پرسپولیس نیوز : استاد بزرگ شطرنج ايران باخت فني تيم ملي در مسابقات داخل سالن آسيا در كره جنوبي را نتيجه نداشتن انديشه سيستمي در مديريت كلان شطرنج كشور دانست و آن را يك فاجعه و آبروريزي براي مديران اين رشته توصيف كرد.

 ماجراي باخت فني تيم ملي شطرنج ايران در كره جنوبي پس از آن آغاز شد كه تيم ملي شطرنج ايران متشكل از احسان قائم مقامي، پوريا دريني، اصغر گلي زاده، آتوسا پوركاشيان، ميترا حجازي پور و سارا سادات خادم الشريعه، در مسابقات تيمي پس از آنكه چهار دور بازي كرد، در دور پنجم مقابل ازبكستان قرار گرفت.
دراين مسابقه فهرست چهاربازيكني كه قرار بود مقابل اين تيم بازي كنند،در زمان مقرربه مسوولان برگزاري مسابقه اعلام نشد و تيم با تركيب احسان قائم مقامي، اصغر گلي زاده، ميترا حجازي پور و سارا سادات خادم الشريعه به ميدان رفت و با نتيجه سه بر يك اين تيم را شكست داد، ولي وقتي تيم ازبكستان نسبت به تركيب ايران اعتراض كرد نتيجه ۴برصفر به نفع ازبك ها تغيير كرد.
براساس قوانين چنانچه تيمي فهرست بازيكنان خود را پيش از آغاز مسابقه به مسوولان برگزاري در زمان مقرر اعلام نكند بايد براساس فهرست اوليه در چيدمان قرار گيرد و فهرست اوليه احسان قائم مقامي، پوريا دريني، آتوسا پوركاشيان و ميترا حجازي پور بود.
امير باقري استاد بزرگ شطرنج كه زماني مديريت تيم هاي ملي ايران را برعهده داشت، در گفت وگو با ايرنا گفت: مسووليت مدير تيم هاي ملي، هماهنگي نكات فني بين بازيكنان، مربيان و مسوولين است و درحقيقت وي واسطه مربيان تيم هاي ملي با بازيكنان و مسوولين فدراسيون است.
نخستين استاد بين المللي شطرنج ايران پس از انقلاب افزود: فدراسيون شطرنج با هدف صرفه جويي در هزينه ها، اين پست را در چارت سازماني حذف كرد و مسووليت هاي متعدد مدير تيم هاي ملي را به افراد مختلف در فدراسيون با تجربه فني كمتر واگذار كرد.
استادبزرگ شطرنج ايران گفت: مدير تيم هاي ملي نقش مستقيم در موفقيت تيم هاي ملي دارد و نداشتن مدير تيم هاي ملي در فدراسيون شطرنج سبب شد تا برخي مشكلات بروز پيدا كند و اشتباه تيم شطرنج ايران در كره جنوبي رخ دهد و در اين شرايط هر كسي مسووليت را به گردن ديگري مي اندازد.
باقري كه مدال برنز المپيك بازي هاي فكري چين در سال ۲۰۰۸ را در كارنامه دارد، افزود: در حقيقت مقصر اصلي اين مسئله، ضعف سيستم حرفه اي فدراسيون شطرنج است كه مديريت تيم هاي ملي را بدليل صرفه جويي حذف كرد و محصول آن يك آبروريزي بزرگ براي شطرنج ايران بود.
وي گفت:اعزام تيم هاي ورزشي به مسابقات برون مرزي مشكلات خاص خود رادارد و مخصوصا در رشته شطرنج اين مشكلات مضاعف تر است. نبود مدير تيم هاي ملي باعث مي شود تا فشار زيادي روي مربي و يا دبير فدراسيون شطرنج وارد شده و اين اشتباهات رخ دهد.
استاد بزرگ شطرنج ايران البته گفت كه نبايد بروز اين نوع اشتباهات را گردن يك نفر انداخت، بايد بپذيريم كه در كار سيستمي خود دچار مشكل هستيم و مشكل را از ريشه حل كنيم.
باقري كه علاوه بر بازيكن شطرنج، در كسوت مربي و مسووليت هاي اجرايي به شطرنج ايران خدمت كرده، در اين مصاحبه گريزي به عملكرد شطرنج ايران در سال هاي اخير زد و گفت: در سال هاي گذشته سطح شطرنج ايران در دنيا ارتقا يافته و عناوين قهرماني و سومي آسيا را بدست آورده ايم و چندين استاد بزرگ جديد به شطرنج ايران معرفي شده است.
وي با بيان اينكه متاسفانه در ادامه نتوانستيم اين كيفيت را ارتقا و يا حفظ كنيم، گفت : چند سال پيش چندين مربي خارجي هم زمان در فدراسيون شطرنج فعاليت مي كردند و در نتيجه فعاليت آنها شطرنج دختران ايران به رده كمتر از ۲۰ دنيا رسيد و شطرنج مردان نيز در المپياد جهاني رده ۳۸ دنيا را به دست آورد و اين نشان مي دهد كه تا چه اندازه مربيان تراز اول دنيا روي بازيكنان تاثير مي گذارند.
جايگاه شطرنج ايران تا پنج سال پيش در دو بخش مردان و زنان درجهان بين ۵۵ تا ۶۰ بود.
