سرمربی برزیلی پیشین پرسپولیس مسائل خانوادگی را دلیل جدایی‌اش از پرسپولیس عنوان کرد و گفت با وجود توافق مالی با سرخ‌ها به خاطر خانواده‌اش به ایران بازنگشت.

اوسمار ویرا درباره روزهای حضورش در پرسپولیس به صحبت پرداخت. سرمربی برزیلی پیشین پرسپولیس مسائل خانوادگی را دلیل جدایی‌اش از پرسپولیس عنوان کرد و گفت با وجود توافق مالی با سرخ‌ها به خاطر خانواده‌اش به ایران بازنگشت و اکنون می‌خواهد تجربه جدیدی در تایلند داشته باشد. گفت‌وگوی اوسمار ویرا را با ایسنا می‌خوانید:

دو فصل رویایی را در پرسپولیس پشت سر گذاشتید. به عنوان دستیار و به عنوان سرمربی جام قهرمانی را به دست آوردید. از آن سال‌ها صحبت کنید که در کنار آقای گل‌محمدی فعالیت می‌کردید و بعد به عنوان سرمربی انتخاب شدید.

برای من دو سال خیلی رویایی و فراموش‌نشدنی بود؛ هم در زندگی حرفه‌ای و هم در زندگی شخصی‌ام. هیچوقت این دو سال را فراموش نمی‌کنم. هم به عنوان دستیار آقایحیی بودم که داخل رختکن فوتبال را از او یاد گرفتم. از او یاد گرفتم چگونه در فوتبال ایران کار کنم. شاید در آینده این روزها تکرار شوند.

فصل قبل که به عنوان دستیار به کادر آقای گل‌محمدی اضافه شدید، خیلی‌ها شما را نمی‌شناختند اما به‌مرور زمان مشخص شد که به عنوان یک تمرین‌دهنده و دستیار حرفه‌ای به پرسپولیس آمده‌اید. درباره فصل پیش صحبت کنید؛ روزهایی که کنار او سپری کردید که دوران سختی هم بود و در نهایت به کسب جام منجر شد؟

فصلی که گذشت، فصل خیلی سختی بود و بازیکنان مصدوم زیادی داشتیم که در تیم مهم بودند. آنها در طول فصل می‌توانستند به ما کمک زیادی بکنند. مشکلات دیگری هم بودند مانند مسائل مالی و مشکلاتی که بین بازیکنان، باشگاه و کادر فنی پیش آمد که در نهایت آقای گل‌محمدی از پرسپولیس رفتند. این موضوع برای من چالش خیلی سختی بود، چون باید سرمربی تیم می‌شدم اما خدا را شکر این مراحل گذشت و با گذر از این سختی‌ها توانستیم به قهرمانی برسیم. فصل اولی که اینجا آمدم اوایل تا خودم را با شرایط وفق بدهم کمی سخت بود اما حضور ننکا، مربی دروازه‌بان‌ها و په‌په (بدنساز برزیلی) که مقداری از نظر فرهنگی به هم نزدیک‌تر بودیم، به من کمک کرد تا خودم را با شرایط سازگار و به اوضاع عادت کنم. همچنین کادر فنی ایرانی که به ما کمک کردند، مهرداد خانبان، محمد عسگری و سیدجلال حسینی به ما کمک کردند. حضورشان به من خیلی کمک کرد که فصل خیلی خوبی داشته باشیم و بتوانم یادگیری بیشتری داشته باشم و در نهایت فصل خوبی را رقم بزنیم. در سفرهایی که با هم داشتیم با فرهنگ‌های ایرانیان آشنا شدم و این خیلی به من کمک کرد که برای حضور در پرسپولیس آماده شوم.

شما از آن دسته مربیانی بودید که در زمان حضورتان در ایران حاشیه اندکی داشتید. حال به مشکلات فصل قبل اشاره جزئی کردید و آن زمانی هم که هدایت تیم را بر عهده داشتید حتی اگر در نشست خبری از شما سوال می‌شد خیلی درباره مشکلات مالی صحبت نمی‌کردید و به حواشی باشگاه نمی‌پرداختید. می‌خواهم اکنون که از باشگاه پرسپولیس جدا شده‌اید درباره آن مشکلات بیشتر و راحت‌تر صحبت کنید. آن زمان کار به جایی رسید که کار به استعفای آقای گل‌محمدی هم کشیده شد.

