«علیرضا بیرانوند» حالا بهترین پنالتی‌گیر بازیکن پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است و آماری درخشان، مقابل این ضربات دارد.

بازی کردن با نفت مسجدسلیمان می‌توانست برای پرسپولیس دردرسرساز شود. پرسپولیسی‌ها دقیقه 11، با اشتباه سینا اسدبیگی یک پنالتی تقدیم حریف کردند و باز هم، علیرضا بیرانوند در نقش منجی اجازه باز شدن دروازه تیمش را نداد. واکنشی خوب که دروازه پرسپولیس را بسته نگه داشت و فرصت بردی پر گل را، تقدیم این تیم کرد. بیرانوند این فصل در بازی با گل‌گهر هم، پنالتی زودهنگام حریف را گرفته بود. دروازه‌بانی که پنالتی زدن به او، حالا به چالشی دشوار برای بازیکنان حریف تبدیل شده است.

بالاتر از همه

علیرضا بیرانوند، رکورددار مهار پنالتی برای پرسپولیس در لیگ برتر محسوب می‌شود. پیش از بازی امروز، او این رکورد را با دو دروازه‌بان سابق پرسپولیس شریک بود. بیرانوند تا به حال سه پنالتی برای پرسپولیس گرفته است. یک بار در لیگ نوزدهم مقابل استقلال موفق به مهار پنالتی شد و دو بار هم این فصل، در بازی با گل‌گهر و نفت مسجدسلیمان، جلوی باز شدن دروازه پرسپولیس را گرفت. در هر 3 بازی، بیرانوند زمانی پنالتی گرفت که نتیجه بدون گل مساوی بود و پرسپولیسی‌ها، به لطف بسته ماندن دروازه‌شان توانستند هر سه مسابقه را برنده شوند. بعد از بیرانوند با گرفتن 3 پنالتی، محمد محمدی و نیلسون با مهار 2 پنالتی در رده بعدی پنالتی‌گیرترین دروازه‌بان‌های پرسپولیس در لیگ برتر هستند.

موفقیت 50 درصدی

بیرانوند در بازی با نفت مسجدسلیمان، برای هجدهمین بار در لیگ برتر روبروی یک ضربه پنالتی ایستاد. از این 18 پنالتی، فقط 9 ضربه تبدیل به گل شده‌اند. 9 ضربه دیگر را، یا بیرانوند مهار کرده و یا بازیکنان حریف نتوانسته‌اند دروازه را درست هدف بگیرند. امید گل پنالتی در فوتبال یا شانس گل شدن هر پنالتی، در حالت عادی 73 درصد است. زمانی که بیرانوند درون دروازه باشد اما، این شانس به 50 درصد می‌رسد. دروازه‌بان اصلی پرسپولیس و تیم ملی، توانسته احتمال گل شدن پنالتی‌هایش را به شکل محسوسی کاهش دهد.

ستاره لحظات حساس

پرسپولیس و تیم ملی، پیش از این فصل هم بارها از توانایی ویژه بیرانوند در مهار پنالتی استفاده کرده‌اند. معروف‌ترین مهار پنالتی بیرانوند، به جام جهانی 2018 و گرفتن ضربه کریستیانو رونالدو مربوط می‌شود. او چند ماه بعد در جام ملت‌های آسیا، پنالتی عمان را در مرحله یک هشتم نهایی مهار کرد. مهمترین پنالتی گرفتن او در پرسپولیس هم، به دربی تهران مربوط می‌شد که جلوی گل شدن ضربه علی کریمی را گرفت. بیرانوند البته سابقه مهار پنالتی مقابل پرسپولیس را هم دارد. لیگ پانزدهم، او در دروازه نفت تهران مقابل پنالتی مهدی طارمی واکنش موفقی داشت و پرسپولیس در آن مسابقه، نتوانست به پیروزی برسد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)