مرجع خبری پرسپولیس : كريم باقري در واكنش به افزايش بي‌اخلاقي‌ها در ورزش مي‌گويد باشگاه‌ها بايد بودجه‌اي را براي كارهاي فرهنگي در نظر بگيرند. او همچنين از تشكيلات ورزش مي‌خواهد كه با برنامه‌ريزي درست مشكلات فرهنگي موجود را برطرف كند.

 

كاپيتان سابق و با اخلاق تيم ملي فوتبال ايران در مورد منشاء بروز اين بي‌اخلاقي‌ها در ورزش ايران گفت: دلايل بسيار زيادي وجود دارد كه بايد كارشناسي شود. كارشناساني كه در اين امر متخصص هستند بايد بنشينند و اين مشكلات بسيار زياد را واكاوي كنند.

وي افزود: متاسفانه اين ناهنجاري‌ها در ورزش ايران روز به روز در حال افزايش است كه از مشكلات خانوادگي، اجتماعي و دلايل بسيار زيادي ديگر نشات مي‌گيرد. مسئولان يك باشگاه‌ كه اين همه براي موفقيت در ليگ سرمايه‌گذاري مي‌كنند و شايد به رقمي حدود 10 تا 15 ميليارد تومان برسد، بايد بودجه‌اي را براي بررسي و كاهش اين مسائل كنار بگذارند. باشگاه‌ها مي‌توانند رسيدگي به اين مشكلات را در كنار كارهاي خودشان انجام دهند و فكر نمي‌كنم مشكلي به وجود بيايد.

 

باقري با اشاره به اينكه يك روانشناس يا دكتر متخصص در اين مسائل به راحتي مي‌تواند مشكلات بازيكنان را حل كند، گفت: معتقدم با صحبت كردن، مي‌توان بسياري از مشكلات را حل كرد. هرچند مشكلات زياد است اما كارشناسان مي‌توانند اين مشكلات را حل كنند.

 

وي افزود: نبايد انتظار داشته باشيم كه اين مشكلات در مدت كوتاهي برطرف شود. رفع اين مشكلات، برنامه طولاني مدت مي‌طلبد.

 

باقري با انتقاد از باشگاه‌ها گفت: باشگاه‌هاي ما تنها نام فرهنگي را يدك مي‌كشند و در واقع كار فرهنگي نمي‌كنند. آن‌ها به دنبال اين هستند كه نتيجه مطلوب بگيرند و موفق شوند و به مسائل ديگر توجه نمي‌كنند. مي‌شود با وقت گذاشتن روي مسائل فرهنگي اين مشكلات را كمتر كرد. البته مسئولان بايد بهتر بينديشند.

 

ملي‌پوش سابق فوتبال ايران در مورد ارائه راهكار براي كاهش اين بي‌اخلاقي‌ها در ورزش گفت: نمي‌شود پيش‌بيني كرد كه در بازي چه اتفاقي مي‌افتد. گاهي اوقات فرد مورد نظر آنقدر كارش را خوب انجام مي‌دهد كه توقع انجام چنين رفتاري از او را نداري. بعضي وقت‌ها هم فشاري كه روي بازيكن است آنقدر زياد است كه عكس‌العملي كه انجام مي‌دهد، همه متوجه مي‌شوند غير از خودش.

 

وي در مورد اينكه چه كسي مسئول رسيدگي به اين گونه بي‌اخلاقي‌هاست گفت: قطعا يك نفر نمي‌تواند كاري از پيش ببرد. تمام تشكيلات ورزش بايد برنامه‌ريزي كنند و وارد اين گونه مسائل شوند تا مشكلات فرهنگي ما حل شود. وقتي تنها به نتايج فكر مي‌كنند، همين مي‌شود.

 

وي ادامه داد: بايد با ايجاد زمينه‌هاي لازم با بعضي از بازيكناني كه استعداد بروز چنين رفتارهايي را دارند، صحبت‌هاي جدي صورت بگيرد تا مشكل آن‌ها حل شود. باز هم مي‌گويم اين مشكل يك روزه يا يك ماهه به نتيجه نمي‌رسد. بايد زمان گذاشت، هزينه كرد تا اين بي‌اخلاقي‌ها كه گاهي اوقات به راحتي از آن‌ها مي‌گذريم، از بين برود.

 

باقري در مورد اينكه وقتي اين گونه بي‌اخلاقي‌ها از يك الگو سر مي‌زند، بنابراين اين الگوها بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشند تا هميشه بهترين باشند گفت:‌ خيلي سخت است، بازيكني كه سال‌هاي سال زحمت كشيده، معروف شده و شهرتي به دست آورده، بتواند اين موفقيت و شهرت را حفظ كند. نگه داشتن شهرت از به دست آوردن آن سخت‌تر است و نياز به مراقبت‌هاي ويژه دارد.

