فوتبال ايران يک بار دیگر فضايي پر از مصاحبه هاي رنگارنگ و دعواي رسانه اي را پس از پايان نيم فصل ليگ برتر فوتبال شاهد بود.

باشگاه خبرنگاران؛ تنش و التهاب، توهين و جسارت واژه هاي غريبي با فوتبال ما نيست و پيوند قديمي با اين رشته جذاب و پرطرفدار دارد.

وضعيت فرهنگي فوتبال ايران کار را به جايي رساند که عده اي در روز عيد سعيد غدير خم پا پيش گذاشتند و با برگزاري جشن آشتي ملي فوتبال سعي در بهتر کردن فضاي فوتبال کشورمان داشتند اما آنان که آستين همت بالا زدند شايد به اين موضوع توجه نکرده بودند که فوتبال قوانين و قواعد خاص خودش را دارد و مشکلات فرهنگي در فوتبال ما يک شبه به وجود نيامده که يک روزه از بين برود.

همان روزي که جشن آشتي ملي در فوتبال ما برگزار شد به اين موضوع اشاره کرديم که درست شدن فضاي ملتهب فرهنگي فوتبال ما با يک جشن ساده و صرف ناهار کنار هم ميسر نخواهد شد و امکان ندارد که اين فوتبال خشن و عصباني به اين راحتي فضاي مطلوبي را به دست آورد بلکه فوتبال ما براي رسيدن به آرامش و فضايي مطلوب نياز به کار فرهنگي دارد و کار فرهنگي هم زمان مي برد.

 

مدت زيادي از جشن آشتي در فوتبال ايران نمي گذرد و در همين مدت کوتاه شاهد درگيري هاي زيادي بين اهالي فوتبال بوديم دوباره امير قلعه نوعي و محمد مايلي کهن عليه هم موضع گيري کردند و شاهد دعواي مديران باشگاه ملوان و پرسپوليس هم بوديم و ‌آخرين نمونه بارز مشکلات فرهنگي فوتبال ما در ديدار تيم هاي داماش گيلان و استقلال رقم خورد و شاهد اتفاقات تاسف باري در اين ديدار پرحاشيه بوديم انگار آقايان فراموش کرده اند که  همين چند روز قبل دور يک ميز نشسته بودند و با لبخندهاي ساختگي ناهار را کنار يکديگر صرف کردند تا جامعه فوتبال احساس بهتري نسبت به مديران و عوامل اجرايي اش داشته باشد.

فوتبال ما فضاي نامناسبي دارد فکر کنيد امير قلعه نوعي پس از شکست در رشت مقابل داماش گيلان گذشته اش را به رخ ميکشد و مدعي مي‌شود که بچه نازي آباد است و چنين فحاشي هايي را تاکنون نشنيده است کسي نيست که به قلعه نوعي بگويد با اين حرف قبل از اينکه اعمال زشت هواداران حريف را زير سوال ببرد خودش گذشته اي که داشته و جايي که در آن بوده را زير سوال برده اما در اين اظهارنظرش، حکايت بسيار تلخي نهفته است.

قلعه نويي اعتراف مي کند که فضاي فوتبال تا چه حدي  غيرقابل تحمل است اما اين فضا را چه کساني براي فوتبال به وجود آورده اند؟

فضاي نامناسب امروز فوتبال ايران دستپخت اهالي آن است يعني همان کساني که سالهاست در سطح اول اين رشته جذاب و پرطرفدار فعاليت مي کنند و داعيه فوتبال پاک دارند اما با ادبيات خود فضاي فوتبال را آلوده کرده اند و هواداران فوتبال هم دنبال روي همين اسطوره هاي لمپن شده اند و شاهد چنين جو ناپاکي در فوتبال ايران هستيم.

زمان زيادي از جشن آشتي ملي فوتبال ايران نگذشته و در همين مدت کوتاه شاهد ناهنجاري هاي اخلاقي زيادي در سطح اول فوتبال کشورمان بوده ايم اين مشکلات را همان زمان پيش بيني کرده بوديم و بهتر است مديران فوتبال ايران که نام فرهنگي – ورزشي را روي باشگاه هاي خود گذاشته اند به دنبال راهکارهاي فرهنگي براي خروج از بحران باشند بحران فرهنگي که اگر به آن رسيدگي نشود فوتبال ما را به قهقرا خواهد برد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)