مدیریت قبلی فقط نام بزرگ جذب کرده بود/ بازیکنان با قرارداد یک ساله را نمی توانستم نگه دار/نگاه نتیجه گرایی پرسپولیس را به این جا کشانده

مرجع خبری پرسپولیس: از مصاحبه امروز با عباس انصاری فرد بخش های فوری و مسئله روز را ظهر در قسمت اول ارائه کردیم و الان قسمت مفصل و توضیحات درباره تمام اتفاقات این فصل و فصل گذشته پرسپولیس را در گفتگویی مفصل با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پیش رو قرار می دهیم.
 
عباس انصاري‌فرد حرص و جوش زيادي خورده است تا تيم پرسپولیس را براي حضور در ليگ نهم آماده كند. جدايي حسين هدايتي مرد متمول از جمع سرخ‌ها  كسي كه در اين اواخر رابطه‌اش با مديرعامل به سردي گراييده بود  و متعاقب آن جدايي تني چند از ستاره‌هاي تيم و از همه مهم‌تر جدايي جنجالي علي كريمي، چانه‌زني بر سر آوردن مربي خارجي و… مسائل پردردسری بود كه شايد هر‌يك به تنهايي مي‌توانست، زير پاي هر مدیری را سست سازد اما اين مدير باتجربه خم به ابرو نياورد و در رايزني با مسوولان ورزش، از برنامه‌هايش براي تحول اساسي در پرسپوليس گفت و به نوعي در جهت اجرايي شدن اين برنامه‌ها تضمين داد تا امروز با آغاز فصل جديد ليگ نفسي براحتي بكشد.

خودش كه با اطمينان صحبت مي‌كند و براي هر كارش دليل دارد و تاكيد مي‌كند «كارهاي زيربنايي را در اولويت كار خود دارم و حاضرم 6 ماه مديريتم را با 20 سال مديريت پرسپولیس مقايسه كنم… پاسخ سياه‌نمايي‌ها را با حضوري درخشان در ليگ خواهيم داد.»

 

در دوره گذشته حضور شما در راس پرسپوليس، شاهد نزاع‌هاي مديريتي و بحث بدهكاري و برگشت خوردن چك‌هاي شخصي شما بوديم. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه چگونه يك بار ديگر خطر كرديد و اين مسووليت را پذيرفتيد؟

در آن دوره دعوايي بر سر سهام پرسپولیس بين سازمان تربيت بدني و آقايان زم و محلوجي وجود داشت. در آن مقطع هيات مديره‌اي كه در باشگاه پرسپوليس مسووليت داشت، اعلام كرد ديگر هيچ چكي را امضا نخواهد كرد و زيربار تعهدات مالي نمي‌رود. من هم چون مديرعامل باشگاه بودم و تيم در مسابقات باشگاه‌هاي آسيا حضور داشت در جهت متوقف نشدن كار باشگاه، همه چيز را به جان خريدم و چك‌هاي شخصي‌ام را خرج كردم كه البته باعث گرفتاري‌هاي بعدي‌ام شد. من اگر اين كار را كردم تنها به اين اميد بود كه با پول تزريق شده به باشگاه از بابت ترانسفر مهدوي‌كيا (800 ميليون تومان) مبلغ 200 ميليوني چك‌ها پاس خواهد شد؛ اما وقتي هيات مديره حق امضا به من نداد، من ماندم و چك‌ها و كلي طلبكار! سرانجام با هر سختي و مشقتي بود اين چك‌ها را پاس كرديم.

 

بنابر ادعاي برخي در همان مقطع اين اقدام شما غيرقانوني بوده است، قبول داريد؟

به هر صورت اين فداكاري بود كه من براي پرسپوليس انجام دادم. من كه نمي‌توانستم پرسپوليس را به حال خود رها كنم. از آن زمان تاكنون نيز هر وقت صحبت از پرسپوليس شده اعلام كرده‌ام كه هر كمكي از دستم بر بيايد براي اين باشگاه مردمي انجام خواهم داد.

اخباري درباره انتصاب حبيب كاشاني به عنوان مديرعامل پرسپوليس به گوش مي‌رسد، اين قبيل اخبار چه تاثيري بر عملكرد شما مي‌گذارد؟

كاشاني هم دوست ماست، هر وقت بيايد قدمش روي چشم. تا لحظه‌اي كه باشم هيچ چشمداشت مالي و مقامي در پرسپوليس ندارم. هركسي هم كه بعد از من منصوب شود دستش را مي‌بوسم و از هيچ كمكي به او دريغ نخواهم كرد. در حقيقت وابستگي من فقط به هواداران است و اقداماتي هم كه در دست اجرا دارم باعث خوشحالي مدير بعدي خواهد شد.

