیت عملکرد تیم ملی با گفته‌های سرمربی آن، فرسنگ‌ها فاصله دارد و از ایده‌آلی که مطرح شده بسیار دور هستیم.

فرزاد آشوبی، در خصوص برتری یک بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل قرقیزستان در دور اول مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: در ابتدا باید به شرایط اسفناک میزبانی اشاره کنیم جایی که کیفیت زمین چمن ورزشگاه فولادشهر اصفهان اصلاً در حد مسابقه گزینشی جام جهانی نبود. وضعیت بغرنجی را از لحاظ کیفیت زمین چمن ورزشگاه‌ها شاهد هستیم. آزادی، نقش جهان یا فولاد شهر در چنین وضعیت ناگواری نبودند. بازی در ورزشگاه فولادشهر با کیفیت چمنی که داشت اوج بدسلیقگی بود.

تیم ملی کاملاً وابسته به خلاقیت‌هاست

وی ادامه داد: مورد بعدی کیفیت فنی تیم ملی برابر قرقیزستان بود. البته قابل پذیرش است که در دیدار‌هایی حریف برخلاف انتظار بسیار بهتر ظاهر می‌شود یا تیم‌تان در حد استاندارد همیشگی بازی نمی‌کند ولی نمایشی که از تیم ملی در بازی‌های اخیر دیده‌ایم، دلنشین نبوده است. بار‌ها و بار‌ها امیر قلعه‌نویی وعده بازی مالکانه و هجومی را دادند، اما در واقعیت عملکرد تیم ملی با گفته‌های سرمربی آن، فرسنگ‌ها فاصله دارد و از ایده‌آلی که مطرح شده بسیار دور هستیم. تیم ملی ایران کاملاً وابسته خلاقیت‌هاست و نقشه راه جمعی ندارد. گلی که به قرقیزستان زدیم روی اشتباه دروازه‌بان این تیم به دست آمد، چون شوتی که امید نورافکن زد قدرتی نداشت که نیاز به دفع دو ضرب داشته باشد و می‌شد یک ضرب جمعش کرد. تیزهوشی مهدی طارمی در پیگیری توپ و اقدام نورافکن برای شوتزنی گره‌گشا شد و در غیر این صورت نمی‌توانستیم برنده اولین دیدار مرحله پایانی انتخابی شویم.

اجازه ندهیم امارات سوار بازی شود

بازیکن سابق تیم ملی درباره دیدار تیم ملی برابر امارات گفت: امارات در جام ملت‌های سال گذشته هم نشان داد تیم قابل احترامی است. قطعاً ظرفیت فوتبال این حریف عربی قابل قیاس با فوتبال ایران نیست ولی سرمایه گذاری وسیع در زمینه زیرساخت‌ها و برنامه ریزی مدرن به همراه استفاده از مربیان روز دنیا باعث شده تا همان داشته‌های اندک هم در بهترین کیفیت و فرم خود قرار بگیرند. قطعاً کار سخت‌تری نسبت به بازی با قرقیزستان داریم ولی روی کاغذ سبک و سنگین می‌کنیم، به هر شکل سنگینی کفه ترازو به سمت ماست. اینکه به لحاظ عملکردی روز‌های درخشانی را سپری نمی‌کنیم موضوع دیگری است ولی به طور کلی دست برتر را نسبت به امارات داریم. مگر اینکه نمایش بسیار ضعیفی ارائه کنیم. اجازه دهیم تا میزبان سوار بازی شود و بتواند به نتیجه دلخواه برسد.

با سرعت نور به سمت قهقرا حرکت می‌کنیم

وی در مورد اینکه برخی معتقدند جوانگرایی وظیفه تیم ملی بزرگسالان نیست، تصریح کرد: این عین واقعیت است که نیرو‌های جوان در دل باشگاه‌های خود فرصت بروز و ظهور پیدا کنند. جوانگرایی وظیفه باشگاه‌هاست، بهترین بازیکنان جوان دیده خواهند شد و فرصت دعوت به تیم ملی را پیدا می‌کنند ولی ما با سرعت نور به سمت قهقرا حرکت می‌کنیم. کم توجهی و کم دقتی به تیم‌های پایه در فوتبال ایران را لمس کردم. خروجی این عملکرد اشتباه را به وضوح می‌بینیم. رسیدن تیم امید به المپیک از نیم قرن گذشت، همین اتفاق در مورد صعود به فینال جام ملت‌های آسیا تکرار شد، بیش از سه دهه از قهرمانی یک تیم باشگاهی ایرانی در آسیا می‌گذرد، آخرین قهرمانی در بازی‌های آسیایی برای تیم امید به ۲۰۰۲ با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ بازمی‌گردد، تیم زیر ۲۳ ایران برابر هنگ‌کنگ حذف می‌شود.

دورنمای خوبی در انتظار فوتبال ایران نیست

آشوبی افزود: تمامی هشدار‌ها در مورد ناکامی تیم‌های ایرانی در هر رده سنی ملی و باشگاهی را نادیده می‌گیریم. وضعیت زیرساخت‌های ما هم به جایی رسیده که بهترین و بزرگ‌ترین ورزشگاه کشورمان مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظارش است. آن قدر به سادگی از مشکلات گذر کردیم که امروز معضلات فوتبال ایران هستند و حل کردن آنها عزمی راسخ می‌طلبد که چنین عزمی اگر وجود داشت پیش از این دیده می‌شد. دورنمای خوبی در انتظار فوتبال ایران نیست و باشگاه‌ها باید فرصت بیشتری به بازیکنان جوان خود بدهد که ریسک چنین فرصت دادنی هم در باشگاه‌ها نیست. در تیم ملی هم سرمربی می‌تواند بهای بیشتری به بازیکنان آینده‌دار بدهد و در مصاف با حریفانی مانند قرقیزستان می‌توان به جوان‌تر‌ها بازی داد تا فضای بازی در تیم ملی بزرگسالان را لمس کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)