علیه دنیزلی و قطبی باند درست نکردم / به من یک ماه هم فرصت ندادند، با دنیزلی یک سال و نیم قرارداد بستند

مرجع خبری پرسپولیس : روزی که کمیته فنی پرسپولیس تصمیم گرفت بعد از علی دایی، استیلی رفیق صمیمی حبیب کاشانی را به عنوان سرمربی تیم انتخاب کند، صدای اعتراض اکثریت هواداران پرسپولیس از دقیقه۳۰ بازی اول برابر ملوان شنیده شد تا استیلی بداند سکونشین‌های پرسپولیس را در کنار خود ندارد.

 

 

او در‌‌ همان بازی فهمید هواداران پرسپولیس با حضور او به عنوان جانشین دایی موفق نیستند.

نظری که هفته به هفته با توجه به نتایج پرسپولیس در لیگ بر موافقانش افزوده شد و کار را به جایی رسید که او بعد از حذف پرسپولیس در جام حذفی آن هم مقابل استقلال کناره گیری‌اش را اعلام کرد تا با بسته شدن پرونده حضور او در پرسپولیس برگ جدیدی از زندگی ورزش‌اش باز شود.

 

امروز با توجه به حضور دنیزلی در پرسپولیس این تیم از بلاتکلیفی خارج شده اما استیلی همچنان بلاتکلیف است. سرنوشت استیلی چه می‌شود؟ او که می‌گویند هم اکنون از ۲ تیم لیگ برتری پیشنهاد دارد آیا چوب رفاقت با کاشانی را خورد؟ یا تجربه لازم را برای سرمربیگری پرسپولیس نداشت؟ برای رسیدن به این پاسخ این سوال‌ها، صحبت‌های استیلی را در زیر دنبال کنید:

 

 

تصور می‌کردید روزی با این شرایط از پرسپولیس جدا شوید؟
به هیچوجه اما شما هم قبول دارید در شرایط ایده آل به پرسپولیس نیامدم.

 

 

خودتان پذیرفتید؟
درست است، اما باید فرصت بیشتری به من می‌دادند.

 

 

۱۵هفته، فرصت کمی بود؟
به دلیل رفتن علی دایی از پرسپولیس پروسه انتخاب سرمربی کمی طولانی شد و پرسپولیس زمان را از دست داد. بازیکنان تیم به دلیل حضور در فینال جام حذفی خسته بودند و به استراحت نیاز داشتند. از طرفی حدود ۷ بازیکن ما به تیم ملی دعوت شدند. وقتی که من انتخاب شدم یک تیم نصف و نیمه را تحویل گرفتم.

 

 

به نظر می‌رسد دنبال بهانه تراشی هستید چون به شرایط تیم واقف بودید؟
بالاخره یک نفر باید می‌آمد و تیم را جمع می‌کرد.

 

 

چرا کمیته فنی بعد از علی دایی شمارا انتخاب کرد؟
فکر می‌کنم برنامه‌ای که داده بودم آنقدر موفق به نظر می‌رسید که اعتماد آن‌ها را جلب کرد.

 

 

رفاقت شما با کاشانی در این انتخاب تا چه حد تاثیرگذار بود؟
شاید صفر درصد.

 

 

به ما حق می‌دهید باور نکنیم؟
واقعیت همین است.

 

 

روزی که سرمربی شدید، این امکان نبود با توجه به مشکلات بر روی خواسته‌ها خود پافشاری کنید؟
می‌خواستم اما چون دیر شروع کرده بودیم و زمان را از دست داده بودیم، بیشتر از این نمی‌توانستم کاری انجام دهم. بازیکنان خوب جذب سایر تیم‌ها شده بودند. یکسری بازیکنان هم در لیست ما بودند که نشد جذب کنیم. نمی‌خواهم در این خصوص بیشتر صحبت کنم. بحث روی این موضوعات گذشته و سکوت کنم بهتر است.

 

 

این سکوت به ضرر خودتان است. از هوادار گرفته تا مدیر جدید، ناکامی‌های پرسپولیس را متوجه شما می‌دانند…
من که نباید جای دیگران صحبت کنم.

 

 

اما می‌توانید از خودتان دفاع کنید…
برای بر آورده کردن انتظارات باید به من زمان می‌داند. امروز پرسپولیس با دنیزلی قرارداد بسته است. به او یکسال و نیم فرصت داند اما به من یک ماه هم فرصت ندادند و در اولین بازی پرسپولیس هوادار علیه من و تیم شعار داد. البته این را هم باید بگویم بعضی شعار‌های هواداران خطی بود.

