رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در خصوص استفاده از VAR در فوتبال ایران توضیحات ویژه ای را ارائه داد.

خداداد افشاریان درباره موضوع واردات VAR (کمک داور ویدئویی ) گفت: به نظر می‌رسد تا سال آینده هم در حسرت این تکنولوژی بمانیم و شاید انتهای فصل آینده یعنی فصل ۲۱ بتوانیم از این دستگاه برای بازی‌ها بهره ببریم.

او افزود: صرف نظر از هزینه خرید این دستگاه، هنوز در شهرهای ما جایگاه، سخت افزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز مانند اتاقک‌ها و تلویزیون برای استفاده از این تکنولوژی فراهم نیست. در واقع مسائلی وجود دارد که در حیطه اختیارات فدراسیون فوتبال هم نیست و باید ساختارها ایجاد شود تا بتوانیم بهره ببریم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اشاره به وضعیت هدست‌های مورد استفاده توسط داوران گفت: در حال حاضر داوران هدست دارند اما برخی از آنها کارایی خود را از دست داده‌اند. طبق تصمیم سازمان لیگ، برای مسابقات لیگ فصل آینده هدست‌های نو خریداری خواهد شد.

افشاریان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که راهکار کمیته داوران برای مدیریت فضای لیگ با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده در هفته‌های اخیر چیست، توضیح داد: وظیفه من این است که افراد باهوش تر و متخصص تر را برای هفته‌های پایانی لیگ که حساسیت بالایی دارند، انتخاب کنم و برای قضاوت معرفی کنم و از آنها می‌خواهم که بار روانی هر بازی و رقابت را بدانند. بدون شک چیدمان داوران خبره و ماهر از جانب من می‌تواند کمک بسیار مهمی به کاهش حاشیه‌ها داشته باشد.

او تاکید کرد: در حال حاضر به جمع داوران موجود اضافه نخواهد شد و حتی شاید تعداد کاهش هم پیدا کند. درباره تعداد داوران یک بازی با توجه به شهر یا یک بازی خاص افزایش می‌یابد تا بتوانیم به گونه‌ای قضاوت را دقیق تر انجام دهیم تا از بار روانی موجود در بازی کاسته شود.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال ضمن انتقاد از جو روانی حاکم بر تیم‌ها، باشگاه‌ها و بازیکنان گفت: متاسفانه شرایط بسیار نامناسب است و من تاکنون چنین تجربه‌ای در لیگ نداشته‌ام. به کارشناسان داوری اجازه اظهار نظر داده نمی‌شود و در فضای مجازی درباره آن بحث می‌شود که منجر به تنش می‌گردد.

افشاریان از کمیته انضباطی هم گلایه کرد و گفت: اگر رای‌های این کمیته بازدارنده باشد بی شک آرامش بر فوتبال حکم فرما خواهد شد.

گفتنی است فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد سیستم کمک داور ویدیویی یا همان VAR را به فوتبال ایران وارد کند و در حال رایزنی با مسئولان فیفا و شرکت‌های مرتبط زیر نظر فیفاست اما موضوع تحریم‌ها و هزینه بسیار بالای این تجهیزات عواملی هستند که تاکنون استفاده از این تکنولوژی را به تاخیر انداخته‌اند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)