مرجع خبری پرسپولیس : سرخپوشان پایتخت در آخرین مسابقه پیش از تعطیلات نیم فصل با وجود ارائه یک بازی ضعیف موفق شدند ششمین برد فصل خود را ثبت کنند. پرسپولیس در این مسابقه با سیستم 2-2-2-4 و مطابق شماتیک زیر به میدان آمده بود:

کرانچار در این مسابقه به خوبی اصل غافلگیری را رعایت کرده بود و با بازی دادن به ابراهیم شکوری هواداران پرسپولیس و مربیان تیم حریف را کاملآ غافلگیر کرد. این غافلگیری البته به خود شکوری هم سرایت کرده بود و خصوصآ در نیمه اول لقب بازنده تمام عیار کاملآ شایسته این بازیکن بود. دو نیمه این بازی را باید به طور کاملآ جداگانه بررسی کرد.
در نیمه اول در شرایطی که دو مدافع کناری پرسپولیس, یکی اولین بازی فصل خود را برای پرسپولیس انجام می داد و دیگری بعد از مدتها از مصدومیتی سخت برگشته بود, به هیچ عنوان نتوانستند جناح تخصصی خود را پوشش دهند. در این سیستم بازی پرسپولیس همانطور که در زیر میبینیم تنها بازیکنانی که در کانال کناری قرار دارند مدافعان کناری پرسپولیس هستند:

 تنها بودن مدافعان کناری پرسپولیس و همچینین سطح پایین بازی آنها سبب شد کناره های زمین محل مناسبی برای طراحی حملات بازیکنان ابومسلم باشد. بارها شاهد بودیم که بازیکنان ابومسلم از جناحین , خصوصآ سمت چپ, مدافع مستقیم خود را دور زده و با ارسال توپ به پشت محوطه جریمه برای بازیکنان خود موقعیت گل فراهم می کردند. همانطور که دیدیم گل تیم ابومسلم هم روی همین ضعف پرسپولیس در جناحین و اصرار بازیکنان ابومسلم به کار از جناح چپ رقم خورد. حرکتی که در نهایت به ایستگاهی ختم شد و بار دیگر ضعف دروازه بانهای پرسپولیس در زاویه بندی و چیدن دیواره دفاعی دیده شد.
اما شاید مهمترین مشکل پرسپولیس در نیمه نخست میانگین پایین دوندگی بازیکنان در زمین بود. بازیکنان پرسپولیس در اکثر دقایق این نیمه بسیار بی تفاوت در در زمین قدم میزدند و با آسانگیری عجیبی به بازیکنان حریف اجازه شوت زنی و ایجاد موقعیت می دادند. بهترین توصیف از بازی پرسپولیس در نیمه اول این بود که پرسپولیس از بازی خودش انرژی نمی گرفت. بازیکنان این تیم نمی توانستند شور و هیجان کافی را برای خود ایجاد کنند و به همین دلیل بازی ضعیف با آمار بالایی از هدر دادن توپ را شاهد بودیم.
اما در نیمه دوم با یک تغییر تاکتیکی ساده و تبدیل تاکتیک تیم به 2-3-1-4 را شاهد بودیم. با باز شدن خط هافبک پرسپولیس در عرض زمین قسمت عمده ضعف پرسپولیس در جناحین پوشش داده شد و عملآ بازیکنان ابومسلم توان عبور از سد هافبکهای پرسپولیس را نداشتند. عادل کلاه کج به عنوان هافبک متمایل به راست و هوار ملا محمد به عنوان هافبک متمایل به چپ کاملآ جلوی مدافعان حریف را برای نفوذ در کنالهای دفاعی پرسپولیس را گرفتند. در ادامه با افزایش آمار نفوذ محمد به خاطر کم شدن فشار بر روی او و همچنین بازی نسبتآ بهتر شکوری در نیمه دوم کانالهای کناری کاملآ برای ابومسلم بسته شد. نکته ای که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که زمانی که تیم حریف به قدری در تحت فشار قرار دادن پرسپولیس ضعیف است که تنها با یک تغییر تاکتیک ساده تمام برنامه های این تیم در یک نیمه خنثی می شود چرا این تغییر باید پس از یک نیمه تحت فشار قرار داشتن صورت گیرد.
در این نیمه با باز شدن بازی و دوندگی عادل کلاه کج و بازی خوب و کاملآ مثبت تیاگو فراگا در میانه میدان، بازی کاملآ در اختیار پرسپولیس قرار گرفت. در نهایت تنها پس از 10 دقیقه بازی منطقی تر و بهتر از پرسپولیس شاهد به ثمر رسیدن گل پیروزی پخش این تیم روی حرکت ترکیبی و زیبا بودیم. عکس العمل پرسپولیس پس از به ثمر رساندن گل دوم , برخلاف گل اول که کاملآ عقب رفت و به دفاع پرداخت, این بود که بازی را با دادن پاس های عرضی و حفظ توپ در اختیار گرفت و یک بازی تاخیری را در دستور کار قرار داد.
با حضور میثم بائو تعداد هافبک های میانی پرسپولیس افزایش یافت و بائو که در نقش هافبک راست بازی می کرد, عملآ یار کناری کریم باقری در میانه زمین بود و سمت راست تیم کاملآ در اختیار علیرضا محمد قرار داشت و بائو تنها در زمان نفوذ محمد از راست به او اضافه می شد. حضور مهدی شیری هم موجب شد حفظ توپ در میانه میدان بیشتر و بهتر انجام شود و پرسپولیس عملآ هیچ برنامه ای برای به ثمر رساندن گل های بیشتر نداشت و تنها برنامه هافبک های پرسپولیس ایجاد تاخیر در بازی بود.
این سه امتیاز بسیار مهم و حساس در شرایطی کسب شد که بازیکنان پرسپولیس هیچ پیشرفتی در کارهای تکنیکی و تاکتیکی از خود بروز ندادند و این قضیه قطعآ در ادامه فصل مشکلات زیادی را برای سرخ پوشان پایتخت به همراه خواهد داشت.تداوم پاس های رو به عقب و تفکرات تدافعی و امید به ضد حملات که در بازی های اخیر از کرانچار مشاهده شد نوید روزهای شیرینی را برای پرسپولیس نمی دهد. با توجه به اینکه پرسپولیس در لیست تیم ملی دو بازیکن بیشتر ندارد کرانچار باید به بهترین شکل از تعطیلات نیم فصل استفاده کند و اشکالات تاکتیکی عمده ای را که در یکی دو بازی اخیر در تیم مشاهده شده را رفع نماید.

گروه آنالیز مرجع خبری پرسپولیس

انتهای گزارش اختصاصی / امانت داری – استفاده از این خبر با ذکر نام مرجع خبری پرسپولیس مجاز است

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)