رئیس کمیته داوران گفت: کمیته داوران و مجموعه فدراسیون که در راس آن مهدی تاج هستند، دوست دارند فصل پایان خوشی از لحاظ عدالت برای تیم‌ها داشته باشد

خداداد افشاریان درمورد شرایط داوری کشور در هفته های پایانی لیگ برتر، اظهار داشت: ان‌شاءالله بتوانیم یک آرامش به هفته‌های پایانی لیگ بدهیم. قبل از صحبت کردن در این مورد باید ۲ نکته را بگویم. با توجه به حساسیت مهدی تاج روی تیم‌ها و فصل، همراه با سایر اعضا و ارکان فدراسیون، ۳_۲ جلسه را با او برگزار کردیم تا بتوانیم بهترین تیم داوری‌ را برای بازی‌ها بچینیم.

وی افزود: کمیته داوران و مجموعه فدراسیون که در راس آن مهدی تاج هستند، دوست دارند فصل پایان خوشی از لحاظ عدالت برای تیم‌ها داشته باشد اما اتفاقاتی در روند بازی‌ها می‌افتد که ممکن است تیمی ناراحت شود که برخلاف میل باطنی خود ما باشد یا داور اشتباهی کند. تا وقتی انسان قضاوت می‌کند، اشتباه دز مسابقات است. به هیچ عنوان طرفدار هیچی تیمی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان و .‌‌‌‌‌.. نیستیم. آنچه برای ما مهم است قضاوت خوب داوران است تا حق به حقدار برسد.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: برخی مواقع در بازی‌ها صحنه هایی پیش می‌آید که ممکن است برخلاف نظر کارشناسان از نظر ما اشتباه نباشد. اتفاقاتی افتاده و شاید عده‌ای از حمایت کردن ما از داوران ناراحت باشند اما خط قرمز ما جز آبروی خودمان، داوران و فدراسیون فوتبال است. شاید یک روز همه هجمه ها به خاطر آن صحنه‌ای باشد که پیام حیدری پنالتی نگرفت. یک تا دو هفته قبل موعود بنیادی‌فر در بازی استقلال و گل‌گهر پنالتی‌ای گرفت که برخی گفتند پنالتی نیست. برخی کارشناسانی که در بازی با گل‌گهر گفتند پنالتی نیست همان‌ها گفتند در بازی با پرسپولیس پنالتی برای استقلال اعلام نشد. آن پنالتی کاملا درست بود.

افشاریان تاکید کرد: در بازی با گل‌گهر از تصمیم داور حمایت کردم و آن پنالتی کاملا درست بود. برای من استقلال و پرسپولیس فرقی ندارد بلکه وظیفه‌ام است از داور خود حمایت کرده و با حق و عدالت رفتار کنم. باز هم می‌گویم خط قرمز من آبرو و اعتبار خودم، کمیته داوران و داوران است. هیچگونه سنخیت، نسبت و تمایلی با هیچ تیمی در کشور نداریم. فردا باید در روز قیامت آرامش داشته باشیم و داوران‌مان نیز به آرامش برسند.

وی درخصوص اینکه آیا داوران بازی‌های ۳_۲ هفته اخیر نمره قابل قبولی گرفته‌اند، گفت: لیگ یک ما خیلی حساس شده اما شاید این هفته حساسیتش کمتر از هفته قبل باشد. در لیگ برتر نمی‌دانیم جام را به چند شهر ببریم و مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد‌‌. تیم سقوط کننده هم معلوم نیست و می‌طلبد واقعا در انتخاب داوران ریسک نکنیم. سعی داریم پخته‌ترین و باتجربه‌ترین داوران خود را انتخاب کنیم.

رئیس کمیته داوران گفت: در هفته دربی هیچ اشتباهی نداشتیم‌. در این هفته نیز اشتباهاتی داشتیم که در روند نتیجه بازی تاثیرگذار نبود. با هیچ داوری مماشات نکنیم و هر ناظری از نمره داور راضی نباشد، با آن داور کنار نخواهیم آمد.

افشاریان درمورد اینکه شنیده می‌شود جلسات ناظران دیر به دیر یا اصلا برگزار نمی‌شود، گفت: جلسات را باید زمانی برگزار کنید که مفید و موثر باشد.

وی ادامه داد: شاهد بودید در ابتدای فصل همه کلاس‌ها را با ابهت و عزت برگزار کردیم، امکانات خوب و لباس اصلی دادیم. خیلی شیک کلاس‌ها را برگزار کردیم به این امید که داوران در مسابقات خوب کار کنند. در نیم فصل نیز همین کار را برای ناظران خانم و آقا برگزار کردیم و کسی نباید از ما به خاطر کلاس‌ها ناراحت باشد زیرا کارمان را به بهترین شکل انجام دادیم. امیدوارم این ۲ هفته لیگ برتر، ۳ هفته لیگ یک و پلی آف لیگ ۲ را با آبرو و عزت برگزار کنیم زیرا ممکن است سرنوشت یک تیم را مشخص کند و باید با سربلندی از آن بیرون بیاییم.

