پرسپولیس نیوز : مربی تیم پرسپولیس گفت: بعد از رفتن هادی دگرگونی خاصی بین بازیکنان به وجود آمد.

کریم باقری یکی از تاریخ سازان فوتبال ایران که دربی های زیادی را به عنوان بازیکن و مربی تجربه کرده است در گفت وگو با کاپ به سوالات پاسخ داد:

دستیار پرافتخار برانکو که همواره از حواشی پرهیز می کند در این گفت وگو هرگز سعی نکرد برای رقیب کری بخواند و تاکیدش این بود که تماشاگران و عوامل دو تیم حرمت ها را در بازی روز جمعه حفظ کنند. متن گفت وگو  با کریم باقری را در زیر می خوانید:

* شرایط تیم شما قبل از دربی چگونه است؟

خوشبختانه وضعیت خوبی داریم و تمرینات به خوبی پیش می رود و آماده بازی دربی هستیم. بازیکن مصدوم نداریم. و تنها محروم تیم کامیابی نیا است و خودمان را آماده می کنیم برای بازی روز  جمعه به هرحال این بازی نامش دربی است و ما نیاز به کسب سه امتیاز بازی داریم تا خودمان را در جدول نگه داریم و  حتی بالاتر برویم امیدوارم که برنده بازی باشیم اما کار سختی مقابل استقلال خواهیم داشت در مجموع امیدوارم علاوه بر اینکه حاشیه ها در بازی کم رنگ باشد شاهد یک بازی خوب از دو تیم باشیم و تماشاگران لذت ببرند.

* استقلال با سه تساوی پیاپی و پرسپولیس با سه برد متوالی از نظر آماری در بدترین و بهترین وضعیت فصل جاری خود هستند این یعنی برد پرسپولیس؟

من فکر می کنم استقلال تهران و استقلال خوزستان بهترین نتایج را گرفته اند که اینجای جدول هستند آنها از ابتدای فصل تاکنون یا اول بودند یا دوم حالا شاید بعضا بازی های خوبی به نمایش نگذاشته باشند و برده باشند اما مهم این است که امتیازات را  جمع کردند بنابراین آنها تیم خوب و قدرتمندی هستند و توانستند به اینجا برسند. اینکه پرسپولیس سه برد متوالی دارد و استقلال سه تساوی متوالی در دربی به میدان می رود اصلا نباید تصور کرد که کار راحتی داریم چون به هیچ عنوان اینطوری نیست و نباید اینگونه نگاه کرد. ما فراموش نمی کنیم که در بازی رفت در دقایق پایانی گل تساوی را زدیم. قطعا کار سختی داریم. باید باهوش باشیم و بدانیم روز جمعه به مصاف یک تیم قدرتمند و باتجربه می رویم و برای کسب سه امتیاز باید خیلی تلاش کنیم. 

* اینکه استقلال پس از هفته ها و ماه ها صدرنشینی پرسپولیس را هم امتیاز با خود می بیند آنها را از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار نمی دهد؟

شرایط دربی کاملا فرق می کند و ربطی به این ندارد که پرسپولیس پایین بوده و به بالا آمده و استقلال بالا بوده و کمی پایین آمده. وقتی می خواهی در دربی موفق باشی باید تمرکز داشته باشی و از نظر ذهنی و جسمی تیم و بازیکنان در سطح بالا نگه دارند و بتوانند توان واقعی خود را در بازی ای که حساسیت و اهمیت زیاد دارد به نمایش بگذارند. باید طوری عمل کنند حساسیت بازی و اهمیت نتیجه روی کیفیت فنی آنها تاثیر نگذارد. من امیدوارم که بازیکنان پرسپولیس بتوانند بازی همیشگی خود را به نمایش بگذارند. 

* احتمال برد پرسپولیس را چقدر می دانید؟

ما برای برد بازی می کنیم و قطعا استقلال هم برای کسب سه امتیاز به  میدان می آید. من اهل پیش بینی نیستم و به جای حرف ها تمرکز روی کار خودمان می کنم با حرف زدن اتفاقی نمی افتد بلکه باید تلاش کرد و زحمت کشید. مربی ، بازیکن و دیگر عوامل تیم مدیریت، هواداران هریک باید کار خود را به نحو احسن انجام دهیم و به فکر موفقیت باشیم نه اینکه بخواهیم تصور کنیم با حرف زدن همه چیز خوب پیش می رود. 

* غیبت کمال کامیابی نیا به تیم شما لطمه نمی زند؟

کمال یکی از بهترین بازیکنان تیم و لیگ محسوب می شود و اگر بود خیلی بهتر بود. ولی حالا بازیکنان جانشین سخت می کوشند تا بتوانند جای او را پر کنند و نشان دهند که شایستگی فیکس بودن را دارند.