 

اما شما در دوره گذشته مديريت خود نيز نتوانستيد تمام و كمال برنامه‌هايتان را به اجرا بگذاريد، اين‌طور نيست؟

در دوره اولي كه مديرعامل پرسپولیس بودم طرح‌ها و برنامه‌هاي مفصل و بنياديني براي اين باشگاه داشتم كه متاسفانه عقيم ماند. يعني با رفتن من مديران بعدي آن اقدامات را پيگيري نكردند. از جمله اقداماتي كه انجام دادم همين اساسنامه‌اي است كه كنفدراسيون فوتبال آسيا اخيرا آن‌را از سوي باشگاه پرسپوليس مورد تاييد قرار داد؛ اساسنامه‌اي كه در دوره مديريتي من در سال 70 براي اين باشگاه نوشته شد. مي‌خواهم بگويم ديدگاه من براي اين باشگاه يك ديدگاه زيربنايي و كارشناسي شده، بوده است.

 

دوري چند ساله از پرسپوليس و به طور كلي فوتبال، باعث نشده كه امروز در پرسپوليس با مشكلات دست و پنجه نرم كنيد؟

من هيچ وقت خودم را جدا از پرسپولیس ندانسته‌ام، با توجه به عشق و علاقه‌اي كه به اين باشگاه دارم هر مديري نيز كه طي سال‌هاي گذشته در راس باشگاه قرار ‌گرفت، اين من بودم كه دستم را براي ياري دادن به او دراز ‌كردم. البته پرسپوليس و استقلال همواره مشكلات خاص خود را دارند و اين مسائل مربوط به امروز و ديروز نيست و بايد با هنر مديريتي بر مشكلات فايق آمد.

 

با وجود اين، هيچ وقت شاهد همكاري شما با پرسپوليس در اين سال‌ها نبوديم.

حتما مديران نمي‌خواستند كه من به اين باشگاه كمك كنم. وقتي نيز مهندس علي‌آبادي تماس گرفت و از من خواست به اين باشگاه كمك كنم، با كمال افتخار وارد گود شدم.

 

در گذشته هزينه‌هاي باشگاهداري بسيار پايين‌تر از ارقام كنوني بود، گرچه مشكلات پرسپوليس در دوره قبلي مديريت شما عمدتا حقوقي بود و كمتر رنگ و بوي مالي داشت، اما امروز مشكلات مالي پررنگ و لعاب‌تر از گذشته است. آيا از طرف سازمان تضميني به شما داده شد كه حاضر شديد مديريت باشگاه را بپذيريد؟

بر اساس تفكراتي كه داشتم اين مسووليت را پذيرفتم، تفكراتي كه پشت آن برنامه‌هاي عملياتي خوبي نهفته است. بنابراين نه تنها تضميني نخواستم بلكه براي اين كار تضمين هم دادم.

 

(قراردادها را درپرسپوليس دو ساله و براي قهرماني آسيا بسته‌ايم)

آيا اين تضمين قهرماني در ليگ هشتم، جام حذفي يا جام باشگاه‌هاي آسياي فصل قبل بود؟!

تضمين دادم پرسپوليس را در سال 89 به خودكفايي برسانم تا ديگر شاهد مشكلات مالي در اين باشگاه نباشيم. الان هم بر همين اساس و سياست باشگاه را مديريت مي‌كنم. برنامه خود را ارائه كردم و تا روزي هم كه باشم برنامه بنيادين خود را با قدرت پيگيري خواهم كرد.

 

فصل گذشته پرسپوليس يكي از فصول ناكامي خود را پشت سرگذاشت، اين برنامه‌هايي كه بر آنها تاكيد داريد، آيا بدون توجه به نتايج تيم عملي مي‌شوند و موجب رضايت هواداران خواهند شد؟

يقينا. معتقدم پرسپوليس پتانسيل لازم را براي خودكفايي و برون رفت از مشكلات مالي دارد. به نظر من مديران پرسپوليس زماني كه از اين باشگاه كنار مي‌روند بايد يك يادگار اصولي از خود براي اين باشگاه باقي بگذارند. اين ذهنيت كه امورات پرسپوليس بگذرد يا قهرمان شود، يك مدير را دچار روزمرگي مي‌كند! يقينا كار زيربنايي به مرور زمان، نتيجه و كسب قهرماني به دنبال خواهد داشت و هيچ مديري نبايد نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت باشد. هوادار به اين دليل طرفدار پرسپوليس شده كه اين تيم افتخارآفرين بوده است و بدون هوادار هم پرسپوليس معنايي ندارد. مهم اين است كه مديران از خود براي باشگاه چه باقي مي‌گذارند؟! بدهي، برنامه يا امكانات مورد نياز يك باشگاه حرفه‌اي؟ اين اعتقاد من است؛ مديري كه از پرسپولیس مي‌رود بايد چيزي براي آن باقي بگذارد. قهرماني‌ها نيز در طول تاريخ براي پرسپوليس به دست آمده است.

