قبل از بازی با بایرن مونیخ هم گفتیم می بریم

مرجع خبری پرسپولیس : بعد از گفت و گو با بهروز رهبری فرد سراغ علی انصاریان رفتیم تا با دیگر مدافع پرسپولیس در اواخر دهه هفتاد مصاحبه کنیم. شماره 8 سابق پرسپولیس هنوز خود را عاشق ترین پرسپولیسی می داند!

 

علي‌آقا تماس گرفتيم تا چند دقيقه‌اي درباره بازي حساس پرسپوليس- سپاهان و شرايط فصل اخير پرسپوليس صحبت كنيم.
قبل از اينكه بخواهم بروم سراغ اصل مطلب بايد يك چيز را در پرانتز بگويم. من داخل تيم پرسپوليس نبودم و شايد اندازه شما درباره پرسپوليس بدانم. البته شما كه در جریان اخبار بوده اید، اخبار مختلفي از اين تيم داريد اما اطلاعات من محدود مي‌شود به حرف‌هايي كه از اين طرف و آن طرف شنيده‌ام.

 

اطلاعات من به اندازه يك ناظر بيروني و يك بيننده عادي است كه اخبار روزمره را مي‌شنود.

من دوست دارم درباره چيزي كه نمي‌دانم حرف نزنم اما خيلي‌ها مي‌آيند راحت نظر مي‌دهند در صورتي كه نه داخل تيم بوده‌اند و نه از مسائل تيم خبر دارند.

حالا درباره پرسپوليس صحبت مي‌كنيد؟
من فكر مي‌كنم پرسپوليس اگر در ليگ برتر شانس و اقبال داشت مي‌توانست در جدول به رتبه بهتري هم برسد و سهميه مستقيم آسيا را بگيرد. متاسفانه شرايط اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا خوب نبود و موقعي حواسش جمع شد كه ديگر نمي‌شد كاري كرد. تنها چيزي كه الان براي پرسپوليس باقي مانده جام حذفي است. پارسال هم پرسپوليس در حذفي شرايط خوبي داشت و در فينال تيم ما (گسترش فولاد) را برد. امسال هم من فكر مي‌كنم اگر سپاهان را ببرند قهرمان خواهند شد.

با شرايطي كه سپاهان دارد شكست اين تيم در تهران شدني است؟
اول بايد به تيم سپاهان تبريك بگويم. واقعا اگر در اين ليگ تيمي غير از سپاهان قهرمان مي‌شد بايد به فوتبال شك مي‌كردي. به نظر من كيفيت نفرات مهم است اما بودن قلعه‌نويي هم تاثير زيادي داشت كه بايد به ايشان هم تبريك گفت. با اين وجود فوتبال قانون نانوشته است. ديديد پرسپوليس در اصفهان چطور با سه گل ذوب‌آهن را شكست داد؟ شانس هم در فوتبال دخيل است. مثلا ما مقابل سپاهان يك-2 باختيم در حالي كه بايد يك-4 مي‌برديم. پرسپوليس در اين بازي چيزي براي از دست دادن ندارد و مي‌خواهد ثابت كند كه قهرماني در جام حذفي برايش چقدر مهم است. درست است كه از 11 بازيكن سپاهان 8 تايشان ملي‌اند اما شرايط اين بازي فرق مي‌كند. همين بازي كه پرسپوليس و سپاهان صفر-صفر كردند را ديديد؟ همين بازي نشان داد پرسپوليس مي‌تواند برنده بازي باشد. من معتقدم در اين بازي قطعا تماشاگر زيادي به ورزشگاه مي‌رود چرا كه الان وقت حمايت كردن است. هر كس ادعايش مي‌شود پرسپوليسي است جدا از اين شيطنت‌هايي كه در مورد حرف‌هاي دايي و كاشاني مطرح مي‌شود بيايد ورزشگاه.

شما خودتان مقابل سپاهان بازي كرديد؟
بله فكر كنم در طول 8 سال كه پيراهن پرسپوليس را مي‌پوشيدم 4 بار به سپاهان گل زدم. من مي‌گويم بازي در جام حذفي شرايط خاص خودش را دارد اما بايد حواس تيم به اشتباهات باشد. يك وقت مي‌بيني در 10 دقيقه شرايط عوض مي‌شود. خنده‌دار است، در آن بازي پرسپوليس به سپاهان يك-4 باخت در عرض 10 دقيقه ورق برگشت و همه چيز عوض شد.

حالا براي بازي يكشنبه چه توصيه‌اي به بازيكنان پرسپوليس داريد؟
ببينيد درست است كه كفه ترازو به نفع سپاهان سنگيني مي‌كند اما شرايط فوتبال در اين بازي متفاوت است. بازيكنان در اين بازي بايد با جان و دل بازي كنند چون مطمئنا اگر سپاهان را ببرند قهرمان مي‌شوند. فكر مي‌كنم بازي خوبي از كار دربيايد. سپاهان واقعا 18 بازيكن خوب دارد، پرسپوليس هم 11 تا خوب دارد و تمام اين نفرات بايد فكر و ذكرشان قهرماني در جام حذفي باشد.