* شما در دربی های زیادی بازی کرده اید و قطعا خاطرات زیادی دارید.

دقیقا نمی دانم در چند دربی به میدان رفته ام اما سال های زیادی بازیکن پرسپولیس بودم و به عنوان بازیکن و مربی دربی زیادی را تجربه کردم و هم شیرینی برد دربی را چشیدم و هم باخت تلخ دربی را تحمل کردم. دربی های زیادی هم بوده که مساوی شدیم. این دربی هم نه اولین دربی است نه آخری. دربی ها ادامه دارد و بازیکنان باید بدانند تا یک عمر برای عملکردشان در دربی از آنها پرسیده می شودو خوب و بد بودنشان در دربی در تاریخ ثبت خواهد شد.

* مثل گلی که شما در دربی زدید و طلسم چهار تساوی پیاپی در دربی ها را شکستید تا پرسپولیس برنده دربی باشد.

آن گل روی همکاری بقیه بچه ها به ثمر رسید. به قول شما بعداز چهار تساوی پیاپی و کسل کننده که صدای همه را درآورده بود تیم پرسپولیس با آن گلی که زدند فاتح دربی شد . شرایط طوری شده بود که هواداران دو تیم تمایل داشتند آن بازی مساوی نداشته باشد و یک تیم بازی را ببرد و یک تیم هم ببازد چون چهار تساوی بدون گل همه را خیلی اذیت کرده بود.

* آن گل شما با یک شوت دیدنی و از راه دور به ثمر رسید البته از این گل ها زیاد زده اید و حالا هرکس با شوت از راه دور گل می زند از آن به عنوان گل «آقا کریم » یاد می شود. 

هر بازیکنی در فوتبال  خودش یکی، دو خصوصیت خاص دارد و من هم یکی از ویژگی های فوتبالم شوت هایی از راه دوری بود که می زدم. خب گل های حساس و سرنوشت سازی هم از این طریق به ثمر رساندم. اما خیلی وقت ها می شد که آن توپ ها توی  گل نمی رفت. این شوت ها هم حکمت و حکایتی دارد. 

* چطور؟

خب من وقتی خیلی جوان بودم و در تیم کشاورز بازی می کردم آقای سیروس قایقران مربی عزیزم من را از خط دفاعی و هافبک دفاعی برد و جای خودش در تیم از من استفاده کرد یعنی در میانه میدان. حتما می دانید آقا سیروس یک شوت زن قهار بود و گل های زیادی با شوت از راه دور به ثمر رساند ایشان تکنیک و تجربیات خود را در اختیار من  گذاشت و تمرینات اختصاصی برایم گذاشت تا بتوانم تبدیل به یک هافبک شوت زن شوم و از این طریق گل های زیادی را در دوران فوتبالم به ثمر برسانم. خدا رحمت کند آقا سیروس را خیلی در فوتبال من تاثیر داشت، خیلی.

* شما همین چند روز پیش در انزلی هم بر سر مزارش رفتید، چه حسی داشتید؟

وقتی آدم ها از دار دنیا می روند ما ایرانی ها عادت داریم که تعریفشان را می کنیم ولی من خدا را گواه می گیرم که درباره آقا سیروس آنچه که می گویم حقیقت است واقعا نمی توانم ایشان را توصیف کنم چون برخی ویژگی های وی توصیف شدنی نیست. آقا سیروس مردم دار بود و یک معلم واقعی و یک مرد. خیلی خونگرم بود. باز هم می گویم یک مرد به تمام معنا بود. خیلی روراست درون و بیرونش یکی بود. واقعا هم به فوتبال من خیلی کمک کرد و خیلی گردنم حق دارد. من فقط می توانم بگویم خدا رحمتش کند و واقعا از مردم باید تشکر کرد که اینگونه پس از 18 سال بهترین مراسم ها را برای این مربی و بازیکن بزرگ فوتبال ما برگزار می کند و یاد وخاطره اش را گرامی می دارد. سیروس قایقران اگر انسان شریف و آدم بزرگی نبود تا این حد یاد و خاطره اش گرامی داشته نمی شد.

* در دربی های یکی از اتفاقات تقریبا همیشگی زدوخورد و جنجال های بازیکنان دو تیم است تصور می کنیددر این دربی هم همچین اتفاقی بیفتد؟

فشار زیادی روی بازیکنان دو تیم وجود دارد چون هر دو تیم سه امتیاز را می خواهد و تیم بازنده کارش برای قهرمان شدن خیلی سخت می شود. در این میان بازیکنان بزرگتر دو تیم و همچنین نیمکت نشینان بزرگتر هر دوتیم خیلی می توانند تاثیرگذار باشند تا حاشیه ها وجنجال ها کمتر شود . بازیکنان دو تیم با هم رفیق هستند و خیلی هایشان در تیم های ملی و باشگاهی با هم همبازی بودند و باید بدانند فوتبال ارزش آن را ندارد که همدیگر را در میدان تخریب کنند. امیدوارم حرمت ها در این بازی حفظ شود هم از سکوها و هم داخل زمین. 