درباره مشکلات مالی، باشگاه در پرداخت‌ها مقداری دیرکرد داشت اما من با مربیان و بازیکنان خارجی دیگر که صحبت داشتم، همه ما پرداختی‌های خود را هم برای امسال و هم سال گذشته کامل دریافت کردیم. همیشه جلسات زیادی با مدیریت داشتیم و درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کردیم اما به نظرم کسی که در کارش حرفه‌ای باشد، روی کار فنی تمرکز می‌کند تا به نتیجه‌ای که تیم می‌خواهد برسد. بقیه مسائل با کار فنی و نتیجه خوب، خود به خود حل می‌شوند. ما همیشه صحبت می‌کردیم و پرداخت‌ها هم انجام شد. تنها چیزی که مانده پاداش‌های قهرمانی در فصل گذشته است. به نظرم شاید صحبت‌کردن درباره این موضوعات برای کادر فنی خوب نباشد چون تمرکز تیم را به هم می‌ریزد و در رسیدن به هدف تاخیر ایجاد خواهد کرد.

یکی از نکات مهم زندگی ورزشی شما سرمربیگری پرسپولیس بود؛ آن هم در شرایطی که آقای‌ گل‌محمدی به‌یکباره در نیم‌فصل استعفا داد و رفت. شما سرمربی پرسپولیس شدید در شرایطی که خیلی از هواداران و پیشکسوتان این تیم قبول نمی‌کردند که شما سرمربی پرسپولیس باشید اما با نتایجی که کسب کردید نشان دادید که بهترین گزینه بودید. از آن روزها که بحث سرمربیگری شما مطرح بود صحبت کنید. اینکه آیا این جو منفی فشار را روی شما بیشتر نمی‌کرد؟

زمانی که در برزیل بودم در تیم‌های بزرگی کار کردم. آنجا هم فشار هواداران همیشه وجود داشت. به این فشار عادت داشتم. تنها چیزی که شاید من را ناراحت کرد رفتاری بود که با دختر و همسرم شد. در فضای مجازی چیزهایی گفته شد که فکر نمی‌کنم کسی مایل باشد این حرف‌ها را بشنود. آن موقع جو سنگین بود اما خدا را شکر با حمایتی که از طرف بازیکنان داشتم و می‌دانستم که از من حمایت می‌کنند و دوست داشتند که من آنجا باشم و همینطور مدیریت که از من حمایت کرد، همه چیز به‌خوبی سپری شد. چون هواداران در فوتبال ایران همانند فوتبال برزیل همیشه کنار تیم هستند، فشار وارد می‌کنند. اما بعد از نتایجی‌ که به دست آوردیم شروع به حمایت کردند و توانستیم جو به وجود آمده را رو از بین برده و نتایج خوبی را به دست بیاوریم.

منظورتان این است که در آن مقطع به همسر و دختر شما بی‌احترامی شد؟

شاید بدترین چیزی که گفتند این بود که شوهرت را راضی کن که زنده به برزیل برگردد تا اینکه بخواهیم او را در تابوت به برزیل برگردانیم. ما از او متنفریم و دوستش نداریم یا اینکه او لیاقت پرسپولیس را ندارد. شاید او را بدزدیم و بلایی سرش بیاید. او را قانع کن که به برزیل برگردد. حرف‌هایی گفته شد که در مغز آدم نمی‌گنجد.

در مقطعی که به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شدید شایعه‌ای درگرفت که علیرضا بیرانوند و سروش رفیعی نقش کلیدی در انتخاب شما به عنوان سرمربی داشتند. آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

از روز اولی که وارد تیم شدم تا آخر همیشه از طرف بازیکنان مورد حمایت بودم. این شایعه را از آقای درویش بپرسید که همچین چیزی بوده است یا خیر. اما تا جایی که من دیدم از روز اول تا آخر بین من و بچه‌ها اعتماد وجود داشت و حمایت همه‌شان را داشتم و رابطه خوبی هم با هم داشتیم.

یکی از نقاط عطف پرسپولیس در فصل گذشته عملکرد خوب باشگاه در نیم‌فصل بود. در ابتدای فصل آقای گل‌محمدی بازیکنانی را می‌خواست که جذب نشدند اما در نیم‌فصل بازیکنان تاثیرگذاری به پرسپولیس اضافه شدند و نقش کلیدی در قهرمانی پرسپولیس داشتند. آیا این بازیکنان با نظر شما جذب شدند یا آقای درویش خودشان این بازیکنان را آوردند؟

نیم‌فصل اول بازیکنانی در لیست بودند که برای نهایی‌کردن‌شان در نیم فصل دوم زیر نظر من و کادر فنی انتخاب شدند.

