رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال می‌گوید دلیل تاخیر در پرداخت حق‌الزحمه داوران از فصل سیزدهم این است که می‌خواهند مبلغ این حق‌الزحمه را افزایش دهند اما این افزایش مبلغ بیش از یک ماه است که منتشر دستور علی کفاشیان است.

فریدون اصفهانیان در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح چرایی پرداخت نشدن حق‌الزحمه داوران در فصل سیزدهم لیگ برتر اظهار کرد: با توجه به اینکه چهار، پنج سال است که حق‌الزحمه داوران افزایش نداشته به رییس فدراسیون نامه‌ای نوشتیم که این افزایش در مجمع پیش‌رو مطرح و تصویب شود.

وی ادامه داد: اکنون میزان حق‌الزحمه داوران برای هر بازی 500 هزار تومان است که ما نظر داریم آن را 60 درصد افزایش دهیم. این نامه را بیش از یک ماه قبل به کفاشیان داده‌ایم ولی هنوز هیچ جوابی داده نشده است. مسوولان باید سنگ تمام بگذارند تا این افزایش رقم بخورد چون با وضعیت فعلی کار سخت است.

در روزهای اخیر و با شدت گرفتن اتهام‌زنی‌ها علیه داوران، کم بودن دستمزد داوران به عنوان یکی از دلایل گرایش آنها به فساد و تبانی عنوان شده است. اصفهانیان در این باره گفت: درست است که دستمزدها کم است اما فکر نمی‌کنم داوری به این خاطر کم کاری کند. حقوق معلم‌ها هم کم است. خودم معلم هستم و پس از 30 سال خدمت ماهی 700، 800 هزار تومان می‌گیرم.

وی افزود: مسوولان باید بدانند که اگر حق‌الزحمه داوران برای هر بازی یک میلیون تومان باشد و در طول سال همیشه به میدان برود، یعنی 30 بازی را قضاوت کند، دستمزدش می‌شود 30 میلیون تومان که در برابر پول‌های رد و بدل شده در فوتبال رقمی نیست.

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ادامه داد: پارسال و دو سال قبل، فدراسیون با مشکلات مالی روبه‌رو بود. ان‌شاءالله امسال با کمک وزارت ورزش و جوانان مشکلات حل شود. در دو سال گذشته وزارتخانه کمکی نکرد. امسال انتظارات از فدراسیون به دلیل صعود تیم ملی به جام جهانی بیشتر است.

وی افزود: این روزها هرکسی از مدیرعامل و مربی گرفته تا افراد دیگر درباره داوری حرف می‌زنند در حالی که قضاوت فوتبال یک کار تخصصی است. متاسفانه این افراد روی داوران فشار می‌آورند در حالی که این همه مشکل برای داوران هست که یکی از آنها حق‌الزحمه کم است. داوران ما دارای شغل‌های دیگری هستند و مشغله کاری دارند. تا کی باید این وضعیت برای داوران وجود داشته باشد.

سرمربی پاس همدان در اظهار نظری گفته است که دو روز پیش از دیدار تیمش برابر پیکان در لیگ دسته یک، فردی با او تماس گرفته و گفته اگر مبلغ خاصی پول ندهد، تیمش بازنده می‌شود.

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در این باره هم گفت: بارها گفته‌ام که اگر فدراسیون به تنهایی توان حل این مشکلات را ندارد، از نهادهای دیگر کمک بگیرد. در روزنامه خواندم که افشین پیروانی گفته در دوران مربیگری‌اش در استیل‌آذین، پزشک تیمش گفته فلان داور مبلغی پول خواسته تا تیمش را برنده کند. من می‌گویم خیلی‌ها ممکن است از ظرف داور حرف بزنند در حالی که داور خبر نداشته باشد. در آن ماجرا هم شاید پزشک تیم برای خودش پول خواسته است.

اصفهانیان در ادامه درباره صحبت‌های علی دایی مبنی بر اینکه اصفهانیان به جای آنکه بگوید 8 میلیون تومان برای دایی پول نیست، ثابت کند که حق با داورش بوده، گفت: نمی‌خواهم چیزی را ثابت کنم. منظورم این بود که کمیته انضباطی وقتی جریمه‌ای می‌کند باید بازدارنده باشد. معلوم است که بازدارنده نبوده که دایی کارش را تکرار می‌کند.

وی ادامه داد: ببینید کی‌روش در بازی تیم ملی برابر کره‌جنوبی چه رفتاری کرد که بلافاصله اخراج شد؟ دایی از مربی کدام تیم بزرگ یاد گرفته که این رفتارها را انجام دهد؟ او اسطوره فوتبال ایران است و مردم به او احترام می‌گذارند پس باید سعی کند مانند یک اسطوره رفتار کند. اگر من نوعی مشکل دارم با مدرک ثابت کنند نه اینکه آبروی مرا ببرند.

اصفهانیان درباره آخرین وضعیت پرونده محسن قهرمانی هم گفت: او هیچ یک از اتهاماتی را که علیه‌اش مطرح است قبول ندارد و می‌گوید که مساله را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

وی درباره اینکه – بنا به گفته علی دایی – از شکایت باشگاه نفتون از محسن قهرمانی بیش از چهار ماه می‌گذرد، اظهار کرد: بررسی پرونده باید تا به حال نتیجه می‌داد. اگر دلیل و مدرکی هست ببرند و ماجرا را تمام‌کننده ما نمی‌خواهیم بی‌دلیل از کسی دفاع کنیم اما رسانه‌ای کردن اتهامات پیش از اثبات آنها درست نبوده است. باید این «نگاه منفی به همه داوران» تمام شود.

وی در ادامه گفت: نهادهایی مثل کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و وزارت اطلاعات وارد ماجرا شده‌اند. باید همه این کارها یک کاسه شود تا هرچه زودتر تمام شود.

اصفهانیان در پایان گفت که برای تعیین تکلیف مساله افزایش حق‌الزحمه داوران به صورت حضوری با کفاشیان، تاج، بهروان و آیت‌اللهی صحبت کرده است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)