 

 

پیگیری کردید تا ببینید هوادار از کجا خط می‌گرفت؟
این اتفاق به مسایلی جدای از فوتبال گره خورد. اگر می‌دانستم قرار است این اتفاقات بیفتد، هیچوقت نمی‌آمدم چون آدمی نیستم که دنبال حاشیه و جار و جنجال باشم.

 

 

اما حواشی اطراف شما زیاد شد؟
چه کار کنم. اینکه تقصیر من نیست.

 

 

گفته شده استیلی در زمان قطبی و حتی دنیزلی با ایجاد باند درصدد زمین زدن این دو بوده‌؟
این حرف‌ها دروغ است. کذب محض است. تهمت است. خودم قطبی را به کاشانی پیشنهاد دادم. حالا چطور ممکن بود که می‌رفتم علیه آنان باند درست کنم. در آن زمان هم حرف و حدیث زیاد بود. به همین دلیل در زمان قطبی دو بار استعفا دادم اما به همراه کاشانی و خوردبین آمد خانه من و خواست به تیم برگردم. در زمان آری هان هم کمک بودم اما از این حرف و حدیث‌ها خبری نبود و رابطه خیلی خوبی با هم داشتیم. در کشور ما همین که بین سرمربی و کمکش اختلاف نظری پیدا می‌شود سریع آن را به باند و باندبازی ارتباط می‌دهند. اگر در زمان قطبی و حتی دنیزلی صحبتی می‌شد فقط برای کمک به تیم بود و در این میان ممکن بود در بعضی مواقع با این مربیان اختلاف نظر هم پیدا می‌کردم.

 

 

این اختلاف نظر‌ها به خصوص با قطبی به قهرمانی پرسپولیس منجر شد. قهرمانی که به نام شما زده شد؟
این قهرمانی به نام قطبی بود. او سرمربی پرسپولیس بود و ما هم کمک کردیم. در آن سال هم شرایط سختی داشتیم. یادم هست با ۵ نفر تمرینات را شروع کردیم اما شکر خدا تیم جا افتاد و قهرمان شد.

 

 

امسال چرا از آن تجربه موفق استفاده نکردی؟
صددر صد استفاده کردم.

 

چرا جواب نداد؟


فوتبال یک پروسه زمان بر است. هر چقدر هم تجربه داشته باشید اما زمان نداشته باشید، نمی‌توانید کاری انجام بدهید.

 

 

نمی‌توانستید برای خودتان زمان بخرید؟
هوادار فرصت نداد. وقتی از‌‌ همان بازی اول علیه تیم شعار می‌دهند، دیگر چه توقعی می‌توان داشت.

 

 

شاید چند نتیجه مطلوب، باعث سکوت آن‌ها می‌شد؟
از زمان آقای رویانیان ۱۳مسابقه برگزار کردیم. ۷ بازی را بردیم، سه تا باختیم، سه تا را هم مساوی کردیم. از این بهتر باید نتیجه می‌گرفتم.

 

 

پس چرا هوادار ساکت نشد؟
حرمت‌ها شکسته شده بود. پرده احترام میان من و هوادار افتاده بود و دیگر نمی‌توانستم کاری بکنم.

 

 

این اتفاقات درحالی افتاد که کاشانی رابطه خوبی با لیدرهای پرسپولیس داشت؟
وارد این مسایل نمی‌شوم. شاید آقای کاشانی تلاش کرد اما نشد. کار کردن در پرسپولیس و استقلال خیلی سخت است و بعضی مشکلات در پاره‌ای از زمان، کمر تیم را می‌شکند.

 

 

اما نباید فراموش کنیم شما عضو خانواده پرسپولیس بودید و با مشکلات آشنا بودید؟
قبول دارم چون مشکلات را می‌شناختم، هر کاری لازم بود انجام دادم، به همین دلیل پیش وجدانم شرمنده نیستم. صبح تا شب زحمت کشیدم اما فقط آن همه زحمات نبود. سالی که پرسپولیس قهرمان شد، نقش هوادار خیلی پر رنگ بود. چون حمایت هوادار بود فشار به تیم نمی‌آمد. از طرف دیگر تیم از روز اول خوب نتیجه گرفت و آن شرایط کمک کرد تا هوادار از تیم حمایت کند اما امسال همه چیز بر عکس شد.

 

 

چرا بیشتر ناهنجاری‌ها از دو تیم پرسپولیس و استقلال سرچشمه می‌گیرد؟
این دو تیم همیشه زیر ذره بین رسانه‌ها هستند. همه حواسشان به قرمز و آبی است. به کوچک‌ترین حرکت این دو تیم توجه خاصی می‌شود.

