پیشکسوت فوتبال ایران گفت: شرایط فوتبال ایران عادی نیست و با این مدیریت قطعاً تا چند سال آینده به مشکل خواهیم خورد امیدوارم فدراسیون به آکادمی‌ها ورود کند.

نبی‌الله باقری‌ها در گفت‌وگو با میزان، درباره تصاویر تیم ملی فوتبال ایران مقابل ازبکستان در مقدماتی جام جهانی، اظهار داشت: بازی از نظر فنی جذابیت نداشت و توقع داشتیم شاگردان قلعه‌نویی در یک مسابقه که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود مقابل ازبکستان به پیروزی پرگل دست پیدا کند، اما این نتیجه ما را وارد فاز نگرانی کرد.

وی ادامه داد: بازیکنان در این مسابقه انگیزه و انرژی کافی را نداشتند و از تک موقعیت‌هایی که به دست می‌آوردند بهره لازم را نبردند تا اینکه متوقف شدند. از لحاظ آماری ۲ تیم در این مسابقه برابر بودند و نتیجه‌ای عادلانه به دست آمد. متأسفانه فوتبال ما از ریشه لطمه خورده است و ساختن دوباره آن سال‌ها طول خواهد کشید. فوتبال ما از لحاظ منابع انسانی کم آورده و در بین کشور‌های آسیایی متأسفانه سطح بسیار پایینی داریم. مطمئناً اتفاقاتی که در لیگ ایران رخ می‌دهد بی‌تأثیر نیست و این بازیکنان جوان و نوظهور هستند که طی این اتفاقات لطمه‌های روحیه و روانی می‌بینند.

اکثر مدیران باشگاه‌ها علم فوتبالی ندارند

پیشکسوت فوتبال ایران در رابطه با استعداد‌های ملی، تصریح کرد: اگر روزی فوتبال ما از لحاظ منابع انسانی و استعداد رو به نابودی رفت دلیل آن را فقط از فدراسیون فوتبال بپرسید. متاسفانه هیچ نظارتی روی پایه‌ها وجود ندارد و باشگاه‌ها به معنای واقعی برایشان مهم نیست که استعدادی وجود دارد یا خیر و اکثر آن‌ها به دنبال گرفتن رشوه هستند تا یک بازیکن نالایق را به فوتبال ایران معرفی کنند. متاسفانه اکثر مدیران علم فوتبالی ندارند و قدرت مقابله با مشکلات را هرگز نخواهند داشت. متاسفانه ادعاهایمان بیش از حد توانمان است و همین در آینده نتیجه منفی خواهد داشت.

امکاناتی در اختیار جوانان نگذاشتیم که رونالدو و مسی شوند

باقری‌ها با بیان اینکه امکانات فوتبال ایران در مقایسه با کشور‌های حوزه خلیج فارس قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: جوانگرایی و تغییر نسل یکی از بزرگترین اقداماتی است که در فوتبال ایران در حال رخ دادن است. باید در بازی‌های دوستانه جوانان را محک زد و در بازی‌های بزرگ هیچگونه ریسکی را انجام ندهیم، زیرا جبران ناپذیر است. جوان‌ها را باید در بازی‌های دوستانه بزرگ کرد. نباید بیش از این از جوانان توقع داشت چرا که امکاناتی در اختیار آن‌ها نگذاشته‌ایم که بخواهیم چند تا رونالدو و مسی از آن‌ها پیدا کنیم. وقتی کشور‌های حوزه خلیج فارس در فوتبال پیشرفت کردند بی‌جهت نبود، زیرا امکاناتی که آن‌ها دارند ما طی چند دهه به خواب هم ندیده‌ایم و این دلیل بزرگی برای افت فوتبال ایران است.

کشورهای حوزه خلیج فارس از لحاظ امکانات پیشرفت می‌کنند ما حواشی‌هایمان!

وی در ادامه افزود: در ادامه مسیر مقدماتی جام جهانی قطعاً کار سختی خواهیم داشت. در گذشته ما با یک یا ۲ تیم قدر مثل ژاپن و کره جنوبی مشکل داشتیم، اما اکنون همه تیم‌ها برای ما مشکل ساز هستند. تمام فوتبال آسیا به علم فوتبالشان اضافه کردند و سال به سال امکانات خود را افزایش دادند، اما ما همچنان در حاشیه هستیم و خدا نکند که به پایان یک فصل برسیم و یک تیم از بین استقلال و پرسپولیس قهرمان شود، چنان بر سر تیم قهرمان می‌زنند که قهرمانی به کامشان تلخ شود. این موضوعات هرچند در دنیا طبیعی باشد، اما این چنین که قصد کوبیدن همدیگر را داشته باشند طبیعی نیست. اگر فوتبال ما ۳ یا ۴ ستاره دارد به خاطر وسعت کشور است، اما با وجود مشکلات عدیده‌ای که فوتبال ما دارد همین تعداد هم از دست خواهیم داد. رختکن، بدنسازی، محیط ریکاوری، چمن و … به شدت ضعیفی داریم و همین‌ها بازیکنان را دلسرد می‌کند. شاید قطر شخصیت قهرمانی نداشته باشد، اما با توجه به امکانات رفاهی و تجهیزات فوتبالی که در اختیار بازیکنانشان گذاشته‌اند شایسته قهرمانی هستند.

به بازیکن ربطی ندارد که در مسائل مدیریتی دخالت کند

نبی الله باقری‌ها در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر در باشگاه پرسپولیس، خاطرنشان کرد: اوسمار یک درس بزرگ به فوتبال ما داد. او اخلاق، شجاعت و معرفت را از خود به جای گذاشت و لایق این بود که با خاطره خوش ایران را ترک کند. هر کس او را نقد کند قطعاً در حق او کم لطفی کرده چرا که این مربی برزیلی هرچند کوتاه، اما تیمش بازی‌های چشم نوازی را به نمایش گذاشت و مهمتر از همه موفق شد از سد استقلال بگذرد و قهرمان شود. او در مهم‌ترین کاری که انجام داد هنگام قهرمانی تصویر گل محمدی را روی پیراهنش به نمایش گذاشت و ما نباید معرفت او را از یاد ببریم. تیم اوسمار رو به جلو بازی می‌کرد و من به شخصه لذت بردم. اسکوچیچ مربی خوبی است و مدیران پرسپولیس باید تصمیم بگیرند که در پایان چه فردی هدایت سرخ پوشان را بر عهده می‌گیرد. به بازیکن پرسپولیس هیچ ربطی ندارد که بخواهد در مسائلی که به آن‌ها مربوط نیست دخالت کنند. آن‌ها باند خود را جمع کنند و تنها روی فوتبالشان متمرکز شوند! باشگاه در این خصوص به خوبی می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کسی هدایت تیم را بر عهده بگیرد و اگر بازیکن بخواهد در این کار دخالت کند باید به حال مدیریت باشگاه گریست. بازیکن تنها باید تابع دستورات باشد. امیدوارم بهترین اتفاق‌ها برای پرسپولیس بیفتد

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)