درباره نیم‌فصلی که هدایت پرسپولیس را بر عهده داشتید صحبت کنیم که با باخت‌هایی آغاز شد که فشار را روی شما بیشتر کرد اما با گذشت زمان و با اضافه‌شدن بازیکنان شرایط تیم بهتر شد. از آن زمان صحبت کنید که با وجود باخت‌هایی داشتید، نترسیدید که این شکست‌ها در لیگ هم ادامه داشته باشند؟

خوب است که آغاز کار با برد باشد اما در روز شکست هم می‌توانید نقاط ضعف را بشناسید و آنها را جبران کنید. در اولین بازی دوستانه که در اردو داشتیم شکست سنگینی خوردیم و پنج گل دریافت کردیم که برای تیم بزرگی مثل پرسپولیس سنگین است و سروصدای زیادی به پا می‌کند. اما روز قبل بازی تمرین سخت فیزیکی داشتیم و شب قبل بازی به ما گفتند که تیمی آمده و می‌توانیم با آن بازی کنیم. بازی سختی بود و انتظار می‌رفت که نتیجه خوبی نگیریم اما با آنها بازی کردیم و دوست داشتیم که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم. بازی با آلومینیوم، بازی خوبی بود و می‌توانستیم بازی را ببریم اما متاسفانه باختیم. آنچه من از بازیکنان دیدم می‌دانستم که در مسیر درستی هستیم و امیدوار بودیم که نتایج خوبی در بازی‌های آینده به دست می‌آوریم.

در فصلی قهرمان شدید که در تمام بازی‌های نیم‌فصل در جدول پایین‌تر از استقلال حضور داشتید. از آن روزها و کورسی که با استقلال در صدر جدول داشتید، صحبت کنید؟

در نیم‌فصل دوم پایین‌تر از سپاهان هم بودیم اما این فضای خوبی بود که رقابت ایجاد شد و باید به فکر این باشیم که باید همه بازی‌ها را ببریم تا به نتیجه و هدفی که داریم برسیم. چون در فوتبال همیشه اتفاق می‌افتد که حریفان امتیاز از دست بدهند اما ما تمرکزمان روی این بود که تا جایی که می‌توانیم امتیاز از دست ندهیم و با گرفتن امتیاز در بازی‌های مستقیم به رقیبانمان نزدیک شویم که در این بازی‌ها توانستیم حداقل امتیاز را بگیریم و نتوانستیم آن اختلاف امتیاز را جبران کنیم و به بالای جدول برویم. به سپاهان در ۶-۷ بازی اول نیم‌فصل رسیدیم و از آنها رد شدیم و توانستیم به جایگاه دوم جدول برسیم. تمام تمرکزمان این بود که بازی‌هایمان را ببریم و در آخر هم استقلال امتیاز از دست داد و ما توانستیم به آن نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم.

یکی از مهم‌ترین بازی‌هایی که شما تجربه کردید، بازی با استقلال خوزستان بود که کامبک فوق‌العاده‌ای زدید. شما نقش کلیدی داشتید. شایعه شده بود که در رختکن بازیکنان با هم درگیر شده‌اند ولی شما صحبت کردید و موضوع سریع خاتمه پیدا کرد؟

متاسفانه ما گل اول را خوردیم. تیم‌هایی مثل آلومینیوم اراک و استقلال خوزستان از توپ‌های هوایی استفاده می‌کردند و این بازی‌ها برای ما سخت بود. ما آنجا گل دوم و سوم را هم خوردیم و نتوانستیم جبران کنیم و به رختکن رفتیم. درگیری‌ها شایعه بود. من فقط بچه‌ها را آرام کردم و به آنها گفتم فقط پایتان روی زمین باشد و خودتان را کنترل کنید و بازی خودتان را انجام بدهید. با آوردن خدابنده‌لو و امیری و علی نعمتی تغییراتی دادیم که بتوانیم به گل اول برسیم و جو استادیوم به ما کمک کند. شاید یکی از بازی‌های خاطره‌انگیزی باشد که در طول تاریخ پرسپولیس انجام شده است.