 

 

مثل حرکت شیث و نصرتی در بازی با داماش؟
با وجود تمامی مشکلاتی که تیم داشت ولی یک حرکت ضد اخلاقی نداشتیم اما شیث و نصرتی با این حرکت که انتظارش را هم نداشتم، تیم را زیر سوال بردند.

 

 

این عدم انتظار از جانب نصرتی بود یا شیث؟
فرقی نمی‌کند. مهم این است که این اتفاق افتاد.

 

 

ولی پرسپولیس به لحاظ ساختار تیمی هم مشکل داشت؟
بازی با داماش می‌توانست یک شروع تازه برای پرسپولیس باشد اما افتادن این اتفاق و تعطیلی ۲۰روزه لیگ به دلیل بازی‌های تیم ملی، برنامه‌های ما را به هم زد. دعوت از ۷ – ۸ بازیکن به تیم ملی باعث شد تمرینات به صورت نامنسجم برگزار شود. این سه دلیل باعث شد تیم نتواند شرایط مطلوبی را که به دست آورده بود، حفظ کند.

 

 

در جایی گفته بودید اگر شرایط عادی بود در پرسپولیس موفق می‌شدید؟
به این مساله ایمان دارم. در فوتبال روز دنیا قبل از مسایل تاکتیکی و بدنی، شرایط روحی و روانی اهمیت دارد. تیمی که به لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی نداشته باشد، نمی‌تواند کاری در زمین انجام بدهد. این مساله خیلی مهم است. روزی که از تیم جدا شدم به بچه‌ها گفتم می‌روم تا کمی فشارهای از روی تیم برداشته شود.

 

 

چرا اینقدر دیر استعفا کردی؟
دو بار کناره گیری کردم و از رویانیان خواستم موافقت کند اما ایشان مخالفت کرد اما بعد از بازی با استقلال به این نتیجه رسیدم که رفتنم به تیم کمک می‌کند. به همین دلیل رفتم. البته دراین میان خیلی‌ها گفتند کاش زود‌تر می‌رفتم اما وقتی دیدم پرسپولیس کسی را به رای جایگزینی‌ام ندارد ماندم. باشگاه دنبال مربی بود اما با کسی به توافق نرسیده بود. به همین دلیل ماندم تا مدیریت با خیال آسوده به دنبال مربی باشد. در واقع خودم را فدای پرسپولیس کردم تا تیم کمتر ضربه بخورد.

 

 

شما جزو نسل طلایی فوتبال هستید اما همین نسل در امر مربیگری موفق نبود. منصوریان، خداداد عزیزی، خاکپور، مدیر روستا و… امروز از چه جایگاهی در فوتبال برخوردارند؟
مربیانی در فوتبال ما موفق شدند که حداقل دو- سه سال زمان داشتند. غلام پیروانی ده سال در فجر بود. ابراهیم‌زاده چندین سال است در ذوب آهن کار می‌کند. مربی که ثبات داشته باشد می‌تواند موفق باشد اما در شرایطی که ما کار کردیم با عملکرد این مربیان قابل قیاس نیست. نسل من تمام مراحل مربیگری را طی کرده. من خودم حداقل یک دفعه سرمربی نشدم. ۵سال دستیار بودم و در این مدت مدارک مربیگری‌ام را گرفتم. از لحاظ تجربه هم، هم بازیکن پرسپولیس و هم تیم ملی بودم و آن همه بازی بین الملی در کارنامه دارم. من با این پشتوانه‌ای که در فوتبال دارم نتوانم کار کنم و مدیر به من اعتماد نکند و زمان ندهد پس چه کسی باید در این فوتبال کار کند؟ نسل من نیاز به ثبات کاری دارد. حداقل دو فصل زمان بدهند بعد اگر نتیجه نگرفتیم حق با آنهاست. فوتبال خم رنگرزی نیست. باید زمان داشته باشید تا موفق شوید.

 

 

دنیزلی هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت، به نظر شما انتخاب دنیزلی، انتخاب درستی بود؟
این وضعیت در آینده مشخص می‌شود اما امروز مهم این است که هوادار پرسپولیس از آمدن دنیزلی خوشحال است، به همین دلیل از او حمایت می‌کند. همین مساله به پرسپولیس کمک می‌کند تا ادامه مسابقات را بهتر طی کند اما این را هم باید بگویم دنیزلی استاد من بود و اگر امروز از من بخواهد به طور حتم به او کمک می‌کنم تا بتواند پرسپولیس را به تیمی مطلوب تبدیل کند.