اشاره‌اي كردي به بازيكنان پرسپوليس. بحثي كه يك فصل تمام در مورد بازيكنان مطرح مي‌شود اين است كه كيفيت اكثر آنها پايين است و در حد پرسپوليس نيستند در حالي كه بعضي‌ها مي‌گويند با تغيير نسل‌ها طبيعي است كه پرسپوليس مثل دهه 60 و 70 ديگر 8-7 ملي‌پوش نداشته باشد.
خيلي جالب است شما دقيقا حرفي را زديد كه من هميشه مي‌گويم.

آنهايي كه پرسپوليس را دوست دارند به خاطر كيفيت بازيكنان فعلي غصه مي‌خورند …
مگر ما پرسپوليس را دوست نداشتيم؟ به جرات مي‌گويم هيچ‌كس به اندازه من پرسپوليس را دوست نداشته. من اصلا نمي‌خواهم مقايسه كنم بين بازيكنان فعلي و قديمي.

من مي‌گويم مقايسه پرسپوليس دهه 60 و 70 با تيم فعلي به خاطر همين نزول نسل فوتباليست‌هاي كل ايران درست نيست.
ببينيد ما 4 هفته مانده به پايان فصل قهرمان مي‌شديم و در تيم‌مان حداقل 8-7 ملي‌پوش داشتيم اما من مي‌گويم به جاي اينكه بازيكن فعلي پرسپوليس را خراب كنيم، كاري كنيم اعتماد به نفس پيدا كند.

همدوره‌اي‌هاي شما خيلي به اين مساله حساسند.
من در اوج اقتدار پرسپوليس به اين تيم آمدم. سال اول آنقدر در اين تيم آدم بزرگ بود كه كارم واقعا سخت مي‌شد و فشار روي ما زياد بود. يادم مي‌آيد يك بازي صفر-4 جلو بوديم كه من يك پنالتي دادم و يك-4 شديم. بعد از آن بازي همه دنيا را آوردند جلوي چشمم. يك بار هم با سپاهان بازي داشتيم كه يك-2 جلو بوديم، من مومن‌زاده را زدم كه بازي 2-2 شد. بعد از آن جرات نمي‌كردم بروم داخل محوطه جريمه. با پرسپوليس چند قهرماني آورديم اما ما هم به غير از يكي دو بار سوم شدن در آسيا اوت شديم و در اوج قدرت‌مان با آن نفرات باختيم. نبايد اصلا مقايسه كنيم، چون فوتبال مدام رو به جلو مي‌رود و طبيعي است كه بازيكنان هر نسل نسبت به نسل قبلي‌شان ضعيف‌ترند. همان زمان نسل قبل از ما بزرگاني مثل مجتبي محرمي، مرتضي كرماني، محمد پنجعلي و … بودند كه ما اصلا در حد آنها نبوديم.

اما پذيرفتن اين واقعيت براي هوادار پرسپوليس كه آن تيم‌ها و بازيكنانشان را ديده كمي دشوار است.
بله اما نسل به نسل فوتباليست‌ها افت مي‌كنند. آن زمان مردم عادت كرده بودند رهبري‌فرد و انصاريان را در دفاع ببينند. بعد كه سعي شد جايگزين براي آنها پيدا شود كار سخت شد. شايد 10 سال ديگر خيلي‌ها با حسرت بگويند يادت مي‌آيد 10 سال پيش پرسپوليس چه بازيكناني داشت؟

شايد خيلي‌ها تصور نكنند اين صحبت‌ها را علي انصاريان كرده باشد؟
نه درستش همين است، ديگر دوره غارنشيني نيست كه همديگر را با سنگ بزنند. آنهايي كه مصاحبه مي‌كنند و حرف مي‌زنند بايد ببينند چه گلي بر سر پرسپوليس زدند؟ مگر آنها نباختند؟ مگر آنها با پرسپوليس 400 بار قهرمان شدند. بايد الان و در اين وضعيت همه بدانيم كه تيم‌مان نياز به حمايت دارد و به اين فكر نكنيم كه نقطه ضعف فلان بازيكن چيست يا فلاني با آن يكي بد است.

حالا فكر مي‌كني پرسپوليس توانايي شكست سپاهان را دارد؟
من يادم مي‌آيد وقتي با بايرن مونيخ هم بازي داشتيم گفتيم مي‌بريم. با اينكه روي كاغذ بايرن مونيخ همه‌جوره از ما سر است. اتفاقا در آن بازي هم گل زدم و يك-2 باختيم. اميدوارم روز يكشنبه همه هواداران پرسپوليس به ورزشگاه بيايند و از تيم‌شان حمايت كنند چون پيراهن پرسپوليس ارزش دارد. من هم اگر در تهران باشم، حتما مي‌آيم. اميدوارم پرسپوليس هم برنده باشد و در نهايت قهرمان حذفي شود.

خودت براي فصل بعد چكار مي‌كني؟
قراردادم با شهرداري تبريز تمام شده اما اگر همين كادر بمانند، با صحبت‌هايي كه با دكتر سهرابي داشته‌ام مشكلي براي تمديد ندارم.

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)