استاد بزرگ شطرنج ايران گفت: با تغيير نگاه مديريتي در فدراسيون شطرنج، مربيان خارجي نيز از ايران رفتند و از سال گذشته هيچ مربي خارجي در كنار تيم ملي شطرنج ايران در بخش دختران و پسران نبود.
باقري افزود: اگر در مسابقات داخل سالن آسيا هم يك مربي خارجي در كنار تيم ملي حضور دارد، صرفا به دليل آن است كه گفته شود فدراسيون مسووليت هاي خود را انجام داده است در حالي كه اين گونه نيست و اينگونه مربي خارجي استخدام كردن، جز اتلاف وقت و سرمايه حاصلي ندارد.
وي گفت: به دليل آنكه در دو سال اخير، تيم هاي شطرنج ايران از لحاظ فني حمايت نشده و مربي به صورت تمام وقت در اختيار نداشته اند در مسابقات داخل سالن آسيا نيز نتيجه خوب نگرفتيم.
استاد بزرگ شطرنج ايران گفت: در سال هاي گذشته برخي استادان بزرگ به بهانه هاي مختلف محروم شده اند، وجود نگرش تهديدآميز روي بازيكنان و مربيان شطرنج باعث مي شود انان از حالت آرامش خارج شوند و عطاي بازي شطرنج را به لقاي آن ببخشند.
باقري توضيح داد كه به همين دلايل در سال هاي اخير استاد بزرگ همايون توفيقي دراوج جواني و حرفه اي گري كم فروغ شده است، استاد بزرگ الشن مرادي ابدي كه همواره در جايگاه نخست و يا دوم برترين هاي شطرنج ايران بوده انديشه مهاجرت را در سر بپروراند و به اسم ادامه تحصيل و در حقيقت با هدف آسودگي خاطر مهاجرت كند.
استادبزرگ شطرنج ايران گفت: چنانچه روندحمايت ازشطرنج در ايران اصلاح نشود، شطرنجبازان مستعد و تراز اول ديگري نيز از ايران مهاجرت خواهند كرد.
وي البته به اين نكته نيزاشاره كردكه فقط سياست هاي اتخاذ شده درفدراسيون سبب آسيب به شطرنج ايران نشده است و كاهش بودجه فدراسيون نيز دليل موثري در اين زمينه است و امروز حمايت هاي هميشگي از فدراسيون شطرنج صورت نمي گيرد.
باقري توضيح داد كه اكنون شرايط به گونه اي است كه شاهد افت ليگ برتر شطرنج ايران در دو بخش مردان وزنان هستيم و بيم آن مي رودليگ برتر شطرنج در بخش زنان در سال جاري برگزار نشود.
استادبزرگ شطرنج با بيان اينكه ليگ برتر مردان نيز چنگي به دل نخواهد زد، گفت: مهمترين ركن شطرنج حرفه اي در دنيا، باشگاه ها هستند و فدراسيون شطرنج در برخورد با باشگاه ها و جذب حمايت كننده مالي ونگرش نسبت به ليگ برتر ضعيف عمل كرده است و هيچ كميته منسجمي براي جذب حمايت كننده مالي نداشته است.
وي گفت:شطرنج ايران احتياج به سرمايه گذاري خوب دارد تاارتقا يابد. نمي توان بااسطوره سازي و ستاره سازي به موفقيت درازمدت رسيد. با اسطوره سازي شايد بتوانيم روزي در آسيا به جايگاه نخست دست يابيم، اما آيا واقعا جايگاه شطرنج ايران در آسيا نيز نخست خواهد بود؟
باقري گفت: اينكه در فدراسيون شطرنج و يا هر ورزش ديگري مجبور هستيم برنامه ريزي كوتاه مدت را در اولويت قرار دهيم، قطعا ضربه خواهيم خورد، براي پيشرفت بايد انديشه بلندمدت داشت.
استاد بزرگ شطرنج ايران ورزش واليبال را مثالي روشن در برنامه ريزي بلندمدت معرفي كرد و گفت: بايد نگاه مديران ارشد ورزش كشور به شطرنج همانند نگاه كشورهايي مانند چين و يا فرانسه باشد. اين كشورها درسال هاي دور چندين استاد بزرگ برجسته روس را استخدام كردند و با برنامه ريزي بلندمدت به قطب هاي شطرنج دنيا تبديل شدند.
وي به مديريت رييس فدراسيون شطرنج در دو دوره مسووليت خود در اين فدراسيون اشاره كرد و گفت: در دوره هاي گذشته تلاش بسياري از لحاظ سخت افزاري و ساختن ساختمان براي شطرنج كرد، او البته شطرنج ايران را در آن دوره از صفر به ۱۰ رساند، اما امروز براي ارتقاي شطرنج از ۱۰ به ۱۵ با مشكل مواجه است، چرا كه امروز ديگر بايد به كار كيفي پرداخت و در اين زمينه با مشكل مواجه هستيم.

 

گفتنی است رئیس فعلی فدراسیون شطرنج تا یک هفته پیش جدی ترین گزینه وزارت ورزش برای سپردن مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)