 

از اين حرف شما اين گونه برمي‌آيد كه توجهي به كسب عناوين قهرماني نداريد و اين برخلاف نظر هواداران است.

نگاه نتيجه‌گرايي مديران گذشته، پرسپولیس را امروز به جايي رسانده كه با اين مشكلات فراوان دست به گريبان باشد. حرف من نفي‌كننده اين نيست كه به دنبال قهرماني نباشيم، بلكه مي‌توان اين دو نگاه را به صورت همزمان پيش برد و ما مشكلي در اين زمينه نداريم. ما مي‌توانيم هم تيم خوبي داشته باشيم و هم كارهاي زيربنايي انجام دهيم. در واقع شرايطي كه ما به دنبال ايجاد آن هستيم بدون كسب قهرماني قابليت اجرا ندارد و قهرماني مكمل آن است.

بر همين اساس تيمي را كه امسال بستيم و به طور كلي شرايطي كه براي تيم به وجود آورده‌ايم، همه در راستاي كسب عنوان قهرماني است؛ چرا كه تحقق اهداف مورد نظر ما بدون كسب عنواني قهرماني ميسر نيست. بويژه اين‌كه يكي از بخش‌هاي برنامه ما ساماندهي هواداران باشگاه بوده و طبيعي است هوادار زماني اشتياق به همكاري با باشگاه دارد كه نتايج تيم، او را خشنود كند.

 

گفتيد مديرعامل پرسپوليس بايد چيزي از خود براي باشگاه باقي بگذارد، با توجه به عدم ثبات مديريت در ورزش ايران اگر همين امروز از مديرعاملي پرسپوليس كنار برويد، چه چيزي براي باشگاه باقي مي‌گذاريد؟

در آينده‌اي نزديك جزئيات برنامه‌هايم را اعلام خواهم كرد، اما به طور كلي بر اين نكته تاكيد دارم كه حاضرم 6 ماه مديريت خودم را با 20 سال مديريت اين باشگاه مقايسه كنم تا معلوم شود براي باشگاه چه باقي گذاشتم! در اين مدت اقدامات زيربنايي خوبي انجام داده‌ايم و اكثر اين اقدامات در حال به ثمر نشستن است كه اينها براي هميشه در پرسپولیس باقي خواهند ماند.

 

زماني كه به اقدامات زيربنايي در باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس اشاره مي‌شود، ناخودآگاه موضوع نبود حتي زمين تمرين اختصاصي براي اين دو باشگاه در ذهن متبادر مي‌شود، اگر تامين زمين تمرين را يك حركت زيربنايي بدانيم در اين زمينه اقدامي انجام داده‌ايد؟

به طور كلي در اين زمينه و مبحث اقتصادي و درآمدزايي باشگاه و ساماندهي هواداران برنامه‌هاي خوبي در حال اجراست. مهم‌ترين اقدامي كه در اين مدت انجام داديم گسترش و تعميق ارتباط با هواداران باشگاه است، اين در حالي است كه ارتباط باشگاه پيش از اين به 90 دقيقه در خلال مسابقات و فريادهاي هواداران خلاصه مي‌شد.

 

اين ارتباط با هوادار همان ساماندهي ليدرها براي هماهنگ سازي شعارهاي تماشاگران است؟

نه اين بحث‌ها مطرح نيست. ارتباط باشگاه و هواداران بايد متقابل باشد. كرانچار، سرمربي تيم در يكي از جلسات به من گفت: شما كه مي‌گوييد 30 ميليون هوادار داريد، پس چرا ماشين من مدل پايين است و اسكانم مشخص نشده است؟ دفتر باشگاه در حد يك باشگاه حرفه‌اي نيست و سوالات مشابه ديگر… اين حرف او صحيح است. پرسپولیس نتوانسته است از هواداران خود به عنوان پشتيبان باشگاه استفاده بهينه كند. حال در برنامه ما اين گنجانده شده كه اين ارتباط وجود داشته باشد و خدمات متقابلي از لحاظ اقتصادي و فرهنگي با هواداران داشته باشيم. براي اين كار از شيوه‌هاي نوين ارتباطي نظير سايت اينترنتي، پيام كوتاه و غيره استفاده مي‌كنيم تا ارتباط ما با هواداران شبانه‌روزي باشد. اين اقدامات در مراحل نهايي شدن است. اگر در اين زمينه خبري منتشر نكرديم، به اين دليل است كه ما بدون حاشيه و جنجال اقدامات خود را پيگيري مي‌كنيم و اساسا نمي‌خواهيم اين قبيل برنامه‌ها جنجالي شود.

