این روزها مصرف ترامادول در بین فوتبالیست‌ها گسترش پیدا کرده و متأسفانه بسیاری از بازیکنان لیگ برتری به این قرص اعتیادآور روی آورده‌اند. اگر وضع به همین منوال پیش برود، در آینده‌ای نزدیک بحران ترامادول فوتبال ایران را فراخواهد گرفت.

به گزارش خبرورزشی، ترامادول چيست؟ يك داروي مسكن شبيه ترياك است. اگرچه اين دارو براي دردهاي شديد استفاده مي‌شود اما پزشكان مصرف اين دارو را بيش از يك هفته مجاز نمي‌دانند و بر اين باور هستند كه باعث اعتياد مي‌شود.
سوءمصرف اين قرص بسيار خطرناك است و استفاده بيش از حد باعث اختلال در سيستم‌هاي تنفسي، كليه و كبد خواهد شد.

يكي از تيم‌هاي بزرگ ليگ برتري مسابقه حساس و مهمي را پيش رو داشت. شب قبل از مسابقه و در اردوي اين تيم بازيكن سرشناس و البته باتجربه نزد پزشك تيمش مي‌رود. او كه رابطه دوستانه‌اي با پزشك تيم‌شان دارد، از او مي‌پرسد آقاي دكتر من ۳ شب پيش قرص ترامادول مصرف كردم. مي‌خواستم ببينم ترامادول در آزمايش دوپينگ نشان داده مي‌شود يا نه؟! دكتر سرشناس بازيكن را مورد مؤاخذه قرار مي‌دهد كه براي چه اين قرص را استفاده مي‌كني؟ مي‌داني چه اثرات نامطلوب و بدي دارد؟ اگر يك بار ديگر از اين كارها انجام بدهي، به سرمربي گزارش مي‌كنم تا آبرويت برود، مثلاً تو فوتباليست بزرگي هستي. بازيكن مورد نظر پس از اينكه قول داد ديگر از خوردن ترامادول پرهيز كند، اتاق را ترك كرد. نكته جالب اين بود كه در روز مسابقه، بازيكن به دليل آسيب‌ديدگي از ناحيه كشاله ران! در ليست قرار نگرفت و مجبور شد نظاره‌گر عملكرد همبازيانش از روي سكوها باشد.

متأسفانه مصرف ترامادول محدود به چند نفر نيست و تحقيقات ما نتايج نگران‌كننده‌اي داشت! در اكثر تيم‌هاي ليگ برتري نفراتي هستند كه از قرص ترامادول استفاده مي‌كنند. اگرچه تعدادي از آنها به صورت تفنني آن را مي‌خورند اما به مرور زمان عادت كرده و ديگر كنار گذاشتن آن آسان نيست. يكي از بازيكنان براي‌مان تعريف مي‌كرد در تيم … فوتباليستي بود كه اكثر اوقات با او هم‌اتاق بودم. او بسيار مستعد و توانمند بود اما به مرور زمان و با استفاده از اين ماده لعنتي افت كرد. يك بار شاهد بودم كه او در آن واحد ۱۰ عدد قرص ترامادول را خورد. او سال بعد از تيم ما رفت و بعد از دو سال فوتبال را كنار گذاشت. باور كنيد اگر اين كارها را نمي‌كرد، همين الان بازيكن تيم ملي بود.

شايد تا به حال از خودتان پرسيده‌ايد چرا برخي از فوتباليست‌ها در زمين عصبي هستند، رفتار ناهنجار از خود نشان مي‌دهند، كارهايشان دور از انتظار بوده و مداوم به زمين و زمان اعتراض مي‌كنند. اينها نمونه‌هاي كوچكي از عوارض مصرف ترامادول است كه آنها را از حالت عادي خارج كرده و كنترلي بر واكنش‌ها و رفتارهايشان ندارند.

فوتباليستي براي‌مان تعريف مي‌كرد يك روز با دوستانم به سفره‌خانه رفته بودم. يك عدد قرص سفيد رنگ به من دادند كه بعدها فهميدم ترامادول است. در ابتدا لذت زيادي داشت. آن نامردها باز هم به من دادند. روزهاي اول احساس قدرت در بازي داشتم تا چند ساعت آنقدر نشئه بودم كه متوجه گذر زمان نبودم. قليان كشيدن خيلي مي‌چسبيد. هفته به هفته مصرفم بالاتر مي‌رفت. ۴ عدد قرص ۱۰۰ مصرف مي‌كردم. بعد رسيد به ۶ عدد. همين جوري بالاتر مي‌رفت. يك شب وقتي به خانه آمدم، حالم بد شد. چشمانم سياهي مي‌رفت. قلبم تند تند مي‌زد. فكر مي‌كردم دارم مي‌ميرم. ناگهان افتادم. برادر و پدرم مرا به بيمارستان بردند. در آنجا آبرويم رفت. شايد باورش سخت باشد اما يك ماه طول كشيد تا توانستم از قرص لعنتي نجات پيدا كنم. مدت‌هاست ديگر آن را كنار گذاشته‌ام اما هنوز برخي از عوارضش پابرجاست!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)