 

 

به عنوان کسی که ۱۵هفته در کنار تیم بوده چه توصیه‌ای برای دنیزلی دارید؟
دنیزلی باید بازیکن بگیرد. در خط حمله، در کناره‌ها و شاید دروازه پرسپولیس هم با کمبود مواجه است. مربی اگر ابزار نداشته باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

 

 

بااینکه مرتب صحبت از اخلاق می‌کنید اما جزو معدود بازیکنانی هستید که تجربه زندان را دارید؟
تجربه قشنگی بود.

 

 

قبول این حرف کمی سخت است؟
برای من که تجربه شیرینی بود. حدود ۷- ۸ سال پیش بعد از بازی استقلال – پرسپولیس که بین بازیکنان دعوا شد، من با یکی از بازیکنان درگیر بودم. محمد نوازی با سر ضربه‌ای به صورتم زد و من هم عصبانی شدم و حسابی از خجالت هم درآمدیم. بعد از بازی مسوولان گفتند فوتبالیست‌ها خیلی پررو شده‌اند و باید حالشان را بگیریم. درست بعد از بازی جام جهانی۹۸فرانسه بود. به همین دلیل آمدند من، نوازی، برومند، رافت وعلی انصاریان را بردند. البته من نمی‌خواستم بروم اما علی آقا گفت برو، خودم مشکل را حل می‌کنم. خلاصه ما را سوار ماشین کردند و به بازداتشگاه میدان توپخانه بردند. علی آقا هم آمد اما فقط رافت و انصاریان را آزاد کردند و من، نوازی و برومند را نگه داشتند و فردای آن روز ما را بردند دادگاه. قاضی گفت: شما ورزشکار هستید و الگوی شما حضرت علی (ع) است. نباید این کار را می‌کردید. به صورت حضرت علی (ع) آب دهان انداختند اما ایشان واکنشی نشان نداد و گذشت کرد. من هم در جواب گفتم من خاک پای حضرت علی (ع) هم نمی‌شوم اما ضربه به سر درد دارد. بعد از جلسه دادگاه ما را به زندان قصر بردند. سه روز ملاقات ممنوع بودیم. بعد ما را به بند انتقال دادند. در این سه روز با خیلی از زندانی‌ها صحبت کردیم ودوست شدیم. یکی از آن‌ها که بچه شمال هم بود، آمد پیشم و گفت ناخواسته و بر اثر یک اتفاق کسی را کشته و خواست اگر می‌توانم برایش رضایت بگیرم. بعد از آزادی تحقیق کردم و دیدم حرفش درست است، رفتم شمال از خانواده مقتول رضایت گرفتم و آن بنده خدا آزاد شد. بعد از این اتفاق با خودم گفتم قسمت این بود که کار من به زندان کشیده شود، تا کار این بنده خدا را انجام بدهم.

 

 

گویا شما جزو فوتبالیست‌هایی هستید که دست خیر هم دارد؟
اگر بتوانم کاری بکنم، انجام می‌دهم. چند سال پیش در قلعه حسن خان که یک منطقه محروم است مدرسه فوتبال زدم. هفته‌ای سه – چهار جلسه خودم می‌رفتم، مدرسه فوتبالم رایگان بود. خیلی تلاش کردم در جلساتی که شرکت می‌کنم روی مسایل اخلاقی تکیه کنم. جالب است بدانید چند وقت پیش یکی از آن بچه‌ها را دیدم که درس خوانده و لیسانس علوم سیاسی گرفته بود. وقتی آمد خودش را معرفی کرد، باور کنید انگار دنیا را به من داده بودند. از این کار‌ها اگر بتوانم انجام می‌دهم، خیلی خوب است. مردم از فوتبالیست‌ها توقع دارند.

 

 

در پایان اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.
در این فوتبال مدیریت ثبات ندارد. مربی ثبات ندارد. در این میان مربی جایگاه متزلزل‌تری نسبت به جایگاه مدیر دارد. تیم بزرگی مثل پرسپولیس که هوادارش از‌‌ همان روز اول نتیجه می‌خواهد به همین دلیل فشار می‌آورد و در بعضی مواقع که تیم نتیجه نمی‌گیرد، سعی می‌کند با دادن شعار، مربی تیم را بر کنار کند. به همین دلیل هم هست که هم در استقلال وهم در پرسپولیس زود به زود شاهد تغییر مربی هستیم. از هوادار‌ها می‌خواهم به دنیزلی فرصت بدهد تا او در کمال آرامش کارش را انجام بدهد.

 

 

* گفت و گو: ایلنا

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)