 

اين ساماندهي هواداران سليقه‌اي است، يا بنيادين؟ يعني در صورت تغيير و تحولات مديريتي تداوم خواهد داشت؟

بدون شك مديريت بعدي باشگاه بايد از اين حركت استقبال و آن را پيگيري كند. در واقع نبود ارتباط با هواداران باعث شد سياه‌نمايي‌هايي كه اخيرا عليه مديريت باشگاه صورت گرفت تا اين حد باشگاه را تحت تاثير قرار دهد. مي‌خواهيم سايتي داشته باشيم كه تمام اخبار مربوط به باشگاه به صورت شفاف روي آن قرار بگيرد.

 

اين مساله‌اي كه شما تحت عنوان سياه نمايي‌ از آن ياد كرديد، ريشه در نتايج فصل قبل داشت، يك فصل ناموفق كه به‌رغم هزينه‌هاي بالا براي به خدمت گرفتن بازيكنان و بخصوص مربيان در نهايت به پنجمي ختم شد، كاري كه از دست هر مربي و مديري برمي‌آمد.

دقيقا همين طور است. دليل اصلي ناموفق بودن پرسپولیس در فصل قبل اقدامات غيركارشناسي و احساسي بود. اين‌كه يك بازيكن نامي صرفا جذب تيم شود. اما اين‌كه اين بازيكن مي‌تواند نقطه ضعف تيم را برطرف كند و شرايط سني‌اش چگونه است، مسائلي بود كه كمتر به آنها توجه شد. امسال با هدف جبران اين نقيصه، همه امور باشگاه را با كار كارشناسي پيگيري كرديم. كميته فني تشكيل داديم و ضمن آناليز بازيكنان موجود بر اساس نياز تيم، به جذب بازيكن جديد اقدام كرديم. به عبارت ديگر، سياست ما در فصل نقل و انتقالات بر محور تعريف سيستم تيم چرخيد.

 

چطور اين اقدام را كارشناسي مي‌دانيد، در شرايطي كه سرمربي تيم مشخص نبوده و بدون اطلاع وي تيم بسته شده است؟

عيبي ندارد، در تمام دنيا همين است. مثلا يك تيم بزرگ پس از 3 بازي سرمربي خود را اخراج مي‌كند و يك مربي ديگر مي‌آيد و مشكلات تيم را برطرف مي‌كند. آيا تيم را مربي جديد بسته كه بر بحران غلبه مي‌كند؟!

 

صحبت سر اين است كه باشگاه پرسپوليس زمان انتخاب سرمربي تيم و بالطبع فصل آماده‌سازي را از دست داد.

نه، ما اصلا زمان را از دست نداديم. شما الان برويد با كرانچار صحبت كنيد. ببينيد تيم را چطور مي‌بيند؟ او در پاسخ به شما مي‌گويد: عالي! من در ارنج تيم دچار مشكل شده‌ام و بازيكنان بسيار خوبي جذب شده‌اند. اعضاي كميته فني ما مربي، بازيكن و ملي پوش بوده و شناخت كاملي از فوتبال روز داشته و اين قابليت را دارند كه يك بازيكن را آناليز كنند. تفاوت ديدگاه مربيان در مورد يك بازيكن شايد درصد ناچيزي باشد و اين نيست كه 2 مربي ديدگاه متضادي نسبت به يك بازيكن داشته باشند. ما با مشورت كميته فني و بر اساس نقاط ضعف و قوت تيم اقدام به يارگيري كرده‌ايم. به عنوان مثال يكي از محورهايي كه در جذب بازيكن مدنظر ما بود، فاكتور هجومي بودن تيم بود و مربي را هم بر اساس همين فاكتور انتخاب كرديم. يك مربي هجومي چه بازيكني مي‌خواهد؟ بديهي است بازيكني با ويژگي‌هاي هجومي، سرعت همراه با تكنيك، ما اين بازيكن را براي مربي جذب كرده‌ايم.

قسمت دوم

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)