افشاریان درمورد فیلم منتشر شده از کلاس داوران پیش از شروع فصل که شائبه زیادی نسبت به تطبیق نداشتن تصمیم داور دربی درمورد توضیحات خودش با آن فیلم منتشر شده، گفت: همه فیلم‌ها و رفتارهای آموزشی فیفا به این خاطر است که فهم خوبی از آن صحنه داشته باشیم. هیچ صحنه‌ای مشابه صحنه دیگر نیست. بازی اینترمیلان را در این هفته دیدید. همان صحنه دربی اتفاق افتاد که VAR آن را رد کرد. نمی‌خواهم به صحنه دربی بازگردم اما فهم داور ما از آن صحنه پنالتی نگرفتن پنالتی بود. یک عده گفتند باید پنالتی بگیرد که به آن‌ها احترام می‌گذاریم و یک عده هم گفتند که نباید پنالتی می‌گرفت اما به هر حال آن بازی تمام شد. داور آن بازی قضاوتش را کرد و بیرون آمد.

وی درمورد اظهارات حسین عسگری مبنی بر اینکه در کلاسی که او مدرسش بوده رد شده است، توضیح داد: عسگری بزرگ ما است. او نزدیک به ۷۰ سالش است اما ۲ سال است مدام علیه من صحبت می‌کند. من به این دلیل که مانند برادر بزرگ‌تر و پدر من دست‌کم در داوری می‌ماند، محترمانه رفتار کرده و سکوت مطلق کردم. آن شب هم دیدید من در برنامه نبودم. ۳ هفته مانده به پایان مسابقات باید کمک کنید آرامش به داوری بازگرد‌د‌ اما آن شب اتفاقی افتاد که همه به من حمله کردند. بابت هر صحنه‌ای گفت کمیته داوران و افشاریان. معلمی شغل انبیا است و یک استاد وظیفه خیلی خاصی دارد.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ادامه داد: هیچ وقت یک معلم نباید رمز، ضعف و مشکلات دانش آموزش را بروز بدهد. ۳۰ سال معلم بودم و اگر قرار بود دانش آموزی که نزد من خطا کرده بروز بدهم، دیگر معلم نیستم. ۲۰ سال قبل در یک تستی دو متر جلو آمدم. آن زمان جوان بودم و اشتباه کردم اما یک سال بعد خود حسین عسگری به من کارت ملی داد. ۲۰ بازی که تا زانوی بازیکن خون آمده بود، خودش به من ابلاغ داد. اگر من فاسد بودم و مشکل داشتم، خود عسگری زیر سوال می‌رفت. مجموعه فدراسیون هم به من رای کرد و اعتماد داد. الان رئیس کمیته داوران کشور هستم. با همه این تفاسیر هنوز هم شاگرد حسین عسگری هستم.

افشاریان درخصوص اینکه داوران ۴۵ ساله فصل آینده هم قضاوت خواهند کرد، پاسخ داد: چگونه بگویم. یک چالش بسیار بزرگ داریم. ما در ایران داوران ۴۵ ساله داشتیم که جزء داوران باتجربه بودند. اکنون تعداد داوران خیلی زیاد است و باید یک متر و خط‌کشی بگذاریم تا به استاندارد برسیم. ممکن است در این حالت یک عده تاوان پس بدهند و یک عده هم به حقشان نرسند.

وی افزود: به تنهایی نمی‌توانم کاری انجام بدهم‌. روسای هیات‌ها، هیات رئیسه، تیم‌ها و فدراسیون فوتبال باید کمک کنند تا بتوانیم به جامعه داوری آرامش بدهیم. در نهایت جایی که انسان قضاوت می‌کند، اشتباه وجود دارد . امیدوارم با ورود VAR همه مشکلات حل شود.

رئیس کمیته داوران درمورد احتمال بازگشت علیرضا فغانی در لیگ برتر، پاسخ داد: او در لیست فدراسیون استرالیا است.

افشاریان درمورد اظهارات خسرو حیدری مبنی بر اینکه باید در فینال جام حذفی از داور خارجی استفاده شود، گفت: او نظر خودش را گفته است‌. نمی‌خواهم در مقابل آن‌ها بایستم و حرف دیگری بزنم اما داوران بسیار خیلی خوبی داریم و این موضوع در ذهن داوران ما خطور نخواهد کرد. اگر قرار است فینال با هر تیمی برگزار شود، داور ایرانی با قضاوت خوب خودش بازی را سوت خواهد زد. سلام مرا به تمام استقلالی‌ها به ویژه خسرو حیدری برسانید. امیدوارم در هفته باقی مانده کار را به خوبی جلو ببریم.

وی درخصوص اینکه آیا در هفته‌های باقی مانده دچار کمبود داور در تمام سطوح نخواهند شد، خاطرنشان کرد: به حدی داور اضافه داریم که نمی‌دانیم چه کار کنیم. ان‌شاءلله بتوانیم داوران خوب را برای هفته‌های پایانی داشته باشیم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)