 

وي ادامه داد: وقتي بازيكني به بيرون مي‌رود و همه او را مي‌شناسند و به خوبي از او ياد مي‌كنند، اگر چنين اتفاقي برايش بيفتد، لطمه بزرگي مي‌بيند. قبول دارم اين اتفاق‌ها جزئي از ورزش است اما نبايد اين مسائل را بزرگ كنيم.

 

پيشكسوت با اخلاق فوتبال ايران گفت: در وهله‌ي اول شايد تعداد كمي از اين موضوع مطلع بودند و مي‌شد به شكل بهتري خاطيان را مجازات كرد و مشكل را از بين برد اما وقتي در تلويزيون و رسانه‌ها مطرح شد، اكنون تمام ملت ايران اين مورد را مي‌دانند. نبايد كاري مي‌كرديم كه اين بازيكنان له شوند. البته قبول دارم كه بايد تنبيه مي‌شدند اما نه اين‌طور.

 

وي ادامه داد: همه مرتكب اشتباه مي‌شوند. برخي در جايي مرتكب اشتباه مي‌شوند كه بيننده زيادي وجود ندارد اما در اين باره بايد بگويم فوتبال مخاطب زيادي دارد و همين باعث شد اين مسئله سريع، بزرگ شود.

 

كريم باقري گفت: بايد بيشتر به بازيكنان توجه كنيم و با برنامه‌اي خوب آن‌ها را مديريت كنيم. در اين باره مي‌شد با اداره امور كار را بهتر انجام داد.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه در اين مورد چه كسي بايد مسئول رسيدگي به تخلفات باشد گفت: اين مشكل در فوتبال رخ داده و دست‌اندركاران فوتبال بايد آن را برطرف كنند. در تمام دنيا چنين كاري انجام مي‌شود كه مشكلات در فوتبال به وسيله مسئولان فوتبال حل مي‌شود و نبايد هر كسي وارد اين موضوع شود. معتقدم از وسط اين آب گل آلود نبايد ماهي بگيرند. اين دو فوتباليست را مي‌شد با راهنمايي بهتر و شنيدن حرف‌هايشان به راه درست هدايت كرد.

 

ملي‌پوش سابق فوتبال ايران در پاسخ به اين سوال كه بايد چه جريمه‌اي براي اين دو فوتباليست در نظر گرفته شود گفت: نمي‌توانم چيزي بگويم. كميته انضباطي و باشگاه در اين باره تصميم مي‌گيرند. اين بازيكنان پذيرفته‌اند كه اشتباه كرده‌اند. نبايد با جريمه‌اي كه در نظر مي گيريم آن‌ها را طرد كنيم يا روي نام‌شان قلم قرمز بكشيم. اگر اين كار را بكنيم، شايد كاري بدتر انجام شود. بايد كاري انجام شود كه آن‌ها به اشتباه خود پي ببرند.

 

كريم باقري كه سال‌ها در آلمان فوتبال بازي كرده است در پاسخ به اين سوال كه آيا در كشورهاي ديگر هم چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد، گفت: فكر نمي‌كنم در فوتبال اروپا هم چنين مواردي رخ دهد. اين اتفاق‌ها نادر است. متاسفانه در ايران اين ناهنجاري‌ها زياد شده كه به يكديگر تهمت مي‌زنند، ناسزا مي‌گويند، دروغ مي‌گويند، زد و خورد مي‌كنند و… . همه اينها به خاطر تفكر نتيجه‌گرايي است.

 

وي با اشاره به اينكه ظرفيت بازيكنان هم يكي از دلايل بروز چنين مسائلي مي‌تواند باشد گفت: در اين سال‌ها خيلي به مسائل ريز بازيكنان پرداخته شده است. وقتي بازيكني بزرگ باشد و به مسائلش پرداخته شود، اتفاقي رخ نمي‌دهد اما اگر بازيكني در حد معمولي باشد و به يكباره اين همه توجه را ببيند ممكن است چنين اتفاقاتي رخ دهد. ما بايد با كمك رسانه‌ها بيشتر به مسائل فرهنگي بپردازيم.

 

كريم باقري در ادامه درباره شايعه حضورش به عنوان سرپرست تيم پرسپوليس گفت: صندلي سرپرستي پرسپوليس زيبنده محمود خوردبين است. او آفريده شده براي اين كار و نمي‌توانم بپذيرم كه كس ديگري سرپرست پرسپوليس باشد.

 

وي ادامه داد: در مورد سرپرستي پرسپوليس با من صحبت نكردند اما اگر صحبت هم كنند قبول نمي‌كنم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)