یکی دیگر از رقابت‌هایی که با استقلال داشتید، حواشی بیرون زمین فوتبال بود. حتی جواد نکونام مصاحبه کرد و گفت که پرسپولیس قهرمان جام آفسایدها شده است که به خاطر گل گولسیانی بود. درباره حواشی فوتبال ایران و مسائلی که در بازی آخر تیم‌تان و گل گولسیانی ایجاد شد، صحبت کنید؟

تیم‌ها به جای حواشی بیرون زمین بهتر است تمرکزشان روی تمرین‌ خودشان باشد، اگر روی کار هفتگی و تمرین‌ها تمرکز کنند بهتر می‌توانند نتیجه بگیرند. اشتباه در فوتبال همیشه رخ می‌دهد. اشتباه‌های داوری بوده‌اند که گاهی به ضرر یا نفع پرسپولیس بوده‌اند. همینطور برای استقلال که اشتباه به نفع یا ضررشان بوده است. برای تیم‌های دیگر هم همین طور بوده است و این اشتباه‌ها انسانی‌اند و نمی‌توانیم از آنها جلوگیری کنیم. وجود VAR می‌تواند کمک زیادی بکند و لازم است تا این حرف‌ها و شایعه‌ها کمتر پیش بیایند و تیم‌ها روی خودشان تمرکز کنند. بیشتر از صد بار آن صحنه را دیدم. هنوز هم شک دارم این حرف آنها درست و گل آفساید بوده باشد. چون کمک‌داور هم یک انسان است و شاید در حد میلیمتری بوده و داور هم نمی‌توانسته است درست تشخیص دهد. اما به نظر من شاید خیلی سطحی باشد که بگوییم این قهرمانی به خاطر گل آفساید بوده است و حرف جالبی نیست.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن هواداران وجود دارد جدایی شما از پرسپولیس است. شما حتی مذاکره جدی هم داشتید و خبر آمد که با عدد ۵۰۰ هزار دلار این توافق انجام شده است ولی در نهایت قرارداد امضا نشد. در شب قهرمانی پرسپولیس که با آقای درویش صحبت کردیم، گفت که فردا قبل از خروج آقای اوسمار تمدید قرارداد انجام می‌شود. می‌خواهم راحت درباره جدایی‌تان و دلایلش صحبت کنید؟

تمدید قرارداد ما هیچوقت مالی نبود و هیچ مشکلی بر سر آن نبود. ما خیلی قبل‌تر توافق کرده بودیم و مسائل مطرح‌شده درباره مبلغ اصلا درست نیست. این یک تصمیم شخصی بود؛ آن هم پس از مشورتی که با خانواده‌ام داشتم و همچنین این که دوست داشتم چالش جدیدی داشته باشم و کار جدیدی انجام بدم و فوتبال را در جای دیگری تجربه کنم.

درباره بی‌احترامی به خانواده‌تان صحبت کردید. آیا این مسائل در جدایی شما نقش داشتند؟

نه هیچ تاثیری نداشتند. این موضوع گذشته است و آن احساسات طرفداران بوده است. همان‌ها بعدا به خانواده من گفتند هر زمانی که بخواهید به ایران بیایید همیشه از شما میزبانی خواهیم کرد و با آغوش باز پذیرایتان هستیم. نبودن من در فوتبال ایران خداحافظی برای همیشه نبود. فقط در این مرحله از زندگی‌ام خواستم چالشی جدید داشته باشم.

اجازه بدهید این حرفتان را قبول نکنیم. شما با پرسپولیس موفق بودید اما به‌یکباره از سرخپوشان جدا شدید و به کشورتان رفتید که برگردید اما اینگونه نشد. واضح‌تر درباره دلیل جدایی‌تان صحبت کنید؟

موضوعی نیست که نگفته باشم. تصمیم خودم و مشورت با خانواده‌ام بود. در برزیل این تصمیم را گرفتیم و پیشنهاد بوریرام آمد. تیم لیگ دو قهرمانان آسیاست و اینجا قهرمان شد و در آسیا بازی می‌کند. فقط خواستم که چالشی جدید را امتحان کنم. می‌خواستم با یک فوتبال جدید آشنا شوم و همینطور در آسیا هم بمانم.

فکر می‌کنید روزی دوباره به پرسپولیس و ایران برگردید؟

رفتن من، خداحافظی از ایران نبود. چون فوتبال و مردم ایران با آغوش باز با من برخورد کردند و من را پذیرفتند. من در کارم حرفه‌ای هستم. شاید در آینده نزدیک یا دور اگر دوباره پیشنهادی از هر تیمی باشد به ایران برگردم.