* آقا کریم تیم شما تا چه اندازه شانس قهرمان شدن دارد؟

ما این شانس را داریم و باید از آن استفاده کنیم یک فصل زحمت کشیدم هم عوامل تیم و باشگاه و هم هواداران و اینکه پیشکسوتان حمایت خوبی کردند حیف است که این فرصت خوب از دست برود.

* برخی رسانه ها عنوان می کنند کریم باقری با باشگاه مشکل دارد اما شنیدیم که امروز شما در حضور پروین و طاهری از عملکرد مدیریت باشگاه تمجید کرده اید.

من با اینکه برخی چه می گویند کاری ندارم مهم این است که ما و باشگاه و مجموعه تیم می دانیم که چه می کنیم و چه روابطی داریم. شاید خیلی ها خیلی چیزها بگویند یا نگویند. من یاد گرفتم وظایف خودم را انجام بدهم و فعلا هم همه چیز مرتب و منظم جلو می رود و امیدوارم  این ثبات چه در مدیریت و چه در باشگاه وجود داشته باشد. خداراشکر مربی تیم یعنی برانکو قراردادش را امضا کرده و ثبات در مدیریت و کادر فنی و حتی بازیکنان می تواند به تیم خیلی کمک کند. 

* برانکو در مصاحبه ای گفته بود اگر در پرسپولیس بماندم قطعا از کریم باقری برای فصل بعد هم استفاده می کنم.

ایشان لطف دارند. اتفاقا با من صحبت هایی هم کرده اند اما من گفته ام و حالا هم به شما می  گویم که اجازه دهید این فصل همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود. بعد از پایان فصل صحبت می کنیم و توافق هم حاصل می شود.

* یعنی شما مشکل خاصی با تمدید قرارداد ندارید؟

من چه مشکلی می توانم داشته باشم. ما باید فعلا روی بازی های بعدی تمرکز کنیم تا تیم سربلند از میادین خارج شود و آخر فصل وقت برای این صحبت ها به اندازه کافی هست.

* با حضور علی پروین در تمرین غافلگیر نشدید؟

آقای پروین لطف کردند و سری به تیم خودشان زدند و با حضورشان به تیم روحیه دادند. حضور علی آقا در تمرین خیلی خوب بود و امیدوارم پیشکسوت های دیگر هم به تیم سری بزنند چون این حضورشان و صحبت هایی که با بچه ها می کنند خیلی به تیم و روحیه بازیکنان کمک می کنند اگر یک پیشکسوت بزرگ مثل علی آقا یک نکته هم به بازیکنی بگوید خودش از نظر تجربی و روحی کمک بزرگی است.

* در فضای هواداری پرسپولیس روی این موضوع مانور می شود که پرسپولیس در 24 اردیبهشت می تواند با 24 بازی بدون باخت بیست و چهارمین قهرمانی تاریخ خود در جام های داخلی جشن بگیرد. شما چه حسی نسبت به این تقارن اعداد دارید.

خیلی جالب  است که همچین اتفاقی بیفتد اینکه این اعداد کنار هم قرار می گیرد خودش می تواند بسیار مهم و جالب باشد خدا هادی نورزوی را رحمت کند بعد از رفتن او دگرگونی خاصی بین بازیکنان به وجود آمد آنها با هم قول و قرارهایی گذاشتند که تلاش کنند با قهرمانی هدیه خوبی به روح هادی و خانواده دغدارش بدهند این حس و این قول و قرارها هفته به هفته بین بازیکنان وجود دارد آنها فصل خوبی را در حال به اتمام رساندن هستند و به خوبی همدیگر را کوچک تر و بزرگ تر تحمل می کنند و واقعا رفاقت خوبی برای آنها برقرار است و پس از رفتن هادی خدابیامرز این رفاقت ها و هم قسم شدن ها خیلی پررنگ تر شده بود.

* حرف خاصی درباره دربی باقی مانده است؟

نمی خواهم نصحیت کنم این بازیکنان بازیکنان بزرگی هستند و هریک افتخارات زیادی دارند و هواداران دو تیم هم می دانند که همه چیز این بازی زیر ذره بین است رسانه های داخلی و خارجی است. من به عنوان یک  کوچک تر در فوتبال از بازیکنان دو تیم خواهش می کنم حرمت ها را حفظ کنند و به حواشی توجه ای نکنند و تمرکزشان روی بازی باشد و نمی گویم هواداران برای هم کری نخوانند کری نمک فوتبال و دربی است اما امیدوارم و خواهش می کنم حرمت ها تحت هر شرایطی و هر نتیجه ای از سکوها و داخل زمین حفظ شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)