به عنوان مربی خارجی به پرسپولیس آمدید و فعالیت کردید. خیلی اهل بهانه‌گیری نبودید و با شرایط موجود کار را پیش بردید. به عنوان مربی‌ای که در لیگ‌های مختلف حضور داشته است، می‌خواهم درباره امکانات فوتبال ایران صحبت کنید. فوتبال ایران به جز کمک‌داور ویدیوی دیگر به چه امکاناتی نیاز دارد تا مسیر پیشرفت را بهتر طی کند؟

در بخش اداره تیم و هماهنگی‌ها پیشنهادهایی دادم که اگر آنها دنبال کنند خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ هم برای پرسپولیس و هم برای لیگ ایران. به صورت کلی بخش اداره تیم خوب است اما با اضافه‌شدن برخی نکات می‌تواند خیلی بهتر شود. در زمینه زیرساخت تیم پرسپولیس می‌تواند دو زمین چمن داشته باشد چون دما در فصل گرما و سرما اختلاف زیادی دارد. در تابستان هوا خشک است و چمن می‌سوزد، در زمستان هم بارش زیاد است و چمن ممکن است خراب شود. بودن دو یا سه زمین تمرین مناسب برای همه تیم‌ها لازم است تا در آنها تمرین کنند. وجود یک سالن خوب برای تمرین‌کردن در کنار زمین چمن، نیاز دیگری است. فاصله نزدیک بین این دو مهم است تا زمان زیادی صرف طی‌کردن این مسیر نشود. حمایت از تیم‌های پایه و کمک‌کردن به آنها، نه فقط بچه‌هایی که به تیم‌های ملی دعوت می‌شوند، همه بازیکنانی که در رده‌های سنی بازی می‌کنند، نیز مهم است تا حس رقابتی به آنها دست بدهد تا به خودشان کمک و پیشرفت کنند. حمایت باشگاه در این زمینه لازم است.

پس از رفتن شما بازیکنان تأثیرگذاری مانند بیرانوند، ترابی، اسماعیلی‌فر، نعمتی هم از پرسپولیس جدا شدند و بحث رفتن عبدالکریم حسن نیز مطرح است. با این شرایط وضع تیم در فصل آینده با آقای گاریدو را چگونه می‌بینید؟

پرسپولیس تیم خیلی بزرگی است و در آسیا خطرناک و برای همه شناخته‌شده است. بازیکنانی که رفتند بزرگ و جزو خاطرات باشگاه بودند و روزهای خوبی را رقم زدند اما بازیکنانی که ماندند هم بزرگ‌اند و می‌توانند خیلی کمک کنند، تیم را رهبری و به بازیکنان جدید هم کمک کنند. امیدوارم بتوانند با همدیگر به سرمربی کمک کنند تا روش بازی مورد علاقه هواداران و بازیکنان را در پیش بگیرد و با شرایط ایران زودتر آشنا شود.

آیا بازیکنی از پرسپولیس با شما در ارتباط بود تا از شما بخواهد به تیم بازگردید؟

بچه‌های پرسپولیس فقط بازیکنان من نبودند و اکنون دوستان من شده‌اند و تقریبا با همه‌شان در ارتباطم. توضیحاتی که به شما دادم به آنها هم گفتم. دلایلم را گفتم اما حسی که بین ما به وجود آمده است، حس دوستی و اعتماد است که فکر می‌کنم تا آخر عمر وجود داشته باشد.

به عنوان سوال پایانی، برزیل در کوپاآمه‌ریکا نتیجه خوبی نگرفت و در نهایت آرژانتین دوباره قهرمان شد.

متاسفانه بله. با اینکه مربی جدید، مربی خیلی خوبی است و در لیگ برزیل بردها و قهرمانی زیادی داشته است، متاسفانه برزیل حذف شد اما مطمئنم با اضافه‌شدن بازیکنان جدید روبه‌جلو حرکت و پیشرفت خواهند کرد. بازیکنان آماده بازی‌های جام جهانی خواهند شد.

صحبتی در پایان دارید؟

ممنونم از دعوت شما. دو سال خوب کنار شما و همه هواداران داشتم که خیلی خوب بودند. همه طرفداران فوتبال ایران را دوست دارم و به آنها از صمیم قلب سلام می‌کنم؛ مخصوصا هواداران پرسپولیس.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)